• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Beste Tweakers,

(TL:DR Onderdaan)
Ik ben al enige tijd aan het sparen voor een nieuwe GPU. Niet omdat die van mij oud en versleten is (slechts 3 jaar oud), maar omdat ik nu financieel gezien voldoende kan sparen zonder dat het uitzichtloos lijkt te zijn.

In mijn zoektocht naar een nieuwe GPU keek ik in eerste instantie naar de 4080 serie. Uit eindelijk ben ik uitgekomen op de 4090 van MSI. (MSI GeForce RTX4090 Suprim X).

Nou heb ik natuurlijk al de nodige reviews gelezen en video-reviews bekeken.

Echter, ik kan niet goed inschatten hoe goed een 4090 het zou doen in GTA V: Online in vergelijking tot een 3080ti, op 4K tot 165hz. (Alles op zijn hoogst, op Grass na).

Een van de primaire redenen om te upgraden is ook om zeker te zijn dat GTA VI in (hopelijk) 2025 ook lekker speelbaar is. Niet dat dat op een 3080ti bagger gaat, maar ik hou graag van hoge nummers :)

Mijn vraag aan jullie is dus: (TL:DR)
Voor videogames zoals:
Battlefield 1/5, Rainbow Six: Siege, GTA V: Online, GTA VI en applicaties zoals Adobe Premiere Pro/Davinci, zou een upgrade van een 3080ti (12Gb) naar een 4090 (24gb) een waarneembaar prestatie-verschil zijn?

Hier zijn de specificaties van mijn computer:
MSI RTX3080Ti Gaming X Trio, stock.
AMD Ryzen 9 5950x op +/- 5GHz piek. CPU.
Asus Rog Crosshair VIII Hero moederbord.
Corsair Dominator Platinum 3600MHz 64GB (4x16gb, 2x dual-channel 🥲).
Corsair iCUE Link H170i AIO (Een aanrader!)
Heel idioot, maar ik kan mij zo niet herinneren of ik een 850w of 1000w voeding heb 👀.

En natuurlijk de nodige opslag.

What a terrible day to have eyes!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Is er een mod die mijn bericht kan koppelen aan de MSI RTX4090 Suprim X en de MSI RTX3080Ti Gaming X Trio? Ik ben dit vergeten te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:03
Waarom niet de 5000 series kopen als die uit is?

En ik denk dat je rond die tijd misschien beter je hele pc kan upgraden zodat alles weer toekomstbestendig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
GTA XI? Dat kan wel eens na onze dood worden.
GTA 6? Ik verwacht dat ie eerst weer een jaar of anderhalf jaar alleen op de consoles gaat zijn.
Dan is misschien de 6000 series er al zo onderhand. Dus om daar nu een 4090 voor te kopen?
Maar je bent nog sparende? Binnen nu en een half jaar ofzo komt de 5000 series uit, als het goed is, dus je zou die even af kunnen wachten. Dan heb je misschien voor rond dezelfde prijs meer prestaties. Of ze worden nog weer veel duurder, maar misschien zakt de 4090 wel in prijs dan. Of mensen willen graag van een 4090 af en je koopt een tweede handsje.
Ik denk wel dat GTA 6 allerlei FSR en DLSS dingen gaat ondersteunen en met framegeneration dat je uiteindelijk misschien wel meer FPS haalt dan nu in GTA 5 die al die dingen niet ondersteunt in die oude engine. En als je geen framegeneration of FSR of DLSS ofzo wil gebruiken, dan is een 4090 misschien niet genoeg om 4k met een beetje hoge framerate te spelen. Maar dat is wel heel erg koffiedik kijken bij een spel wat nog lang niet uit is op de pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
DannyXP1600 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 05:54:
GTA XI? Dat kan wel eens na onze dood worden.
GTA 6?
Haha, scherp! Ik bedoelde 6 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:44

Dhrax

Prog Lord

De game is al jaren in ontwikkeling, komt uit voor de bestaande consoles met hardware die inmiddels ook alweer enkele jaren oud is. Op basis van wat verwachten we dan dat je een NASA machine nodig hebt om dit goed te kunnen draaien? Rockstar houdt niet van werk en de PC port zal er een worden met minimale effort en maximaal cashen. Dit word gewoon Xbox/PS5+ kwaliteit op de PC.

GTA5 was ook geen grafisch wonder, GTA6 zal niet anders zijn. We hebben een nietszeggende trailer gezien ... thats it.

Lekker doorsparen en t.z.t. een systeem kopen waar je de komende jaren weer mee verder kan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dhrax op 27-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-09 08:53
Regel (voor mezelf) is: koop geen hardware om misschien in de toekomst iets te kunnen spelen op een detailniveau en/of fps wat voor jou acceptabel is.
Ik zou eerder kijken naar wat je nu speelt, ben je niet tevreden over de snelheid, kijk dan wat de beperking veroorzaakt en koop dat.

Qua upgraden naar een 4090: de 5090 is alweer bijna uit, zal waarschijnljik een vermogen kosten, maar dat kost de 4090 nu ook. De 4090 gaat zonde zijn van je geld. Als je bedenkt dat de 4070ti de 3090 al vrij vaak verslaat, zou zulks best eens kunnen gebeuren met de 4090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
GromuhlDjun schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:00:
Regel (voor mezelf) is: koop geen hardware om
Qua upgraden naar een 4090: de 5090 is alweer bijna uit, zal waarschijnljik een vermogen kosten, maar dat kost de 4090 nu ook. De 4090 gaat zonde zijn van je geld. Als je bedenkt dat de 4070ti de 3090 al vrij vaak verslaat, zou zulks best eens kunnen gebeuren met de 4090.
Thanks. Ik weet dat de 5000 series bijna zover is. Maar niemand weet precies wanneer, of met zekerheid.

In principe stond het gepland voor Sept ‘24, maar daarvan had NVidia zelf al gezegd dat voorlopig niet te halen.

Daarnaast zal de Pre-order en levertijd ook wel weer flink zijn, gezien NVidia’s core business nu A.I-hardware is, en daar waarschijnlijk de meeste grondstoffen naar toe gaan.

Aan de andere kant, ik heb de GPU nu “besteld” (betalen in de winkel), en de levertijd daarvan bij Azerty is 10+ dagen. Er is zo goed als geen enkele andere winkel meer die hem voorradig heeft. Stilte voor de storm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 22:59
AltTabKeys schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:23:
[...]

Thanks. Ik weet dat de 5000 series bijna zover is. Maar niemand weet precies wanneer, of met zekerheid.

In principe stond het gepland voor Sept ‘24, maar daarvan had NVidia zelf al gezegd dat voorlopig niet te halen.

Daarnaast zal de Pre-order en levertijd ook wel weer flink zijn, gezien NVidia’s core business nu A.I-hardware is, en daar waarschijnlijk de meeste grondstoffen naar toe gaan.

Aan de andere kant, ik heb de GPU nu “besteld” (betalen in de winkel), en de levertijd daarvan bij Azerty is 10+ dagen. Er is zo goed als geen enkele andere winkel meer die hem voorradig heeft. Stilte voor de storm?
Ik zou er toch voor kiezen om een paar maanden te wachten nog op de 5000 serie. De 4090 is niet meer in productie en dus een variant die snel vervangen gaat worden. Als je nu nog instapt op een 4000 dan koop je een vrij dure kaart die op het punt staat om last gen te worden. Geld op zak houden en instappen op het juiste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
sjekneck schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:14:
[...]

Ik zou er toch voor kiezen om een paar maanden te wachten nog op de 5000 serie. De 4090 is niet meer in productie en dus een variant die snel vervangen gaat worden. Als je nu nog instapt op een 4000 dan koop je een vrij dure kaart die op het punt staat om last gen te worden. Geld op zak houden en instappen op het juiste moment.
Desbetreffende GPU is inmiddels ook nergens meer te koop.

Ik heb nog een lopende order bij Azerty met een levertijd van 10+ dagen, maar die mag ik nog annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
Eerlijk gezegd snap ik niet goed wat je precies met dit topic wil.
Er zijn genoeg reviews die laten zien wat de 4090 presteert tov de 3080Ti.
Misschien niet specifiek in die game, maar dat ga je hier ook niet vinden als er geen review is.

Je kan uitgaan van FPS 3080ti x1,5 tot x2 voor de 4090 afhankelijk van de game.

Verder ben ik het wel eens met wat hier boven wordt geschreven, waarom nu nog een 4090 kopen als je een 3080ti hebt die toch niet langzaam is, als er over 3 maanden een 5080 komt die veel goedkoper is en waarschijnlijk ook sneller. (bedenkende dat 1 van de primaire redenen is om een snellere kaart te kopen een game is die misschien ergens in 2025 gaat uitkomen)

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 01-10-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 15:00
Ik zou geen grote dalingen verwachten op de 4090. Die wordt met mondjesmaat uitverkocht en als de stock op is dan is daar *pief paf* *trommelgeroffel* de 5090. Als je de huidige stock ziet bij veel leveranciers is dat niet vet meer. Er zijn nog wel heel wat 4080 super's in omloop. Mogelijks gaan die nog zakken... Of lanceren ze de 5080 pas later.

Ter ondersteuning van bovenstaande: op azerty.nl is bijna geen 4090 meer te vinden. Tones.be deed net zijn laatste 4090 (watergekoelde) van de hand voor 1500 euro.

Zou me verbazen dat productie- en/of transportproblemen daar de oorzaak van zijn. Ik verwacht nog wel een aankondiging deze maand.

[ Voor 30% gewijzigd door Karebare op 01-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Karebare schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:49:
Ik zou geen grote dalingen verwachten op de 4090. Die wordt met mondjesmaat uitverkocht en als de stock op is dan is daar *pief paf* *trommelgeroffel* de 5090. Als je de huidige stock ziet bij veel leveranciers is dat niet vet meer. Er zijn nog wel heel wat 4080 super's in omloop. Mogelijks gaan die nog zakken... Of lanceren ze de 5080 pas later.

Ter ondersteuning van bovenstaande: op azerty.nl is bijna geen 4090 meer te vinden. Tones.be deed net zijn laatste 4090 (watergekoelde) van de hand voor 1500 euro.

Zou me verbazen dat productie- en/of transportproblemen daar de oorzaak van zijn. Ik verwacht nog wel een aankondiging deze maand.
Ik heb inmiddels besloten om de order voor de 4090 te annuleren, en keurig te wachten tot de aankondiging van de 5000 series, en dan pre-ordenen.

Ik verwacht zelf, op basis van wat men op internet zegt; dat de 5090 ergens kwartaal 1 2025 aangekondigd zal worden, vermoedelijk Januari.

Hopen dat de pre-order-levertijd niet al te lang is.

Pagina: 1