Arduino beginner, vraag om controle aantekening

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tim076
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
Hoi,

Ik ben nieuw met Arduino en heb zelf wat onderzoek gedaan. Ik heb youtube video's en chatGPT als bronnen gebruikt. Maar ik weet niet zeker of ik het goed heb. Heeft iemand zin/tijd om te kijken naar mijn aantekeningen? Want ik vind het soms nog best ingewikkeld. Helemaal omdat ik de arduino niet wil overbelasten als ik een groot project ga starten.

1. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E42GsiGONXB3PNeDu_35SJi_Lic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nlSa1xzqlR5H16dpc69zywuh.png?f=fotoalbum_large

2. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apBFTKxQmuS8sSFmebXHKe0NMnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STExcT0Tyury8dT3961bkwKd.png?f=fotoalbum_large

3. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s63BvBweYIDwnLzo2GxvN5hvZVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L52e8RQS1MVMaxaVBztBtSYA.png?f=fotoalbum_large

4. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R38Vm77mq3m0qokBCOxnWGKSymo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QsfcQlzLNgrMqSxv2ub9BYWr.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ziet er goed uit.

De weerstand bij een led is er met name ter bescherming van de led. Een ledje biedt zelf namelijk weinig weerstand, er kan dus gerust 1A gaan lopen, heel even veel licht en dan is de led doorgebrand.

Volgens mij kan een arduino zelf behoorlijk wat hebben mocht je een keer per ongeluk teveel belasten.

Weet wel dat Arduino inmiddels wat verouderd is. Tegenwoordig zal de gemiddelde hobbyist met een ESP32 beginnen, die zijn sneller, meer geheugen, niet duur, zeker niet duurder dan een echt Arduino. Je hebt dan ook meteen mogelijkheden voor wifi en bluetooth ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:57
Goed stukje Arduino voor beginners!

Kleine opmerking over zwevende ingangen, deze kan je inderdaad oplossen door een externe weerstand, maar als ik 't mij goed herinner hebben Arduinos ook interne pullup weerstanden die je via software kan configureren. Scheelt weer een componentje aansluiten(en breadboards hebben niet altijd de beste connectie, dus het kan een hoop ergernis voorkomen...)

Wat betreft de ESP32 suggestie van jnr24, ik zou die niet als startersplatform gebruiken omdat die op 3.3v werkt, en support en kennis voor het oude vertrouwde Arduino platform makkelijker te vinden is op 't internet. Op 't moment dat je wat meer ervaring op hebt gedaan en denkt dat je Arduino wel ontgroeid bent is 't een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
Casplantje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:35:
Kleine opmerking over zwevende ingangen, deze kan je inderdaad oplossen door een externe weerstand, maar als ik 't mij goed herinner hebben Arduinos ook interne pullup weerstanden die je via software kan configureren. Scheelt weer een componentje aansluiten(en breadboards hebben niet altijd de beste connectie, dus het kan een hoop ergernis voorkomen...)
Yep, gebruik INPUT_PULLUP ipv INPUT als mode:

code:
1
pinMode(<pin>, INPUT_PULLUP);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Casplantje schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:35:
... maar als ik 't mij goed herinner hebben Arduinos ook interne pullup weerstanden die je via software kan configureren. ...
dat staat al genoemd.

ESP: ja is iets lastiger, maar niet veel. Er zijn andere verschillen, ik dacht dat ESP geen analoge ingangen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casplantje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:57
jnr24 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:21:
[...]

dat staat al genoemd.

ESP: ja is iets lastiger, maar niet veel. Er zijn andere verschillen, ik dacht dat ESP geen analoge ingangen heeft.
Oeps, eh ja, overheen gelezen |:(
ESP's bevatten wel ADC's, het zal wel afhangen van 't bordje of ze beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
Esp / arduino ze hebben beide hun beperkingen en voordelen. En elk platform heeft ook nog eens verschillende chips en bordjes!

Kijk vooral goed wat je nodig hebt en kies dan een bordje.
Ik vind WiFi een must om zonder een kabel nieuwe code te kunnen instaleren (OTA updates) en wil graag compacte bordjes ivm inbouw. Dus de arduino uno die de TS als voorbeeld gebruikt zou ik nooit kiezen. Maar als je veel analoge pinnen oid wilt hebben kom je ongetwijfeld uit bij een ander bord.
Pagina: 1