Prijs factuur aannemer hoger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• laila95
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Weet iemand hoe het zit met de regels omtrent facturen.
Wij hebben de facturen al betaald van de aannemer.
De aannemer heeft externe bedrijven zoals een dakdekker ingezet bij de opbouw van onze woning.
Op de factuur van deze externe bedrijven is het bedrag lager (btw verlegt)dan wat de aannemer op de factuur heeft staan onder bijv. Werkzaamheden dakdekker (exl btw).

Wij hebben ook uren betaalt voor werkvoorbereiding enz aan de aannemer.

Weet iemand dus of dit mag en waarom wel/niet ?

Bedankt alvast.

Beste antwoord (via laila95 op 26-09-2024 14:43)

• Thmzy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-04 16:59
Een opbouw van de factuurbedragen kun je dan ook altijd gewoon over informeren toch?

Het bedrag kan ook een combinatie zijn van de aannemersprovisie (winst/risico/ak) en bijvoorbeeld eigen werkloon zoals assistentie verlenen aan dakdekker of bouwkundig aanpassen van het dak wat de onderaannemer niet in zijn opdracht heeft... etc.

Zonder die onderbouwing, weet je het nooit natuurlijk.

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Heb je een voorbeeld met getallen? Het kan zijn dat de aannemer kosten berekend voor het aansturen van de vakmensen, dat zou dan vooraf wel gecommuniceerd moeten zijn in de offerte / voorwaarden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• laila95
Factuur dakdekker was 1780 en op de factuur van aannemer 2300 exl btw
Wij hebben per uur betaalt.. ook voor degene die alles regelde.. daar zijn uren voor geschreven en betaalt.

Algemene voorwaarden zijn die van de AVA2013

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:23
Je spreekt wat af met een aannemer, gaat akkoord en betaalt de factuur.
Dat is de overeenkomst.

Of de aannemer het zelf doet of alles uitbesteed maakt voor jou niet uit.
Als bij uitbesteding dit duurder of goedkoper uitvalt, maakt voor jou ook niet uit.

Je afspraak is met de aannemer en niet met zijn externe bedrijven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:26

JanB

Het ken rotter !!!

Heb je je aannemer al om opheldering gevraagd?

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• laila95
In beginsel is dat idd zo, ik ben A en aannemer is B.. met C heeft A dan niks te maken.
Echter zijn wij nooit door B geïnformeerd over dat wij meer kwijt zijn als hun het factureren.

Nee nog niet, ik wilde eerst wat meer informatie hebben voordat ik ga bellen.

• Thmzy
Is het aangenomen werk?
Of werken ze op basis van regie?

Beetje vreemd dat jij de factuur van de dakdekker ontvangt ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
De aannemer blijft uiteindelijk verantwoordelijk en zal ook garantie moeten verlenen als onderaannemers voor hem werken. Dat hij daar marge op heeft is naar mijn weten heel normaal. Waar moet hij anders garantie van verlenen?

• laila95
Op basis van regie ,

Ik ben echt een leek hierin, dus alle opheldering is welkom.

Wij hebben dit gevraagd aan de aannemer omdat een extern bedrijf wat bij ons was tijdens de verbouwing ons had gewaarschuwd dat de aannemer extra kosten in rekening brengt.

• laila95
__1337__ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:12:
De aannemer blijft uiteindelijk verantwoordelijk en zal ook garantie moeten verlenen als onderaannemers voor hem werken. Dat hij daar marge op heeft is naar mijn weten heel normaal. Waar moet hij anders garantie van verlenen?
Aah zo, dus het gaat om garantie?

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:05
laila95 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:13:
Op basis van regie ,

Ik ben echt een leek hierin, dus alle opheldering is welkom.

Wij hebben dit gevraagd aan de aannemer omdat een extern bedrijf wat bij ons was tijdens de verbouwing ons had gewaarschuwd dat de aannemer extra kosten in rekening brengt.
Ja zo werkt dit nou eenmaal, je doet zaken met partij X, wat daarachter gebeurd gaat jou niks aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12
Ik vind het vooral raar dat je de rekeningen van de externe bedrijven te zien krijgt. Want dat de aannemer er wat bovenop zet is normaal, want hij loopt uiteindelijk het risico.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:29
Bij de dakdekker zou je ook garantie hebben, maar het is wel beter als de volledige garantie bij 1 iemand ligt. Dan kunnen ze ook niet wijzen naar elkaar.

Je betaald ook voor het regelen van de aannemer en het afstemmen. Als je zelf alles regelt dan ben je zelf de projectleider, in dit geval was je aannemer ook de projectleider.

• laila95
1990Maikel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:16:
Bij de dakdekker zou je ook garantie hebben, maar het is wel beter als de volledige garantie bij 1 iemand ligt. Dan kunnen ze ook niet wijzen naar elkaar.

Je betaald ook voor het regelen van de aannemer en het afstemmen. Als je zelf alles regelt dan ben je zelf de projectleider, in dit geval was je aannemer ook de projectleider.
Jaa alleen dat regelen en afstemmen is betaald in de uren .. niet op het bedrag van de dakdekker.
Dus dan is het waarschijnlijk de garantie ?

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:26

JanB

Het ken rotter !!!

Tja, voor ons is dat verder allemaal gissen. Bel je aannemer en vraag om verduidelijking.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:05
laila95 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:34:
[...]

Jaa alleen dat regelen en afstemmen is betaald in de uren .. niet op het bedrag van de dakdekker.
Dus dan is het waarschijnlijk de garantie ?
Beetje winst, mogelijk potje voor onvoorziene kosten, e.d.

maar je bent toch akkoord gegaan met het afgesproken bedrag? Dan is het toch prima zo?

[ Voor 5% gewijzigd door bramassendorp op 26-09-2024 14:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thmzy
Een opbouw van de factuurbedragen kun je dan ook altijd gewoon over informeren toch?

Het bedrag kan ook een combinatie zijn van de aannemersprovisie (winst/risico/ak) en bijvoorbeeld eigen werkloon zoals assistentie verlenen aan dakdekker of bouwkundig aanpassen van het dak wat de onderaannemer niet in zijn opdracht heeft... etc.

• laila95
Thmzy schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:40:

Tnx! Ja ga ik doen! Ik zal gaan informeren bij de aannemer.. nu heb ik tenminste een beetje voorkennis voordat ik het gesprek aanga!

Tnx iedereen!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:59
Dat doet elke werkgever toch ook? Die factureert x naar een klant en jij krijgt x-y als salaris? Die y verdwijnt in de zak van de werkgever.

Dat is slim zakendoen. Iemand anders laten werken en zelf de marge nemen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Op materiaal hebben ze vaak korting, dan kan jij bij de groothandel gaan kiezen en zie je bijvoorbeeld een prijs van 50€/m2 voor de tegels, de plaatser krijg dan een korting waardoor ie maar 35€/m² betaalt. Dan zie je dit niet.

Maar even vriendelijk informeren kan nooit kwaad, je kan nog altijd op basis van de uitleg verdere stappen ondernemen (of niet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:52

Jorissie87

No diggity

Ik zou gewoon even met de aannemer bellen en er navraag op doen. Hij kan het beste vertellen wat de kosten zijn en waar ze vandaan komen. We kunnen hier wel met zn allen gaan speculeren maar daar schieten we niet zoveel mee op.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:20
Een aannemer heet een aannemer omdat hij/zij de klus aanneemt. Hoe de aannemer dit dan verder oplost zal jou een zorg zijn. De aannemer is de eigenaar van de klus, de rest niet, voor zowel jou als de subaannemers. In praktijk kunnen die laatste je best wat vragen (eg: welke kleur verf wil je?), maar alles dat significant is moet ook via de hoofdaannemer. Als die ene verf 2x zo duur is bijvoorbeeld. Dan moet er ergens een akkoord op papier dat jij bewust bent van de prijswijziging.

Wat er daarna gebeurd is in de basis niet meer jouw probleem.

Stel hij had ingeschat dat materiaal 100eu kost, doet daar een 10% marge op en vraagt jou dus 110eu.
Als het materiaal nu opeens 125eu kost, is dat ondernemersrisico dat verkeerd uitpakt. Voor jou de prijs 110eu.
Als het materiaal nu opeens 90eu kost, is dat ondernemersrisico dat positief uitpakt. Voor jou de prijs 110eu.

De prijs voor jou veranderd niet als jij een factuur netjes betaald hebt. Een "Maar het kostte me 25eu dus die moet je nog betalen" factuur klopt niet. Had de ondernemer maar beter moeten inschatten.
In praktijk schommelen prijzen van materialen zo dat de gemiddelde materiaalprijs vaak redelijk blijft kloppen.

Uitzonderingen
Als er in de offerte iets staat als "stelpost", dan is dat effectief een "Dat zien we later" of een "dat weten we achteraf". Die laatste wil je niet, want dat is bodemloos. Realistisch is dat je een richtprijs krijgt en tegen de tijd dat je bij de betreffende post bent aangekomen de aannemer je keuzes voor kan leggen voor definitief vooraf. Zodra je weet wat je gaat doen kun je meestal ook inschatten wat nodig is (vaak, niet perse altijd!),
Stelposten kunnen trouwens ook gunstig uitpakken. Gevalletje "bleek eigenlijk mee te vallen". Goede aannemer rond een beetje af naar boven zodat je op dat moment weer het echte kunt aangeven.

Ook als er onvoorzien is, voorbij redelijk. De aannemer wordt verwacht een fatsoenlijke offerte te brengen, dat kan een inspectie op locatie inhouden. Als ie dat overslaat en er is een te verwachten hoeveelheid onvoorzien vanuit zijn/haar/hun perspectief: Hun fout.
Als er echter dingen zijn waarvan jij logischerwijs iets had kunnen (moeten) melden, of als er iets echt disproportioneels onvoorzien is, dan kan er in redelijkheid worden overlegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn.C.V op 26-09-2024 20:34 ]

Complimentje?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50

Blokker_1999

Full steam ahead

laila95 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:09:
In beginsel is dat idd zo, ik ben A en aannemer is B.. met C heeft A dan niks te maken.
Echter zijn wij nooit door B geïnformeerd over dat wij meer kwijt zijn als hun het factureren.

Nee nog niet, ik wilde eerst wat meer informatie hebben voordat ik ga bellen.
Dat is ook niet noodzakelijk correct. Het kan zijn dat als jij naar de dakdekker ging om een offerte te vragen dat het je meer had gekost in totaal. Want die dakdekker zal particulieren mogelijks een hoger bedrag aanrekenen, maar daarnaast ook minder rekening houden met de timing van die particulier. Als werk bij een aannemer die veel werk geeft aan de dakdekker uitloopt en hij kan daardoor niet op tijd bij jouw beginnen en dus ook niet op tijd afwerken, dan zal die eerder jouw, als eenmalige klant, met ide last opzadelen, want dan mag jij met je algemene aannemer gaan coordineren en mogelijks nog extra gaan betalen voor dagen waarop die annemer niet kan doorwerken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
laila95 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:47:
Op de factuur van deze externe bedrijven is het bedrag lager (btw verlegt)dan wat de aannemer op de factuur heeft staan onder bijv. Werkzaamheden dakdekker (exl btw).
Dit is wel cruciaal wat je hier zegt. Bij bouw aannemers is er een verleggingsregeling voor de btw.

De dakdekker zal als onderaannemer naar de hoofdaannemer (waar jij een overeenkomst mee hebt) zonder btw factureren. De hoofdaannemer moet naar jou toe wél de btw over die werkzaamheden in rekening brengen. Dus daar zit dan opeens 21% verschil tussen.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:36
PolarBear schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:59:
[...]

Dit is wel cruciaal wat je hier zegt. Bij bouw aannemers is er een verleggingsregeling voor de btw.

De dakdekker zal als onderaannemer naar de hoofdaannemer (waar jij een overeenkomst mee hebt) zonder btw factureren. De hoofdaannemer moet naar jou toe wél de btw over die werkzaamheden in rekening brengen. Dus daar zit dan opeens 21% verschil tussen.
Maar niet ineens van ca 1800 verlegd naar 2300 Excl. Dat wordt bijna 2800 in de BTW. Pakt hij er zo bijna 1000 op. Moet ook maar eens wat onderaannemers zoeken

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Bvanham schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:05:
[...]

Maar niet ineens van ca 1800 verlegd naar 2300 Excl. Dat wordt bijna 2800 in de BTW. Pakt hij er zo bijna 1000 op. Moet ook maar eens wat onderaannemers zoeken
Reken je niet te rijk, van die 1000 € moet wel de btw afgedragen worden.

Waarom stuurt een aannemer een factuur van een onderaannemer naar de klant?
Vind het wel een apart verhaal.
Dat een onderaannemer de btw verlegd is wel normaal.

Please state the nature of the technical emergency

• laila95
PolarBear schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:59:
[...]

Maar betaal je dan 2x btw over dat bedrag ? Want het bedrag is hoger exclusief btw.. en dan wordt er nog 21 procent op berekend.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
laila95 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:05:
[...]

Maar betaal je dan 2x btw over dat bedrag ? Want het bedrag is hoger exclusief btw.. en dan wordt er nog 21 procent op berekend.
Nee, dat niet. Ik had ook over je comment gelezen met concrete bedragen.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
OP zei dat het onder regie was, dus risico van duurdere materialen en meer uren zijn voor opdrachtgever, niet de aannemer.

Mijn aannemer rekent materiaal kostprijs + 10% en een uurtarief. (55 ex)

Hij zoekt de materialen dus uit en koopt in, regelt alles, rekening gaat naar mij.

[ Voor 40% gewijzigd door Navi op 26-09-2024 20:41 ]

• laila95
Navi schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:38:
OP zei dat het onder regie was, dus risico van duurdere materialen en meer uren zijn voor opdrachtgever, niet de aannemer.

Mijn aannemer rekent materiaal kostprijs + 10% en een uurtarief. (55 ex)

Hij zoekt de materialen dus uit en koopt in, regelt alles, rekening gaat naar mij.
Klopt inderdaad!

Aah.. 10 procent klinkt wel redelijk! Alleen bij ons is hier niks over gezegd en het gaat over circa 21 procent boven op de factuur.
Maar wat andere al zeiden moet ik nu gewoon contact opnemen met de aannemer... hoe dit zit !

Bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 07:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Met de aannemer koop je een zekerheid in. Jij hebt een aanspreekpunt en hij regelt naast de materialen ook de volledige logistiek. Dus daar mag zeker een bedrag tegenover staan. Bij mijn verbouwing wilde ik bijvoorbeeld ook zonnepanelen. Omdat ik ook een zo groot mogelijk dakraam wilde en de rest van mijn dak vol wilde leggen met zonnepanelen heb ik hem die opdracht ook gegeven. Ik wilde geen gehannes over dat het raam niet op de juiste plek zat en etc. Toevallig weet ik hierdoor dat de zonnepanelen hierdoor 15% duurder werd als de offerte die ik had gezien van de zonnepanelenboer.

Maar als er nu iets mis is met de verbouwing, hoef ik maar één persoon aan te spreken. De aannemer is nu verantwoordelijk. Kom je niet in discussie over wie wat veroorzaakt heeft.

Xbox: Gulpener88

Pagina: 1