Aansluiting easyJet gemist, wat zijn onze rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22
Gisteren zijn we met drie man met easyJet van Manchester naar Milaan gevlogen, waarna we de aansluiting naar Amsterdam wilden pakken, ook met easyJet. Doordat het eerste vliegtuig naar Milaan vijf kwartier vertraagd was, hebben we de aansluiting in Milaan gemist. Detail: het vliegtuig naar Amsterdam stond pal naast die van ons aan de gate, maar we moesten toch met zo'n bus eerst naar de aankomsthal en paspoortcontrole en daarna weer opnieuw door de security en dat paste toen allemaal niet meer.

easyJet-mevrouw aan de balie in Milaan deed heel onverschillig en zei dat we dikke pech hadden en zaterdag maar terug moesten vliegen. Bedankt easyJet! Vanwege diverse redenen was dit voor ons niet te accepteren, denk aan werk/gezin etc. Uiteindelijk hebben we via een andere maatschappij alsnog wat kunnen regelen zodat we midden in de nacht thuis zijn gekomen.

Wat zijn onze rechten in dit verhaal? Wat het misschien nog moeilijker maakt is dat de tickets via Gotogate zijn geboekt, een tussenpersoon dus. Die verwijzen op hun website naar het volgende.
Verbindingstijden tussen vluchten
Standaardtickets die op de Portal zijn geboekt, hebben goedgekeurde verbindingstijden. De tijd die zijn vereist voor verbindingen tijdens tussen vluchten worden berekend door de luchtvaartmaatschappijen. Als een vluchtsegment vertraagd is en leidt tot een gemiste aansluiting, zijn de luchtvaartmaatschappijen verplicht u te helpen uw eindbestemming te bereiken (zie paragraaf 11.1).
Wanneer afzonderlijke tickets worden geboekt, zijn de luchtvaartmaatschappijen niet verantwoordelijk voor gemiste verbindingen als gevolg van vertragingen. Daarom is het uw verantwoordelijkheid om te controleren of de verbindingstijd lang genoeg is volgens de luchtvaartmaatschappijen en de luchthavens. Eventuele extra kosten in verband met gemiste aansluitingen zullen niet worden vergoed.
De tickets zijn geboekt als geheel in elk geval, en onder normale omstandigheden hadden we ruim de tijd om de aansluiting te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 28-09-2024 12:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Je hebt een ticket manchester - amsterdam gekocht? of 2 losse lickets? want je zegt als geheel, maar volgens mij ligt milaan niet echt op de standaard route tussen manchester en amsterdam.

Als je ze als pakket boekt, telt dit als vertraging, en heb je dus recht op alternatieve vlucht en hotelovernachting...
Bel Luchtvaartmaatschappij voor welke compensatie je krijgt, en laat ze hotel + taxi regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
Saekerhett schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:05:

De tickets zijn geboekt als geheel in elk geval, en onder normale omstandigheden hadden we ruim de tijd om de aansluiting te halen.
De crux zit hem erin of je 1 ticket nummer hebt of 2. Soms willen die tussenbureaus twee losse tickets boeken, en dan als geheel aan jou presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
99ruud99 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:11:
Je hebt een ticket manchester - amsterdam gekocht? of 2 losse lickets? want je zegt als geheel, maar volgens mij ligt milaan niet echt op de standaard route tussen manchester en amsterdam.
Wij gingen naar Manchester United - Twente en directe vluchten tussen Manchester en Amsterdam waren onbetaalbaar geworden, deze omweg was nog wel betaalbaar.
Als je ze als pakket boekt, telt dit als vertraging, en heb je dus recht op alternatieve vlucht en hotelovernachting...
Het is als 'pakket' geboekt, in die zin dat het één boeking is, dus niet twee afzonderlijke boekingen.
Bel Luchtvaartmaatschappij voor welke compensatie je krijgt, en laat ze hotel + taxi regelen.
Inmiddels zijn we al weer thuis zoals gezegd, dus hotel en taxi is niet meer nodig, maar Luchtvaartmaatschappij verwijst op hun website weer naar de tussenpersoon, dus het wordt een beetje kastje-muur-verhaal. Effe dat linkje opzoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
L-VIS schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:20:
[...]

De crux zit hem erin of je 1 ticket nummer hebt of 2. Soms willen die tussenbureaus twee losse tickets boeken, en dan als geheel aan jou presenteren.
Ik zit effe op de boarding passen te kijken (zes stuks totaal dus) en op elke boarding pass staat hetzelfde referentienummer K83******.

Niet meer van toepassing.

[ Voor 4% gewijzigd door Saekerhett op 27-09-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:53
Ik denk dat je pech hebt omdat het 2 losse vluchten zijn.
Het is niet zoals bijvoorbeeld een vlucht naar curcao met een tussenstop op Bonaire.

Je zult dit moeten uitvechten met bureau waar je de tickets hebt geboekt.
Ik denk dat in dit geval Luchtvaartmaatschappij wel sterk staat en geen vergoeding hoeft uit te keren.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:49 ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
Saekerhett schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:22:
Het is als 'pakket' geboekt, in die zin dat het één boeking is, dus niet twee afzonderlijke boekingen.
Hoeveel PNR-codes heb je van Luchtvaartmaatschappij gekregen?

Als dat meer dan 1 is, is er sprake van twee losse tickets en zoals je zelf al hebt gequote in je OP geldt dan het volgende:
Wanneer afzonderlijke tickets worden geboekt, zijn de luchtvaartmaatschappijen niet verantwoordelijk voor gemiste verbindingen als gevolg van vertragingen. Daarom is het uw verantwoordelijkheid om te controleren of de verbindingstijd lang genoeg is volgens de luchtvaartmaatschappijen en de luchthavens. Eventuele extra kosten in verband met gemiste aansluitingen zullen niet worden vergoed.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:49 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
rmr1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:26:
Ik denk dat je pech hebt omdat het 2 losse vluchten zijn.
Het is niet zoals bijvoorbeeld een vlucht naar curcao met een tussenstop op Bonaire.
Dat zou niet uit moeten maken toch? Het is als één geheel geboekt, ook één boekingsnummer/referentienummer of hoe je het ook wil noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Oh shit, ik zie nu dat het laatste lettertje verschilt, de ene vlucht is een K, de andere een X. Dus twee referentienummers/boekingsnummers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Luchtvaartmaatschappij doet geen tussenstop vluchten, dus 2 aparte vluchten. Dit is ook waarom je niet via die schimmige portals moet boeken.

Ik denk dat je pech hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:49 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Saekerhett schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:31:
Oh shit, ik zie nu dat het laatste lettertje verschilt, de ene vlucht is een K, de andere een X. Dus twee referentienummers/boekingsnummers.
Wat je nog kan proberen is beroep doen om de "zelftransfergarantie" van Tussenpersoon :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al heb je kans dat ze je claim afwijzen: volgens de voorwaarden had je gisteren in Milaan al contact met Tussenpersoon moeten opnemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:32
Wanneer ben je aangekomen in NL?

Zoals het beschreven staat op de website van rijksoverheid staat er niet dat je geld terug kan vragen, maar wel een vergoeding kan krijgen.
Als u door operationele redenen uw aansluitende vlucht mist en u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt.
Dit is volgens mij het geval. Nu is mijn ervaring wel dat dit niet altijd even duidelijk is, want wat zijn de voorwaarden van aansluitende vlucht? Maar valt te proberen...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
gambieter schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:35:
Luchtvaartmaatschappij doet geen tussenstop vluchten, dus 2 aparte vluchten. Dit is ook waarom je niet via die schimmige portals moet boeken.

Ik denk dat je pech hebt.
Dat is dus niet helemaal waar
Je kan hier:
Members only:

Multiple legs boeken.

Even een voorbeeld van Ams naar Man met tussenstop op Gva
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwAX8i9ebfiImqVIiRFDh99elCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0iANFAe3FV8LgbQau8aFIG2t.png?f=fotoalbum_large
Saekerhett schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:31:
Dan zijn het dus wel twee losse vluchten en kan je (volgens mij) geen aanspraak maken op EU261

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rmr1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:42:
Je kan hier:
Members only:

Multiple legs boeken.

[Afbeelding]
[...]
Dan zijn het dus wel twee losse vluchten en kan je gaan aanspraak maken op EU261
Ok, dat is nieuw voor mij :) . Maar dat is dan direct geboekt via Luchtvaartmaatschappij , niet via zo'n vage website.

Maar het zijn nog steeds geen echte transfers omdat je je bagage moet ophalen en weer inchecken etc. Maar voor EU261 zou dit wel genoeg kunnen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
rmr1 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:42:
Je kan hier:
Members only:

Multiple legs boeken.

[Afbeelding]
Volgens mij is dat minder straight-forward dan het lijkt. Als je de FAQ leest op die website wordt er bij vertraging verwezen naar dohop.com ipv de Luchtvaartmaatschappij callcenters. Dat doet vermoeden dat dohop.com hier als tussenpersoon op treedt en dat die twee Luchtvaartmaatschappij legs op papier nog steeds twee losse tickets zijn, waarbij het risico voor een gemiste aansluiting niet bij Luchtvaartmaatschappij ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
FredvZ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:39:
[...]

Wat je nog kan proberen is beroep doen om de "zelftransfergarantie" van Tussenpersoon :
Members only:

Al heb je kans dat ze je claim afwijzen: volgens de voorwaarden had je gisteren in Milaan al contact met Tussenpersoon moeten opnemen.
Effe induiken, maar je kunt je voorstellen dat je gisteren na zo'n gare dag 's avonds niet direct alle regels en rechten uit je hoofd kent, het enige dat voor ons telde was toen een alternatieve vlucht boeken.
peize9 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:42:
We zijn uiteindelijk met Eurowings naar Keulen gevlogen en ons daar laten ophalen.
Zoals het beschreven staat op de website van rijksoverheid staat er niet dat je geld terug kan vragen, maar wel een vergoeding kan krijgen.

[...]

Dit is volgens mij het geval. Nu is mijn ervaring wel dat dit niet altijd even duidelijk is, want wat zijn de voorwaarden van aansluitende vlucht? Maar valt te proberen...
Ook effe induiken.

Edit: ik zie dat het hier gaat om vertragingen vanaf 2 uur, die van ons zat daar ietsje onder.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Saekerhett schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:05:
Gisteren zijn we met drie man met Luchtvaartmaatschappij van Manchester naar Milaan gevlogen, waarna we de aansluiting naar Amsterdam wilden pakken, ook met Luchtvaartmaatschappij . Doordat het eerste vliegtuig naar Milaan vijf kwartier vertraagd was, hebben we de aansluiting in Milaan gemist. Detail: het vliegtuig naar Amsterdam stond pal naast die van ons aan de gate, maar we moesten toch met zo'n bus eerst naar de aankomsthal en paspoortcontrole en daarna weer opnieuw door de security en dat paste toen allemaal niet meer.
'Brexit means Brexit' natuurlijk :P

Wel balen dat het net mis gelopen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
FredvZ schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:52:
[...]

Volgens mij is dat minder straight-forward dan het lijkt. Als je de FAQ leest op die website wordt er bij vertraging verwezen naar dohop.com ipv de Luchtvaartmaatschappij callcenters. Dat doet vermoeden dat dohop.com hier als tussenpersoon op treedt en dat die twee Luchtvaartmaatschappij legs op papier nog steeds twee losse tickets zijn, waarbij het risico voor een gemiste aansluiting niet bij Luchtvaartmaatschappij ligt.
Ik zie het nu idd. Het is een bedrijf uit IJsland die als tussenpersoon optreedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:50
peize9 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:42:

Dit is in dit geval niet van toepassing omdat het om twee verschillende boekingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Als ik de reacties lees, denk ik dat het vrij kansloos is, of heeft iemand nog iets geniaals gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:03:
[...]

'Brexit means Brexit' natuurlijk :P
Dat heeft niets met Brexit maar met Schengen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
Betaald met een creditcard? Misschien kan die nog iets voor je betekenen wat betreft restitutie/verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
Erwin schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:12:
Betaald met een creditcard? Misschien kan die nog iets voor je betekenen wat betreft restitutie/verzekering.
Dat is nog een goeie, de boeking staat niet op mijn naam, dus dan zou ik dat even moeten navragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vlucht EZY3836 had op 26 september aan moeten komen om 14:40 in Milaan, maar kwam aan om 15:39. Je was daarom niet meer op tijd voor vlucht EZY3855 die om 16:00 vanuit Milaan zou vertrekken (maar feitelijk om 16:31 vertrok). Vlucht EZY3836 werd uitgevoerd door het vliegtuig met registratie OE-IDO. Dat vliegtuig kwam die ochtend een uur vertraagd in Manchester aan, wat de reden was dat jouw vlucht ook was vertraagd.

Omdat je losse vluchten hebt geboekt, ben je niet beschermd door Richtlijn 261/2004/EU. Je hebt geboekt via Tussenpersoon die een zelftransfergarantie aanbiedt. Op basis van deze garantie kun je kiezen voor een alternatieve vlucht naar Amsterdam of naar Manchester, of terugbetaling van de ticketprijs; en heb je mogelijk recht op accomodatie, maaltijden en drank. Enkele voorwaarden voor deze garantie zijn (1) de garantie moet tijdens het boekingsproces en op uw boekingsbevestiging worden vermeld, (2) de vertraging is niet te wijten aan omstandigheden die redelijkerwijs buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij vallen, zoals (zonder beperking) politieke instabiliteit, extreme weersomstandigheden, veiligheidsrisico's, stakingen, grote beperking van de werking van de luchthaven en/of luchtvaartmaatschappijfaillissement/insolventie, (3) je moet Tussenpersoon op de hoogte stellen van de vertraging je daarvan op de hoogte bent.

Voorwaarde 1 moet je even controleren. Aan voorwaarde 2 lijkt te zijn voldaan. Aan voorwaarde 3 is niet voldaan. Dat betekent niet dat je helemaal geen beroep kunt doen op de zelftransfergarantie. Ik denk niet dat je de prijs van je nieuwe ticket kunt terugkrijgen tenzij je heel goed hebt gedocumenteerd wat je opties die dag waren en welke kosten daaraan waren verbonden. Ik zie wel mogelijkheden om de ticketprijs voor vlucht EZY3855 terug te vragen. Welk concreet nadeel lijdt Tussenpersoon dat je die keuze niet direct hebt laten weten toen je je vlucht had gemist?

Als je een reisverzekering hebt, kun je daar ook naar de voorwaarden informeren. Soms is een reisverzekering inbegrepen bij een creditcard.
het vliegtuig naar Amsterdam stond pal naast die van ons aan de gate, maar we moesten toch met zo'n bus eerst naar de aankomsthal en paspoortcontrole en daarna weer opnieuw door de security en dat paste toen allemaal niet meer.
Een paspoortcontrole is logisch omdat je van buiten Schengen komt. Dat heeft niets met Brexit te maken zoals eerder werd gesuggereerd. Opnieuw security heeft te maken met de layout van het vliegveld.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:53 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Bij mijn laatste zoektochten op Luchtvaartmaatschappij .com naar goedkope reizen stond er bij het nemen van 2 aansluitende vluchten altijd een opmerking bij dat Luchtvaartmaatschappij geen overstappen ondersteund en vertragingen en daardoor het missen van een eigen vlucht tijdens een transfer toch echt je eigen risico zou zijn. Weet niet of ze dat nog doen, maar sindsdien mijd ik Luchtvaartmaatschappij voor gecombineerde vluchten in 1 reis. (Ryanair zou ik dan zeker ook niet aanraden).

Wat misschien nog wel een optie is, ook als je je ticketprijs niet terug zou krijgen wegens "no show" op je aansluitende vlucht is dat je luchthavenbelasting nu niet betaald hoeft te worden door Luchtvaartmaatschappij . Je hebt namelijk niet van de luchthavenvoorzieningen gebruik gemaakt op hun ticket. Volgens mij kan je in ieder geval de luchthavenbelasting terugvragen.

Graas anders eens bij die claim bureau's wat die zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 28-09-2024 00:51 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ter aanvulling op bovenstaande modbreak, heb ik het topic ook richting Mobiliteit verplaatst, gezien het topic daar beter thuis hoort.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• FredvZ
Yorinn schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 01:25:
[mbr]Ter aanvulling op bovenstaande modbreak, heb ik het topic ook richting Mobiliteit verplaatst, gezien het topic daar beter thuis hoort.[/]
Nu in het MOB staat, mogen we dan wel benoemen dat het om EasyJet en Gotogate gaat?

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

FredvZ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:01:
[...]

Nu in het MOB staat, mogen we dan wel benoemen dat het om EasyJet en Gotogate gaat?
Daar gaan de lokale mods (@Notna en @We Are Borg) over.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

FredvZ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:01:
[...]

Getuige het hier gaat om voorwaarden van het bedrijf en wat er mogelijk is mbt restitutie, zie ik geen issues met het benoemen van deze bedrijven. Ze hebben in essentie niets fout gedaan; de TS heeft zo te zien pech gehad met de constructie en daardoor kan er geen aanspraak gemaakt worden op richtlijn 261 (@fopjurist heeft daar een mooi stukje over gepost). Het is handig om te weten hoe dergelijke bedrijven omgaan met dit soort dingen, zodat ieder voor zich kan bedenken of het een risico is dat men wil nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 28-09-2024 11:42 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1