WTW systeem - insecten (muggen) in aanvoer

Pagina: 1
Acties:

• L_T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10-2024
Het luchttoevoer filter van onze WTW (sinds juni in gebruik) zit binnen no-time vol met muggen. Nu zit er op het buiten ventilatierooster met kap (op 200mm buis) wel een grofmazig gaas, maar dat is zo grof dat muggen, vliegen etc er zo doorheen kunnen.

Mijn vraag is: is dit normaal? En wat zou de beste oplossing zijn? Een installateur die langskwam noemde fijnmazig gaas ervoor plaatsen, maar ik zie daarvoor in de praktijk weinig kappen / roosters en degene die dat wel hebben geven aan dat het niet geschikt is voor een WTW (luchtdoorlaat niet voldoende?)

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaringen hebben en vooral.. oplossingen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRmhd4vxZwh94CnXDhAHmfDdzHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhHPDgs8EkghEqnWYAYtjgUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door L_T op 26-09-2024 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Bij mij zit er ook vaak vanalles in de ingangsfilter, en 's winters een flinke rooklucht van een houtkachel in de buurt. Ik denk dat het er bij hoort, fijn dat je dat allemaal niet in je huis binnenkrijgt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• L_T
naftebakje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:21:
Bij mij zit er ook vaak vanalles in de ingangsfilter, en 's winters een flinke rooklucht van een houtkachel in de buurt. Ik denk dat het er bij hoort, fijn dat je dat allemaal niet in je huis binnenkrijgt.
Ja, oke. Maar de lucht die je inademt gaat door dat filter en als dat filter zo vervuild is dan kan dat niet goed zijn. Of vervang je hem om de maand?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 16:31

Cr3ator

1 bar is geen bar

Bij mij zit de inlaat hoog op het dak en heb ik misschien 5 muggen per kwartaal in het filter. Ik zuig het filter 1x per kwartaal uit en na 6mnd een nieuw filter. Maar in jouw geval zou ik hem maandelijks uitzuigen en per kwartaal vervangen denk ik...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:45
Zo te zien heb je een Itho Daalderop HRU 400, klopt dat? Dan zou ik hem gewoon vaker uitzuigen.
Je kunt uiteraard ook een filter-achtig gaas toepassen in de invoerbuis maar de vraag is of dat iets oplost. Dat zou je dan ook op een plek willen hebben waar je er nog goed bij kunt omdat je geen verstoppingen wil. Daarnaast wil je het aanzuigen niet onnodig moeilijk maken.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Ik heb hetzelfde “probleem” en het devies is zoals door anderen ook al aangegeven: regelmatig filters stofzuigen. Ik doe dat maandelijks.

Catch a smile out there!

• L_T
Homer-Simpson schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:37:
Zo te zien heb je een Itho Daalderop HRU 400, klopt dat? Dan zou ik hem gewoon vaker uitzuigen.
Je kunt uiteraard ook een filter-achtig gaas toepassen in de invoerbuis maar de vraag is of dat iets oplost. Dat zou je dan ook op een plek willen hebben waar je er nog goed bij kunt omdat je geen verstoppingen wil. Daarnaast wil je het aanzuigen niet onnodig moeilijk maken.
Het is een Zehnder Comfoair Q600.

Ik kan bij de buitenwand een soort fijnmazig gaas plaatsen dacht ik. In het rooster zelf.. dan zou ik er nog bij kunnen, maar de vraag is of dat niet ten koste gaat van de werking van de WTW en was benieuwd of andere mensen dit ooit gedaan hebben.

• L_T
Glenfiddich schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:54:
Ik heb hetzelfde “probleem” en het devies is zoals door anderen ook al aangegeven: regelmatig filters stofzuigen. Ik doe dat maandelijks.
Ja. Zitten er bij jou dan ook veel muggen in? Ze zitten bij mij ook tussen de naden en zijn lastig eruit te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Regelmatig stofzuigen, op de schakelaar beneden zit een lampje wat oplicht als de filter vuil is (teveel drukverlies).

En als je je zorgen maakt over die filter: als je type C had, dan kwam al die viezigheid gewoon naar binnen, adem je die gewoon in. De filter verhindert dat al die viezigheid binnenkomt. Hoe vuiler het filter, hoe meer propere lucht in je huis (en ja, dat mag je letterlijk zien: een filter zal steeds minder maar proberder lucht doorlaten, het vuil wat tegengehouden wordt zal mee helpen vuil tegenhouden omdat het de grootste openingen dichtmaakt). Nadeel is wel dat een vuiler filter minder lucht doorlaat, dus je WTW harder gaat draaien voor hetzelfde debiet.
En nee, het het vuil komt niet door het filter, het verstopt het filter gewoon.

Er bestaan trouwens verschillende filters, deze is een F7 (op het zicht), die zal meer tegenhouden (dus sneller verstopt zitten), een G3 zal iets meer (heel fijn) stof doorlaten maar minder snel vollopen. Dat kan een overweging zijn.

Een optie is ook een zakkenfilter toevoegen in de toevoerbuis (wel goed isoleren, om geen condens te krijgen in de winter). Die filters zijn veel groter, waardoor ze minder weerstand geven en langer meegaan. Je verdient ze op termijn ook terug omdat de filters vervangen goedkoper uitkomt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• L_T
Bedankt @naftebakje !

Dat het filter vies wordt vind ik niet erg (inderdaad teken dat hij goed werkt en de lucht binnen schoon / schoner is), het zijn alleen de muggen / insecten die ik heel vervelend vind. Die zouden er m.i. niet in moeten zitten, althans niet met zo vele.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
L_T schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:23:
Dat het filter vies wordt vind ik niet erg (inderdaad teken dat hij goed werkt en de lucht binnen schoon / schoner is), het zijn alleen de muggen / insecten die ik heel vervelend vind. Die zouden er m.i. niet in moeten zitten, althans niet met zo vele.
Troost je met de gedachte dat de laatste 30 jaar de vliegende insecten met meer dan 75% afgenomen zijn. In dit tempo zijn er over 15 jaar helemaal geen insecten meer. Da's misschien heel fijn voor jouw deftige WTW systeem, maar dan weer minder voor bomen en planten die voor hun voortplanting afhankelijk zijn van insecten. En dat zijn er meer dan je denkt......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe hoog boven het dak komt die aanvoerbuis uit? Als dat vlak boven de dakpan zit zou misschien die buis een stuk verlengen kunnen helpen (gezien veel vliegende beestjes toch vaak vlak boven een oppervlak neigen te vliegen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
L_T schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:18:
[...]

Ja. Zitten er bij jou dan ook veel muggen in? Ze zitten bij mij ook tussen de naden en zijn lastig eruit te krijgen.
Ja, hier in onze omgeving zitten sowieso altijd veel muggen, en (dus) ook in het filter van de unit. Met de stofzuiger met daarop een “spleet”-opzetstuk (dus maximale luchtsnelheid bij de opening) krijg ik de muggen altijd wel aardig goed uit het filter gezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptJ9VuUpFZN7YnhSJRSNLGpx3zI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JiU5cPtVKYe6tTfAFILVKXki.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Glenfiddich op 26-09-2024 18:29 ]

Catch a smile out there!

• L_T
pagani schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:56:
Hoe hoog boven het dak komt die aanvoerbuis uit? Als dat vlak boven de dakpan zit zou misschien die buis een stuk verlengen kunnen helpen (gezien veel vliegende beestjes toch vaak vlak boven een oppervlak neigen te vliegen)
Hij zit aan de muur op ongeveer 1m80. Zie foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0aiGrc8YpJfxMiNLsgWQxIg7ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJXw2fNTnMewcyZzUz8czbHL.jpg?f=fotoalbum_large

• L_T
Glenfiddich schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:28:
[...]

Ja, hier in onze omgeving zitten sowieso altijd veel muggen, en (dus) ook in het filter van de unit. Met de stofzuiger met daarop een “spleet”-opzetstuk (dus maximale luchtsnelheid bij de opening) krijg ik de muggen altijd wel aardig goed uit het filter gezogen.

[Afbeelding]
Ja, dat moet ik dan wellicht ook gaan doen, maar dan eerder 2 keer per week ben ik bang. Als ik het filter eruit haal vliegen de muggen mij tegemoet 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
L_T schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:07:
[...]Ja, dat moet ik dan wellicht ook gaan doen, maar dan eerder 2 keer per week ben ik bang. Als ik het filter eruit haal vliegen de muggen mij tegemoet 😬
Plant een walnotenboom, muggen houden niet van de geur van deze boom.
En heb je misschien plekken in je tuin waar muggen zich kunnen vermenigvuldigen?
In de vorm van potjes/schaaltjes/emmers waar regenwater lang in blijft staan, dan deze verwijderen. Een (gezonde) vijver is niet erg, daar zitten genoeg diertjes in die muggenlarven eten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• L_T
Yaksa schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:18:
[...]

Plant een walnotenboom, muggen houden niet van de geur van deze boom.
En heb je misschien plekken in je tuin waar muggen zich kunnen vermenigvuldigen?
In de vorm van potjes/schaaltjes/emmers waar regenwater lang in blijft staan, dan deze verwijderen. Een (gezonde) vijver is niet erg, daar zitten genoeg diertjes in die muggenlarven eten.
Bedankt voor deze tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 15:40

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Even een kickje, dit sluit een beetje aan op ons probleem.

Nieuwbouwhuis met wtw, alle ramen horren, geen luchtroosters, geen kruipruimte en sinds kort elke nacht muggen in de slaapkamer. (Afgelopen nacht het hoogtepunt met 5 gevangen muggen en 8x gestoken)

Ik heb geen idee waar ze vandaan komen, kunnen ze door de wtw komen? (Ik reageer nogal heftig op muggen prikken, dus begin langzaam gek te worden)

De broedplaats heb ik ook nog niet kunnen herleiden, ik gok bij de buren (water tafeltjes etc van de kleine met regenwater), maar dat weet ik niet zeker

[ Voor 15% gewijzigd door Mad-Matt op 18-10-2024 08:35 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycatoxX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 14:05
Mad-Matt schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:33:

Nieuwbouwhuis met wtw, alle ramen horren, geen luchtroosters, geen kruipruimte en sinds kort elke nacht muggen in de slaapkamer. (Afgelopen nacht het hoogtepunt met 5 gevangen muggen en 8x gestoken)

Ik heb geen idee waar ze vandaan komen, kunnen ze door de wtw komen? (Ik reageer nogal heftig op muggen prikken, dus begin langzaam gek te worden)

De broedplaats heb ik ook nog niet kunnen herleiden, ik gok bij de buren (water tafeltjes etc van de kleine met regenwater), maar dat weet ik niet zeker
Als de filters in de WTW unit gewoon op zijn plek zitten dan is dit in principe niet mogelijk, misschien dit even controleren? Ik moet zeggen dat wij de laatste tijd ook erg veel muggen in de WTW filter hebben zitten, door het zachte weer zijn er denk ik nog erg veel muggen actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Laatst online: 19:00
Bij ons ook behoorlijk wat muggen in de aanvoer filter (Zehnder Q350). Inlaat zit op schuin dak op circa 8 m hoog. Filter doet dus z`n werk en voorkomt dat er insecten in de wisselaar komen. Wij vervangen het filter elke 6 maanden en tussendoor 1 of 2 keer met de stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Laatst online: 12-05 15:40

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Filters zijn een tijd terug vervangen, ik zal ze zo eens checken. Ik zat ook te denken aan een hoor of iets bij de inlaatbuis om te kijken of dat wat doet

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa

Totdat je weet waar ze vandaan komen; schaf een klamboe aan.
Zoiets als deze: Linkje; ik heb geen aandelen in deze zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:44

Misschien van de zolder? Wij hebben momenteel last van vliegen boven, die vermoedelijk kwamen schuilen voor de winter op zolder; en nu met het warmere weer terug buiten willen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:59

Hoe luchtdicht is het huis? Ze komen ook prima door hele kleine kiertjes.

Ook is er kans dat er in je huis ergens een broedplek zit, is er geen stilstaand water ergens zoals een grotendeels ongebruikte wc of andere water afvoer, uitlek schoteltje onder plantenpot, poeltje onder je gootsteen/keukenkastjes, ergens uit je kruipruimte.

Muggenlarven hebben niet zoveel dagen nodig in stilstaand water en er kunnen ook best wat in een klein beetje water zitten.
Pagina: 1