Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:47

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik heb deze week een LG 40wp95cp-w monitor in gebruik om te testen of het wat is. Dit is een 5k breedbeeld monitor met een resolutie van 5120x2160. Supermooi beeld en fijn om mee te werken.

Maar: af en toe krijg ik ineens linksboven een wit vierkant in beeld. Dit gebeurt me een paar keer per dag en lijkt getriggerd te worden door het naar voren halen van de Edge browser. Na een minuut of 4 verdwijnt het ook weer. Spontaan.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/qkqZBwY.png

Ik heb al geprobeerd alle open applicaties een voor een af te sluiten om te zien welke er verantwoordelijk voor is, maar zelfs als alles is afgesloten, is het witte vlak er nog. Aanvankelijk leek Citrix receiver de boosdoener maar die heb ik nu volledig gedeinstalleerd en het probleem is er nog steeds.

Met de 'lasso' van process explorer van sysinternals geprobeerd te achterhalen welk proces de baas is van de rechthoek, maar het lijkt niet echt een window te zijn.

Als ik alleen het bureaublad laat zien (win+d) dan is het weg, maar zodra ik ook maar weer een venster tevoorschijn haal is het witte vlak er weer.

Drivers zijn bijgewerkt, windows update gedraaid, Windows 10 overigens. Monitor is aangesloten op een HP Elitebook Dragonfly (PW) via usb-c naar een hub omdat er geen displayport op de laptop zelf zit.

De aanvullende software van LG ook geprobeerd en weer gedeactiveerd, geen verbetering.

Enig idee?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 15:54
In de meeste gevallen betreft het een service/app/software pakketje dat dit veroorzaakt.

Kijk eens in Task Manager welke processen er allemaal draaien en als je twijfelt, toon die hier eens.
Ongetwijfeld dat wij snel kunnen zien wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
De monitor is inmiddels weer ingeleverd, dus dat wordt wat lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
... maar het probleem duikt weer op, ook met mijn originele monitor

Ik heb de display drivers verwijderd en door Windows opnieuw laten installeren, maar nu krijg ik weer het witte vlak. Een lijst van alle processen is best lang en wil ik best delen, zoals @Wylana suggereerde, zie xlsx op mijn Dropbox

Als iemand hier iets geks ziet hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:48
Ik zie een aardige trits applicaties openstaan in je taakbalk, ongetwijfeld ook in je tray. Als je die eerst eens sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 15:54
ZSATrayManager.exe < 0.01 7.484 K 23.236 K 2232 ZscalerTrayManager C:\Program Files\Zscaler\ZSATrayManager\ZSATrayManager.exe

Klinkt als een goede kandidaat voor jouw probleem.

Verder zie ik enorme hoeveelheid aan HP meuk wat er af kan. Dat zou ik ook eens deinstalleren.

Ik zou dus echt eens kijken wat voor software je allemaal van je PC kan gooien.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ik zal eens kijken, niet alles kan of mag ik de installeren, want werk laptop, maar er mag van mij best eea af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Inmiddels een paar dingen gedeïnstalleerd, maar zonder resultaat.

Vanmorgen kreeg ik weer een wit vierkant en toen realiseerde ik dat het meestal gebeurt als ik Edge activeer via alt-tab of win-2 (sneltoets naar 2e gepinde applicatie). Ik heb Edge afgesloten, maar dat hielp niet. Pas toen ik het hoofdproces in de taskmanager had gekilled was het weg.

Ik heb nu de hardwareversnelling in Edge uitgeschakeld en ga kijken wat dat doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kan het zijn dat Edge geïnfecteerd is met een troyan/worm die een pop-up opent, maar dit niet goed kan doen? Geeft de taskmanager bij het hoofdproces van Edge nog onderliggende processen/windows aan als je je de Edge browser afsluit en het witte vlak blijft staan?

Wat je ook kunt doen is Process Explorer downloaden en dan kijken welke bestanden er geladen worden door het process. Als er verdachte bestanden tussen zitten die losgelaten worden zodra je het hoofdproces van Edge killed, dan kun je daar verder mee...

Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:08
Gewoon simpelweg 1 voor 1 alle processen sluiten tot het weg is en niet meer terug komt.

Wat het ook nog kan zijn is PIP. Even in de browser of de 3 streepjes klikken links van de url balk en Picture in picture uitzetten. (Al is dit in Chrome. Edge is chrome based maar de instelling kan elders staan).

Edit is anders in edge :

https://images.wondershar...p-on-microsoft-edge-1.jpg

Edit 2: als het witte blok komt even snel 2x rechts klikken op dat blok en kijken of je settings krijgt met PIP.

[ Voor 42% gewijzigd door computerjunky op 03-10-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Als ik het weer krijg zal ik de sub processen 1 voor 1 afsluiten en kijken welke het laat verdwijnen.

Overigens: in mijn proces-dump die ik eerder postte, staan de sub processen van Edge ook, dus als er al een "gek proces" voor verantwoordelijk is, dan moet die daar ook tussen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
En hoppa! Weer een wit vlak. Dus hardwareversnelling uit helpt niet.

@computerjunky geprobeerd, maar dan kom ik gewoon in de desktop-settings. Windows 'ziet' het venster dus niet. Ik heb nu ook PIP uitgezet.

Toen het zich voordeed heb ik een voor een de subprocessen van Edge afgesloten. Wel van te voren een screenshot gemaakt (klik):

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/p2eCEdD.png

Ik ben onderaan begonnen en bij de eerste was het al raak. Dat lijkt het tabblad op Tweakers te zijn }:O
Begin onderhand er over na te denken om Edge een keer opnieuw te installeren.

Nu eerst eens alle cache legen om te zien of dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
P_Tingen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:05:
Ik heb deze week een LG 40wp95cp-w monitor in gebruik om te testen of het wat is. [..] Supermooi beeld en fijn om mee te werken.
P_Tingen schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:14:
De monitor is inmiddels weer ingeleverd, dus dat wordt wat lastig...
Hoezo dan? Het witte vlak lag duidelijk niet aan de monitor?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Het is begonnen toen ik de monitor in gebruik heb genomen. Of waarschijnlijker: nadat de bijbehorende drivers waren geïnstalleerd, samen met een LG programma om de monitor in te kunnen stellen en gebruik te kunnen maken van zones op het scherm en dat soort onzin. Vrij snel weer gedeïnstalleerd.

Inmiddels alle drivers (denk ik) die met de monitor te maken hebben al verwijderd. Kan er nog ouwe rommel over zijn en zo ja, hoe herken / verwijder ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Om zones te gebruiken heb je toch geen LG software nodig? Microsoft heeft daar in Windows 11 zelf al zones voor gemaakt, mocht dat niet afdoende zijn dan hebben ze bij MS ook zelf een tool geschreven genaamd PowerToys download: PowerToys 0.85.0 .. prima tool en geen 3rd party LG meuk.

[ Voor 12% gewijzigd door DonJunior op 04-10-2024 13:09 . Reden: edit: wat ik vind boeit niet ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
@DonJunior Hola, voor er misverstanden ontstaan: :+

- De monitor was van een collega die 2 weken op vakantie was. Mijn overbuurman en ik hebben die 2 weken gebruikt om te zien of wij ook zo'n monitor willen hebben door hem beide een week te gebruiken. De monitor is nu weer terug naar de persoon die terug is van vakantie

- De software van LG had ik na een kwartier al gedeïnstalleerd want ik gebruik nu al fancyzones van Powertoys en het spul van LG voegde niets toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Er bleek toch nog een of andere tool van LG geïnstalleerd te staan, die heb ik nu ook verwijderd.
Geen verschil trouwens.

Daarnaast nog een keer de items bekeken die automatisch worden opgestart en flink opgeschoond.
Ook geen verschil.

Omdat het spul van LG niet zo makkelijk wilde deinstalleren, CCleaner er overheen gegooid.
Wel 12GB schijfruimte terug, maar verder geen verschil

Alle cookies, historie en cache van Edge verwijderd.
Geen verschil

Geprobeerd Edge te deinstalleren om daarna opnieuw te installeren
Niet gelukt, kan met normale middelen kennelijk niet. Of mijn IT afdeling staat het niet toe.

Nu de Firefox-patch geïnstalleerd
Tot nu toe - 🤞 - nog niet weer gezien (help duimen)

Pagina: 1