Harddisk upgrade voor mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ariepaul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-08 11:23
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek nieuwe SATA harddisk om te plaatsen in mijn eigenbouw PC van 2019. Mijn 2 huidige schijven van elk 6 TB zijn bijna vol. Ik wil nu 1 nieuwe schijf plaatsen ter vervanging van de twee huidige. IK denk aan een HD van minimaal 14TB tot max 20TB. Ik heb ooit eens gelezen dat zón ruime harddisk vooral voor een NAS geschikt is. Mijn vraag is: Welke 14 tot 20 TB schijf raden jullie aan voor mijn PC? Geeft een NAS specifieke HD problemen in een gewone PC

Wat is je budget?
Mijn budget gaat naar maximaal 400 euro voor een schijf. Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk.

Alvast bedankt voor je reactie ;)

Alle reacties

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Er zijn geen schijven die NAS specifiek zijn, het is en blijft gewoon opslag met een SATA aansluiting die overal zal werken. Sommigen zijn echter wel geschikter voor dat gebruikersscenario dan anderen, met name als je kijkt naar energiegebruik, geluidsproductie en manier van opslag voor gebruik in RAID. SMR kan bijv best wat performanceproblemen geven bij gebruik in een RAID array.

Maar daarover gesproken: hoe en waarvoor gebruik je je opslag? Is het vooral een archief of is performance ook nog een belangrijke factor?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariepaul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-08 11:23
Veel gebeurd de laatste weken, dus een late reactie,

Ik gebruik de schijf puur als opslagplek voor documenten, foto's, films, games en software. Performance speelt minder een rol. De tweede schijf wordt dan een backup (extern) van de eerste. Ik kijk momenteel naar een nieuwe computer opbouw en zal een moederbord van de laatste generatie (weet nog niet amd of Intel) nemen. Ik ga geen raid gebruiken.

Tips??

Groeten uit Kviteseid, Noorwegen