Vraag

• kenicky
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-05 12:56
Ik ben van plan om na 8 jaar mijn huidige PC te vervangen. Ook de monitor wil ik vervangen, zit nu op een fullHD 27 inch scherm.

Voordat ik een PC ga samenstellen, wil ik eerst een keuze maken welk scherm ik wil gaan gebruiken. Dan kan ik daarop weer mijn systeem gaan samenstellen.

Als dual QHD denk ik aan bijvoorbeeld https://tweakers.net/pric...igabyte-aorus-co49dq.html

Als 4K denk ik aan bijvoorbeeld https://azerty.nl/product...2u-ek-led-monitor/4606327

Op deze nieuwe PC zal ik voornamelijk Civiliziation6 & 7 gaan spelen, en Fortnite, en eventuele andere FPS games. Ik ben vooral benieuwd naar de ervaring van een dual QHD. Werkt dit? Is dit in games prettig?

Daarnaast: is 4K voor gaming echt een meerwaarde? kiezen voor 4K ten opzichte van single QHD scheelt natuurlijk enorm in de specs die mijn nieuwe PC nodig gaan hebben.

Ik heb al geprobeerd online e.e.a. te zoeken, maar kan nog niet echt antwoord vinden op mijn vragen. Wellicht kunnen jullie ervaringen mij voort helpen.

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom niet de tussen optie? een 21:9 scherm?

Je opties zijn dan 3440x1440 rond de 34", of 3840x1600 (12:5 staan die in de PW, maar is bijna identiek aan 21:9) rond de 38".

Persoonlijk vind ik de 32:9 schermen echt te breed, ja het zal er eerste keer heel grappig uit zien, maar of het het waard is? En ook hoeveel rekenkracht je PC gaat gebruiken aan die randen aan de zijkant waar je toch niet kan kijken. 4k vs WQHD heb ik geen ervaring zelf mee, met 21:9 / 12:5 kom je qua resolutie ertussenin te zitten.

• kenicky
Dat is wellicht ook nog niet zo'n slechte optie. zo'n dual QHD is natuurlijk een flinke breedte. Vooral die 12:5 lijkt me best aantrekkelijk. Die resolutie van 3840 x 1600 is wel gangbaar? niet dat straks alle software moeten worden "gescaled" naar deze resolutie?

Wellicht een vraag algemeen: hoe meer pixels hoe zwaarder je videokaart moet zijn? Ik nijg nu naar de setup van de 1440p BBG. Dan zou ik een AMD Ryzen 7 7700 Tray met een Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 krijgen.

Zou dit dan ook voldoende zijn voor de 3840x1600 monitor, of zelfs de dual QHD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat een hoop software het allemaal weinig uitmaakt (inclusief games), maar ik durf dat niet te garanderen. 21:9 is een stuk gangbaarder, tegelijk heb ik daar ook weleens van gelezen dat een patch ondersteuning moet toevoegen, dus dat het oorspronkelijk er niet in zit. Ik denk dus dat het niet al te problematisch is, maar ik zou weleens Googlen voor jouw favoriete spellen.

En meer pixels = zwaarder voor je GPU ja. Met één maartje: Dat is alleen zo als je in de native resolutie van je monitor een spel hebt staan. Wordt er iets van upscaling gebruikt, dan valt de impact van de extra pixels op je performance mee. (Natuurlijk zal upscaling normaal altijd wat mindere kwaliteit hebben dan direct op hogere resolutie renderen, maar alsnog heb je wel een voordeel van je hogere resolutie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Uit ervaring kan ik zeggen dat een 7800XT meer dan voldoende is voor 3440x1440. Heb zelf een AOC scherm met 144Hz refresh en in best wat games komt dat aardig in de buurt met hoge settings.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 23:16
Ik gebruik een 3440x1440 uw 165hz voor simracing (7900xtx) en een 4k scherm voor alle andere games (7900xt).

3440 = circa 5 miljoen pixels, 4k is ruim 8 miljoen pixels en dual Qhd is 7,3 miljoen pixels.

Die verschillen merk je echt. Met een 7800xt zou ik persoonlijk de 3440x1440 als max aanhouden als je een hoge refresh rate wilt halen en nog een beetje marge wilt hebben.

1440p is een mooie resolutie. 4K is nog even wat mooier maar dus wel erg veel zwaarder voor de gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:53

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik werk al een tijd op een 3440x1440 monitor, 144hz. Inmiddels wat minder met games doordat ik nog op een GTX1080 draai en dus wat meer productiviteitstaken etc. Maar ik kan het ten zeerste aanraden en specifiek de 21:9 3440x1440 resolutie is prima ondersteund in de meeste spellen (hoewel je af en toe wel wat ultrawide fixes voor oude games zoals bijv. Skyrim etc. zal moeten toepassen.)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenicky
Ik denk dat het een 3440x1440 gaat worden. Zal me hier eens verder in gaan verdiepen.

Allen bedankt voor de feedback tot nu toe.
Pagina: 1