Nieuwe groepenkast ontwerp, vergeet ik nog iets?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jroorda
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-09 19:28
Hi,

Omdat mijn huis nog een oude groepenkast met maar liefst 3 groepen en smeltzekeringen heeft ga ik deze vervangen. Om ruimte te maken voor de nieuwe groepenkast moet de meter worden verplaatst, dus laat ik de netbeheerder meteen mijn aansluiting verzwaren naar 3x25.

Op de site van elektramat heb ik een groepenkast samengesteld, zie afbeelding hieronder. Nu doe ik dit niet dagelijks en ben ik benieuwd naar jullie commentaar. Mis ik nog iets of kunnen er dingen beter? Ik hoor het graag.

Groepenindeling:
1. Woonkamer
2. Keuken
3. Vaatwasser
4. Quooker
5. Oven
6. 1e verdieping voorkant
7. 1e verdieping achterkant
8. Badkamer
9. 2e verdieping links
10. 2e verdieping rechts
11. Wasmachine
12. Droger
13. Inductie fornuis
14. Warmtepomp
15. Batterij
16. WCD's meterkast
17. Garage

Ruimte voor toekomst: 2x PV groep (dak en garagedak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQdxRmfr4MTrNsvyz08cdfs9SE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZ7qPnkx7EHAdksBqICYnxk1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4qfQYEucwS3b_iK41NUTK6VXj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N0ppqBIGg3lynrzhUeM12XdT.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

Vaak hebben warmtepompen twee groepen/automaten nodig, één voor het apparaat zelf en één voor de backupheater die aangaat bij bijv. een legionellarun of bij een defrost.

Je zegt in de toekomst voor zonnepanelen te gaan. Wil je dit op één fase doen of over drie fases? Dan kun je nu op voorhand al de automaat en aardlek ervoor aanleggen; dat kost nu kleigeld maar scheelt zometeen best wel in kosten. En als bonus blijft je meterkast dan homogeen met dezelfde merken (een installateur plaatst anders een ABB automaat naast jouw rij met 15 Haeger automaten)

Hetaantal groepen zit wel goed. Je hebt max 4 groepen op een aarrdlek (=goed) en je zal denk ik ook nadenken over hoe je de groepen over de fases zal verdelen zodat de zware gebruikers over de fases worden verdeeld. (bijv niet de oven, warmtepomp, droger en qcooker op één fase)

verder lijkt het dat je een driefase batterij gaat plaatsen met een eigen driefase automaat. Idealiter zou je deze dan ook een eigen aardlek kunnen geven. Net zoals je bij zonnepanelen deze ook een eigen automaat en eigen aardlek geeft.

En je hebt geen beltrafo nodig?

7400 Wp op het dak

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt nu 3 groepen en je gaat naar 17 groepen. Komen alle ruimtes en apparaten waar je een groep voor wilt hebben nu al uit in je meterkast? Of ga je allemaal nieuwe draden trekken?

• jroorda
Goede tip over de warmtepomp. Ik lees dat het ook vaak zo wordt gedaan dat de automaat voor de WP direct op de hoofdschakelaar zit, en dat er dan 1 kabel naar de WP gaat. Daar wordt dan nog een verdeelkastje geplaatst met een aardlek en 2 of 3 automaten voor de WP (Warmtepomp 3f, elektrisch element 3f, stuurstroom 1f). Omdat de automaat voor de warmtepomp voor nu vooral een optie is voor de toekomst houd ik het voor nu bij deze 3 fase automaat.

Ik twijfelde al over het alvast plaatsen van automaten voor PV, maar ik ga ze dan maar direct meenemen. Inderdaad jammer als er later een ander merk automaat wordt geplaatst.

Ik denk dat ik voor de batterij dan een automaat+aardlek in een ga plaatsen, vergelijkbaar met van die PV groepen. Zou die dan ook 300ma moeten zijn net als bij PV?

Beltrafo niet nodig idd.

@eLScha Ik ga inderdaad nieuwe draden leggen.

• jroorda
Nog een vraag over de 3 fase aansluiting. Ik heb vroeger op mijn elektro opleiding geleerd dat 3 fase altijd 400v is. Nu lees ik hier op internet verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat er verschil is tussen 3-fase aansluiting en krachtstroom. Hier bijvoorbeed: https://elektricienaanhui...ezig%20van%2035%20Ampere.

Heb ik nu straks 3-fase 400v "krachtstroom" in huis, of gewoon 3x 230v wat ook gewoon 3x dezelfde fase kan zijn vanuit de netbeheerder?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

jroorda schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:32:
Nog een vraag over de 3 fase aansluiting. Ik heb vroeger op mijn elektro opleiding geleerd dat 3 fase altijd 400v is. Nu lees ik hier op internet verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat er verschil is tussen 3-fase aansluiting en krachtstroom. Hier bijvoorbeed: https://elektricienaanhui...ezig%20van%2035%20Ampere.

Heb ik nu straks 3-fase 400v "krachtstroom" in huis, of gewoon 3x 230v wat ook gewoon 3x dezelfde fase kan zijn vanuit de netbeheerder?
Je krijgt zometeen driemaal 230 volt waarbij er tussen elk van de 230V aders en je Neutral zo'n 230 volt staat. Echter staat elk van je drie fases 120 graden uit fase met elkaar waardoor er tussen de fasedraden zo'n 400 volt staat.
Dus je krijgt beide ;) Je krijgt driemaal 230 volt én krachtstroom/400 volt.

7400 Wp op het dak

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt inderdaad drie fase (aka "krachtstroom") in huis. Je zou in je groepenkast alvast 1 of 2 3 fasengroepen kunnen monteren; inductie, omvormer, laadpaal, etc.

Verder: denk aan beltrafo (iets zwaarder ivm videodeurbel?) en bedenk ook dat je, mocht je naar pv gaan, je met 40a soms krapjes uit kan komen: er blijft 15a over voor pv.

[ Voor 34% gewijzigd door teacher op 28-09-2024 09:49 ]

Wise enough to play the fool

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:55
Krijg altijd beetje de kriebels van zulke indelingen. Dit met name vanwege de warmte ontwikkeling in de automaten die zo helemaal ingesloten is en uiteindelijk voor mogelijke problemen kan zorgen.
Mocht je de ruimte hebben probeer groepjes te maken en automaten een beetje uit elkaar te zetten.

WCD naar onderen. De 3fase (4polig) op de tweede rij en dan de rest even terug verdelen. Als je de mogelijkheid nog hebt om de aardlekschakelaar ook wat breder weg te zetten zou ik dat zeker doen

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
Theo schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:11:
Je hebt max 4 groepen op een aarrdlek (=goed)
Dat is een oude regel die is komen te vervallen. Het is verstandiger om te kijken hoe je de dingen over de aardlek verdeelt dan om de regel van max 4 per aardlek aan te houden.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Persoonlijk zou ik die WCD's naast de groepenkast op een lasdoos monteren. Die kabels van de stekkers die jaar op gaat zetten gaan altijd in de weg zitten en maakt het al gauw rommelig.

Spel en typfouten voorbehouden

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-10 12:24
Vind het altijd vreselijk lastig om een oordeel over een groepenindeling te geven als ik niet weet hoe je woning eruit ziet, wat je mogelijkheden qua leidingwerk zijn. En hoe je alles over de aardlekken verdeelt.

Het liefste verdeel je de verlichting en algemene WCD's op elke verdieping over meerdere groepen en meerdere aardlekken en dat er dan wat van 2 verdieping op 1 automaat of 1 aardlek komt is prima. Maar je wilt voorkomen dat als 1 aardlek trieert dat je gelijk een hele verdieping zonder spanning hebt. Ik ben geen fan van 1 groep per ruimte, in de keuken ga je met wat apparatuur al rap naar het maximale vermogen van de groep.

Het lijkt nu of je een kast hebt gebouwd en dan de huisinstallatie zo gaat uitvoeren dat die bij de kast past, maar dan werk je verkeerd om. Je gaat eerst tekeningen maken voor je huis, dan alle eindpunten intekenen, dan ga je bepalen wat bij elkaar op komt of wat een eigen groep nodig heeft. Dan verdeel je de groepen over aardlekken (en het is niet onverstandig om sommige gebruikers een eigen aardlekautomaat te geven zoals een wasmachine of een quooker)

Ook is de regel van als een apparaat 2000W gebruikt dan moet het een eigen groep hebben gelukkig vervallen, je kunt dus afhankelijk van wat voor apparaten je hebt bijna altijd prima de koelkast/vriezer bij de vaatwasser opgooien om de algemene groep wat te ontlasten.

Bekijk ook wat je in de toekomst wilt, en doe jezelf een plezier en zet er minimaal 1 reservegroep in. Wil je ooit wat in de toekomst dan ben je daar heel blij mee, en nu is het financieel een peulenschil.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vergeet ook niet om altijd minimaal 4 extra reserve posities vrij te houden, mocht je ooit moeten uitbreiden kan dat mooi in dezelfde kast. Meestal kost een net iets grotere kast niet veel meer.

Je hebt nu inderdaad nog veel vrije ruimte, dus dat zit goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 29-09-2024 12:47 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:20
Ziet er niet eens verkeerd uit. Als ik wat mocht aanmerken zou ik de wcd's eruit halen en die lekker met een buisje vanuit een groep in de meterkast zelf maken. (hou je het overzichtelijker)

Je doet een beetje hetzelfde als wat ik vorig jaar heb gedaan. Had ook een woning gekocht en maar 4 groepen, snapte niet hoe de mensen die rond kregen met alle apparaten.

En zie nu eens hoe het er bij mij uit ziet. (overzicht en ruimte vind ik belangrijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aacw0biEo8enOqnuzW3m61ezmm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajh1eu44sEmOXOAeN7rNpuuI.jpg?f=fotoalbum_large

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:50
Ontwerp ziet er goed uit.
Meeste relevante opmerkingen heb ik al gelezen
- Ik zou ook geen WCD's in de groepenkast willen. Te veel wirwar van kabels (net adapters) straks. En 2 WCD's is vast te weinig.
- Terechte vraag van @eLScha of alle groepen die je voorstelt wel in de meterkast uitkomen. Anders heb je nog wel wat te doen
- Beltrafo toevoegen
- kWh meter voor de warmtepomp toevoegen?
- Groepenkast is vast niet het enige wat in de meterkast zit. Misschien ook nog internet modem, router, patchkast, kabelgoten, etc past dat allemaal goed naast/onder elkaar of moet de groepenkast toch anders opgebouwd?
- mocht er nog een oude telefoonaansluiting (ISRA punt) in de meterkast zitten, deze ook gelijk weghalen (na goedkeuring KPN) als je glasvezel hebt. Goedkeuring kun je aanvragen via: https://www.mijnaansluiting.nl/home

[ Voor 5% gewijzigd door Taatort op 30-09-2024 09:47 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:22
Geen beltrafo?

Enige voordeel van WCD en beltrafo in de groepenkast is dat je die er later uit kunt halen als je ruimte tekort komt :X

Had in mijn vorige kast WCDs op laten nemen, maar met de reacties hierboven eens dat je het beter erbuiten kunt oplossen.
Pagina: 1