Beste tweakers,
Deze week heb ik een nieuwe pc gekocht en zelf in elkaar gezet.
Bij het aanzetten ervan heb ik echter geen beeld, ook geen BIOS.
Ik heb de volgende onderdelen:
Voeiding: Thermaltake TOUGHPOWER GF A3 power supply unit 650 W 24-pin ATX ATX Zwart
Moederboard: Asrock B650M-HDV/M.2 AMD B650 Socket AM5 micro ATX
SSD: Kingston Technology 1000G NV2 M.2 2280 PCIe 4.0 NVMe SSD
Processor: AMD Ryzen 5 7600 processor 3,8 GHz 32 MB L2 & L3 Box
Koeler: Gelid Solutions Rev. 5 Tranquillo
Moederboard: MSI GAMING GEFORCE RTX 4060 X 8G videokaart NVIDIA 8 GB GDDR6
Geheugen: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 geheugenmodule 32 GB 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Behuizing: Corsair 4000D Airflow TG bk ATX
Nadat ik de pc in elkaar had gezet, had ik hem even aangezet om te kijken of die het deed.
Dit zonder beeldscherm en vrij snel weer uitgezet.
Later las ik dat je je pc bij de eerste keer opstarten een paar minuten aan moet laten staan voor het werkgeheugen.
Mogelijk dat dit nu voor problemen zorgt?
In ieder geval had ik dus geen beeld toen ik hem vervolgens aansloot op een beeldscherm.
Op het moederboard kleuren 2 lampjes rood. Het lampje met CPU eronder en het lampje met DRAM eronder.
Wat ik al allemaal gedaan heb (in chronologische volgorde):
- Bios geüpdate naar de laatste versie.
- Voeding ontkoppeld, aan/uit knop paar seconde ingedrukt houden, voeding weer aangesloten. Vervolgens 10 minuten gewacht.
- De CMOS batterij eruit gehaald en de aan/uit knop 3 seconde ingedrukt. De CLRCMOS1 pinnetjes 3 sec met elkaar verbonden met een paperclip. CMOS batterij terug gedaan. Na opstarten 10 min gewacht.
- De CLRCMOS1 pinnetjes 3 verbonden met een paperclip (dit keer met CMOS batterij op het moederboard). Na opstarten 10 min gewacht.
- 1 RAM geheugen set verwijderd (en GPU ontkoppeld). Enkel opgestart met RAM in de B1 slot. Na opstarten 10 min gewacht.
Excuus als één van bovenstaande opties niet handig/logisch zijn. Ik ben niet zo ervaren met computers...
Elke keer als ik de pc aan zette heb ik m'n beeldscherm gekoppeld aan de HDMI poort van het moederboard en van de GPU (als die aangesloten was).
Het beeldscherm wat ik gebruikte werkt (daar type ik dit bericht op) dus dat kan het probleem niet zijn.
Ook heb ik alle kabels in de pc 3 keer gecontroleerd dus kan me bijna niet voorstellen dat ergens een kabel niet goed zit.
Ik lijk ook overal stroom te hebben (alle fans draaien, gpu gaat aan, USB poorten op behuizingen geven stroom).
Geen ene keer heb ik beeld gehad, niet eens de BIOS.
Ik weet niet meer wat ik kan proberen, is er iemand die mij kan helpen?
Wordt erg gewaardeerd.
Met vriendelijke groet,
Lennard
Deze week heb ik een nieuwe pc gekocht en zelf in elkaar gezet.
Bij het aanzetten ervan heb ik echter geen beeld, ook geen BIOS.
Ik heb de volgende onderdelen:
Voeiding: Thermaltake TOUGHPOWER GF A3 power supply unit 650 W 24-pin ATX ATX Zwart
Moederboard: Asrock B650M-HDV/M.2 AMD B650 Socket AM5 micro ATX
SSD: Kingston Technology 1000G NV2 M.2 2280 PCIe 4.0 NVMe SSD
Processor: AMD Ryzen 5 7600 processor 3,8 GHz 32 MB L2 & L3 Box
Koeler: Gelid Solutions Rev. 5 Tranquillo
Moederboard: MSI GAMING GEFORCE RTX 4060 X 8G videokaart NVIDIA 8 GB GDDR6
Geheugen: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 geheugenmodule 32 GB 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Behuizing: Corsair 4000D Airflow TG bk ATX
Nadat ik de pc in elkaar had gezet, had ik hem even aangezet om te kijken of die het deed.
Dit zonder beeldscherm en vrij snel weer uitgezet.
Later las ik dat je je pc bij de eerste keer opstarten een paar minuten aan moet laten staan voor het werkgeheugen.
Mogelijk dat dit nu voor problemen zorgt?
In ieder geval had ik dus geen beeld toen ik hem vervolgens aansloot op een beeldscherm.
Op het moederboard kleuren 2 lampjes rood. Het lampje met CPU eronder en het lampje met DRAM eronder.
Wat ik al allemaal gedaan heb (in chronologische volgorde):
- Bios geüpdate naar de laatste versie.
- Voeding ontkoppeld, aan/uit knop paar seconde ingedrukt houden, voeding weer aangesloten. Vervolgens 10 minuten gewacht.
- De CMOS batterij eruit gehaald en de aan/uit knop 3 seconde ingedrukt. De CLRCMOS1 pinnetjes 3 sec met elkaar verbonden met een paperclip. CMOS batterij terug gedaan. Na opstarten 10 min gewacht.
- De CLRCMOS1 pinnetjes 3 verbonden met een paperclip (dit keer met CMOS batterij op het moederboard). Na opstarten 10 min gewacht.
- 1 RAM geheugen set verwijderd (en GPU ontkoppeld). Enkel opgestart met RAM in de B1 slot. Na opstarten 10 min gewacht.
Excuus als één van bovenstaande opties niet handig/logisch zijn. Ik ben niet zo ervaren met computers...
Elke keer als ik de pc aan zette heb ik m'n beeldscherm gekoppeld aan de HDMI poort van het moederboard en van de GPU (als die aangesloten was).
Het beeldscherm wat ik gebruikte werkt (daar type ik dit bericht op) dus dat kan het probleem niet zijn.
Ook heb ik alle kabels in de pc 3 keer gecontroleerd dus kan me bijna niet voorstellen dat ergens een kabel niet goed zit.
Ik lijk ook overal stroom te hebben (alle fans draaien, gpu gaat aan, USB poorten op behuizingen geven stroom).
Geen ene keer heb ik beeld gehad, niet eens de BIOS.
Ik weet niet meer wat ik kan proberen, is er iemand die mij kan helpen?
Wordt erg gewaardeerd.
Met vriendelijke groet,
Lennard