Vraag

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 14:19
Via Marktplaats (en Tweakers) verkoop ik een werkend Macbook Pro 13 inch 2020 M1 (A2338) moederbord, leuk voor iemand die een upgrade of reparatie van eigen Macbook wenst.

18 september 2024 kreeg ik een bericht van een Marktplaats gebruiker (met 103 5-sterren beoordelingen en eigenaar van een reparatie/recycle bedrijf *knip*) met het aanbod om een ''complete Macbook A2338 met IC-lock'' over te nemen. De Macbook zou in "perfecte" staat zijn. Hij wilde zelf het moederbord met IC lock eruit halen in verband met "data". We kwamen overeen met een prijs en de Macbook kwam netjes verpakt binnen op 26 september 2024.

Na het uitpakken bleek het product in gebruikt staat. Keycaps zijn duidelijk gesleten en het beeldscherm heeft een zeer zichtbare kras. Ik heb dezelfde dag 26 september 2024 de verkoper hierover geïnformeerd en ook nog bericht dat ik hem op de hoogte houd over functionele staat van de Macbook. Ik kreeg geen reactie over de gebruikerssporen.

De volgende dag (27 september 2024) heb ik een A2338 moederbord erin geplaatst en de Macbook startte niet op. Na wat troubleshooting kwam ik erachter dat de Trackpad ervoor zorgt dat de Macbook niet opstart. Als deze is ontkoppeld, dan start de Macbook op. Ik heb nog nog een ander werkend A2338 moederbord liggen, dus ging ik de volgende dag dit ander moederbord erin plaatsen.

Vandaag (28 september 2024) dat ander moederbord erin geplaatst en precies hetzelfde probleem. Hieruit kan ik enkel concluderen dat de Trackpad defect is. Meteen de verkoper een bericht gestuurd dat ik het ontvangen product retour wil sturen aangezien het product niet overeenkomt met hetgeen wat de verkoper aangaf (een Macbook, zonder logic board, in "perfecte" staat).

Verkoper geeft enkel aan dat hij geen retouren accepteert, want hij weet niet wat er in de tussentijd ermee is gebeurd. Hij raadde wel aan om een ander Trackpad te proberen (want die kan ik natuurlijk zomaar uit mijn kont toveren, niet dus).
Ik gaf aan dat ik liever niet verder aan het ontvangen product wil werken, aangezien de batterij verwijderd moet worden om de Trackpad te inspecteren/vervangen. Dan is de Macbook niet meer in dezelfde staat zoals deze ontvangen is. De verkoper herhaalde dat hij geen retouren accepteert.

Mijn vraag is dus, heeft iemand hetzelfde meegemaakt en wat zijn de correcte vervolgstappen?

Naam, telefoonnummer en adresgegevens (zowel prive als bedrijf) zijn aanwezig en de verkoper heeft schriftelijk bevestigd dat de gegevens kloppen voor het ontvangen van een brief van gebrekestelling (had gezegd dat ik juridische stappen moet ondernemen als hij retour niet accepteert).

Is het sturen van een gebrekestellingsbrief de correcte volgende optie? Of loop ik nu al te hard van stapel? Ik kan gewoon mijn verlies nemen en de Macbook in werkende/verkoopbare staat krijgen (nieuw scherm en touchpad), maar het is zuur om door andermans incompetentie problemen te ervaren (zeker van een "amateur" Apple reparatiebedrijf).

[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 28-09-2024 15:56 . Reden: Naam van bedrijf was zo gevonden ;) ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Jaïr.exe schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:43:

Hij wilde zelf het moederbord met IC lock eruit halen in verband met "data".
Is dit een logische reden, of is het waarschijnlijker dat hij de IC lock niet kan verwijderen?

Hij heeft al geschreven dat hij geen retour accepteert. De volgende stap is de koop ontbinden en hem een termijn geven tot terugbetaling, of een dagvaarding waarin je ontbinding en terugbetaling vordert. In deze situatie zit het verschil voornamelijk in de wettelijke rente wat waarschijnlijk niet zoveel is, dus ik zou direct dagvaarden omdat hij toch niet gaat terugbetalen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Jaïr.exe
fopjurist schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:55:
[...]

Is dit een logische reden, of is het waarschijnlijker dat hij de IC lock niet kan verwijderen?

Hij heeft al geschreven dat hij geen retour accepteert. De volgende stap is de koop ontbinden en hem een termijn geven tot terugbetaling, of een dagvaarding waarin je ontbinding en terugbetaling vordert. In deze situatie zit het verschil voornamelijk in de wettelijke rente wat waarschijnlijk niet zoveel is, dus ik zou direct dagvaarden omdat hij toch niet gaat terugbetalen.
Als een logic board met IC lock is "gewipet", dan staat in het recovery menu nog een deel van een mailadres of een bericht met telefoonnummer (indien gestolen of mdm lock).

Speculatief gesproken kan het ook een Macbook zijn die hij eigenlijk moest vernietigen (want reparatie/recycle bedrijf) maar toch stiekem verkoopt.

Super, dank voor de reactie!

[ Voor 21% gewijzigd door Jaïr.exe op 28-09-2024 16:14 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
fopjurist schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:55:
[...]

Handelt TS nu zelf als bedrijf, en heeft hij gekocht van een bedrijf? Dat verandert mogelijk wel de zaken.
Bovendien heeft hij eerst de ontvangen laptop open gemaakt en het moederbord vervangen, wie garandeert dat hij niet zelf het trackpad heeft beschadigd? Hier wordt wel heel gemakkelijk naar dagvaarden gegrepen, ik zou eerst wat meer duidelijkheid willen hebben over de onderlinge afspraken en verhoudingen.

En daarbij, die IC lock, staat dat voor iCloud lock? In dat geval heb je ook de (morele) plicht om in ieder geval na te kijken of dat ding niet gestolen is.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Kurkentrekker schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:46:
[...]

Handelt TS nu zelf als bedrijf, en heeft hij gekocht van een bedrijf? Dat verandert mogelijk wel de zaken. (...) ik zou eerst wat meer duidelijkheid willen hebben over de onderlinge afspraken en verhoudingen.
In beginsel verandert er niet zoveel aan deze zaak, maar onderlinge afspraken zouden daar inderdaad wel verandering in kunnen brengen.
Bovendien heeft hij eerst de ontvangen laptop open gemaakt en het moederbord vervangen, wie garandeert dat hij niet zelf het trackpad heeft beschadigd?
Hij heeft eerst de verkoper op de hoogte gebracht van de versleten keycaps en de kras op het scherm. Ik zou de koop op dat moment al hebben ontbonden of vernietigd, maar TS dacht kennelijk dat de macbook voor hem toch nog bruikbaar was. Dat hij het defecte trackpad pas heeft geconstateerd nadat hij het moederbord heeft geplaatst, is natuurlijk logisch omdat je het trackpad zonder moederbord niet kunt testen.
En daarbij, die IC lock, staat dat voor iCloud lock? In dat geval heb je ook de (morele) plicht om in ieder geval na te kijken of dat ding niet gestolen is.
Ik vind de IC-lock ook verdacht, al vind ik het vernietigen/recyclen van een oudere macbook ook aannemelijk. Je kunt hier het serienummer controleren. Handelaren in tweedehands goederen zijn vanaf 2025 verplicht om alle goederen te registreren bij het Digitaal Opkopers Loket, dan heb je als consument meer zekerheid dat je geen gestolen waar koopt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
Kurkentrekker schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:46:
[...]

Handelt TS nu zelf als bedrijf, en heeft hij gekocht van een bedrijf? Dat verandert mogelijk wel de zaken.
Bovendien heeft hij eerst de ontvangen laptop open gemaakt en het moederbord vervangen, wie garandeert dat hij niet zelf het trackpad heeft beschadigd? Hier wordt wel heel gemakkelijk naar dagvaarden gegrepen, ik zou eerst wat meer duidelijkheid willen hebben over de onderlinge afspraken en verhoudingen.

Koop betrof een overeenstemming tussen twee particulieren. Geld ging ook van priverekening naar priverekening.

Bottomcover heeft ook een serienummer. Stopheling was al gecheckt, kwam geen match naar boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 13:11

Grannd

da Granndest

Dus je had zelf een werkend moederbord te koop staan, maar de verkoper benaderde jou of je niet een Macbook zonder moederbord van hem wou kopen?

Daar zouden bij mij alle alarmbellen af gaan, de beste man heeft zelf een reparatiebedrijf, repareren is zijn werk maar hij kiest er niet voor om jouw moederbord te kopen en zijn macbook in perfecte staat compleet te maken.
In plaats daarvan kiest ervoor te opperen dat jij die macbook koopt. Wat heeft hij daarmee te winnen?

Hij heeft wat te winnen als hij stiekem wist dat dit een makkelijke manier was om van die macbook met kapot trackpad af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
Grannd schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:53:
Dus je had zelf een werkend moederbord te koop staan, maar de verkoper benaderde jou of je niet een Macbook zonder moederbord van hem wou kopen?

Daar zouden bij mij alle alarmbellen af gaan, de beste man heeft zelf een reparatiebedrijf, repareren is zijn werk maar hij kiest er niet voor om jouw moederbord te kopen en zijn macbook in perfecte staat compleet te maken.
In plaats daarvan kiest ervoor te opperen dat jij die macbook koopt. Wat heeft hij daarmee te winnen?

Hij heeft wat te winnen als hij stiekem wist dat dit een makkelijke manier was om van die macbook met kapot trackpad af te komen.
Ik ga er niet van uit dat het bewust gedaan heeft om mij te naaien. Zelf verkoop ik het moederbord omdat de onderdelen afzonderlijk of als geheel opkopen gewoon tijd kost. Daarna alles grondig testen kost ook tijd. Als je fulltime werkt met een druk sociaal leven ernaast, dan laat je wat grotere PC/laptop projectjes sneller links liggen en verkoop je liever de onderdelen.

Je maakt wel een goed punt, alarmbellen gingen eerst niet af want ik ben bekend met zijn Marktplaatsaccount en hij staat best bekend als een middelgrote Marktplaats verkoper op gebied van Apple producten. Zijn reputatie was helaas roze kleuriger dan de werkelijkheid.
Pagina: 1