Vraag

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-09 18:57
Ik ben van plan een nieuwe laptop aan te schaffen. Mogelijk voor van alles maar dat is nog lastig te zeggen.

Wat ga je met je laptop doen?
Van alles eigenlijk. Al is mijn tijd wegens mantelzorg nu beperkt dus niets is helemaal zeker.
* Games. Spellen die mij aanspreken: GTA, alle delen tot nu toe wel gespeeld (ja, zo oud ben ik al), Red dead redemption (1&2), Cities Skylines en vele anderen.
* Fotobewerking misschien. Vroeger wel gedaan maar wegens tijdgebrek alweer een tijd niks meer. Eerder eens met Gimp begonnen maar wegens tijdgebrek ook alweer langere tijd niks aan gedaan.
* Videobewerking? Ik rijd regelmatig toertochten met dementerende ouderen en overweeg een dashcam aan te schaffen. Leuk om de familie van die ouderen af en toe een samenvatting te laten zien van zo'n tocht.
* 3D tekenen wellicht wanneer ik daar tijd voor krijg.
* Verder de gebruikelijke standaard dingen als internet, administratie, etc.

Wat is je budget?
Ik ben tussendoor een beetje aan het opruimen en spullen verkopen via markplaats. Daardoor + spaargeld is er nu een leuk budget van ongeveer 2000 euro, al kan dat nog wel wat hoger ook mits daar goede redenen voor zijn. Daarvoor hoop ik dan wel een laptop te kopen waar ik langere tijd mee vooruit kan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Binnenshuis vooral waarschijnlijk. Vandaar op zoek naar een laptop zodat ik hem mee kan slepen van de woonkamer naar de zolder of de slaapkamer. Als mantelzorger is het niet handig om voor je computer aan één kamer gebonden te zijn. Ik verwacht niet dat ik hem veel meeneem onderweg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ja, sterker nog, ik heb eigenlijk al een laptop uitgezocht. Ik ben wat aan het rondneuzen en vergelijken op de Pricewatch en kom eigenlijk steeds uit op: uitvoering: MSI Vector 17 HX A14VGG-216NL

MSI omdat ik hier in een slaapkamer een zelfgebouwde PC van 10-11 jaar oud heb staan met MSI moederbord en daar ben ik tevreden over. Verder geen heel sterke voorkeur. Wel wat huiverig voor Chinees spul.

Als ik er al een uitgezocht heb, waarom dan toch hier een topic openen? Wellicht heeft iemand met het oog op bovenstaande plannen nog ideeën of tips waar ik zelf nog totaal niet aan gedacht had. Ik heb er nog niet echt haast mee dus tips over binnenkort te verschijnen alternatieven zijn ook welkom.
Nu is er een leuk budget, of en wanneer dat in de toekomst nog zo zal zijn? Dat is wegens persoonlijke omstandigheden maar zeer de vraag. Deze aankoop gaat dus het liefst zo lang mogelijk mee.

Beste antwoord (via GJ uit Brabant op 29-09-2024 00:08)

• fpsbig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 14:57
Opzich is de 4090 weer wat minder bang voor buck een 4060 of 4080 zijn meer sweet spots. Maar een 4070 is ook niet slech. Als je uiteindelijk een apparaat koopt waar je blij mee bent is het goed.

De duurdere laptop met ook een 17 inch scherm heeft dus ook een scherm met hogere resolutie. Ik zou zelf 2800 te veel vinden voor een game laptop. 2000 lijkt me een heel mooi budget.

Of je het scherm ziet dat hangt er heel erg vanaf wat je gewend bent en of je er gevoelig voor bent. Ik ben een beetje een purist als het op schermen aankomt maar mijn broertje ziet bijv amper verschil tussen een oled tv en een lcd van 10 jaar oud dus het is wat je belangrijk vindt natuurlijk.

Ik heb er zelf een week of 3 over gedaan toen ik had bedacht dat ik een laptop wilde. Veel reviews gelezen omdat specs zeker niet alles zeggen. Dingen als hoe presteeet de koeling en hoe goed is de laptop dus met zijn hardware wisselt erg.

Ik had veel aan notebook check die testen uitgebreid. Maar ook daar je kan je blind staren op nummertjes maar dat zegt ook niet altijd alles. Soms voel je je gewonnen goed bij een meer of vind je het uiterlijk mooi etc.

Op basis van specificaties is de msi die je in gedachten had en voor dat geld zeker niet gek.

Alle reacties

• GJ uit Brabant
Aanvulling: ik ben al van plan om het geheugen uit te breiden als het die MSI wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
kijk eventueel naar een model met een 4080. in laptops is het verschill tussen de 4060 en 4070 verwaarloosbaar maar het verschil tussen de 4070 en 4080 best groot. of bespaar wat geld en bepaal of een 4060 goed genoeg is. In vergelijking de laptop 4080 variant presteert ongeveer net zo goed als de 4070 desktop variant. Ik heb zelf een paar maanden terug een lenovo legion pro 7i gekocht met een 4080 (wel via marktplaats maar zo goed als nieuw voor een goede prijs) Een tip kijk of je het scherm ergens kan zien, of lees veel reviews over het scherm vaak komen modellen met bijv 2 soorten scherm en is het mindere scherm bijv aanzienlijk minder dan hetgeen waar je net een review over heb gelezen. Kijk hier dus goed naar het is immers een van de belangrijkste onderdelen van je laptop.

Ik ben zelf erg te spreken over mijn lenovo legion, die is er ook met 4070 en als je evt in je omgeving iemand hebt die student is kan je met korting via hun site kopen. ze hebben ook soms kortingen. ik zie nu bijv een 4070 model zonder OS voor een hele mooie prijs van 1599, de prijs met een OS is dan weer 400 euro meer, vraag me niet waarom maar als je zelf windows kan installeren kan je zo veel goedkoper aan deze laptop komen.

https://www.lenovo.com/nl...6-inch-intel)/len101g0033

O en houdt rekening met tijdens game toch wat lawaai bij elke game laptop met deftige videokaart. niet iets wat je door je koptelefoon hoort maar toch zeker aanwezig.

• GJ uit Brabant
fpsbig schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:27:
kijk eventueel naar een model met een 4080. in laptops is het verschill tussen de 4060 en 4070 verwaarloosbaar maar het verschil tussen de 4070 en 4080 best groot. of bespaar wat geld en bepaal of een 4060 goed genoeg is. In vergelijking de laptop 4080 variant presteert ongeveer net zo goed als de 4070 desktop variant
Bedankt, das wel een tip waar ik iets mee kan. Moet ik alleen bedenken of ik genoegen ga nemen met een kleiner scherm (uitvoering: MSI Vector 16 HX A13VHG-419NL) voor dezelfde prijs, of een tijdje doorsparen voor een 4080 met een zelfde formaat scherm (uitvoering: MSI Vector 17 HX A14VHG-643NL).
Of kan ik dan net zo goed doorsparen voor een 4090? (uitvoering: MSI Raider GE68 HX 14VIG-415NL)
Een tip kijk of je het scherm ergens kan zien, of lees veel reviews over het scherm vaak komen modellen met bijv 2 soorten scherm en is het mindere scherm bijv aanzienlijk minder dan hetgeen waar je net een review over heb gelezen. Kijk hier dus goed naar het is immers een van de belangrijkste onderdelen van je laptop.
Leuke tip maar is dat verschil zo zichtbaar? Ook als je het mindere en betere scherm niet naast elkaar ziet?
[
Ik ben zelf erg te spreken over mijn lenovo legion, die is er ook met 4070 en als je evt in je omgeving iemand hebt die student is kan je met korting via hun site kopen. ze hebben ook soms kortingen. ik zie nu bijv een 4070 model zonder OS voor een hele mooie prijs van 1599, de prijs met een OS is dan weer 400 euro meer, vraag me niet waarom maar als je zelf windows kan installeren kan je zo veel goedkoper aan deze laptop komen.
Windows installeren is voor mij een eitje maar liever geen Lenovo voor mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
Opzich is de 4090 weer wat minder bang voor buck een 4060 of 4080 zijn meer sweet spots. Maar een 4070 is ook niet slech. Als je uiteindelijk een apparaat koopt waar je blij mee bent is het goed.

De duurdere laptop met ook een 17 inch scherm heeft dus ook een scherm met hogere resolutie. Ik zou zelf 2800 te veel vinden voor een game laptop. 2000 lijkt me een heel mooi budget.

Of je het scherm ziet dat hangt er heel erg vanaf wat je gewend bent en of je er gevoelig voor bent. Ik ben een beetje een purist als het op schermen aankomt maar mijn broertje ziet bijv amper verschil tussen een oled tv en een lcd van 10 jaar oud dus het is wat je belangrijk vindt natuurlijk.

Ik heb er zelf een week of 3 over gedaan toen ik had bedacht dat ik een laptop wilde. Veel reviews gelezen omdat specs zeker niet alles zeggen. Dingen als hoe presteeet de koeling en hoe goed is de laptop dus met zijn hardware wisselt erg.

Ik had veel aan notebook check die testen uitgebreid. Maar ook daar je kan je blind staren op nummertjes maar dat zegt ook niet altijd alles. Soms voel je je gewonnen goed bij een meer of vind je het uiterlijk mooi etc.

Op basis van specificaties is de msi die je in gedachten had en voor dat geld zeker niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
Zie trouwens wel in de prijs grafiek dat die recent wat omhoog is gegaan . Ik heb zelf ook gemerkt dat prijzen wel eens fluctueren, en dat die binnekort allicht weer 100 euro goedkoper is, en black friday komt ook al wel dichterbij nu natuurlijk, soms zit er wat tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
Heb even een review opgezocht.

Let wel op in die review geven ze dus ook aan dat er 2 verschillende schermen zijn. In deze review hebben ze dat scherm wat ook in diegene met de 4090 zit

https://www.notebookcheck...Titan-price.797217.0.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
O kan geen reacties aanpassen dus sorry voor de vele posts. Check even met geheugen uitbreiden of er nu 1x16 of 2x8 inzit want als je 32 gb nieuw moet.kopen kan je dit natuurlijk ook meteen bij je budget leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
fpsbig schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:42:

Ik vind het prijsverschil tussen die 4070 met 17 inch en de 4080 met 17 inch scherm ook wel erg groot. Ik vermoed dat ik me later eerder zou ergeren aan een kleiner scherm dan aan een 4070 in plaats van een 4080.
fpsbig schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:42:
Ik ben gewend dat we vroeger met een Atari 2600 op een draagbaar zwart-wit tv'tje moesten spelen. Ik denk dus dat ik me niet zo snel zal ergeren aan een iets minder goed scherm. :+
fpsbig schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:50:
O kan geen reacties aanpassen dus sorry voor de vele posts. Check even met geheugen uitbreiden of er nu 1x16 of 2x8 inzit want als je 32 gb nieuw moet.kopen kan je dit natuurlijk ook meteen bij je budget leggen.
Daar had ik al rekening mee gehouden. 2×8 gaat vervangen worden. Ik denk meteen maar door 2×32.

En bedankt voor de tip over die site. Zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Als je op youtube de reviews van Jarrodstech kijkt dan zie je dat hij elk jaar bijna alle gaming laptops test en ze ranked. MSI komt daar altijd in de middenmoot uit en zelfs de slehctste gaming laptop van 2023 is ook een MSI

Vaak zie je ook bij MSI dat je denkt dat je een geknepen videokaart koopt. Je denkt dan dat je een 4060 koopt maar je krijgt dan eentje van max 45watt en in de praktijk presteert je 4060 dan als een full power 4050. Ook zijn de schermen van MSI veelal belabberd van kwaliteit. Ik snap dat je op MSI uitkomt ivm het moederbord maar moederborden bouwen en laptops bouwen daar zit nogal een wereld van verschil in,

Ik zelf vind dit wel een goede keuze vanwege het hele mooie scherm ( 500 nits 240Hz)

uitvoering: Lenovo Legion 5 16IRX9 (83DG00FDMH)

Verder zijn de specs topnotch en is de videokaart niet geknepen

[ Voor 18% gewijzigd door Cinemaskoop op 27-09-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Cinemaskoop schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:15:
Als je op youtube de reviews van Jarrodstech kijkt dan zie je dat hij elk jaar bijna alle gaming laptops test en ze ranked. MSI komt daar altijd in de middenmoot uit en zelfs de slehctste gaming laptop van 2023 is ook een MSI

Vaak zie je ook bij MSI dat je denkt dat je een geknepen videokaart koopt. Je denkt dan dat je een 4060 koopt maar je krijgt dan eentje van max 45watt en in de praktijk presteert je 4060 dan als een full power 4050. Ook zijn de schermen van MSI veelal belabberd van kwaliteit. Ik snap dat je op MSI uitkomt ivm het moederbord maar moederborden bouwen en laptops bouwen daar zit nogal een wereld van verschil in,

Ik zelf vind dit wel een goede keuze vanwege het hele mooie scherm ( 500 nits 240Hz)

uitvoering: Lenovo Legion 5 16IRX9 (83DG00FDMH)

Verder zijn de specs topnotch en is de videokaart niet geknepen
Bedankt voor de reactie. Hoewel ik geen fan ben van Lenovo heb ik toch even gekeken maar bij de Pricewatch vind ik geen Lenovo's met een 17 inch scherm die enigszins aan mijn wensen voldoen. Daarmee valt Lenovo voor mij af.
Wat ik aan alternatief nog wel kon vinden is een Asus: uitvoering: ASUS ROG Strix G17 G713PI-LL131W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:09:
[...]

Bedankt voor de reactie. Hoewel ik geen fan ben van Lenovo heb ik toch even gekeken maar bij de Pricewatch vind ik geen Lenovo's met een 17 inch scherm die enigszins aan mijn wensen voldoen. Daarmee valt Lenovo voor mij af.
Wat ik aan alternatief nog wel kon vinden is een Asus: uitvoering: ASUS ROG Strix G17 G713PI-LL131W.
Dat klopt.. Lenovo heeft alleen 14-16 inch voor gaming. Maar wel hele hoge kwaliteit schermen. Is er een specifieke reden dat je zo graag een 17 inch wil? 16 inch heeft dat wel grotendeels overgenomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cinemaskoop op 27-09-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Cinemaskoop schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:10:
[...]

Dat klopt.. Lenovo heeft alleen 14-16 inch voor gaming. Maar wel hele hoge kwaliteit schermen. Is er een specifieke reden dat je zo graag een 17 inch wil? 16 inch heeft dat wel grotendeels overgenomen.
Een groter scherm kijkt gewoon wat rustiger, zeker met mijn ogen. Als ik met bijvoorbeeld administratieve zaken bezig ben heb ik vaak meerdere vensters naast elkaar open staan. Met Fotobewerking is het ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:32:
[...]

Een groter scherm kijkt gewoon wat rustiger, zeker met mijn ogen. Als ik met bijvoorbeeld administratieve zaken bezig ben heb ik vaak meerdere vensters naast elkaar open staan. Met Fotobewerking is het ook wel prettig.
ja maar het lijkt alsof je resolutie verward met de grootte van het scherm. Zeker als je meerdere dingen tegelijk wil doen en naast elkaar wil zetten is resolutie het belangrijkste. Ook voor de rustigheid voor de ogen. Daar is bijvoorbeeld refreshrate weer belangrijk. Als je nu een oude 17 inch hebt is die waarschijnlijk FullHD. Dan is een 16inch WQHD al een hele vooruitgang qua kwaliteit. Het is niet zo dat een groter schem meer kwijt kan. Integendeel vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Cinemaskoop schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:47:
[...]

ja maar het lijkt alsof je resolutie verward met de grootte van het scherm. Zeker als je meerdere dingen tegelijk wil doen en naast elkaar wil zetten is resolutie het belangrijkste. Ook voor de rustigheid voor de ogen. Daar is bijvoorbeeld refreshrate weer belangrijk. Als je nu een oude 17 inch hebt is die waarschijnlijk FullHD. Dan is een 16inch WQHD al een hele vooruitgang qua kwaliteit. Het is niet zo dat een groter schem meer kwijt kan. Integendeel vaak
Dat weet ik. Geen zorgen daarover. Kijk eens door mijn ogen (bij wijze van spreken, ik weet dat dat niet echt kan) en je ziet waarom een groter scherm voor mij beter werkt. Details daarover ga ik hier verder niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probatu
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-12-2024
Ben ook aan het twijfelen over MSI laptop , heb je al een keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Probatu schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:01:
Ben ook aan het twijfelen over MSI laptop , heb je al een keuze gemaakt?
Nee. Ik schreef eerder al dat ik thuis aan het opruimen ben. Echt veel te veel spullen hier die niemand meer gebruikt. Besloten om dat eerst helemaal af te maken. Ik ken mezelf. Als die nieuwe laptop er eenmaal is komt daar weinig meer van terecht. Intussen houd ik de markt wel een beetje in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:50
GJ uit Brabant schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:44:
[...]

Nee. Ik schreef eerder al dat ik thuis aan het opruimen ben. Echt veel te veel spullen hier die niemand meer gebruikt. Besloten om dat eerst helemaal af te maken. Ik ken mezelf. Als die nieuwe laptop er eenmaal is komt daar weinig meer van terecht. Intussen houd ik de markt wel een beetje in de gaten.
Ik zou zeggen; lekker opruimen en wachten op de juiste Black Friday deal(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-08 14:46
... Of 'Cyber Monday'- deal ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-09 10:16
ik heb net een Lenovo Legion slim 5 gekocht bij tones.be is uitverkoop ze stoppen met de winkels en gaan alleen online verkopen. Zijn Toonzaalmodellen schrijven ze.
de mijne is een volledige nieuwe volledig nog in een verzegelde doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Ton37 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:15:
... Of 'Cyber Monday'- deal ;-))
Bestaat dat nog? Black friday zag ik vorig jaar nog wel langskomen in de reclamespotjes maar cyber monday volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Advizor schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Ik zou zeggen; lekker opruimen en wachten op de juiste Black Friday deal(s).
Als ik dan klaar ben. :P Het moet steeds tussendoor dus echt hard schiet het niet op.
Pagina: 1