Slimme Meter P1 Poort uitlezen - Probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:05
Beste Tweakers,

Ik houd mij al een tijdje bezig met smarthome zaken en vind dit best een leuke hobby, nu stuit ik op een probleem waar ik niet uitkom en hoop dat iemand hier wellicht een oplossing of in ieder geval een antwoord heeft.

Tijdje terug heb ik mij gewaagd aan het uitlezen van mijn slimme meter, kabeltje op Ali besteld en een actieve splitter aangeschaft van Homewizard.

Maar, mijn slimme meter moest vervangen worden want de P1 poort werkte niet meer.
Deze is toen vervangen voor een Kaifa M304, heel ander type maar ik moest toch een nieuw kabeltje hebben.

Gekeken naar een mooiere oplossing om deze uit te lezen maar blijkbaar omdat deze meter een M-Bus P1 poort heeft kan dit niet.

Afijn, nieuw USB kabeltje besteld op Ali, ditmaal voor de M304.

Hier begint het probleem:
Ook al lijkt het alsof de P1 Splitter de data netjes verzend (lichtjes knipperen) komt deze niet aan in home assistant, alle entities blijven unknown.
Als ik de splitter er van tussen haal en het kabeltje direct in mijn P1 poort steek werkt deze prima en worden de entities gevuld met de data van de meter.

Hier loop ik dus een beetje vast want ik weet dus niet of de M-Bus variant hier roet in het eten gooit, de splitter hier niet mee overweg kan of dat het mogelijk gewoon aan het kabeltje van Ali ligt.

Heeft iemand mogelijk ook de M304 met een Homewizard splitter waar dit wel werkt of mogelijk dezelfde problemen heeft?

Het betreft het volgende kabeltje:
https://www.aliexpress.co...st_main.37.7cff1802ngraeu

Alvast dank :)

[ Voor 7% gewijzigd door joon op 01-10-2024 13:51 ]

Beste antwoord (via joon op 04-10-2024 23:14)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 22:23
joon schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:19:
Heb je advies voor een goede kabel? er is eigenlijk veel te veel keuze op Ali :9
En op mijn meter staat SMR 5.5 niet DSMR.
Ik heb goede ervaring met meerdere merken meters en passieve splitters met deze kabel:
https://www.bol.com/nl/nl...gyr-e360/9300000067483890

Met de splitter van Home Wizard geen ervaring, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het werkt.

De "D" van DSMR zie je inderdaad steeds minder vaak terug op de apparatuur. De "D" staat voor "Dutch" en stamt uit de begintijd van slimme meters. De laatste jaren wordt de standaard steeds internationaler toegepast en wordt die "D" niet altijd meer vermeld.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Ik zou de oorzaak in het kabeltje zoeken.

Op de MA304 zit afaik een reguliere P1 met DSMR. Mbus ken ik eigenlijk alleen op de P2 poort, de poort waar de gasmeter op aangesloten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik heb wel eens vernomen dat sommige P1 poorten met een open collector werken en anderen met spanning. Afhankelijk hoe je dan uitleest is dat wel of geen probleem en op te lossen met een weerstandje en transistor als je weet wat je moet doen.

Ik heb verder geen idee hoe je dat oplost met al die 'geavanceerde kabeltjes en "Actieve Splitters"' ik weet niet eens wat dat zijn.

• joon
FredvZ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:27:
Ik zou de oorzaak in het kabeltje zoeken.

Op de MA304 zit afaik een reguliere P1 met DSMR. Mbus ken ik eigenlijk alleen op de P2 poort, de poort waar de gasmeter op aangesloten zit.
Denk dat je gelijk hebt en dat ik het verkeerd heb gelezen.

Ik bestel een paar varianten om te kijken of ik andere/betere resultaten heb!

Heb je advies voor een goede kabel? er is eigenlijk veel te veel keuze op Ali :9

[ Voor 4% gewijzigd door joon op 28-09-2024 17:35 ]

• joon
jnr24 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:37:
Ik heb wel eens vernomen dat sommige P1 poorten met een open collector werken en anderen met spanning. Afhankelijk hoe je dan uitleest is dat wel of geen probleem en op te lossen met een weerstandje en transistor als je weet wat je moet doen.

Ik heb verder geen idee hoe je dat oplost met al die 'geavanceerde kabeltjes en "Actieve Splitters"' ik weet niet eens wat dat zijn.
Klopt, ik ga er zelf van uit dat als je een kabel besteld op basis van een specifiek model dat hier rekening mee gehouden is.
Ik zal eens wat verder onderzoek doen maar ben bang dat ik het kabeltje zal moeten ontleden om hier achter te komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
joon schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:19:
Ik heb goede ervaring met meerdere merken meters en passieve splitters met deze kabel:

Met de splitter van Home Wizard geen ervaring, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat het werkt.

De "D" van DSMR zie je inderdaad steeds minder vaak terug op de apparatuur. De "D" staat voor "Dutch" en stamt uit de begintijd van slimme meters. De laatste jaren wordt de standaard steeds internationaler toegepast en wordt die "D" niet altijd meer vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
FredvZ schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:16:
[...]

Het was inderdaad de P1 kabel, die van cedel doet z’n werk goed, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar Sul
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 09:07
Zou ik de Hegg Energy P1 dongel kunnen blijven gebruiken op een 'neutraal' platform als ik overstap naar Next Energy?

Mar sul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Mar Sul schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:58:
Zou ik de Hegg Energy P1 dongel kunnen blijven gebruiken op een 'neutraal' platform als ik overstap naar Next Energy?
Dat ligt eraan hoeveel energie je er in wil steken.
Als ik deze link mag geloven is het niet zo 1-2-3 gedaan: https://devices.esphome.io/devices/hegg-dongle/

Pagina: 1