Toon posts:

Zelfbouw Speaker kist

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers

ik wou graag zelf een kist bouwen voor een paar speakers in te bouwen weet iemand een site met voorbeelden en bouw plannen of zo ? :?

of heeft hier iemand info over !?

hij moet lang werpig worden

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/p.knapen/speaker.jpg

Verwijderd

Dit is voor de auto neem ik aan....

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:13

Hu9o

Schokkend

Als het voor de auto is, heb je er niks aan. Want als je die boxen gebruikt is het vrijwel zeker dat het geluids niveau dermate is, dat de geluiden van buiten de auto niet meer te horen zijn. Hiermee ben je dus simpelweg een gevaar voor JOU en voor ANDEREN in het verkeer. :7

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 17:04 schreef Hu9o het volgende:
Als het voor de auto is, heb je er niks aan. Want als je die boxen gebruikt is het vrijwel zeker dat het geluids niveau dermate is, dat de geluiden van buiten de auto niet meer te horen zijn. Hiermee ben je dus simpelweg een gevaar voor JOU en voor ANDEREN in het verkeer. :7
Ach er staan geen afmetingen bij :z :D

Verwijderd

geluid in de auto kan wel "veel" zijn, maar je moet het niet hard zetten ofzo.
Zeker niet tijdens het rijden.
Overigens
op een goede speaker staan een aantal waardes(Fs, qes etc.)
Afijn
vuistregel is zogenaamde EBP: Fs/Qes
overigens is Fs resonantiefrequentie speaker in free air (in hertz)
Qes is Q ten gevolge van electrische verliezen bij resonantiefrequentie Fs
Deze behoren btw tot de thiele&small parameters.
Maar uh, op een hoop audio sites(voor al car-audio) staan progjes zat om een kist te berekenen als je die waardes hebt.

Verwijderd

Het klinkt er moraliserend, maar je hebt gelijk.
Flink kabaal in je auto is leuk, maar niet horen dat er een ambulance aankomt en je met 60 per uur in de zijkant daarvan boren is al iets minder.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:15

DaRoot

Some say...

Zou het veel uitmaken als je dezelfde hoeveelheid en types speakers in zo'n kist schroeft OF gewoon onder je hoedenplank parkeert? Dacht het toch niet? Naja... kun je gelijk afvragen of zo'n kist dan nog nut heeft...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 16:59 schreef Toxic049 het volgende:
Hoi Tweakers

ik wou graag zelf een kist bouwen voor een paar speakers in te bouwen weet iemand een site met voorbeelden en bouw plannen of zo ? :?

of heeft hier iemand info over !?

hij moet lang werpig worden

Zo dus:
[afbeelding]
kasten zijn alleen nuttig als subwoofers. Dus als je een beest van een sub wilt maken dan heeft dit nut, anders niet.

Verwijderd

Die waardeloze sirene's van de ambulance hoor je zowiezo toch niet als je aan het cruisen bent..., ik heb het al vaker meegemaakt dat er iets in me achteruitkijk spiegel zat te seinen, was het een ambulence :?

Zelfs met de standaard radio installatie's in de auto's van tegewoordig hoor je ze niet....

Verwijderd

Topicstarter
onze auto heeft geen hoeden plank !!!
en ik heb de origineele Ford boxen opgeblazen dus ik moet iets niuws hebben maar weet iemand hoe ik het volume dan zoiets kan bereken en waar ik op moet letten ?:?
Op woensdag 12 september 2001 19:46 schreef DaRoot het volgende:

[..]

Zou het veel uitmaken als je dezelfde hoeveelheid en types speakers in zo'n kist schroeft OF gewoon onder je hoedenplank parkeert? Dacht het toch niet? Naja... kun je gelijk afvragen of zo'n kist dan nog nut heeft...

Verwijderd

Topicstarter
nou jij snapt mijn iedee een beetje >:) :9~
Op woensdag 12 september 2001 19:57 schreef froppie het volgende:

[..]

kasten zijn alleen nuttig als subwoofers. Dus als je een beest van een sub wilt maken dan heeft dit nut, anders niet.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-08 21:15
Een paar boxen in een hoedenplank oke, maar om je auto nu meteen om te toveren in een rijdende disco....
Want je gaat mij toch niet vertellen dat je met zo'n "house-box" beschaafd een muziekje opzet

Mijn buurjongen heeft ook zoiets,met ik weet niet hoeveel Watt en die vindt het zelf heel B-) , maar ik ken niemand anders(behalve een paar pubers van 14)die zegt van "zo kijk die eens een mooi geluid hebben".

En of je nu in een Bentley of Opel Kadett rijdt,het is en blijft asociaal.

.

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 20:22 schreef Toxic049 het volgende:
nou jij snapt mijn iedee een beetje >:) :9~
Neem dan 'gewoon' twee stuks 30/35cm woofers in een gesloten kast, 1kW amp erachter en klaar.
Ohja, moet je wel oordopjes indoen, anders ben je in notime doof. :)

ff serieus, wat wil je bereiken? Ietwat meer hoem in de hoempapa, of moet de halve straat weten dat en een auto hebt, of moeten echt de ramen eruit?

Verwijderd

ff voor je "zomaar" met iets gaat beginnen, zou ik eerst eens langs een winkel gaan waar ze custom speakers maken. Je moet dan even alle gegevens die achter op je magneten (of op de dozen) staan opschrijven. Deze mensen zijn meestal wel bereid je te helpen, ze kunnen met die gegevens bereken hoe groot en diep je kast moet, hoeveel en hoe groot de bassreflexen moeten zijn ed. Ik heb namelijk ook al eens een keer een paar 12"inch speakers gekocht en dacht "even" een baskast voor mijn basversterker te maken. Bleek dat ik nog met best veel dingen rekening moest houden......

Succes ;)

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 20:47 schreef ebirt het volgende:
Bleek dat ik nog met best veel dingen rekening moest houden......
Als je een goede bas wilt hebben wel ja, helemaal met basreflex poorten.

Als je simpel wilt 'beuken' dan kun je volstaan met een gesloten kast van de juiste afmeting en veel, heel veel vermogen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op woensdag 12 september 2001 20:37 schreef EvolutionX het volgende:
Een paar boxen in een hoedenplank oke, maar om je auto nu meteen om te toveren in een rijdende disco....
Want je gaat mij toch niet vertellen dat je met zo'n "house-box" beschaafd een muziekje opzet

Mijn buurjongen heeft ook zoiets,met ik weet niet hoeveel Watt en die vindt het zelf heel B-) , maar ik ken niemand anders(behalve een paar pubers van 14)die zegt van "zo kijk die eens een mooi geluid hebben".

En of je nu in een Bentley of Opel Kadett rijdt,het is en blijft asociaal.
Duidelijk geen liefhebbers.. Meteen denken dat Car Hifi alleen maar over dB's gaat en zo hard mogelijk geluid..:(

Verwijderd

Topicstarter
Ik bouw dit omdat we een station wagen hebben en bij ons dus geen hoeden plank !
en een beetje goed geluid moet er wel uitkomen !
dus ik vraag simpel effe hier voor een paar dingen waar ik op moet letten ! :)

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 22:07 schreef Toxic049 het volgende:
Ik bouw dit omdat we een station wagen hebben en bij ons dus geen hoeden plank !
en een beetje goed geluid moet er wel uitkomen !
dus ik vraag simpel effe hier voor een paar dingen waar ik op moet letten ! :)
Als je een beetje kwaliteit speakers in de deuren hebt dan heb je de sub eigenlijk al niet meer nodig.

Omdat je dat uiteindelijk toch wilt zou ik kiezen voor 1 x 25cm in een gesloten kist +/-31 liter. Dat geeft met de juiste amp meer dan genoeg oemph om jou zover te krijgen dat je het zachter zet.

Maar spaar jezelf een hoop ellende: rijdt naar de plaatselijke inbouw boer laat daar een test doen (ze kunnen een sub in je achterbak zetten en van buiten aansturen) dan weet je meteen of je dat wilt, en wat je nodig zou hebben.

Ohja, nog een tipje: gebruik als je een losse subwoofer achterin hebt altijd een afdekmatklepdoekdinges, anders ben je hem in no-time kwijt aan een stel onverlaten.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 september 2001 22:22 schreef froppie het volgende:

[..]

Als je een beetje kwaliteit speakers in de deuren hebt dan heb je de sub eigenlijk al niet meer nodig.

Omdat je dat uiteindelijk toch wilt zou ik kiezen voor 1 x 25cm in een gesloten kist +/-31 liter. Dat geeft met de juiste amp meer dan genoeg oemph om jou zover te krijgen dat je het zachter zet.

Maar spaar jezelf een hoop ellende: rijdt naar de plaatselijke inbouw boer laat daar een test doen (ze kunnen een sub in je achterbak zetten en van buiten aansturen) dan weet je meteen of je dat wilt, en wat je nodig zou hebben.

Ohja, nog een tipje: gebruik als je een losse subwoofer achterin hebt altijd een afdekmatklepdoekdinges, anders ben je hem in no-time kwijt aan een stel onverlaten.
hmm dus naar de car audio zaak !?
en onverlatenen=dieven ??
in iedergeval bedankt !

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 22:25 schreef Toxic049 het volgende:

[..]

hmm dus naar de car audio zaak !?
en onverlatenen=dieven ??
in iedergeval bedankt !
ja.
ja.
graag gedaan.

:)

Verwijderd

Topicstarter
oke ik weetgenoeg er kan en slotje op !

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 13 september 2001 22:31 schreef Toxic049 het volgende:
oke ik weetgenoeg er kan en slotje op !
Vragen om een slotje mag niet! :o

Ik zou er bijna een slotje op zetten >:). Maarja, dan volg ik je wensen op... Dillemma's, dillemma's.

* JvS gaat even diep nadenken :?

;)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

nah ja.. lijkt wel of iedereen hier tegen het hele car audio gebeuren is..

kan het toch niet laten om ff te reageren.. auto rijden mag je ook als je doof bent dus dat je geen geluiden van buitenaf hoort is geen argument.. wel kan het zijn dat je door de muziek afgeleid word en dat is is idd wel gevaarlijk..net zoals telefoneren in de auto, jezelf scheren , met iemand anders praten ..net zoals zo veel dingen dus..

verder is het gewoon heel moeilijk om in de auto een fatsoenlijk geluid te krijgen .. meestal zijn de deuren waarin de standaard speakers zitten zo'n belabberde klankkast dat je geen fatsoenlijk laag uit je speakers krijgt.. de oplossing is dan een subje.

ik heb een 10inch subje en heb nu o.k geluid dat zicht kan meten met een standaard stereotoren. precies wat ik wil .. geen dak dat uitzet van de herrie, geen kofferbak die trilt en rammelt..

of jeje asociaal gedraagd heeft niets met caraudio te maken maar puur met de persoon die aan de radio zit.

mollie

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Woord :7

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb laatst voor FL.500,- aan apparatuur voor mijn auto gekocht, dit was alleen maar omdat ik zuiver geluid wou hebben.
Het kan hard, maar dat was niet mijn uitgangspunt.
Klassieke muziek klinkt nu helemaal. :9~
Maar af en toe zet ik ook nog wel eens wat dreamtrance op.
En soms ook hard. >:)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

je hebt meer aan 1 woofer en 2 6x9` allemaal magnat en je bent klaar

versterkertje en tadaaa!! je bent klaar voor bekeuringen vanwege geluidsoverlast :P

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

En afkeurende blikken van echte hifi fanaten..

6x9 is niet echt DE hifi oplossing, meer het beukwerk.

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 17:58 schreef bazs2000 het volgende:
Ik heb laatst voor FL.500,- aan apparatuur voor mijn auto gekocht
Nounou, doe maar gek....
Pagina: 1