Betere videokaart in kantoor PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JvDee
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-05 14:07
Mijn dochter speelt Roblox op oudere kantoor PC, een HP EliteDesk 800 G2
Met i7-6700 / 8GB en ingebouwde Intel HD Graphics 530
Voeding is 200W en moederbord:795970-002 No DPK / PESZC0ECY9YD4F / AS#/795206-002

Graphics zijn nu soms erg slecht/langzaam, ik lees dat eigenlijk de videokaart onvoldoende is voor Roblox.
Is het mogelijk om hier een nieuwe videokaart in/bij te plaatsen?

Zo ja, op welke specificaties/bouwvorm kan ik dan zoeken om iets aan te schaffen? Hoeft niet nieuw te zijn ik kan ook op marktplaats kijken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Foto van moederbord is bijgevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYQqb0QlXwiGkCd-w1uo2aZhi0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DUHEt6AHd5l2ghSkgOVuNci.jpg?f=fotoalbum_large

[

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat je voeding een nieuwe videokaart niet leuk vindt, en dan is de crux "past hier een gewone atx voeding in?".

Je hebt een PCIe slot overigens :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:15
Volgensmij zijn er best wel wat verschillende Elitedesks als het op formaat aankomt. Nu is het een beetje moeilijk te zien vanuit deze hoek maar volgensmij is de pc best smal, klopt dat?
In dat geval zal het waarschijnlijk geen ATX voeding zijn en gaat een standaard formaat videokaart ook niet passen.

Met de huidige voeding zou ik dan kijken naar een low profile videokaart die geen extra stroom adapters nodig heeft zoals een 3050 of A380.
uitvoering: ASUS GeForce RTX 3050 LP BRK OC Edition of uitvoering: ASRock Intel Arc A380 Low Profile 6GB
De 3050 is zo'n 50% sneller maar ook meteen 50% duurder en hij verbruikt ook net ietsjes meer stroom. Denk dus dat in dit geval de A380 een leuke oplossing is.

Ik moet wel zeggen dat 8gb ram best mager is. Prijs van ddr4 geheugen is vrijwel niks dus je zou altijd nog kunnen kijken om voor 2 a 3 tientjes het huidige stickje van 8gb te vervangen voor 16gb :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
Ik zou niet veel meer investeren in deze PC, Microsoft heeft besloten de CPU in deze Elitedesk niet te ondersteunen voor Windows 11, vanaf volgend jaar Oktober kun je er niet veilig het internet meer mee op. Voor €25 staat deze Powercolor Red Dragon Radeon RX 460 2GB op V&A, dat presteert ietsje minder dan de A380, maar veel beter dan de ingebouwde GPU die ze nu gebruikt. Max verbruik is 75 Watt, dat zou deze voeding aan moeten kunnen. Check wel even de ruimte, dit kaartje is 22,5 cm lang - ik schat dat het net past.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 28-09-2024 14:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
Eens even schoonmaken/ontstoffen zal ook geen kwaad kunnen... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is een dermate oude PC waarbij ik afvraag of het nog Internet-waardig is.

Niet alleen voor de veiligheid (de overstap naar Windows 11 niet kunnen doen), maar de trage CPU cores en weinig hardware video decoding maken de websites van tegenwoordig met teveel ongevraagde video's zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaZmyMQdTZRcCLqs4dBwmZbAekA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoOQ5F5ebi3pvbpot2RqPF8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit verklaart waarom ik 2 jaren geleden mijn i5 4670K moest vervangen wegens kan niet meer YouTube livestream in realtime afspelen. Het ging altijd achterlopen.

Een grafische kaart van de huidige of vorige (RTX 3000 Series, RDNA 2) generatie kan ook moderne video codecs hardwarematig decoderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rietveldusa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:44
je hebt idd een small form factor videokaart nodig. gtx 1050 ti ofzo zou meer of voldoende moeten zijn of de 2 andere zoals miyanzano al eerder zijn. geen gewone grafische kaarten kopen, want deze passen toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
rapture schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:40:
Niet alleen voor de veiligheid (de overstap naar Windows 11 niet kunnen doen), maar de trage CPU cores en weinig hardware video decoding maken de websites van tegenwoordig met teveel ongevraagde video's zwaar.
Heeft niks met CPU cores te maken, een i5-3570K (en i3-530) werken hier nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvDee
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-05 14:07
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken!

@Boudewijn : Ik begreep van iemand die een GT 1030 Low Profile kaart (75W) had aangesloten op een vergelijkbare 200W voeding dat dat nog ging.

@Miyazono : Het is inderdaad een smalle SFF versie, en ik had inderdaad begrepen dat je dan een Low Profile kaart nodig hebt. De kaarten die je noemt zijn denk wat te veel geld om die oude computer geschikt te krijgen voor Roblox. Ik kan van iemand voor 50eu een GT 1030 low profile kaart kopen. Schiet ik daar veel mee op? En ga zeker even kijken voor een 16MB RAM, misschien helpt dat ook wat tegen de "traagheid".

@martyw / @rapture : Ik dacht dat een i7-6700 nog wel ok was. Ik heb hier ook nog een PC in gebruik met Intel(R) Core(TM) i5-2300 CPU @ 2.80GHz. Is dat dan helemaal dramatisch? Op wat traagheid na gebruik ik hem elke dag met windows 10 voor internet, mail, word etc. En als opslag en backup van foto's. Moet ik me zorgen maken over windows 11?

@The_Doman : Ik heb hem inderdaad ontstoft voor ik de kast weer dicht maakte. Maar dat was na het fotomoment. Maar hij is nog steeds even traag ;-)

Mn dochter speelt op de HP Elitedesk 800 vooral Roblox spellen. Maar ze merkt dat ze beeldkwaliteit echt op laag moet zetten omdat het scherm anders gaat haperen. Probleem is dat ze een "normale" game computer met grote kast niet kwijt kan en ook niet heel veel budget heeft om iets anders te kopen. Vandaar dat ik probeer iets te bedenken waarmee ze met een quick/low-cost fix het voor 1-2 jaar weer te rekken.

Nogmaals bedabkt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
JvDee schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:50:

@martyw / @rapture : Ik dacht dat een i7-6700 nog wel ok was. Ik heb hier ook nog een PC in gebruik met Intel(R) Core(TM) i5-2300 CPU @ 2.80GHz. Is dat dan helemaal dramatisch? Op wat traagheid na gebruik ik hem elke dag met windows 10 voor internet, mail, word etc. En als opslag en backup van foto's. Moet ik me zorgen maken over windows 11?
Over W11: Ja, met jouw CPU's wordt dat onveilig als W10 support stopt.

[ Voor 61% gewijzigd door martyw op 06-10-2024 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:02
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken!

@Boudewijn : Ik begreep van iemand die een GT 1030 Low Profile kaart (75W) had aangesloten op een vergelijkbare 200W voeding dat dat nog ging.

@Miyazono : Het is inderdaad een smalle SFF versie, en ik had inderdaad begrepen dat je dan een Low Profile kaart nodig hebt. De kaarten die je noemt zijn denk wat te veel geld om die oude computer geschikt te krijgen voor Roblox. Ik kan van iemand voor 50eu een GT 1030 low profile kaart kopen. Schiet ik daar veel mee op? En ga zeker even kijken voor een 16MB RAM, misschien helpt dat ook wat tegen de "traagheid".
Dat kan zeker helpen en dat is best een oké prijs, op één voorwaarde: de VRAM. Beiden hebben een bijna identieke naam, maar de DDR4 versie is erg langzaam tov de GDDR5 en daarom is het het eigenlijk alleen waard als het een GDDR5 versie is.
[b]JvDee in "Betere videokaart in kantoor PC"

@The_Doman : Ik heb hem inderdaad ontstoft voor ik de kast weer dicht maakte. Maar dat was na het fotomoment. Maar hij is nog steeds even traag ;-)

Mn dochter speelt op de HP Elitedesk 800 vooral Roblox spellen. Maar ze merkt dat ze beeldkwaliteit echt op laag moet zetten omdat het scherm anders gaat haperen. Probleem is dat ze een "normale" game computer met grote kast niet kwijt kan en ook niet heel veel budget heeft om iets anders te kopen. Vandaar dat ik probeer iets te bedenken waarmee ze met een quick/low-cost fix het voor 1-2 jaar weer te rekken.

Nogmaals bedabkt voor het meedenken!
Ik heb een i7-4790k systeem en het draait probleemloos W11 (voor zower ik weet iig). Ik denk dat het de moeite waard is om er W11 op te zetten. Je i7-6700 blijft een snelle (en redelijk recente) 4c/8t processor en dat is zonde om weg te gooien. (reden waarom ik W11 echt niet leuk vind, zoveel systemen worden e-waste met W10's EOL....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:15
TheRie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:12:
[...]

Dat kan zeker helpen en dat is best een oké prijs, op één voorwaarde: de VRAM. Beiden hebben een bijna identieke naam, maar de DDR4 versie is erg langzaam tov de GDDR5 en daarom is het het eigenlijk alleen waard als het een GDDR5 versie is.

[...]

Ik heb een i7-4790k systeem en het draait probleemloos W11 (voor zower ik weet iig). Ik denk dat het de moeite waard is om er W11 op te zetten. Je i7-6700 blijft een snelle (en redelijk recente) 4c/8t processor en dat is zonde om weg te gooien. (reden waarom ik W11 echt niet leuk vind, zoveel systemen worden e-waste met W10's EOL....)
Dat een niet supported systeem nu vlekkeloos draait betekent niet dat het met de eerstvolgende Windows 11 update nog steeds werkt. Dat is een risico dat je toch constant zal lopen.

Verder helemaal eens met de GT 1030. Het is een vreemde vogel maar als je die idd tweedehands voor een leuke prijs kan krijgen dan is het zeker een optie. Wel zolang het inderdaad niet de DDR4 variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:35
Zoiets dan: https://www.informatique....0-2gb-lp.html?ref=twn1006

Wel prijzig voor zo'n oude pc. Maar ja, als dochter dan weer met plezier op Roblox kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MallePietje schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 07:52:
Zoiets dan: https://www.informatique....0-2gb-lp.html?ref=twn1006

Wel prijzig voor zo'n oude pc. Maar ja, als dochter dan weer met plezier op Roblox kan...
Of v&a aangeboden: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G

Zet de performance van een 1030 wel zoden aan de dijk?
Probleem is dat ze een "normale" game computer met grote kast niet kwijt kan en ook niet heel veel budget heeft om iets anders te kopen.
Zo groot is een normale kast toch ook weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
Ik had tot 2 jaar geleden een gat 1030, daar speelde ik probleemloos world of tanks en warships op op maximum aan 80-90 fps, dus Roblox zou dan zeker moeten lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
@Rietveldusa Op 640 x 480? 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
Gewoon full HD, beide spellen vragen niet al te veel,van een gpu