Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10-2024
Beste tweakers,

Deze week heb ik een nieuwe pc gekocht en zelf in elkaar gezet.
Bij het aanzetten ervan heb ik echter geen beeld, ook geen BIOS.

Ik heb de volgende onderdelen:

Voeiding: Thermaltake TOUGHPOWER GF A3 power supply unit 650 W 24-pin ATX ATX Zwart
Moederboard: Asrock B650M-HDV/M.2 AMD B650 Socket AM5 micro ATX
SSD: Kingston Technology 1000G NV2 M.2 2280 PCIe 4.0 NVMe SSD
Processor: AMD Ryzen 5 7600 processor 3,8 GHz 32 MB L2 & L3 Box
Koeler: Gelid Solutions Rev. 5 Tranquillo
Moederboard: MSI GAMING GEFORCE RTX 4060 X 8G videokaart NVIDIA 8 GB GDDR6
Geheugen: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 geheugenmodule 32 GB 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Behuizing: Corsair 4000D Airflow TG bk ATX

Nadat ik de pc in elkaar had gezet, had ik hem even aangezet om te kijken of die het deed.
Dit zonder beeldscherm en vrij snel weer uitgezet.
Later las ik dat je je pc bij de eerste keer opstarten een paar minuten aan moet laten staan voor het werkgeheugen.
Mogelijk dat dit nu voor problemen zorgt?

In ieder geval had ik dus geen beeld toen ik hem vervolgens aansloot op een beeldscherm.
Op het moederboard kleuren 2 lampjes rood. Het lampje met CPU eronder en het lampje met DRAM eronder.
Wat ik al allemaal gedaan heb (in chronologische volgorde):
- Bios geüpdate naar de laatste versie.
- Voeding ontkoppeld, aan/uit knop paar seconde ingedrukt houden, voeding weer aangesloten. Vervolgens 10 minuten gewacht.
- De CMOS batterij eruit gehaald en de aan/uit knop 3 seconde ingedrukt. De CLRCMOS1 pinnetjes 3 sec met elkaar verbonden met een paperclip. CMOS batterij terug gedaan. Na opstarten 10 min gewacht.
- De CLRCMOS1 pinnetjes 3 verbonden met een paperclip (dit keer met CMOS batterij op het moederboard). Na opstarten 10 min gewacht.
- 1 RAM geheugen set verwijderd (en GPU ontkoppeld). Enkel opgestart met RAM in de B1 slot. Na opstarten 10 min gewacht.

Excuus als één van bovenstaande opties niet handig/logisch zijn. Ik ben niet zo ervaren met computers...

Elke keer als ik de pc aan zette heb ik m'n beeldscherm gekoppeld aan de HDMI poort van het moederboard en van de GPU (als die aangesloten was).
Het beeldscherm wat ik gebruikte werkt (daar type ik dit bericht op) dus dat kan het probleem niet zijn.
Ook heb ik alle kabels in de pc 3 keer gecontroleerd dus kan me bijna niet voorstellen dat ergens een kabel niet goed zit.
Ik lijk ook overal stroom te hebben (alle fans draaien, gpu gaat aan, USB poorten op behuizingen geven stroom).
Geen ene keer heb ik beeld gehad, niet eens de BIOS.

Ik weet niet meer wat ik kan proberen, is er iemand die mij kan helpen?
Wordt erg gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,
Lennard

Beste antwoord (via Lennard1 op 01-10-2024 21:22)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lennard1 schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:53:

@rapture Ik heb het uiteinde van de kabel voor de cpu in het moederbord gestoken. Deze kabel zit aangesloten op de voeding.

Raden jullie nog steeds aan alles uit elkaar te halen?
Ja, uit de kast halen en goed kijken dat er niet een afstandhouder teveel onder het moederbord gezet heeft.

Op een doos testen met CPU, CPU-koeler, voeding, 1 latje RAM in de ene slot, daarna de andere slot en hetzelfde met andere latje geheugen testen. Er is geïntegreerde graphics in de CPU en je kan zonder grafische kaart testen.

Voor het starten zonder aangesloten pwrbtn kabel is met een schroevendraaier eventjes de 2 pinnen verbinden/aantikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvQIzrC4Z-Ifui2hvbqoyddpGkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRcPV0IQEq81qsgqcboFPA70.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Doe 's 'n paar foto's.
Overigens is AMD nog wel 's heel lang bezig (langer dan 10 minuten) om bij de allereerste opstart de geheugencheck uit te voeren.
Heb je het moederbord buiten de kast (liggend op de doos) eerst gecheckt (=opgestart) alvorens alles in te bouwen? Dat wordt namelijk altijd geadviseerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
Oké, bij deze.

Oké. Dan zal ik hem langer dan 10 minuten aan laten staan. Nog aan te bevelen iets te resetten voor ik dat doe?
Nee dit heb ik niet gedaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWt_fTBDu3cK5SpAnmbjqnIdXtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHzpILuibu87xa2jUMAXvVvR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb42VEj7TD9lCe6DvswVklO8Ngc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76o5owMqQIGjMAQfk8Yb4qKU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdr7PFUOeH-MVzhtzkxPYLcXOsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w669gzYSbRQaN3lIvMws1kcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaY5L9_l_yUFVnk93QI4LfsQvzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gi0i4Ur6WnanptiCdjOj7dvR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sjuL6ndCjMX9nIxP2A7EnRH4Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvkEeJ85NabWor8fJ1eQbcC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0gC6GDpL10QvrMUssa9yVMngOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7YZhMmYgVolaHBuDZQHeXuT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
Welke videokaart heb je? Want ik zie er geen zitten... Je noemt nvidia 8 gb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
Oh ja ik heb een nividia 4060 8 gb. Tijdens m'n laatste poging om hem werkend te krijgen had ik de gpu ontkoppeld.
Deze heb ik nog niet terug geplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Wat me opvalt is dat er al 2 spacers tussen de kast en moederbord niet gebruikt zijn, en dat er bij het moederbord nog open gaten zijn.

Ik zou controleren of er geen spacers op plekken zitten die er niet horen, dan heb je mogelijk kortsluiting. Dus alles eruit, en goed kijken of de spacers op de juist plek zitten.

• Lennard1
Ah, ik snapte al niet waarom m'n schroeven te kort waren. Wist niet wat spacers waren...
Dacht dat 4 punten wel voldoende zou zijn om het moederboard op z'n plek te houden.
Ik ga hem uit elkaar halen en de spacers gebruiken. Hoop dat dat het is.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Lennard1 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:05:
Ah, ik snapte al niet waarom m'n schroeven te kort waren. Wist niet wat spacers waren...
Dacht dat 4 punten wel voldoende zou zijn om het moederboard op z'n plek te houden.
Je hebt je moederbord rechtstreeks op je kast geschroefd? :X

Try SCE to Aux

• Yaksa
  • Nu online
ImNotnoa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:07:[...]Je hebt je moederbord rechtstreeks op je kast geschroefd? :X
En dat terwijl er tig filmpjes op YT te vinden zijn die heel duidelijk uitleggen hoe je een PC in elkaar moet zetten.
Deze bijvoorbeeld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:28

Aganim

I have a cunning plan..

Yaksa schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:35:
[...]

En dat terwijl er tig filmpjes op YT te vinden zijn die heel duidelijk uitleggen hoe je een PC in elkaar moet zetten.
Deze bijvoorbeeld.
Of gewoon RTFM, zeker voor je eerste build. Ieder moederbord wat ik tot nu toe in handen heb gehad had het gebruik van spacers duidelijk benoemd staan in de handleiding.

• Yaksa
  • Nu online
Het is mij overigens ook een raadsel waarom je voor de combinatie van een micro ATX moederbord in een 'normale' ATX kast hebt gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennard1
Ik heb de pc weer uit elkaar gehaald, maar het moederboard zat niet rechtstreeks op de kast geschroefd.
Er zitten standaard namelijk 3 spacers op de kast, waar die in vast zat. Heb er wel 2 extra spacers ingedraaid nu.
Onderin "zweefde" het moederboard dus wel een beetje.

Dit is trouwens mijn manual: https://download.asrock.com/Manual/B650M-HDVM.2.pdf
Op pagina 24 (28 in pdf) staat de installatie beschreven van het moederboard.
Hier staat niks over spacers. Het filmpje wat ik volgde noemde spacers ook niet.
Sorry dat ik hier niks van wist...

Ik heb een micro ATX moederboard in een normale ATX kast, omdat deze 2 onderdelen in de best buy guide stonden.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:40
Doet ie het nu wel of is je moederbord kapot?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
Nee hij doet het nog niet. Lijkt me niet dat een moederbord kapot gaat als je de onderste 2 punten niet vast schroeft?
Denk dat ik hem maar naar een pc winkel ga brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Je zou nog het filmpje waarvan ik de link stuurde kunnen bekijken en dan die stappen volgen.
Dus voor nu: alles uitbouwen, moederbord op doos leggen waar die in zat. En dan de stappen uit het filmpje volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Lennard1 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:05:
Ook wel afstandhouders genoemd. Je kijkt voor het inbouwen een moederbord waar de (relevante) gaten zitten en zorgt dat in de kast op de juiste plaatsen een afstandhouder is, niet meer en niet minder. Teveel is kortsluiting en te weinig is risico op het doorbuigen/breken.

Ik zie een EPS12V kabel aan het moederbord aangesloten en de kabel gaat nergens naar toe. Dat moet nog aan de voeding aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@rapture dat kan een dubbel ATX12V 8 pins zijn. edit KAN NIET, deze voeding is niet geleverd met 2x 8pins 12VATX rare lijst.
https://www.thermaltake.c...w-tt-premium-edition.html

@Lennard1 kun je eens zien wat je in die 12Vatx hebt gestoken, zou wel eens kunnen zijn dat je er PCI-e heb ingestoken of de 12VATX niet hebt ingeplugd

[ Voor 77% gewijzigd door Damic op 29-09-2024 17:28 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Damic schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:56:
@rapture dat kan een dubbel ATX12V 8 pins zijn. edit KAN NIET, deze voeding is niet geleverd met 2x 8pins 12VATX
https://www.thermaltake.c...w-tt-premium-edition.html
In je link 1 kabel met 2x 4+4 pins:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm5OiopJVVwvvzM6BxJL7rkQq10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piDVuUeB3Y1qOqwWk0aOG1OD.jpg?f=fotoalbum_large

In de review 2x 8 pins:
There are enough connectors, but the two EPS connectors on the same cable, and with standard 18AWG gauges, can be dangerous if you use them both and at high loads. These connectors should be installed on dedicated cables since they can deliver more power than 6+2 pin ones because they use four total power pins instead of the three that 6+2 pin connectors use.
https://hwbusters.com/psu...-gf-a3-650w-psu-review/2/
Normaal gezien sluit je de uiteindes van de kabel aan en de tussenliggende connector kan je wegstoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 29-09-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
Heb zojuist het filmpje van Linus gekeken. Wilde beginnen met de pc uit elkaar te halen, maar probeerde nog 1 keer de pc aan te zetten.
Toen kwam ik wel in de bios! De 2 rode lichtjes op het moederbord waren ook uit gegaan. Geen idee waarom die het deed.
Wat me opviel was dat de bios aangaf dat het werkgeheugen op 4800 MHz draaide. Moet dit niet 6000 zijn?
Verder viel me niks geks op, maar heb hier weinig ervaring mee dus weet ook niet zo goed was ik op moest letten.

Vervolgens de boot drive op USB erin gedaan en op de herstart knop gedrukt, maar nu weer geen beeld en 2 rode lichtjes :(.

@rapture Ik heb het uiteinde van de kabel voor de cpu in het moederbord gestoken. Deze kabel zit aangesloten op de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-05 16:04
probeerde nog 1 keer de pc aan te zetten.
Toen kwam ik wel in de bios! De 2 rode lichtjes op het moederbord waren ook uit gegaan.
...
Het positieve is dat er kennelijk (nog) niets echt kapot is.
Het klinkt nu een beetje alsof er iets niet helemaal goed gemonteerd is. Dus uit elkaar halen klinkt nog altijd als een goed plan. Misschien eerst met alleen cpu en 1 geheugen module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@rapture ja dat had ik ook gezien en was daardoor in de war

@Lennard1 die 4800MTs is de standaard snelheid voor deze generatie Zen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ja, uit de kast halen en goed kijken dat er niet een afstandhouder teveel onder het moederbord gezet heeft.

Op een doos testen met CPU, CPU-koeler, voeding, 1 latje RAM in de ene slot, daarna de andere slot en hetzelfde met andere latje geheugen testen. Er is geïntegreerde graphics in de CPU en je kan zonder grafische kaart testen.

Voor het starten zonder aangesloten pwrbtn kabel is met een schroevendraaier eventjes de 2 pinnen verbinden/aantikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvQIzrC4Z-Ifui2hvbqoyddpGkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRcPV0IQEq81qsgqcboFPA70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
Bedankt voor de reacties! Ik ga hem ergens komende dagen (weer) uit elkaar halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plux
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 09:25

Plux

Team KVM

Ik kan er over heen gelezen hebben maar heb je de 6+2 pinnetjes in de videokaart gedaan?

Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennard1
Heb de pc weer helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Dit keer onder toeziend oog van een vriend die er veel ervaring mee heeft.
Nog steeds problemen, maar na wat dingen proberen is gebleken dat of 1 RAM module kapot is of 1 van de slots op het moederbord.
Dit moet ik nog even testen en dan gaat 1 van de 2 retour.
Maar met 1 specifieke module in de B1 slot zijn er nu geen problemen.
Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1