EPDM op vermoedelijk mastieken dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-01 19:25
Achtergrond info
Mijn dakkapel heeft een lekkage en dit wil ik graag verhelpen door EPDM aan te brengen. Het is een oud huis en ik vermoed dat er nog mastiek onder de kiezels ligt.

Probleem
Op internet lees ik dat EPDM niet direct op mastiek gelegd kan worden https://www.epdmxl.nl/blog/epdm-over-mastiek-plaatsen.

Het verwijderen van mastiek is lastig en kan alleen door een professional. https://dakdekkeraanhuis....-het-en-hoe-herken-je-dit

Vraag
Ik lees dat er vaak isolatie wordt gebruikt onder EPDM. Ik vroeg me af of het mogelijk was om eerst deze isolatie op het mastiek te leggen en vervolgens over de isolatie EPDM te lijmen. Als een soort tussenlaag. Zoals uitgelegd op deze website https://www.epdmxl.nl/blo...folie-op-elke-ondergrond/.

Wat denken jullie?

Afbeelding van het dakje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13cfBXbNInkZyJpVn7aofRPerNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcWzlPtIorpziajkGYF2QL4a.jpg?f=fotoalbum_large

...

Beste antwoord (via Groj7 op 27-09-2024 20:27)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
halen paar platen xps, schroef die vast aan je dakbeschot door het mastiek heen en plak er epdm overheen.

of, begin een smet grind weg te halen zodat je weet wat er onder zit. je bent nu aan het gokken.
Extra isolatie is altijd aan te raden als je met wat voor soort dakbedekking dan ook in de weer gaat overigens.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
halen paar platen xps, schroef die vast aan je dakbeschot door het mastiek heen en plak er epdm overheen.

of, begin een smet grind weg te halen zodat je weet wat er onder zit. je bent nu aan het gokken.
Extra isolatie is altijd aan te raden als je met wat voor soort dakbedekking dan ook in de weer gaat overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou me ook even verdiepen in hoe die uiteinden van dat muurtje aansluiten op de daktrim.

Lijkt nu op een klodder kit tussen het lood en de daktrim.

Ik zou die hele meuk eraf trekken.
Grind weg, bitumen weg.
Folie en pir er op.
Epdm erover
En zorgen dat je de details tussen lood muur en daktrim goed krijgt

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou voor deze vierkante meter gewoon alles weghalen tot aan het dakbeschot en opnieuw opbouwen. Dan zit je ook niet op die ouwe zooi te werken.

Een goedkope diamantschijf op een slijptol gaat goed door meerdere lagen van die taaie zooi, dan trek je het er zo van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ben het eens met dat het een klein stukje is. Maar ben toch huiverig voor al het werk wat erbij komt kijken wanneer ik alles vervang. Het idee van de xps heeft dus wel de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
Ronald.42 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:57:
Ik zou me ook even verdiepen in hoe die uiteinden van dat muurtje aansluiten op de daktrim.

Lijkt nu op een klodder kit tussen het lood en de daktrim.
Dat zit er inderdaad wonderlijk op! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Kijk, als je het na een aantal youtube filmpjes en wat inlezen niet aandurft, moet je het natuurlijk niet doen. Dan zijn er professionals.

Maar als je die ouwe zooi laat zitten, gaat het je in de weg zitten. Want hoe ga je door die ouwe mastiek een nieuwe uitloop steken?

Hoe vouw je een nette rechte epdm hoek als er van dat ruw spul onder ligt met schuine kanten?
Wat zit er onder het dakleer?
Hoe hoog kom je uit als je hier verder op stapelt (ook ivm uitloop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Groj7 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:27:
Bedankt voor de snelle reacties! Ik ben het eens met dat het een klein stukje is. Maar ben toch huiverig voor al het werk wat erbij komt kijken wanneer ik alles vervang. Het idee van de xps heeft dus wel de voorkeur.
Nou ja als je het grind weg haalt kun je de bitumen zien als folie.
Daar schroef je dan xps of pir op en dan epdm plakken.
Het kan.

Ik zou alles weg halen, maar als je dat niet zit zitten dan moet je over het oude heen.

Kijk wel even goed hoe je uitkomt met de hoogte is nu slecht in te schatten want we zien op de foto niet hoe dik de laag grind is.

Maar je wil wel wat hoogte verschil houden tussen de daktrim het lood en het dakvlak.
Zou lullig zijn als.het dicht is maar de wind het water alsnog ergens heen blaast waar het niet de bedoeling is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Ik zou het bitumen/mastiek er ook gewoon uit trekken.

Koop een paar van die tapijtmesjes (die haakvormige) voor in je stanleymes, en je snijd dat zo in stukjes.

Weg is weg, kan je er ook nooit gedoe mee krijgen.
Maakt afwerken langs de randen ook eenvoudiger, en minder kans op lekkage doordat je alle oude lagen weghaalt.

[ Voor 20% gewijzigd door FRANQ op 27-09-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
Duidelijk, het hoogte verschil had ik geen rekening mee gehouden. Door alles weg te halen kan ik ook zien wat eronder nog zit en wat de status daarvan is. Nadat het EPDM is aangebracht, is het dan nodig nieuwe steentjes te gebruiken voor extra zwaarte/afwatering of is dat uit den boze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Je kunt grind leggen op epdm. Maar wel geschikt spul kiezen, even googlen.

Wel aan te raden, epdm is heel dun en geeft heel veel contactgeluid door. Vooral via materialen zoals XPS of PIR. Dat hoor je wel bij een regenbui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Groj7 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:26:
Duidelijk, het hoogte verschil had ik geen rekening mee gehouden. Door alles weg te halen kan ik ook zien wat eronder nog zit en wat de status daarvan is. Nadat het EPDM is aangebracht, is het dan nodig nieuwe steentjes te gebruiken voor extra zwaarte/afwatering of is dat uit den boze?
Als je links of rechtsom dus oude bitumen weg of er overheen.
Zorgt dat je xps of pir goed vast geschroefd zit dan zit het epdm daar uiteindelijk vol op verlijmd.
Daar hoeft geen ballast meer op.
Sterker nog scherpe steentjes op een goede 1mm dik epdm lijkt me geen goed idee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:29:
Je kunt grind leggen op epdm. Maar wel geschikt spul kiezen, even googlen.

Wel aan te raden, epdm is heel dun en geeft heel veel contactgeluid door. Vooral via materialen zoals XPS of PIR. Dat hoor je wel bij een regenbui.
Voor demping zou het kunnen maar dan wel gladde ronde steentjes.
Ik zou het dan eerder in de hoek van iets van rubber dakterras tegels zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wBi850QEdApMLI7udtDTruk2_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQHE9slBNEAtwip1mtFVuPqr.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdje geleden alweer, maar het is gelukt en de lekkage is weg!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
ojee...

dat zit op allerlei plekken waar het niet hoort, het zit niet strak, je hebt gen uitlopen gebruikt..

nou als je er zelf maar blij mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:17
het ziet er inderdaad wel een beetje apart uit, uitlopen zie ik wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zie links en rechts een uitloop volgens mij.
Het ligt dakpansgewijs en als het goed verlijmd is zal het wel dicht blijven.

Enige punt zijn de gemetselde kolommen links en rechts.
Ik zou daar wat lood verwachten het zit er nu tegen aan gekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dimi_v schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:44:
het ziet er inderdaad wel een beetje apart uit, uitlopen zie ik wel toch?
die uitlopen lijken te zijn geconstrueerd van in en bestaand gat geduwd EPDM, ik zou dat zelf anders doen.

en wat @Ronald.42 zegt, EPDM tegen een muur lijmen wordt nooit waterdicht. Lood, een knelstrip, iets. Maar het hoort gewoon niet op een muur, daar zijn andere producten voor.

[ Voor 23% gewijzigd door No Hands op 10-11-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:03
Je ziet bij de rechterkolom al de boel open staan en geen kit. Dit gaat hoogstens paar maanden goed. Zonde van het materiaal als je het zo aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
De uitlopen zijn gesneden in de isolatie. Hierover zit epdm om het waterdicht te maken. Er zit dus niks los. Uiteindelijk heb ik het nog strakker gekregen, de plooien op de foto is epdm kit dat nog niet plat geduwd is. Lijm laat uiteindelijk los, vandaar naast de naden ook kit onder het epdm gedaan.

Dat van de muurtjes ben ik het mee eens. Een dakdekker die toevallig verderop bezig was raadde echter af om de voegen eruit te bikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groj7
No Hands schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:10:
ojee...

dat zit op allerlei plekken waar het niet hoort, het zit niet strak, je hebt gen uitlopen gebruikt..

nou als je er zelf maar blij mee bent.
Het was een beetje behelpen daar ben ik het mee eens.

Waar zit het dan waar het niet hoort?
Welke uitlopen had je in gedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Groj7 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:34:
[...]

Het was een beetje behelpen daar ben ik het mee eens.

Waar zit het dan waar het niet hoort?
Welke uitlopen had je in gedachten?
Het hoort niet op een muur, het hoort niet op een geveltop, er zitten geen afwerkranden op, EPDM uitloopje koop je met een rondje epdm eraan waar je goed aan kan lijmen etc.
Maar dicht is dicht, ik hoop voor jou dat het lang dicht blijft ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Groj7 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:25:
De uitlopen zijn gesneden in de isolatie. Hierover zit epdm om het waterdicht te maken. Er zit dus niks los. Uiteindelijk heb ik het nog strakker gekregen, de plooien op de foto is epdm kit dat nog niet plat geduwd is. Lijm laat uiteindelijk los, vandaar naast de naden ook kit onder het epdm gedaan.

Dat van de muurtjes ben ik het mee eens. Een dakdekker die toevallig verderop bezig was raadde echter af om de voegen eruit te bikken.
Eruit bikken zou ik ook niet doen.
Met een haakse slijper de voeg weg halen tot een cm of 4 diep.
Dan lood inbrengen vporzichtig vast kloppen met een klein opgerold stukje lood in de voeg.
En dan de voeg weer vol voegen.

Maar goed het is nu dicht, de tijd zal het leren.

Pagina: 1