Kinderslaapkamer met kast geverfd met PU verf

Pagina: 1
Acties:

• Liesbethds
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik heb bij een erkende verfwinkel verf gekocht voor een bestaande inbouwkast van hout in de kamer van mijn zoontje. Bleek dat deze verf PU bevat. Na 2 weken stinkt de kamer nog steeds heel hard naar een zoete chemische geur. Alleen, een inbouwkast krijg je er zomaar niet uit! Erover schilderen mag niet, want de PU zou vrijkomen. Ondertussen slaapt mijn zoontje al weken in een andere kamer. We weten echt niet wat doen…

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Welke verf betreft dit? Wat zegt de leverancier hierover?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Liesbethds
Het betreft Persisto PU mat van Boss. Zij claimen dat alles veilig is volgens de EU normen. Maar de hele kamer (en ondertussen ook het huis) heeft die zoete PU geur…toch niet om een kind in te slapen te leggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Niet gek toch als je een verf na 2 weken nog kunt ruiken? Veel ventileren, eventueel helpen met luchtreiniger met koolstoffilter.

Neem aan dat de verf inmiddels wel uitgehard is.

De informatiebladen geven geen specifieke gevaren weer.

Overbezorgd door de term PU?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ventileren, ventileren en nog eens ventileren zeker als het rest van het huis besmet raakt zou ik hier een beetje meer aandacht aan besteden.
in een ideale wereld wil je eigenlijk je kinderkamer 2 maanden voor gebruik al af hebben zodat het goed kan "uitgassen" niet alleen (pu) verf maar ook spaanplaat meubels etc. bevatten vervelende stoffen. ook wel VOS (vluchtige organische stoffen) genoemd. Die komen gewoon vrij tijdens het droog process en zijn niet gezond bij voldoende bloodstelling. Daar kan je niets aan doen behalve wegventileren en je kind er niet in leggen.
Dat is trouwens wat ik je hoe dan ook zou aanraden, bij een ouder in de bezorgde ouder modus blijft het toch knagen, ook als men zegt dat het veilig is.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 28-09-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:15
PU is niks meer of minder dan Poly Urethaan.
Zit (zowat) in alle verfen, lakken en vernissen.
Jouw verf is een watergedragen acrylaatdispersie met pigmenten.
Er zitten wat VOS (vluchtige organische stoffen) in (max 100 g/l) waar de EU grenswaarde voor dit product (A/d) 130 g/l is.
Ik denk dat je die VOS ruikt, maar aangezien die beneden de grenswaarde liggen en je niet het hele huis er mee geschilderd hebt in 24 uur denk ik dat niemand gevaar loopt.
Gewoon blijven doorluchten, er zijn ook mensen die de geur van een nieuw geschilderd huis heerlijk vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Liesbethds
Ik snap het. Maar het is de zoete PU geur die ik ruik, net zoals je PUR spuit en er nadien de geur hangt. Mag ik vragen hoelang je moet wachten tussen de 1e en de 2e laag?

• Liesbethds
Want ik heb om 14u de eerste laag gezet en om 18u de tweede laag. Misschien was de eerste laag nog niet goed uitgehard en aangezien de PU geen lucht doorlaat, is de PU eronder nog niet gehard en smelt? Was dat de fout?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:17
@Liesbethds als ik ernaar Google staat er overschilderbaar na 6-8 uur. Dus dan ben je wat aan de snelle kant geweest. Behalve ventileren niks meer aan te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Liesbethds schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:34:
Ik snap het. Maar het is de zoete PU geur die ik ruik, net zoals je PUR spuit en er nadien de geur hangt. Mag ik vragen hoelang je moet wachten tussen de 1e en de 2e laag?
Hier de info van de fabrikant zelf.
Daarin staat dat er na 6 uur overgeschilderd kan worden.
Kan, want e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de temperatuur en relatieve vochtigheid.
Watergedragen verf droogt (bijna) niet bij een hele hoge relatieve vochtigheid van de omgevingslucht, in nieuwe huizen zit ontzettend veel vocht wat er eerst uit moet. Stoken en ventileren is dan het devies.
Overigens ruik je niet de PU, maar de VOS

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 28-09-2024 11:42 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Liesbethds schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:36:
Want ik heb om 14u de eerste laag gezet en om 18u de tweede laag. Misschien was de eerste laag nog niet goed uitgehard en aangezien de PU geen lucht doorlaat, is de PU eronder nog niet gehard en smelt? Was dat de fout?
Volgens de specs van die verf is die verf pas na 6 uur pas overschilderbaar voor de 2de laag.
DROOGTIJDEN
Alle droogtijden zijn sterk afhankelijk van de temperatuur en van de luchtvochtigheid.
Stofdroog na 2 à 5 uur.
Overschilderbaar na 6 uur
Wellicht was die 4 uur iets wat te kort.

• Liesbethds
En nu? Neem nu dat hij nog niet droog was, en de onderste laag kan niet meer uitdrogen door de bovenste PU laag, wat nu? Ventileren, ja, maar de onderste laag kan dat niet meer. Pfff…leken en verven…de kast uitbreken? Of kan dit alsnog geen kwaad?

• Liesbethds
Tis een kinderkamer nota bene hé…wat weet ik van verf?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Liesbethds schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:52:
En nu? Neem nu dat hij nog niet droog was, en de onderste laag kan niet meer uitdrogen door de bovenste PU laag, wat nu? Ventileren, ja, maar de onderste laag kan dat niet meer. Pfff…leken en verven…de kast uitbreken? Of kan dit alsnog geen kwaad?
Die 2u maakt echt helemaal niets uit. Als te snel is zou het sneller kunnen gaan druipen of misschien minder strak opdrogen. De tweede laag lost de eerste laag ook weer wat op, het is niet zo dat daar een grens oid is. Juist niet als je sneller overschildert.

Ik denk dat je iets teveel zorgen maakt. Die verf is echt wel zo goed als helemaal droog na paar dagen. Gewoon lekker in gebruik nemen die kamer en verder gaan met je leven

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 28-09-2024 11:59 ]

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:10
Liesbethds schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:52:
Het kan geen kwaad, het is alleen de geur die jij als onprettig ervaart.

Als de onderste laag niet zou kunnen ventileren dan zou je de onderste laag ook niet ruiken.

Wil je dit weekend van de bron van de geur af zijn, dan is uitbreken de enige oplossing, anders zou je de geur wat kunnen proberen te maskeren met wat anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Liesbethds schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:55:
Tis een kinderkamer nota bene hé…wat weet ik van verf?!
Blijkbaar heb je het etiket niet gelezen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat die informatie niet op het etiket staat ;)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:54
Ik zou het 2 weken lang laten luchten, daarna is ergste wel weg.
Ventileer je wel voldoende, dat de geur het hele huis doorkomt lijkt erop alsof de kamer geen raam heeft dat open kan...

• Liesbethds
Dank jullie wel, jongens. We gaan gewoon nu de muren beginnen verven en hopen dat het goedkomt. De kast uitbreken kan altijd nog later als het blijft.
Dank jullie wel xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19
Misschien wil je er een ventilator(kacheltje) op zetten om het extra veel droging te geven. Het kan best dat alleen een raam open te weinig rond en in de kast ventileert en juist de temperatuur laat zakken, daardoor blijft die geur maar 'druppelen'.

Je kan ook nog proberen of je het even met folie en tape wil inpakken. Dan heb je hopelijk minder geur, en na een paar dagen 's morgens open maken, goed luchten en hopen dat het dan snel minder wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door jnr24 op 28-09-2024 12:17 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Er zit vanalles in wat zoet kan ruiken. En wat ook niet goed voor je is ondanks europese regels. (Risico op ontwikkelen overgevoeligheid)

https://resources.boss.be...tgroepnr=30016&language=N

Heb je slecht geroerd voor het aanbrengen?

Het enige wat je nu kan doen is (geforceerd) ventileren en wachten. Kast dus niet dicht doen.

Dit is waarom je voor echte pu’s inmiddels een certificaat nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
jnr24 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:15:
Misschien wil je er een ventilator(kacheltje) op zetten om het extra veel droging te geven. Het kan best dat alleen een raam open te weinig rond en in de kast ventileert en juist de temperatuur laat zakken, daardoor blijft die geur maar 'druppelen'.

Je kan ook nog proberen of je het even met folie en tape wil inpakken. Dan heb je hopelijk minder geur, en na een paar dagen 's morgens open maken, goed luchten en hopen dat het dan snel minder wordt.
Dit is toch mogelijk wel het slechtste advies wat ik hier ooit heb gelezen.
Het is watergedragen verf, het water MOET er uit anders droogt het niet. Inpakken maakt dat het niet KAN drogen. De luchtvochtigheid ligt op dit moment rond de 70% bij een temperatuur van 13 graden (Bron: Buienradar.nl). Dan kun je binnen stoken (warme lucht kan meer vocht bevatten) en dan ook ventileren. Een luchtvochtigheidsmeter binnenshuis kan je helpen om te bepalen of het zin heeft 'verse' lucht van buiten binnen te laten. Wanneer de buitenlucht 90% relatieve vochtigheid bij een temperatuur van 20 graden aangeeft en je meet binnen 75% bij dezelfde temperatuur dan heeft luchten om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen geen zin.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jnr24 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:15:

Eens met @Yaksa . Hierdoor droogt het juist niet. Ik heb geen idee wat dit met je hout en je verflaag doet, maar het lijkt me per definitie geen verbetering.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 28-09-2024 13:43 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:46
zal combinatie zijn van slechte timing, luchtvochtigheid in huis, slechte ventilatie. Gezien je inmiddels door het hele huis ruikt, heeft de kamer überhaupt wel afdoende ventilatie?

Altijd zoeken naar de root cause van je probleem, niet blijven hangen bij verf dat allang droog is.

• jnr24
Boudewijn schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:42:
[...]

Eens met @Yaksa . Hierdoor droogt het juist niet. Ik heb geen idee wat dit met je hout en je verflaag doet, maar het lijkt me per definitie geen verbetering.
Ik begrijp dat de verf dan juist niet droogt enzovoorts. Maar het is al 2 weken gaande, dat is geen halfzachte verf meer en laat ook je hout niet schimmelen of iets. Je wil gewoon even die stank weg hebben en tijdens een (werk)dagje weg de boel vol ventileren.

Ik heb wel eens meubels gehad die ook zo stonken, die kwamen in flatpack dozen dus dat zat ook strak ingepakt en waren zeker niet een week ervoor geverfd of iets. Na een paar weken was het weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Alle watergedragen verf blijft lang ruiken. We zijn op een bepaald moment overgestapt van solventgedragen verf naar watergedragen verf. De VOS in een solventgedragen verf komen veel sneller vrij dan in een watergedragen verf, dus het is normaal dat je een watergedragen verf veel langer ruikt. Een paar weken is echt geen uitzondering. De concentraties VOS zijn heel veel lager, maar onze neus is ongelooflijk gevoelig. De enige oplossing is blijven ventileren. Als je luchtvochtigheid ok is, betwijfel ik of extra ontvochtigen zelfs maar iets helpt.
Heel die overstap van solventgedragen naar watergedragen verf is trouwens vooral een voordeel voor de schilder. Met een watergedragen verf komt een veel kleinere fractie van de VOS vrij terwijl hij aan het werk is dan bij een solventgedragen verf, dus zijn blootstelling vermindert enorm (véél meer dan die van de gebruiker van de ruimte). Gegeven dat die schilder z'n halve leven met z'n neus in de verf zit, is dat natuurlijk ook niet slecht dat hij wat meer ontzien wordt tegenwoordig. Hij krijgt nog altijd een veelvoud van de VOS binnen van de uiteindelijke gebruiker van de ruimte.
Dus gewoon ventileren tot je de geur voldoende vertrouwt om er je kindje in te leggen. Er is niks mis, ze hebben je geen gevaarlijke rommel verkocht, het gaat na een paar weken weg en er is niks anders aan te doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
Wil je deze ellende en angst in de toekomst voorkomen, https://www.natuurverfwebshop.nl gebruik verf op natuurlijke basis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liesbethds
Dank jullie wel!
Ondertussen zijn we de rest vd kamer aan het verven (de muren), alles goed aan het ventileren, de zon en een ventilator helpen.
Nu, als ik de kast wil ‘reinigen’, waarmee doe ik dat het best:
Een droge stofdoek (maar daarmee is niet alles proper), een gewone natte doek, een natte doelk met Mr Proper of een natte doek met Carolin Parket ( gebruik ik voor onze parket, laat wel laagje achter).
Ik wil nu gewoon op de hoogte zijn voor ik weer iets stoms doe 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Liesbethds schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:29:

Nu, als ik de kast wil ‘reinigen’, waarmee doe ik dat het best:
Een droge stofdoek (maar daarmee is niet alles proper), een gewone natte doek, een natte doelk met Mr Proper of een natte doek met Carolin Parket..
Eigenlijk kan je in al dit soort gevallen het best een klein stukje aan een onzichtbare zijde proberen met een redelijk puur mengsel zeg 1:2 (paar druppels op de punt van een vochtig doekje). Als je de rest dan met een emmertje 1:20 doet moet dat helemaal goed gaan. Ik zou gewoon flink verdunde allesreiniger nemen. Dat parket spul is met olie dat zou ik niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liesbethds
Beste mensen, na wat zoeken en doen zouden we de oorzaak gevonden hebben: het is een inbouwkast die 30 jaar geleden door de vorige bewoners werd geverfd met een matte verf. Dit heb ik ook verteld aan colora. Ze hadden me eerst een primer moeten geven om de onderste laag te beschermen, en dan pas de PU. De zure geur, die er nog steeds hangt ondanks ramen open, ventilator, stoken, krantepapier etc, zou komen van de interactie van de 2 verven. Normaal zou je in dit geval de verf er terug af moeten schuren, een primer opzetten en opnieuw lakken, alleen, bij een PU verf zou dit problemen geven dat de PU laag nu afgesloten wordt en gaat ‘smelten’, met nog meer problemen als gevolg… pffff colora is het aan het onderzoeken maar ondertussen verstrijkt de tijd en heeft mijn zoon nog steeds geen kamer (buiten spelen op zolder en in de garage). De zure geur zou nog lang kunnen duren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liesbethds
Voor alle duidelijkheid: het ruikt niet naar de heerlijke pasgeverfde kamers zoals de andere kamers, maar deze kamer ruikt echt zuur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Liesbethds schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:58:
Beste mensen, na wat zoeken en doen zouden we de oorzaak gevonden hebben: het is een inbouwkast die 30 jaar geleden door de vorige bewoners werd geverfd met een matte verf. Dit heb ik ook verteld aan colora. Ze hadden me eerst een primer moeten geven om de onderste laag te beschermen, en dan pas de PU. De zure geur, die er nog steeds hangt ondanks ramen open, ventilator, stoken, krantepapier etc, zou komen van de interactie van de 2 verven. Normaal zou je in dit geval de verf er terug af moeten schuren, een primer opzetten en opnieuw lakken, alleen, bij een PU verf zou dit problemen geven dat de PU laag nu afgesloten wordt en gaat ‘smelten’, met nog meer problemen als gevolg… pffff colora is het aan het onderzoeken maar ondertussen verstrijkt de tijd en heeft mijn zoon nog steeds geen kamer (buiten spelen op zolder en in de garage). De zure geur zou nog lang kunnen duren…
Inbouwkast, dus dan gaat het vooral om de voorkant? Is het alleen een paneeltje dat geschilderd is of ook de binnenkant?

Anders zou ik gewoon een nieuwe deur halen. Is niet de goedkoopste of meest 'terechte' oplossing, maar wel het snelste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liesbethds
Het is een heus systeem met een kruipzoldertje, 10 lades, 6 fronten en ook de bovenste planken zijn geverfd.
Het zijn mdf of spaanplaatkasten, met daarop eenmaligheid melamine. Daarop de verf van de vorige bewoners, die ik licht heb afgeschuurd en gereinigd. Daarop dan de PU verf zonder primer. Hopelijk is het niet de reactie met de melamine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Erg vervelend zeg! Toch maar hermetisch inpakken met folie en tape? (zodat de kamer weer geurvrij en bruikbaar wordt)
Misschien kan je er een luchtslang wat laten afzuigen naar buiten (door onderdruk zal er zo goed als niets meer het kamertje in lekken)
Pagina: 1