Welk type installatiedraden zie ik hier?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AstraLover
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-01 11:39
Hallo Tweakers,

Situatie: ik wil een aansluiting realiseren/voorbereiden op zolder naast de CV-ketel voor toekomstig hybride warmtepomp(je) die zal max 16A trekken en mag aangesloten worden op een B16 groep.

Oud huis, aantal jaar geleden gerenoveerd, meterkast etc. vervangen. Er is toen een groep aangelegd voor een wasmachine. Deze eindigt in een stopcontact naast de CV-ketel op zolder. Wordt niet gebruikt.

De groep waar deze kabel op aangesloten is, heeft een kabel uit de groepenkast in de meterkast lopen waarop staat

''DRAKA VULT-G mb 3x 2.5mm2''. Dit voldoet aan mijn toekomstige eisen van 3x2.5mm2

De kabel vanaf de meterkast loopt onverbroken door naar de zolder, maar op de zolder zelf zal er ergens nog een lasdoos/splitsing tussen zitten vermoed ik. Want in de kamer naast de CV + wasmachine-ruimte, zijn 3 stopcontacten die ook op dezelfde groep zitten. Deze stopcontacten zal ik niet meer gebruiken en haal ik weg zodat ze ook niet per ongeluk gebruikt kunnen worden.

Hier een foto van hoe de kabel er uit ziet in het stopcontact. Vermoedelijk is dit deel van de kabel dus vanaf een lasdoos hiernaartoe gelegd en is er een stopcontact op gemaakt. Ik had echter de kleuren Blauw en Bruin (en Groen/Geel aarde) verwacht, maar die herken ik hier niet in. Ik weet niet wanneer deze kabel is aangelegd, maar ik gok na de verbouwing. Ik weet dat er vroeger in Nederland andere kleuren werden gebruikt, maar ook die herken ik hier niet in.

Mijn echte vraag:
Welke draden herkennen jullie hier, en welke dikte schatten jullie in? Is dit ook 3x2.5mm2?
Ik heb nog nooit een donkergroen installatiedraad gezien, herkennen jullie dit?

Ik weet dat je bij elektra niet moet klooien als je zelf twijfelt, maar ik wil graag leren en schakel een pro in als ik er niet uit kom :)
Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnVPqb7AGzn5EASxJF6fugmMTwY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/26OXzxgOyvxaYNZjj5Y6igb1.png?f=user_large

Beste antwoord (via AstraLover op 28-09-2024 19:35)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Als die kabel met 16A wordt afgezekerd en wordt aangesloten voor 1 specifiek toestel (je pomp) dan is zowel 1,5 als 2,5 dikte afdoende en toegestaan.

Bespaar je dus de moeite van het bepalen van de dikte.

En Vult-G is standaard kabel welke je al decennialang in verschillende kleurcombinaties en diktes kunt kopen. Die van jou is Zwart (onder), Blauw (Boven, heel normaal bij wat oudere kabels dat blauw veel donkerder wordt door de jaren heen) en gr/gl Aarding in het midden. En aan de hand van de foto durf ik wel een kratje bier te verwedden dat dit 2,5 is.

Waar de verbindingen worden gemaakt kan ik niet zeggen, als je de kabels volgt moet dat wel duidelijk worden. Kan in/achter een WCD zijn.

En bij 2,5 doorsnede kun je alles zo laten als het is. De oude onzin van dat toestellen boven de 2000W een aparte groep moesten hebben is gelukkig verleden tijd.

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De bovenste lijkt mij blauw.

Dan geeft je blauw groen/geel en Zwart.
Dus een nul en een schakeldraad als je de codering volgt.
De dikte kan ik niet schatten van een foto.
Dan moet je gewoon even metenmet een schuifmaat als er niks op staat.

Wat ik zie lijkt wel 2,5mm2 maar met zekerheid zeggen doe ik dat niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AstraLover
Ronald.42 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:26:
De bovenste lijkt mij blauw.

Dan geeft je blauw groen/geel en Zwart.
Dus een nul en een schakeldraad als je de codering volgt.
De dikte kan ik niet schatten van een foto.
Dan moet je gewoon even metenmet een schuifmaat als er niks op staat.

Wat ik zie lijkt wel 2,5mm2 maar met zekerheid zeggen doe ik dat niet.
Dank voor je reactie. Ik vind de bovenste heel moeilijk in te schatten qua kleur, het lijkt wel een soort donkergroen ofzo. Ik heb net nog even bij de bouwmarkt wat 3x2.5 kabel gekocht maar daar zit geen-twijfel-over-mogelijk type blauw in.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Blauw wil nog wel eens wat verkleuren. Die bovenste draad was/is 'gewoon' blauw.

Dikte lijkt 2,5mm², maar dat is vanaf een foto niet met zekerheid te zeggen. Hou er gewoon een stukje draad naast waarvan je zeker weet dat het 2,5mm² is, en je ziet vanzelf of de koper kern van de draden op het stopcontact dezelfde dikte heeft als van je stukje vergelijkingsmateriaal.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:02
Is deze WCD geschakeld ergens?
Zo niet dan had de zwarte draad bruin moeten zijn.

• AstraLover
@Ivow85 Dank, verkleurd blauw lijkt dan logisch ja.

Ik zal de dikte gaan controleren met een schuifmaat (spanningsloos :) )

@3dmazter dat is het gekke, ik kan nergens een schakeling vinden. Ik las al iets over zwart draad dat dat schakeldraad is en dat het juist weer dunner is...

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:38
AstraLover schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:14:
@Ivow85 Dank, verkleurd blauw lijkt dan logisch ja.

Ik zal de dikte gaan controleren met een schuifmaat (spanningsloos :) )
De dikte is geen 2,5mm want dat is de oppervlakte😉

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 12:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Oud huis... zou nog kunnen dat bestaand kabelwerk opnieuw is ingezet. Dat daar vroeger een schakelaar zat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Als die kabel met 16A wordt afgezekerd en wordt aangesloten voor 1 specifiek toestel (je pomp) dan is zowel 1,5 als 2,5 dikte afdoende en toegestaan.

Bespaar je dus de moeite van het bepalen van de dikte.

En Vult-G is standaard kabel welke je al decennialang in verschillende kleurcombinaties en diktes kunt kopen. Die van jou is Zwart (onder), Blauw (Boven, heel normaal bij wat oudere kabels dat blauw veel donkerder wordt door de jaren heen) en gr/gl Aarding in het midden. En aan de hand van de foto durf ik wel een kratje bier te verwedden dat dit 2,5 is.

Waar de verbindingen worden gemaakt kan ik niet zeggen, als je de kabels volgt moet dat wel duidelijk worden. Kan in/achter een WCD zijn.

En bij 2,5 doorsnede kun je alles zo laten als het is. De oude onzin van dat toestellen boven de 2000W een aparte groep moesten hebben is gelukkig verleden tijd.

• AstraLover
Dank allen voor de antwoorden. @Groningerkoek de afzekering in de groepenkast zelf is inderdaad B16, dat bedoel je toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32njDmpNxsyVC8IPOvmi0_iIcmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9IC1k6m7TFY5Y7mXbG9gZTxd.webp?f=fotoalbum_large

Ik las inderdaad dat een 1.5mm draad tot 16A belast mag worden als de kabel op een 16A afzekering / installatieautomaat is afgezerd. Dat leek me overigens praktisch altijd het geval. Voor ''normale huishoudgroepen'' in ieder geval.

• Groningerkoek
AstraLover schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:39:

Ik las inderdaad dat een 1.5mm draad tot 16A belast mag worden als de kabel op een 16A afzekering / installatieautomaat is afgezerd. Dat leek me overigens praktisch altijd het geval. Voor ''normale huishoudgroepen'' in ieder geval.
Groepen voor algemene doeleinden moeten verplicht met 2,5mm voor fase en nul worden uitgevoerd, alleen als het een groep is voor een specifiek toestel die niet voor andere dingen wordt gebruikt mag het 1,5mm zijn.

Het verschilt wat per land, waar Nederland 2,5mm wil voor je algemene WCD's achter een 16A zekering, mag dit in veel andere landen gewoon 1,5mm zijn, en technisch gezien is ook dat dik in orde. Nederland heeft al vele decennia best wel strenge regels voor installaties in vergelijking tot de rest van Europa. Des te vreemder is het weer dat in Nederland iedereen maar in zo'n installatie aan mag rommelen terwijl dit elders meestal veel strenger is geregeld. En zo zit Nederland met zijn strenge regels helaas toch vol met een enorme berg prutswerk. Maar als het volgens de regels is gedaan houd je wel een keurige installatie over die zeer gemakkelijk is te wijzigen/veranderen/repareren.
Pagina: 1