Badkamer inloopdouche wateroverlast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Goedeavond,

Sinds de oplevering van onze badkamer in ons nieuwbouwhuis hebben wij het probleem dat na een simpele douchebeurt het water de badkamer in stroomt.

Zie filmpje voor de situatie
https://streamable.com/3r7v8r

Wij hebben dit bij de bouwer gemeld en die heeft nageconstateerd dat de vloer vlak is binnen de norm.
- Een golfbal rolde de badkamer in (maar toch vlak schijnbaar, misschien niet hard genoeg)
- Een waterpas met de hand in de lucht houden en duimstok erna. Resultaat ervan "was vlak".

Ik heb hierna gevraagd wat die norm nu precies is en wat er uit de meting is gekomen.
Ik kreeg ndaarna een screenshot terug (zie onder) met de daarbij "binnen de norm" en 1mm afwijking.
Binnen de norm lees ik als 4mm/2meter

Zelf ben ik aan de slag gegaan met uitvulplaatjes en een digitale waterpas en ik meet 7mm/meter dat die scheef loopt maar ik ben nog wat onzeker welke normen nu precies van kracht zijn en of ik juist meet.

De bouwer stuurde een norm nbn en 14411 wat over keramische tegels gaat. Hiervoor stuurde hij een andere norm (lijkt op NEN 2747) maar nu twijfel ik of dat wel over de tegels gaat of de vloer eronder. Getallen komen alleen wel overeen.

De vragen die ik nu heb:
- Is er wel een norm voor de tegels/vlakheid van een badkamervloer? Ik lees ook dat keramische tegels altijd wat afwijken, maar hoe past dat in het geheel? Krijg je dan niet altijd waterproblemen.
- Ik focus nu op tegels buiten het gedeelte waar afschot is, is dat wel terecht of zou het probleem toch hier zitten?
- Moeten we wel focussen op de vlakheid van de tegels of is het probleem van water inherent aan het ontwerp? Zo ja mag ik dit ontwerp als deugdelijk zien?

Zie fotos: (blauw is indicatie hoe het water stroomt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imcND2JjcgsL4dUFAugJ2YQxu0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xE8yqj2to1cmbc6vc5cPKZGt.jpg?f=fotoalbum_large

Normen ( ik begreep dat klasse 2 van toepassing is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTQx2NV8bX6BfhWp0X786ut6WeE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ViPUBTF2wYAoyRgcmV4mHrVk.jpg?f=user_large
Normen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV2ebNiu3BmHinXJj7-gU3zzisI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kB0OKQcjD7mUIJkoelQlvPbX.jpg?f=user_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Beste antwoord (via laurens0619 op 26-09-2024 22:17)

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 21:59
Ik ontwerp en maak regelmatig badkamers, het is mijn werk. Voor een open inloopdouche met 1 glaswand adviseer ik een lengte van minimaal 140 cm. Verder zorg ik dat het hoogste punt van de afschotvloer een paar mm onder het vloerniveau van de badkamer ligt.
Voor jouw geval is de douche wat kort om zonder deur te werken.
Ik denk niet dat je de discussie in moet gaan over de norm van de vlakheid van de vloer want dat zou best eens in het voordeel van de aannemer kunnen uitpakken. Punt is dat de vloertegels die nat worden bij het normaal gebruiken van de douche op afschot dienen te liggen. Daar had de aannemer rekening mee moeten houden of jou erop wijzen dat de douche te klein is om zonder deur toe te passen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +12 Henk 'm!

• Haboeri
Ik ontwerp en maak regelmatig badkamers, het is mijn werk. Voor een open inloopdouche met 1 glaswand adviseer ik een lengte van minimaal 140 cm. Verder zorg ik dat het hoogste punt van de afschotvloer een paar mm onder het vloerniveau van de badkamer ligt.
Ik denk niet dat je de discussie in moet gaan over de norm van de vlakheid van de vloer want dat zou best eens in het voordeel van de aannemer kunnen uitpakken. Punt is dat de vloertegels die nat worden bij het normaal gebruiken van de douche op afschot dienen te liggen. Daar had de aannemer rekening mee moeten houden of jou erop wijzen dat de douche te klein is om zonder deur toe te passen.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wat heb je afgesproken met de aannemer of de tegelzetter?

Volgens mij, maar correct me if I am wrong, kijk je eerst wat de vlakheidsklasse voor je ondervloer (dekvloer) moet zijn. Geen afspraak, dan geldt klasse 7.

Een tegelzetter zal vaak afspreken dat hij max 2mm kan winnen per m1. Wellicht staat dat ook in je overeenkomst met de tegelzetter.

En eens met hierboven. Een 90x90 douche is wel erg klein. Waarom heb je hem niet groter gemaakt? Of een cabine genomen?

[ Voor 14% gewijzigd door Draakje5 op 26-09-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:56
Is het wellicht mogelijk op de groene stippellijn een douchedeur te plaatsen?

• Haboeri
Draakje5 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:30:

Volgens mij, maar correct me if I am wrong, kijk je eerst wat de vlakheidsklasse voor je ondervloer (dekvloer) moet zijn. Geen afspraak, dan geldt klasse 7.
Niet de discussie aangaan over de vlakheid van de vloer, stel dat het 2mm per meter is en mag zijn dan loopt nog het water de verkeerde kant op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18

FreakNL

Well do ya punk?

Blijft altijd ellende, die inloop-douchen-hype. Een week geen tijd voor het putje en het loopt weer vol.

Ik heb zelf ook een soort van inloopdouche maar ik heb gewoon een opstaand randje van 5cm laten maken en dat laten tegelen.

Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXMQSuJFj29HGe6ZywVDUZwZm_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1u1F4nd0ZwoYKQ0Tkmdn3AnW.jpg?f=user_large

Niet mijn badkamer dit hoor maar als voorbeeld. Ben je helemaal klaar met de ellende.

[ Voor 41% gewijzigd door FreakNL op 26-09-2024 21:39 ]

• laurens0619
Haboeri schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:29:
Dank, ik vind de wand ook te kort achteraf. Bij het ontwerp is dat als probleem gezien. Sterker nog, de hele badkamer is op een type douche en kleur tegels na compleet standaard brochure nieuwbouw.

Iemand anders uit het project heeft trouwens wel de wand verlengd naar 120cm en die heeft hetzelfde probleem.
Draakje5 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:30:
Wat heb je afgesproken met de aannemer of de tegelzetter?

Een tegelzetter zal vaak afspreken dat hij max 2mm kan winnen per m1. Wellicht staat dat ook in je overeenkomst met de tegelzetter.

En eens met hierboven. Een 90x90 douche is wel erg klein. Waarom heb je hem niet groter gemaakt? Of een cabine genomen?
Ik heb in de overeenkomst gekeken en ik kan hier niets over vinden. Ik was ook tot de conclusie dat de vlakheidsklasse over de ondervloer gaat, ik snap daarom ook niet waarom de bouwer deze aan mij mailt mbt de norm waar de tegels aan moeten voldoen.

Qua ontwerp ben ik het met je eens dat het klein is of een deur had gemoeten voor deze afmetingen maar de ontwerper heeft nooit gezegd dat het niet zou werken + dit was hun standaard ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is leuk dat er normen zijn, maar je vloer ligt er gewoon niet goed in. Bij een inloopdouche moet de vloer naast de douche echt niet de verkeerde kant op aflopen. Vlak 'mag' nog net, maar als je de tegel een mm kunt laten aflopen scheelt dat al enorm.

Ik zou beginnen met de aannemer/bouwer te vertellen dat de vloer opnieuw moet. Qua kosten kun je daarna altijd nog gaan ruziën.

• laurens0619
Haboeri schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:34:
[...]

Niet de discussie aangaan over de vlakheid van de vloer, stel dat het 2mm per meter is en mag zijn dan loopt nog het water de verkeerde kant op...
Ik begrijp van de bouwer dat het inderdaad 2mm per meter mag zijn. Met vulplaatjes of een digitale waterpas zit ik op 7/8mm per meter... (op de foto heb ik er 8mm aan uitvulplaatjes tussen tot hij waterpas was)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMQQnntBpu4IiD78MPOgVqtk3TA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xezGQ9FRgNJimlwLEx2QJ0F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
TheGhostInc schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:37:
Het is leuk dat er normen zijn, maar je vloer ligt er gewoon niet goed in. Bij een inloopdouche moet de vloer naast de douche echt niet de verkeerde kant op aflopen. Vlak 'mag' nog net, maar als je de tegel een mm kunt laten aflopen scheelt dat al enorm.

Ik zou beginnen met de aannemer/bouwer te vertellen dat de vloer opnieuw moet. Qua kosten kun je daarna altijd nog gaan ruziën.
Dank je, dat gevoel heb ik dus ook.
Ik heb dat ook zo richting de bouwer gecommuniceerd dat ik niet weet of het vlak wel/.niet relevant is. Feit is dat het water de badkamer in stroomt en ik het niet deugdelijk vindt.
Ze blijven bij hun standpunt dat ze de klacht afwijzen en de badkamer als vlak zien.

fun fact: bij een andere bewoner hebben ze wel toegegeven en hebben ze een 2e laag tegels aangebracht en een soort verdieping gemaakt in het douchegedeelte. (Daar dus 1 tegellaag)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haboeri
laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:37:
[...]

Ik begrijp van de bouwer dat het inderdaad 2mm per meter mag zijn. Met vulplaatjes of een digitale waterpas zit ik op 7/8mm per meter...
ook al was het 2 dan werd je nog niet blij, dat is genoeg om het water de verkeerde kant op te laten lopen. Die discussie moet je dus ook niet voeren.

De discussie moet gaan over de tegels die nat worden bij het douchen en niet op afschot naar de drain liggen.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:35:
Blijft altijd ellende, die inloop-douchen-hype. Een week geen tijd voor het putje en het loopt weer vol.

Ik heb zelf ook een soort van inloopdouche maar ik heb gewoon een opstaand randje van 5cm laten maken en dat laten tegelen.

Zoiets als dit:

[Afbeelding]

Niet mijn badkamer dit hoor maar als voorbeeld. Ben je helemaal klaar met de ellende.
Dan heb je gewoon een verkeerde goot of iemand in het gezin met veeeel haar. Hier de easydrain 1x schoon moeten maken na 6 maanden.

@laurens0619
De vlakheidsklasse normen ga je het waarschijnlijk dus niet op winnen. Maar mogelijk wel deugdelijk werk of een andere norm.
Ik weet nog dat wij een document moesten tekenen toen we geen dichte douchecabine namen omdat water zo weg de badkamer in kon lopen.

• laurens0619
Haboeri schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:42:
[...]

ook al was het 2 dan werd je nog niet blij, dat is genoeg om het water de verkeerde kant op te laten lopen. Die discussie moet je dus ook niet voeren.

De discussie moet gaan over de tegels die nat worden bij het douchen en niet op afschot naar de drain liggen.
Helemaal eens.
De afschot is zover ik weet "volgens de regels". over een lengte van 90cm het juiste cm per meter (weet ff niet meer hoeveel).

• laurens0619
Draakje5 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:45:
[...]

Dan heb je gewoon een verkeerde goot of iemand in het gezin met veeeel haar. Hier de easydrain 1x schoon moeten maken na 6 maanden.

@laurens0619
De vlakheidsklasse normen ga je het waarschijnlijk dus niet op winnen. Maar mogelijk wel deugdelijk werk of een andere norm.
Ik weet nog dat wij een document moesten tekenen toen we geen dichte douchecabine namen omdat water zo weg de badkamer in kon lopen.
Ik vind het dan wel heel vreemd (van de bouwer) die die zegt dat de tegels aan deze norm moeten voldoen.
Die eerste norm ijkt mij over de ondervloer te gaan maar de laatste die ik kreeg (nbn en 14411) lijkt wel expliciet over de tegels te gaan.

Ik was initieel begonnen over niet deugdelijk maar dat probeerde ik objectief te krijgen door de norm en een meting. Ik dacht ook dat ik er was :)
Bouwer zegt: norm is 4mm/2m
Bouwer zegt: we hebben 1mm(/2m) gemeten
Ik zeg: ik meet: 8mm/meter dus ~15mm/meter

Schijnbaar toch niet :+

• laurens0619
Nog een andere toevoeging:
Andere buren bijna exact dezelfde badkamer, standaard douche tegels etc.
Het water komt bij hun ook wel iets verder dan de 90cm "doucheruimte" maar stroomt niet weg de badkamer in. Het wordt wat nat onder de radiator tegenover de douche maar thats it. Die zijn reuze tevreden

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ongerelateerd aan je vraag, maar weet je of je aardlek goed werkt?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• laurens0619
CodeCaster schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:55:
[...]

Ongerelateerd aan je vraag, maar weet je of je aardlek goed werkt?
Ik hoop het wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 23-05 21:13
Ik zou sowieso al een deurtje plaatsen, je hebt ze volglas met een subtiel waterdichte drempeltje op de vloer. Warmer, minder vocht/condens in de badkamer, minder 'overstroming' (hoe de vloer ook ligt), ook meer marge als je merkt dat het gootje niet doorloopt.

Ik denk niet dat je veel wint bij de aannemer, stel dat hij de tegels er opnieuw in moet leggen, dan legt hij ze perfect vlak of 2mm, net hoe voor hem redelijk te doen is. Dan heb je een hoop herrie en nog steeds hetzelfde probleem. Een drempeltje erin tegelen is ook nog een idee maar die 90x90 is wel erg klein.

• laurens0619
jnr24 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:00:
Ik zou sowieso al een deurtje plaatsen, je hebt ze volglas met een subtiel waterdichte drempeltje op de vloer. Warmer, minder vocht/condens in de badkamer, minder 'overstroming' (hoe de vloer ook ligt), ook meer marge als je merkt dat het gootje niet doorloopt.

Ik denk niet dat je veel wint bij de aannemer, stel dat hij de tegels er opnieuw in moet leggen, dan legt hij ze perfect vlak of 2mm, net hoe voor hem redelijk te doen is. Dan heb je een hoop herrie en nog steeds hetzelfde probleem. Een drempeltje erin tegelen is ook nog een idee maar die 90x90 is wel erg klein.
Ik snap je helemaal maar tegelijk mag ik verwachten dat ik voor dit geld gewoon een functionele badkamer krijgt. Het zou ook mogelijk moeten zijn met dit ontwerp aangezien er vele woningen zijn met hetzelfde ontwerp waar het wel goed gaat.

Dat is denk ik ook wel dankzij de enorme zwakke waterstraal die eruit komt (door warmtepomp/leidingen?).
Het is echt minimaal wat er aan water uitkomt, ik denk als ik het vergelijk met mn douche in mn vakantiehuisje (CV) een factor 5x zo slap.

het is eigenlijk knap dat we met zon zwakke straal deze problemen hebben :o

Ik heb ook al geopperd of het niet gewoon in afvoer zit en deze toch niet snel genoeg wegkrijgt waardoor het gaat overstromen.
Volgens bouwer allemaal niet aan de orde en het enige wat ik hoor is "binnen de norm"

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2024 22:12 ]

• FitTiv
  • Laatst online: 10:56
Al gechecked op een waterbesparend dingetje in de douchekop of slang?

• laurens0619
FitTiv schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:24:
Al gechecked op een waterbesparend dingetje in de douchekop of slang?
Ja wel gekeken maar niet gevonden.
Tegelijk vind ik het wel best zo, ben bang dat anders de badkamer echt blank staat als de kraan krachtiger zou zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:29

Wuursj

want worst is al bezet

Wat betreft de douchestraal: een verneveldouche zoals de Niebla geeft ook bij weinig water veel comfort. Dat heeft hier in de vorige badkamer erg geholpen! Met ~6l/m gaf hij een veel comfortabelere straal dan de oude 7l/m douchekop.

Wat betreft de vloer: hier bij de vorige badkamer ook veel gezeik mee gehad. Trekkertje om de boel droog te trekken na elke douchebeurt. En dan nog vochtige en dus op ten duur schimmelende voegen. Ik was daar zo klaar mee...

In de nieuwe badkamer de vloer dus maar precies waterpas gemaakt met een nivelerende epoxy laag en toen een douchebak geplaatst waar in de douchebak zelf al genoeg afschot zit. Nu klinkt een douchebak als ouderwets en hoge instap maar dat valt tegenwoordig wel mee als de de bak verzinkt tov de afwerkvloer er naast (dus niet op maar naast de tegels):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3h3X2KR.png
(kitnaadje moet nog ff opnieuw :P)

De wand is hier 110 cm en een douchebeurt met de regendouche geeft een paar spetters (handdoek) en de gewone douchekop helemaal niks naast de douchebak (grijze vloer in de foto). Dat de douchebak van totaal 2 meter lang door loopt, helpt natuurlijk ook veel, dat zou bij jou ook kunnen. Tot onder je radiator.

Ik weet niet of dat nog een optie is? Lokaal tegels weg halen, niveleren tot precies waterpas en dan een douchebak plaatsen? Op de tegels is wat minder ingrijpend qua verbouwen maar dan heb je een iets hogere instap.

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 26-09-2024 22:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• laurens0619
Dat ziet er (super!!) strak uit :)

Iedereen dank voor het snelle antwoorden!
Ik heb net nog even getest, niemand onder douxhe puur kraan aan en je ziet het afschot gedeelte binnen 1-2minuten gewoon langzaam eruit stromen richting de muur. Ik heb even met zwart getekend waar het water loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DywZKMVIWAjaMmPAdcByG_zj02k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj5MA9ushRap0ddRBTOI9tk8.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb ik momenteel een dorpel en douchegordijn om even de tijd tijdens de juridische strijd te overleven :(
Die dorpel heb im in het verlengde gelegd om voor een gedeelte te simuleren wat een langere glaswand zou doen

Ik denk dat ik de vloerdiscussie idd moet laten. Het js gewoon een flut ontwerp icm een brak gelegde vloer
De vraag is dan juridisch wie er verantwoordelijk voor is. Het liefst krijg ik mn geld terug van de flut badkamer en zet ik er iets fatsoenlijks in

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2024 22:57 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18

FreakNL

Well do ya punk?

Draakje5 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:45:
[...]

@laurens0619
Ik heb een prima goot. Weet het merk niet. Maar inderdaad wel twee dames met veel haar. Ik ben iig blij dat ik gewoon een opstaand randje hebt laten metselen. Het is denk ik 5cm. Klaar en geen gemiep. Eigenlijk heb ik dus ook gewoon een douchebak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRj9FqFRxmjNJnVk1ac_qkFAmhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6agOspq7NJkcNvglgpd49sDA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 26-09-2024 23:36 ]

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:39
Ik heb jarenlang zo’n douche gehad. Echter wel met de douchewand op een dorpel die doorliep tot aan de muur. De tegelvloer had al een klein verloop vanaf de muur tot aan de drain, nooit problemen gehad met water dat de verkeerde kant op ging. De dorpel maakt het ook makkelijk om het verloop van de vloer te realiseren.

Engineering

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 10:47

sanzut

It's always christmas time

laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:48:

Ik heb net nog even getest, niemand onder douxhe puur kraan aan en je ziet het afschot gedeelte binnen 1-2minuten gewoon langzaam eruit stromen richting de muur. Ik heb even met zwart getekend waar het water loopt.

[Afbeelding]

Zoals je ziet heb ik momenteel een dorpel en douchegordijn om even de tijd tijdens de juridische strijd te overleven :(
Die dorpel heb im in het verlengde gelegd om voor een gedeelte te simuleren wat een langere glaswand zou doen

Ik denk dat ik de vloerdiscussie idd moet laten. Het js gewoon een flut ontwerp icm een brak gelegde vloer
De vraag is dan juridisch wie er verantwoordelijk voor is. Het liefst krijg ik mn geld terug van de flut badkamer en zet ik er iets fatsoenlijks in
Is een stopcontact zo dicht bij de douche wel toegestaan en volgens de normen? Water en stroom zijn geen goede combinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

sanzut schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:58:
[...]

Is een stopcontact zo dicht bij de douche wel toegestaan en volgens de normen? Water en stroom zijn geen goede combinatie!
Vandaar ook mijn eerdere vraag over de aardlek. De elektrische radiator hangt rechtstreeks in het verlengde van de douchestraal, en het stopcontact akelig laag met dertig centimeter van de vloer.

Afhankelijk van hoe je meet, hangt de regendouche horizontaal zo'n 93+45=138 cm van het stopcontact. Ik vind dat eng.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:52

Jrz

––––––––––––

CodeCaster schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 02:08:
[...]

Afhankelijk van hoe je meet, hangt de regendouche horizontaal zo'n 93+45=138 cm van het stopcontact. Ik vind dat eng.
Het stopcontact zit IN de natte zone 0.

Is de boel fatsoenlijk afdicht met kimband? En is de aarding gedaan/ CAP?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
CodeCaster schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 02:08:
[...]

Vandaar ook mijn eerdere vraag over de aardlek. De elektrische radiator hangt rechtstreeks in het verlengde van de douchestraal, en het stopcontact akelig laag met dertig centimeter van de vloer.

Klopt die hangt daar vreemd

maar het stopcontact naast de wastafel hangt geloof ik ook niet helemaal goed.

Wel allemaal bijzonder want badkamer komt dus uit de standaard brochure van een grote badkamer boer + grote aannemer in nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Jrz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 04:33:
[...]

Het stopcontact zit IN de natte zone 0.

Is de boel fatsoenlijk afdicht met kimband? En is de aarding gedaan/ CAP?
Voor zover ik begrijp zone 3 (1 is verticaal en 2 buiten de douchebak die er hier niet is):
zone 0. Dit is het gebied in de badkuip en douchebak of tot 10 cm boven een betegelde douchevloer met een breedte van 120 cm, gemeten vanaf het hart van de plaats waar het water uit de douchekop of regendouche komt.
Met een marge van nog geen 20 cm in de breedte en hoogte, dus daarmee: eng. Maar dat is een gevoel, en geen term die in de normen zal voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 27-09-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
edit: laat maar :)

[ Voor 97% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-05 22:01
laurens0619 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:48:

[Afbeelding]

Is de vloer links naast die dorpel nat? Die glazen wand is erg kort en het water spuit verder als ik het goed zie. Dan helpt de vloer natuurlijk ook niet meer veel. Ik verwacht niet dat je dit ooit goed krijgt. Als je zelf onder de douche staat, spetter je nog meer.
Onze inloopdouche is 140cm diep, volledige glazen zijkant. We lopen er in, waar jij de radiator hebt hangen. Zelfs dan landt er nog wel eens water buiten de "douche bak".
Ik heb het idee dat een tweede glazen paneel, werkzaam als deur, de simpele oplossing zou kunnen zijn.

Succes met je strijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hijdaar95 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:40:
[...]

Is de vloer links naast die dorpel nat? Die glazen wand is erg kort en het water spuit verder als ik het goed zie. Dan helpt de vloer natuurlijk ook niet meer veel. Ik verwacht niet dat je dit ooit goed krijgt. Als je zelf onder de douche staat, spetter je nog meer.
Onze inloopdouche is 140cm diep, volledige glazen zijkant. We lopen er in, waar jij de radiator hebt hangen. Zelfs dan landt er nog wel eens water buiten de "douche bak".
Ik heb het idee dat een tweede glazen paneel, werkzaam als deur, de simpele oplossing zou kunnen zijn.

Succes met je strijd.
Heb je goed gezien :)
De wand is inderdaad te kort, het water spettert over de dorpel heen.
Mijn buren hebben een glazen wand van 120cm en daar spettert het er, denk ik, niet overheen. Uiteindelijk hebben die ook een natte badkamer door de tegels. Water stroomt de douche uit richting de muur en dan naar links de hoek om.

Een beetje water vind ik ook niet erg, het blijft een inloopdouche. De combinatie van "fouten" maakt het een probleem:
- Te korte douchewand
- Te kort/weinig afschot in doucheruimte
- Te langzame afwatering naar doucheput
- Scheve tegels de verkeerde kant op buiten de doucheruimte

De enige pleister die gaat helpen hier denk ik is om een dorpel direct op de douche te zetten icm een douchedeur. Dan krijg je douchecabine van 90x90cm.

Maarja dat is een pleister :)
Ik wil ontdekken over de bouwer hiermee kan wegkomen of dat dit niet deugdelijk is als oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 20:42
laurens0619 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:49:
[...]

Heb je goed gezien :)
De wand is inderdaad te kort, het water spettert over de dorpel heen.
Mijn buren hebben een glazen wand van 120cm en daar spettert het er, denk ik, niet overheen. Uiteindelijk hebben die ook een natte badkamer door de tegels. Water stroomt de douche uit richting de muur en dan naar links de hoek om.

Een beetje water vind ik ook niet erg, het blijft een inloopdouche. De combinatie van "fouten" maakt het een probleem:
- Te korte douchewand
- Te kort/weinig afschot in doucheruimte
- Te langzame afwatering naar doucheput
- Scheve tegels de verkeerde kant op buiten de doucheruimte

De enige pleister die gaat helpen hier denk ik is om een dorpel direct op de douche te zetten icm een douchedeur. Dan krijg je douchecabine van 90x90cm.

Maarja dat is een pleister :)
Ik wil ontdekken over de bouwer hiermee kan wegkomen of dat dit niet deugdelijk is als oplevering.
Als ik het met hier vergelijk dan hebben we eigenlijk helemaal geen last van water wat de badkamer inloopt, en dan hebben we een best flinke regendouche ( op laatst na dan toen het putje dus overduidelijk vol zat :+ )

- Onze douchewand is 100cm ( had van mij opzich wel 120cm gemogen i.v.m. paar spetters )
- Afschot begint op 120cm en is best flink. Volgens mij meet ik 1,5 / 2cm ( grof geschat )

Wij hebben nooit water overlast, tenzij we met ze 2en douchen en dus wat wilder zijn. Maar ook dan is het alleen het gespetter van het water, niet daadwerkelijk water wat van de grond weg vloeit naar buiten.

Wel hebben we al besloten dat we het ooit anders gaan doen :9 dit was onze eerste badkamer en ik heb alles gedaan behalve het rioolwerk en tegelen. Achteraf hadden ook wij liever een afgesloten ruimte gehad i.v.m. de warmte en toch die paar spetters zeker als je samen douched
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O4PnlOz9zRwpYFdTwFE4nFKQnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ladHcl804WeITtjEZB6LCbHo.jpg?f=fotoalbum_large

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@hollandnick
Mooie douche :)
Goed om te lezen dat het dus wel kan werken. De bouwer heeft hier bij iedereen het afschot op 90cm gezet, ook al had je een douchewand van 120cm.

De ene buurman heeft een wand van 120cm, maar wel problemen (want tegels niet juist).
De andere buurman een wand van 90cm, maar geen problemen (want tegels wel juist).

Dan lijkt het erop dat de kern van het probleem toch weer bij de tegels terechtkomt. Het afschot is te kort en de tegels erbuiten liggen niet goed genoeg.
Of ander gesteld: met dit ontwerp is het van belang dat de tegels juist liggen.
Wat de juridische dekking hiervan is in normen etc is voor mij helaas nog onduidelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is ook moeilijk om voor je de vloer er in smeert, en gaat tegelen om te kijken / informeren wat voor douchewand er in komt....

hier gelukkig wel een sort of douchebak in de tegels... maar als het water daar buiten komt... loopt het ook mooi de verkeerde richting uit.. gelukkig wel dorpeltje bij de deur.. nog geen 5mm maar goed wel voldoende

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
laurens0619 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:23:
@hollandnick
Mooie douche :)
Goed om te lezen dat het dus wel kan werken. De bouwer heeft hier bij iedereen het afschot op 90cm gezet, ook al had je een douchewand van 120cm.

De ene buurman heeft een wand van 120cm, maar wel problemen (want tegels niet juist).
De andere buurman een wand van 90cm, maar geen problemen (want tegels wel juist).

Dan lijkt het erop dat de kern van het probleem toch weer bij de tegels terechtkomt. Het afschot is te kort en de tegels erbuiten liggen niet goed genoeg.
Of ander gesteld: met dit ontwerp is het van belang dat de tegels juist liggen.
Wat de juridische dekking hiervan is in normen etc is voor mij helaas nog onduidelijk.
Maar ik denk dat zelfs als mijn afschot 90cm zou zijn ik geen problemen zou hebben. Het water loopt immers zo in de drain weg dat het geen kans heeft verder te lopen. Wellicht zou een video helpen waarbij je water laat lopen om aan te tonen dat het niet goed is. Wat er dan niet goed is mag de bouwer zelf uitzoeken vind ik.

Of staat de sproeier / douche zo hoog/schuin dat het water uberhaubt al te ver de badkamer in komt?

-edit
makkelijkste, snelste en denk de goedkoopste optie is om de douchewand mooi door te trekken tot het eind en er een mooie deur in te zetten ( die wel goed afsluit )

[ Voor 6% gewijzigd door hollandnick op 27-09-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
WCD kan je redelijk eenvoudig IP55 maken (het gaat om het idee, ik weet niet of deze voor inbouw is, er is een hele reeks):
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/0c53129942536c91bc8661f39f93f543/n/i/niko-new-hydro-wandcontactdoos-4140129.webp
https://www.elektrototaal...o-wandcontactdoos-4140129

[ Voor 38% gewijzigd door jnr24 op 27-09-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jnr24 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:40:
WCD kan je redelijk eenvoudig IP55 maken (het gaat om het idee, ik weet niet of deze voor inbouw is, er is een hele reeks):
[Afbeelding]
https://www.elektrototaal...o-wandcontactdoos-4140129
maar in hoeverre is die radiator zelf ip55? en met ip55 zou ik er nog niet gelukkig van worden..
gezien die nog steeds in zone 0 (of als je creatief meet in 1) valt... en je dan toch met ip55 te kort komt

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 27-09-2024 11:44 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-05 19:29
(Ben geen pro, heb wel mn eigen badkamer gedaan)

Lijkt net of de drain niet diep genoeg geplaatst is om een correct afschot te maken en ze getracht hebben het met de tegelvloer op te vangen door die buiten de doucheruimte hoger te laten beginnen. Is de inloop van de badkamer gelijkvloers of verhoogd? Als het gelijkvloers is dan had de badkamerboer bij het plaatsen van een vlakke vloer uitgekomen op een klein opstaand randje wat ook niet wenselijk zou zijn.

De vloer voor de hele badkamer uitvlakken is lastig je zou de hoogste punten dan moeten verlagen of accepteren dat er een klein opstapje bij de vloer komt.

Je zou de 4 tegels tegels voor de douche eruit kunnen halen en opnieuw met afschot van 1mm naar de doucheruimte kunnen plaatsen en dan een zo'n zelfde strip als je vorige foto op de rand. Dit houdt niet waterspetters tegen.

Een andere optie is een deur te plaatsen maar die komt mogelijk net wel / net niet tegen je radiator aan. Zo zou je dan het meeste water in de doucheruimte houden.
hollandnick schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:34:

-edit
makkelijkste, snelste en denk de goedkoopste optie is om de douchewand mooi door te trekken tot het eind en er een mooie deur in te zetten ( die wel goed afsluit )
Dat gaat niet werken; Zijn vloer is niet vlak en daarom zal de deur ook niet goed aansluiten op de vloer en het water er net zo hard onderdoor lopen. Of het moet een deur zijn met een geheel vast kozijn wat afgekit is op de vloer, maar ik zou dat niet mooi vinden....

[ Voor 21% gewijzigd door WhatsMyUsername op 27-09-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
hollandnick schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:34:
[...]

Maar ik denk dat zelfs als mijn afschot 90cm zou zijn ik geen problemen zou hebben. Het water loopt immers zo in de drain weg dat het geen kans heeft verder te lopen. Wellicht zou een video helpen waarbij je water laat lopen om aan te tonen dat het niet goed is. Wat er dan niet goed is mag de bouwer zelf uitzoeken vind ik.

Of staat de sproeier / douche zo hoog/schuin dat het water uberhaubt al te ver de badkamer in komt?

-edit
Goed idee een video, ook voor mijn eigen registatie.

Ik heb de douche even droog getrokken (want vanochtend gedouched) en daarna video opgenomen.
https://streamable.com/3r7v8r

JE ziet best duidelijk hoe snel het water al de ruimte uitkruipt. Dit was trouwens met de handdouche aan, gewoon naar onderen gericht.

De video loopt nog een minuut langer door en op het einde zie je het water links tegen de muur uitkomen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2024 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
Tsja, enerzijds weet je met een inloopdouche dat de vloer nat wordt. Anderzijds is dat afschot wel erg goed je best doen om dit verkeerd te laten aflopen. Zou een vakman dat in zijn eigen huis zo afleveren? Ik dacht het niet.

Ik zou de discussie over normen van tegels en vlakte negeren (want jij bent geen professional dus kan daar niets over zeggen); maar het gooien op "regels van goed vakmanschap". Dat is een summiere term, wat in je voordeel werkt. Je hebt een partij de volledige badkamer laten installeren, hun standaardopstelling gevolgd, en als leek vertrouwd op de expertise van de specialisten.

Als je rechtsbijstand hebt, schakel ze nu meteen in. Laat al je communicatie bij hun afchecken, want een woordje verschil kan het veel moeilijker maken. Dit lijkt me iets waar je best een ingebrekestelling voor stuurt (check online voor voorbeeldbrieven, als je geen rechstbijstand hebt): je hebt als leek in goed vertrouwen de specialisten een badkamer laten plaatsen volgens hun ontwerp. Je kan er als leek van uit gaan dat het water van de douche uiteindelijk wegloopt in de afvoer van de douche (en niet onder de badkamerdeur de gang in loopt); dat is niet het geval. Je vraagt om dit gebrek deugdelijk op te lossen binnen de 3 weken, ofwel een bedrag van XXXX€ over te maken op rekeningnummer yyyy zodat jij dit via een externe partij kan laten oplossen.
Verwacht je er dan aan dat zij hun rechtsbijstand inschakelen, en je een 'gezellig' gesprekje samen hebt over hoe je hier uit komt. Ik heb het meegemaakt (lek in nieuw dak, architect en dakdekker in gebreke gesteld), en dat is best goed afgelopen (kosteloos hersteld en is nu in orde, nog 'on speaking terms' met de beide partijen).

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 27-09-2024 12:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 10:34
Naast de goede reactie van naftebakje (“ga de discussie niet aan als quasi-expert, maar als consument”), denk ik dat je je met die video ook kunt beroepen op nonconformiteit; water hoort naar de goot te lopen, niet weg van de goot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@naftebakje
Heldere reactie waar ik mij helemaal in kan vinden.

Ik heb mij ben ik bang beetje mee laten slepen in de discussie over vlakheid. Komt ook omdat de collega tijdens het bezoek concludeerde "dit hoort zo niet" maar achteraf trokken ze die keutel in.

Misschien tegelijk ook beetje eigen dat ik probeer het probleem te begrijpen en mee te denken naar een oplossing.

Ik moet pas op de plaats maken en mij als consument opstellen.
Casus ligt inmiddels bij rechtbijstand en ik zal de video erbij ook uploaden.

Dank iedereen voor het reageren! Heel erg mee geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
Wauw of het afschot ligt echt scheef ( of het loopt gewoon niet af ) of de afvoer zit echt verstopt. Maar dit is inderdaad niet goed. Zo een filmpje zegt ook veel meer dan woorden inderdaad. Eens met bovenstaande, je moet het niet zelf oplossen. Zoals het nu is, is gewoon niet goed. Wat er dan mis is hoef jij de experts niet te vertellen natuurlijk.

Succes met dit traject! Ben benieuwd naar de komende updates
WhatsMyUsername schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:51:

[...]

Dat gaat niet werken; Zijn vloer is niet vlak en daarom zal de deur ook niet goed aansluiten op de vloer en het water er net zo hard onderdoor lopen. Of het moet een deur zijn met een geheel vast kozijn wat afgekit is op de vloer, maar ik zou dat niet mooi vinden....
Zoals ze het hier hebben gedaan zeker wel. De badkamer vloer is gelijk tot aan het afschot. Daarom past de douchewand ook gewoon i.p.v. een rare kromming of kier te hebben. De wand + deur plaats je natuurlijk op het rechte stuk ( wat dus vanaf de huidige douchewand tot aan de muur gewoon moet kunnen )

[ Voor 46% gewijzigd door hollandnick op 27-09-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
Zoals ik het probleem lees is het niet de hoeveelheid afloop maar meer dat de afloop naar de deur toe afloopt en niet zoals standaard richting de afvoer. Dus ik zou daar eerder over klagen dan van mijn vloer loopt 7mm af ipv de 2.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
lordgandalf schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:54:
Zoals ik het probleem lees is het niet de hoeveelheid afloop maar meer dat de afloop naar de deur toe afloopt en niet zoals standaard richting de afvoer. Dus ik zou daar eerder over klagen dan van mijn vloer loopt 7mm af ipv de 2.
Helemaal eens maar dat heb ik ook gedaan :)
Ik heb initieel geklaagd dat ik wateroverlast heb en totaal niet naar de oorzaken zoals vloer gekeken.
Ze hebben toen mn klacht afgewezen omdat de vloer vlak zou zijn.

Toen ben ik gaat doorvragen wat dan vlak is en kwam de 2mm om de hoek kijken.
Ik heb toen geklaagd dat de vloer de verkeerde kant afloopt, met wel 7mm.

Maar ik had nooit mee moeten gaan in die vlakdiscussie en eerder naar rechtbijstand moeten stappen. Ach dat is nu gedaan, beter laat dan nooit

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 27-09-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is dat niet gewoon een eigenschap van een inloopdouche?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
laurens0619 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:12:
[...]

Helemaal eens maar dat heb ik ook gedaan :)
Ik heb initieel geklaagd dat ik wateroverlast heb en totaal niet naar de oorzaken zoals vloer gekeken.
Ze hebben toen mn klacht afgewezen omdat de vloer vlak zou zijn.

Toen ben ik gaat doorvragen wat dan vlak is en kwam de 2mm om de hoek kijken.
Ik heb toen geklaagd dat de vloer de verkeerde kant afloopt, met wel 7mm.

Maar ik had nooit mee moeten gaan in die vlakdiscussie en eerder naar rechtbijstand moeten stappen. Ach dat is nu gedaan, beter laat dan nooit
snap zoiezo de vlak discussie niet echt. want als de vloer vlak zou zijn dan blijft het water staan dus tja. naar mijn mening kan er een discussie zijn over de mate van afloop en de richting maar niet over de vlakte.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:35
Hier zou je geen discussie over vlak moeten voeren, maar over afschot. Dat het afschot richting het putje moet liggen is toch de basis van het tegelwerk in een natte cel?

Wij hebben een huis met massieve houten vloeren, waardoor ik de drain niet heel diep kon leggen. Daarom hebben ik de hele vloer van de natte cel hoger laten leggen, zodat ik toch voldoende afschot richting drain had. Was voor mij en voor de aannemer volkomen logisch...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
StevenK schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:55:
Hier zou je geen discussie over vlak moeten voeren, maar over afschot. Dat het afschot richting het putje moet liggen is toch de basis van het tegelwerk in een natte cel?

Wij hebben een huis met massieve houten vloeren, waardoor ik de drain niet heel diep kon leggen. Daarom hebben ik de hele vloer van de natte cel hoger laten leggen, zodat ik toch voldoende afschot richting drain had. Was voor mij en voor de aannemer volkomen logisch...
Klopt maar volgens de bouwer is er voldoende afschot (in de eerste 90cm). Ik geloof dat ze de term "spatwater" ook wel eens hebben laten vallen. Dat klinkt alsof ze de bron van het waterprobleem zien als spatwater wat buiten de 90cm terechtkomt.
Als ik naar de video kijk is het denk ik een combinatie. Het "overstromen" van het gedeelte in afschot en spatwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zonder direct op de regeltjes in te gaan: wat een flut ontwerp.

Bij mij is afgelopen jaar ook een tegelzetten bezig geweest met de badkamer. Hij heeft zijn stinkende best gedaan het afschot in de hele badkamer juist richting de douche te krijgen. Dit met de opmerking dat als de WC lekt, het water óók nog weg stroomt zonder schade op de overloop te maken.
Resultaat was dat er net voor de drempel naar de overloop nóg een klein randje van een cm ontstaan is (wèl netjes afgewerkt en volledig in overleg) en er iets meer tegellijm doorheen is gegaan.

Het kan wel, maar de tegelzetten moet maar willen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 10:34
Bij onze badkamer is er ook bewust nog een klein stukje afschot voorbij de douche-deur, zodat water dat van de douche-deur naar beneden loopt ook richting de douche-goot ipv de badkamer in gaat. Onze inloopdouche is 130cm diep met regendouche in het midden (op 65cm van de douche-deur). Niet eens een dorpel nodig met deze opzet.

Het klinkt als een bouwer die niet nadenkt over de badkamer als geheel, maar "de tekening zegt X dus ik doe strikt niet meer dan X" denkt. Zoveel spatwater is er namelijk helemaal niet, want je ziet het water langzaam uit je douche stromen, in plaats van dat er buiten je douche plassen ontstaan. Maar nogmaals, zinloze discussie, er is gewoon een probleem dat opgelost mag worden voor een conforme douche.

"Voldoende op papier" is hier in de praktijk gewoon niet voldoende voor een conforme badkamer. En misschien ligt dit dan niet aan je bouwer, maar aan je badkamertoko die het slecht ontworpen heeft. Dat kan. Maar laat hen dat maar uitvechten tbh.

[ Voor 31% gewijzigd door dutchminator op 27-09-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
WhatsMyUsername schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:51:

Genoeg douchedeuren zonder drempel/kozijn. Lekstrip houdt het water tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 24-05 13:12
laurens0619 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:37:
@naftebakje
Heldere reactie waar ik mij helemaal in kan vinden.

Ik heb mij ben ik bang beetje mee laten slepen in de discussie over vlakheid. Komt ook omdat de collega tijdens het bezoek concludeerde "dit hoort zo niet" maar achteraf trokken ze die keutel in.

Misschien tegelijk ook beetje eigen dat ik probeer het probleem te begrijpen en mee te denken naar een oplossing.

Ik moet pas op de plaats maken en mij als consument opstellen.
Casus ligt inmiddels bij rechtbijstand en ik zal de video erbij ook uploaden.

Dank iedereen voor het reageren! Heel erg mee geholpen
Jezelf niet teveel verwijten, het is logisch dat je wil meedenken aan een oplossing. Maar als dat maar een kant op gaat moet je op gegeven moment wegstappen van vriendelijk meewerken, en wat harder voor jezelf opkomen. En prijs je gelukkig dat je alles uitbesteed hebt (ik heb ook in m'n verbouwing veel zelf gedaan en meegewerkt, heel blij dat ik het dak volledig aan de vakmannen overgelaten heb).

Bij gesprek met hun verzekering kon ik zelfs het petje afwisselen, van "ik heb zoveel geld betaald en regent hier binnen, mijn arme vrouw en kindertjes :'( " naar "hoe zit dat nu exact in elkaar wat je voorstelt B-) Moet dat niet zo en zo gebeuren :? ".

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:54
Ik begrijp van de bouwer dat het inderdaad 2mm per meter mag zijn. Met vulplaatjes of een digitale waterpas zit ik op 7/8mm per meter... (op de foto heb ik er 8mm aan uitvulplaatjes tussen tot hij waterpas was)
7-8mm afschot op 1.2 meter is voor een inloopdouche met vlakke vloer niet genoeg. Het afschot hoort dan minimaal 1 maar liever 2cm per meter te zijn. Het afschot compenseert het gebrek aan hoogte tussen de "bak" en de rest van de vloer. Je hebt nu eenmaal wat opvangcapaciteit nodig op de vloer. Dat je bouwer dit niet snapt is echt een kwestie van niet de handleiding van de goot volgen.

Met 2cm afschot per meter kwam ik niet lekker uit qua hoogte voor de rest van de doucheruimte. Dus zelf heb ik het op 1cm gehouden, en de goot uitgevoerd met dryphon (https://www.easydrain.nl/dryphon/ ) om extra afvoercapaciteit te regelen ter compensatie van de kleinere opvang.
De hele douchehoek en de hele ondervloer is gecoat (Eurocol 685), alle randen van band (063) en nog een laag 685 voorzien, 2mm lijm (705) over het hele oppervlak aangebracht en daarna eroverheen tegelen met dezelfde 705 lijm. Voegen, de goot met 2K kit afkitten en de rest met gewone kit en klaar. Ofwel: gewoon de instructies van Eurocol volgen. Overigens geen Eurocol kit gebruiken, want die is niet best. Otto is beter en goedkoper, met meer keus qua kleuren.
Resultaat: gladde vloer, goede afvoer, geen lekkage, weinig tot geen vuilophoping in de goot. Het zou dus niet zo heel erg moeilijk moeten zijn voor je bouwer. Maar blijkbaar leest je bouwer liever normen dan handleidingen, dus succes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Bezuiniger die 7-8mm gaat over het “vlakke “ gedeelte :) afschot zal ik nog ff meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 28-09-2024 02:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Voor de liefhebbers :)

Ik heb nog even nagemeten hoeveel het afschot was in de cabine zelf.
Sowieso is het afschot iets korter dan de 90cm, tot het putje namelijk, en is het afschot zelf op het randje met 9mm/m. Ik begreep dat 10-20 wordt geadviseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn_zFoVG4SasWculAokNHh2qDGo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPfK2wdnTLaIjMrwNpCCba11.jpg?f=user_large

Voor de rest wil ik iedereen bedanken die hier zo snel en inhoudelijk heeft kunnen reageren. Als er wat uit de rechtbijstand gaat komen, zal wel even duren, zal ik nog wel update plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
laurens0619 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:06:
Voor de liefhebbers :)

Ik heb nog even nagemeten hoeveel het afschot was in de cabine zelf.
Sowieso is het afschot iets korter dan de 90cm, tot het putje namelijk, en is het afschot zelf op het randje met 9mm/m. Ik begreep dat 10-20 wordt geadviseerd.

[Afbeelding]

Voor de rest wil ik iedereen bedanken die hier zo snel en inhoudelijk heeft kunnen reageren. Als er wat uit de rechtbijstand gaat komen, zal wel even duren, zal ik nog wel update plaatsen :)
Maar als de afschot van die 75cm wel goed is ( ofja eigenlijk net niet echt goed ) waarom verspreid het water zich dan alsnog zo snel naar het einde van de afschot? Klinkt alsof het putje ook niet echt zijn werk doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:52

Jrz

––––––––––––

hollandnick schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:05:
[...]

Maar als de afschot van die 75cm wel goed is ( ofja eigenlijk net niet echt goed ) waarom verspreid het water zich dan alsnog zo snel naar het einde van de afschot? Klinkt alsof het putje ook niet echt zijn werk doet
Volgens de eerste tekening zou die 75cm 90cm moeten zijn. De regendouche zou op 45cm meten hangen. Dan heb je nog 30cm voor de spetters.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Jrz schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:13:
[...]

Volgens de eerste tekening zou die 75cm 90cm moeten zijn. De regendouche zou op 45cm meten hangen. Dan heb je nog 30cm voor de spetters.
De spetters zijn het probleem ook niet. In het filmpje zie je duidelijk dat het water gewoon het afschot "op loopt". Denk dat je met 90cm met dezelfde afschot het probleem niet oplost.

Mogelijk dat een afschot met 2cm/m zou kunnen werken, maar dan nog vind ik dat het water eigenlijk niet snel wegloopt. Maar dat kan ook aan mij/het filmpje liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Jrz schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:13:
[...]

De cabine is 90cm maar de put staat op 75cm. Afschotna de put naar de muur, als het er al is, lijkt mij minder relevant.
Dus ik heb nu gerekend met 75cm, of maak ik daar een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
hollandnick schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:05:
[...]

Put zelf is gewoon helemaal schoon . Als ik de handdouche eraf haal, op de grond leg bij de put dan gaat het wel goed dus dan zou ik denken dat de put in orde is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
Ik denk dat je je niet moet vergissen in de 'energie' die in het water zit. Het is geen gesloten douchecel of een balkon in de regen. Er staat iemand lekker rond te sproeien met water dat vanaf 1,5-2m valt, eventueel via je lichaam gaat dat alle kanten op, maar ook zoals in het filmje spettert het uit zichzelf ook 'omhoog' Het water duwt zichzelf tegen het afschot op, zelfs als het 45° schuin zou staan heb je altijd nog wat opspattend water als de kraan flink open gaat.

In een ommuurde douche of cel is dat geen probleem, maar als dat ergens open is met een afschot of bocht de andere kant op dan loopt dat natuurlijk nooit meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
jnr24 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:52:
Ik denk dat je je niet moet vergissen in de 'energie' die in het water zit. Het is geen gesloten douchecel of een balkon in de regen. Er staat iemand lekker rond te sproeien met water dat vanaf 1,5-2m valt, eventueel via je lichaam gaat dat alle kanten op, maar ook zoals in het filmje spettert het uit zichzelf ook 'omhoog' Het water duwt zichzelf tegen het afschot op, zelfs als het 45° schuin zou staan heb je altijd nog wat opspattend water als de kraan flink open gaat.

In een ommuurde douche of cel is dat geen probleem, maar als dat ergens open is met een afschot of bocht de andere kant op dan loopt dat natuurlijk nooit meer terug.
Ow helemaal eens hoor. Het is een inloopdouche en daar zitten gewoon consequenties aan vast :)

Echter ik vind
- water wat omhoog kruipt de doucheruimte uit
- water wat eruit is de hoek om richting de rest van de badkamer gaat
Niet conform bij een inloopdouche.

Ik denk met wat langer, steiler afschot icm tegels erbuiten die de juist liggen het allemaal prima kan. Ja dan moet je nog steeds in het verlengde wat droogmaken maar dat hoort bij een inloopdouche imho

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Net even proefondervindelijk getest: douche 90x90 (glazendeur) normale douchekop op glijstang aan de wand op 185cm hoog.

Als ik de kraan een minuutje (!) openzet zonder een persoon onder de douche wordt het al goed nat als ik de deur open laat. Het water valt niet buiten de 90cm maar het spettert er wel nat.

Je voelt een soort sproeinevel die uit het douche gedeelte 'stuitert'. Dan kan ik de kraan nog door de begrenzer draaien en dan wordt het echt een waterballet, zeker tot 130cm, als je er dan ook nog onder gaat staan dan wordt dat zeker niet beter.

[ Voor 7% gewijzigd door jnr24 op 30-09-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:54
Als je een probleem met het afschot hebt moet je niet klagen over de vlakheid van je vloer. Want dat is iets heel anders. Vergeet heel het woord vlak in de discussie met de bouwer.

Het basisontwerp is niet fout, de uitvoering is gewoon slecht. In dit geval is het deel dat op 1cm/m afschot gelegd is te klein, en is het afschot in de rest van de badkamer de verkeerde kant op gelegd. Vraag is of het nog te corrigeren is, want dan zou er bij de deur van de badkamer nog zeker 1 cm hoogte bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 15:24
laurens0619 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:56:
[...]

Ow helemaal eens hoor. Het is een inloopdouche en daar zitten gewoon consequenties aan vast :)

Echter ik vind
- water wat omhoog kruipt de doucheruimte uit
- water wat eruit is de hoek om richting de rest van de badkamer gaat
Niet conform bij een inloopdouche.

Ik denk met wat langer, steiler afschot icm tegels erbuiten die de juist liggen het allemaal prima kan. Ja dan moet je nog steeds in het verlengde wat droogmaken maar dat hoort bij een inloopdouche imho
Wat zei de rechtsbijstand?
Pagina: 1