bouwkundig advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BW1993
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-09-2024
Hallo allen,

Binnenkort gaan wij beginnen met een toch best wel grote verbouwing van een bestaande vrijstaande dijkwoning uit 1920. Deze woning heeft in 1 zijgevel (lichte) scheurvorming, de bouwtechnisch ingenieur gaf aan dat het er al lang zit en er geen sprake is van voortzettende verzakking, echter voel je wel dat de vloer wat scheef loopt, en omdat de balken wel echt aan vervanging toe zijn en er ook vloerverwarming komt wil ik alles gelijk groots aanpakken.

Punt 1.
De balklaag loopt van de voorkant naar de achterkant van de woning met op de 1ste etage muurankers waarmee deze zijn 'verankert' met de gevel. Omdat ik ook op de eerste etage de vloer wil vervangen (of egaliseren afhankelijk va de staat van de balken) wil ik af van deze muurankers. Ik wil deze vervangen voor draadeindes m16 die ik van binnenuit door de balklaag met een chemisch anker in de gevel wil bevestigen.
Nu rest mij de vraag:
Is m16 groot genoeg of zou ik groter gaan?
Om de hoeveel meter dient er 1 geplaatst te worden? totale lengte van voor naar achter is 8 meter waarbij er nu 5 muuranker aan elke zijde zitten.

Punt 2.
In de voorgevel zitten nu houten kozijnen die hoogstwaarschijnlijk onderdeel zijn van de constructie en niet zomaar vervangen kunnen worden door kunststof kozijnen. Ik overweeg ook om houten kozijnen te behouden ivm de uitstraling van de woning, echter zou het fijn zijn om opties te hebben.
Nu lees ik dat je ook wokkels in de voegen kan frezen i.p.v. een latei te (laten) plaatsen. Mensen die hier ervaring mee hebben? Ik weet dat ze veel gebruikt worden om scheurvorming te herstellen en voorkomen.

Punt 3.
De fundering. Deze zou ik toekomstproof willen maken zodat de woning niet meer gaat verzakken.
Na wat onderzoek te hebben gedaan ben ik een aantal mogelijkheden tegengekomen.

1. Onderbouwing dmv nieuw beton onder de huidige fundering
2. Helipile. is een type schroeffundering. Ik geloof dat ze dit ook weer dmv beton en 'uithakken' van stukken in de bestaande gevel met elkaar verbinden.

Punt 4.
Isolatie. Het soutterain willen wij bewoonbaar maken maar is nu nog relatief vochtig.
Vorige eigenaar heeft al een drainage buis aangebracht, echter zou ik ook de fundering tot het maaienveld willen behandelen met bituum. Alleen gaat dit geen problemen geven met de isolatie die ik middels voorzetwanden wil aanbrengen vanuit de binnenkant? Hier komt aan de binnenzijde ook dampremmende folie of is het dan wijzer om 'klimaatfolie' aan te brengen zodat het kan blijven ademen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:51
Punt 2, dit is echt heel erg zeldzaam als het zo zou zijn. Waarom denk je dat dit zo is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Voor de constructieve vragen zul je sowieso een constructeur nodig hebben. Een aangepaste fundering of nieuwe balklaag is namelijk vergunningsplichtig.

Die heli-piles lijkt me niet iets wat we in Nederland massaal toepassen. Ik zie op google wat plaatjes langskomen en wordt daar ook niet heel blij van. Ik ken wel Sobu palen maar ook die kom ik zelden tegen. Maar ook hier zou ik willen verwijzen maar een constructeur want de vraag lijkt me te complex om hier te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:57:
Punt 2, dit is echt heel erg zeldzaam als het zo zou zijn. Waarom denk je dat dit zo is?
Toevallig gister met een makelaar over gesproken, die vertelde ook dat dit vaker gebeurt dan je denkt. Vroeger wist men niet beter dan dat het kozijn gewoon onderdeel van de constructie was.

Je kunt het zien doordat er bijvoorbeeld geen latei of rollaag boven zit. Bij de situatie waar wij het bekeken was de bovenkant van het huis, boven de kozijnen, 1 grote rollaag (van 40 cm oid hoogte).

Betreffende de vragen van de TS zou ik hoe dan ook een bouwkundige inschakelen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:57:
In 1920 mocht een kozijn nog gewoon dragend uitgevoerd zijn.

@BW1993
Zou niet beginnen aan wokkels.
Gewoon de binnenmuur ter plaatse wat stenen uit nemen en een latei plaatsen.

Als wr bij de buitenmuur ook wat stenen uit moeten is dat ook geen ramp. Bij een huis uit 1920 is de hele gevel opnieuw laten voegen geen overbodige luxe.
En dan zie je er niets meer van dat je er een paar stenen uit hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:02:
[...]

In 1920 mocht een kozijn nog gewoon dragend uitgevoerd zijn.

@BW1993
Zou niet beginnen aan wokkels.
Gewoon de binnenmuur ter plaatse wat stenen uit nemen en een latei plaatsen.

Als wr bij de buitenmuur ook wat stenen uit moeten is dat ook geen ramp. Bij een huis uit 1920 is de hele gevel opnieuw laten voegen geen overbodige luxe.
En dan zie je er niets meer van dat je er een paar stenen uit hebt gehad.
Moet je wel een binnenmuur hebben...
Wij hadden die niet, 1930 er zat een klamp aan de binnenkant.
Dat is een "muur" gemetseld van stenen op hun zijkant strak tegen de buitenmuur.
Voor één van de zijmuren heb ik dan een latei in de bestaande buitenmuur gelegd en de nieuwe kozijnen naar buiten geplaats.
Vervolgens isolatie luchtspouw en nieuwe buitenmuur dus het huis is iets groter geworden aan de buitenkant.

Bij de voorgevel ging dit niet. ( iets met rooilijn bla bla bla)
Daar heb ik die rvs wokkels in de drie lagen boven het kozijn geplaats.
Vervolgens het kozijn vervangen.
De gevel is aan de binnenzijde geïsoleerd dus daar is het huis aan de binnenkant wat kleiner geworden.

De andere zijkant is een blinde muur dus daar zit gewoon pir tegen aan afgewerkt met triple rhombus.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02
Als ik al jouw wensen lees dan kun je nog beter slopen en opnieuw beginnen.
Tenzij het een gemeentelijk/Rijks monument of bepalend dorpsgezicht is natuurlijk.
Maar wanneer een bouwtechnisch ingenieur zegt dat de constructie nog goed is dan zou ik in die constructie zo min mogelijk slopen en gewoon kijken naar manieren die wel kunnen met de huidige constructie.
Er kan meer dan je nu denkt......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb het al vaker meegemaakt dat kozijn ook bv vloerbalken droegen (o.a. mijn eigen huis) kijk dus veder dan alleen het metselwerk in je voorbereidingsfase. de constructie verstevigen deden we doorgaans met een hoeklijn, maar wokkels kan ook prima.

• BW1993
@FRANQ latei plaatsen heb ik nog niet aan gedacht bedankt voor de tip.

@Yaksa Zo heftig is het allemaal niet. Die fundering valt echt reuze mee en 'in principe' ook niet noodzakelijk.
Ik hou gewoon van zekerheid :) Het meeste werk is de balklaag en deze deugdelijk verbinden met de buitengevel.

• BW1993
@D-e-n Balklaag vervangen op begane grond is geloof ik niet vergunningsplichtig. Op de 1ste etage zou dit wellicht kunnen maar hopelijk in mijn geval niet nodig maar dat gaan we wel zien als de vloeren en plafonds eruit liggen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02
Die muurankers, zijn dat oude (gesmede) ankers die je aan de buitenkant van de gevel kunt zien? Bijvoorbeeld met het jaartal 1 9 2 0 zichtbaar en aan de achterkant 'gewoon' rechte vertikale gevelankers?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:35
Goed, als ik het een en ander lees dan is de vraag of je het allemaal zelf wel willen doen. Vraag een goede aannemer.

Voor je vragen: Bel een constructeur. Bespreek je plannen. Laat de boel goed onderzoeken en doorrekenen.Een constructeur zal kijken naar ook de stabiliteit van het gebouw. Niet alleen naar "de draagkracht". Met zijn berekeningen en voorstellen weet je alles zeker wat je wil gaan doen. Niet op een forum afgaan. Het is een investering van een paar honderd euro mogelijk zelfs een paar duizend euro maar je weet dan zeker,

Als je het zelf wilt doen: Weet zeker dat je aan de voorstellen van de constructeur houdt. Niet denken "een lichtere balk is ook goed". Of een andere manier van monteren is sneller. Dat is een recept voor problemen.
Pagina: 1