Het maken van een plex server op een Synology nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kees1998
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-10-2024
Hallo,

ik ben van plan om een plex server te maken met een Synology nas. Nu wil ik mijn plex ook als ik onderweg ben kijken.
Is dat een beetje makkelijk in te stellen? ik heb er zelf geen verstand van.
Het opzetten van een plex server op een nas zelf is dat ook gemakkelijk.

Nu moest ik hier bij meer eigen inzet neerzetten alleen ik heb autisme en vind dit al lastig en ik dacht een synogly lijkt me makkelijk op te zetten maar er is ook zoveel informatie dat ik het niet snap.

Ik dacht er aan om een synology ds1522+ te kopen.

Wat moet ik hier nog meer bijzetten als eigen inzet?

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om Plex te installeren op een Synology zijn kant en klare guides voor te vinden. Pak die erbij en ga ermee aan de slag. https://www.coolblue.nl/e...ogy-nas-install-plex.html

Die openzetten op het internet is natuurlijk altijd een klein risico, maar ook dat wiel is al vaak genoeg uitgevonden. Dus pak een van de vele guides daarvoor en kijk hoever je komt.

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 26-09-2024 16:45 . Reden: linkje vergeten ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt een paar opties:
-Plex Pass afnemen. Daarmee kun je Plex wereldwijd bekijken. Groot nadeel is dat je dan poorten in je firewall open moet zetten wat niet ideaal is.
-VPN opzetten. Als je bijvoorbeeld Wireguard (een VPN tool) kunt draaien in je netwerk kun je Plex kijken overal ter wereld "alsof je thuis bent", dus binnen je eigen netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Kees1998 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:37:
Hallo,

ik ben van plan om een plex server te maken met een Synology nas. Nu wil ik mijn plex ook als ik onderweg ben kijken.
Is dat een beetje makkelijk in te stellen? ik heb er zelf geen verstand van.
Het opzetten van een plex server op een nas zelf is dat ook gemakkelijk.

Nu moest ik hier bij meer eigen inzet neerzetten alleen ik heb autisme en vind dit al lastig en ik dacht een synogly lijkt me makkelijk op te zetten maar er is ook zoveel informatie dat ik het niet snap.

Ik dacht er aan om een synology ds1522+ te kopen.

Wat moet ik hier nog meer bijzetten als eigen inzet?
Mijn advies is om een VPN op te zetten. Dan kan je van buitenaf je eigen netwerk "gewoon" benaderen op een veilige manier. Synology heeft daar een korte handleiding voor het opzetten van OpenVPN, wat een aardige oplossing zou kunnen zijn: https://kb.synology.com/n...ology_NAS_as_a_VPN_server
Je moet wellicht nog even uitzoeken hoe je daar een poort voor moet openzetten, meestal is dat niet zo'n probleem, zolang je maar toegang hebt tot de router en/of modem in je netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 26-09-2024 16:45 ]

Saved by the buoyancy of citrus