Baksteen verven - kan je dat later nog stucen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 16:56
Hi all,

Ik heb een nieuw huis gekocht, en zoals je dat vroeger vaak zag, zijn de muren aan de binnenzijde (onafgewerkt) donkerrood baksteen. Vanwege de donkere kleur neemt dat veel licht weg. Nu is ons plan wel om binnen een aantal jaar te verbouwen (en dus ook om het baksteen weg te stucen), maar vanwege het budget gaan we dat niet meteen doen.

Concreet even mijn vraag: als we de stenen muren nu zouden witten, krijgen we dan later een probleem met de aanhechting van het stucwerk? Ik kan me zo voorstellen dat stucwerk veel beter hecht aan de steen zelf, dan aan een eventuele verflaag. Of denk ik nou te moeilijk en zal het wel meevallen?

Thanks!

Beste antwoord (via acehighhugo op 27-09-2024 11:57)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is geen probleem, de stuccers zullen toch alles met stuc-primer voorbehandelen eer ze de MP75 erop smeren ;)

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is geen probleem, de stuccers zullen toch alles met stuc-primer voorbehandelen eer ze de MP75 erop smeren ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Dat klopt, daar is de primer voor, die zorgt ervoor dat het stuc werk goed gaat hechten. Geen probleem dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
acehighhugo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:07:
Concreet even mijn vraag: als we de stenen muren nu zouden witten, krijgen we dan later een probleem met de aanhechting van het stucwerk?
Op zich hecht de verf wel goed aan de bakstenen, dus ik vermoed dat je er mee wegkomt. Maar zodra de hechting niet goed is zul je de muur moeten gaan schuren om de hechting te fixen (het stucwerk komt anders met de verf eraf). Op zich is dat ook niet een onoverkomelijke hindernis. Zeker met een komschijf op een haakse slijper heb je de muur weer snel ruw.

Zoals hier boven gezegd, er komt eerst een primer op, maar als die primer niet door de verf komt (bijvoorbeeld omdat het een badkamer verf is), dan hangt het stucwerk alleen aan de verf. In mijn oude badkamer heb ik een stuk moeten afsteken, omdat de verf een soort rubberachtig laag was die je in lappen van de muur trok. Daar gaat een primer niks aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12
Goed everf kiezen voor de stenen. En later primer en dan stucen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een baksteen is best wel poreus, en dan zal voorstrijk voor het verfen misschien ook geen overbodige luxe zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
acehighhugo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:07:
Hi all,

Ik heb een nieuw huis gekocht, en zoals je dat vroeger vaak zag, zijn de muren aan de binnenzijde (onafgewerkt) donkerrood baksteen. Vanwege de donkere kleur neemt dat veel licht weg. Nu is ons plan wel om binnen een aantal jaar te verbouwen (en dus ook om het baksteen weg te stucen), maar vanwege het budget gaan we dat niet meteen doen.

Concreet even mijn vraag: als we de stenen muren nu zouden witten, krijgen we dan later een probleem met de aanhechting van het stucwerk? Ik kan me zo voorstellen dat stucwerk veel beter hecht aan de steen zelf, dan aan een eventuele verflaag. Of denk ik nou te moeilijk en zal het wel meevallen?

Thanks!
Zet er gipsplaten overheen, kost geen moer, kun je zelf doen, alles direct wit. naden afsmeren, sauzen, klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:28:
[...]

Zet er gipsplaten overheen, kost geen moer, kun je zelf doen, alles direct wit. naden afsmeren, sauzen, klaar.
Dit is eigenlijk helemaal zo gek nog niet :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel100
  • Laatst online: 08:05
Zijn het echt bakstenen, of steenstrips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:28:
[...]

Mjah verkijk je niet op de kosten. Rachelwerk, schroeven, platen, afwerking (fix/finish/filler) voor de naden, voorstrijk, 2x goed witten. En misschien moet je ook nog wel elektra gaan verleggen en nieuwe hollewanddozen en stopcontacten

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

michiel100 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:35:
Zijn het echt bakstenen, of steenstrips?
Ik neem op basis van de zinsnede "zoals je dat vroeger vaak zag" dat dit een bestaand huis is, en niet nieuwbouw waarbij men aan de binnenkant steenstrips met baksteenlook heeft toegepast.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@acehighhugo heb je niet toevallig een foto van je rooie muur? Als het steenstrips zijn heb je meestal geen centimeter voeg er tussen zitten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 16:56
Thanks voor de reacties al! Het is zeker echte baksteen (jaren 70). Compleet stucen heeft uiteraard onze voorkeur, maar aangezien we nog behoorlijk gaan verbouwen is dat nu nog niet aan de orde. Zie hier een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l11piIoFeXtyb42GiPip14iCmR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpuvg47q8pwhtJbHEKn5w5cr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat kan je prima latex'en, 2 laagjes. Daarna is stuccen nog goed te doen. Ik kom je in ieder geval niet helpen :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:16
acehighhugo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:30:
Thanks voor de reacties al! Het is zeker echte baksteen (jaren 70). Compleet stucen heeft uiteraard onze voorkeur, maar aangezien we nog behoorlijk gaan verbouwen is dat nu nog niet aan de orde. Zie hier een foto:

[Afbeelding]
Witte voorstrijk er op, dikke roller gebruiken, klein beetje verdunnen en gaan met die banaan. Dan ben je in een paar dagen al een heel eind

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
Geen verstand van voorstrijken en stuccen, maar ik wil wel even zeggen dat dat een mooi jaren 70 huis is. Compleet met vide en galerij. Ik mis alleen nog een zitkuil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 16:13

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Baksteen zuigt als een malle. Zorg er dus inderdaad voor dat je voorstrijk gebruikt. Want anders ga je de latex er niet egaal opkrijgen en laat deze makkelijk los omdat 'ie te snel droogt door de zuigende werking.

Als je de wanden daarna wilt stucen is opnieuw een voorstrijk over de latex essentieel. Gips hecht namelijk slecht op (acryl)latex. Een product als Knauf Betokontakt is zeer geschikt voor dit klusje.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:16
Ik voeg even niks toe aan je vraag. Dus even in de offtopic tags:
offtopic:
We zijn het allemaal eens dat wit geverfde baksteen ongelofelijk lelijk is!?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Pat911 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:52:
[...]

Geen verstand van voorstrijken en stuccen, maar ik wil wel even zeggen dat dat een mooi jaren 70 huis is. Compleet met vide en galerij. Ik mis alleen nog een zitkuil :)
Mag ik er dan aan toevoegen dat het eeuwig zonde is dat iedereen dit soort prachtige huizen wit maakt? Koester dit, schoon metselwerk en schrootjes. Of laat in ieder geval een gedeelte zichtbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 27-09-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bonzz.netninja schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:36:
[...]

Mjah verkijk je niet op de kosten. Rachelwerk, schroeven, platen, afwerking (fix/finish/filler) voor de naden, voorstrijk, 2x goed witten. En misschien moet je ook nog wel elektra gaan verleggen en nieuwe hollewanddozen en stopcontacten
Je kan het zo op de bakstenen plekken met high tack en als je ook maar een heel klein beetje handig ben kan je dit zelf. Stucen kan bijna niemand zelf en ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:15
No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:10:
[...]

Mag ik er dan aan toevoegen dat het eeuwig zonde is dat iedereen dit soort prachtige huizen wit maakt? Koester dit, schoon metselwerk en schrootjes. Of laat in ieder geval een gedeelte zichtbaar.
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Zonde om dit soort metselwerk weg te werken.
Maar niet iedereen heeft dezelfde smaak en... wie betaalt, bepaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Zo veel mensen, zo veel meningen. Ik heb helemaal niks met die jaren 70 vibe en als het mijn huis zou zijn dan zou ik alle muren glad stucen, schrootjes eruit en met gipsplaten ook glad stucen. Jaren 70 tegels eruit en modern keramisch parket erin. Lekker modern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
DexterDee schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:02:
Zo veel mensen, zo veel meningen. Ik heb helemaal niks met die jaren 70 vibe en als het mijn huis zou zijn dan zou ik alle muren glad stucen, schrootjes eruit en met gipsplaten ook glad stucen. Jaren 70 tegels eruit en modern keramisch parket erin. Lekker modern.
Maar heb je dan niet het verkeerde huis gekocht misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:22:
Maar heb je dan niet het verkeerde huis gekocht misschien?
Dat hangt van je plannen af denk ik. Ik heb ook een huis uit 1970 gekocht met bakstenen muren, overal schrootjes en houten vloeren. Veel huis(oppervlak) voor weinig geld, maar er was ook al tientallen jaren niks aan gedaan. Viel dus onder de categorie klushuis en met een grote verbouwing heb ik alles grondig aangepakt en gemoderniseerd.

Als je het huis instapklaar koopt en je hebt geen geld voor een grondige verbouwing, dan heb je inderdaad een verkeerd huis gekocht als modern en strak je ding is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:43
Gefeliciteerd met je huis. Er is zeker iets moois van te maken, maar persoonlijk zou ik niet beginnen met halve oplossingen. Beter gebruik je de tijd en het geld voor een complete renovatie, zodra je de sleutel hebt kun je pas echt zien wat je gekocht hebt en een beeld krijgen wat er nog meer moet gebeuren.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 13:43
Ik zou het lekker zo laten voor nu. Jaren terug bij mijn ouders ook de gang geverfd, zelfde look met die bakstenen. Bakstenen zuigen enorm en een roller kan je wel vergeten. Met een enorme blokkwast de verf aan moeten brengen… het gaat vele malen langzamer dan een gladdere muur met een roller. Jouw huis is een veel groter oppervlak dan de gang van mijn ouders destijds. Zou er lekker gaan wonen en het dan in 1x goed doen.
Wel een gaaf huis trouwens met die vide!

[ Voor 4% gewijzigd door MBYJMEI op 27-09-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:09
Bakstenen latexen moet je echt niet willen. +1 voor in 1x goed doen, gaat je veel gedoe schelen.

En koop vast een tuinhaard voor gezellige avonden buiten. Je hebt voor een jaar of 2-3 schrootjes om te fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:57

Jrz

––––––––––––

Goed in de verf zetten is ook niet goedkoop. Ik zou lekker een Kuip halen, plakspaan een spakmes

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
whatyoudoing schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:33:
Bakstenen latexen moet je echt niet willen. +1 voor in 1x goed doen, gaat je veel gedoe schelen.

En koop vast een tuinhaard voor gezellige avonden buiten. Je hebt voor een jaar of 2-3 schrootjes om te fikken.
Ja? lekker gelakt hout verbranden? Topadvies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58
CodeCaster schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:37:
[...]

Ik neem op basis van de zinsnede "zoals je dat vroeger vaak zag" dat dit een bestaand huis is, en niet nieuwbouw waarbij men aan de binnenkant steenstrips met baksteenlook heeft toegepast.
Vroeger (seventies) waren steenstrips zeker wel veelgebruikt.
acehighhugo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:30:
Het is zeker echte baksteen (jaren 70).
Steenstrips zijn dat ook, alleen maar een paar cm dik. Mocht je het zeker weten, dan sorry voor het opnieuw ter discussie stellen, maar mocht je het aannemen op basis van het uiterlijk en de afwerking is het de moeite waard er achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:17

bonzz.netninja

Niente baffi

No Hands schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:11:
[...]

Je kan het zo op de bakstenen plekken met high tack en als je ook maar een heel klein beetje handig ben kan je dit zelf. Stucen kan bijna niemand zelf en ook goed.
Huh? je gaat toch geen gipsplaten op bakstenen plakken. Hoe recht gaat dat worden denk je? Lekkere puntbelasting ook op je platen als je er een keer tegenaan leunt, lijkt mij? Sure, alles kan, maar ik zou het niet zo snel doen.

En wie heeft het over stuccen? Maar je zal toch gewoon de naden ff moeten vullen met een of andere finisher en vervolgens voorstrijken (want gips) en goed sauzen. En dat is allemaal niet voor niets, om nog maar te zwijgen over de elektra die je wellicht ook moet gaan verleggen.

En stucces is echt niet zo moeilijk als iedereen zegt. Uber strak vergt veel ervaring en kunde, maar gewoon 'best netjes' lukt iedereen wel. Het si wel zwaar werk :)

[ Voor 13% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-09-2024 19:48 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1