Automatische rittenregristratie zakelijke auto

Pagina: 1
Acties:

• pacifist
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 19:54
Voor een sluitende rittenadministratie van een zakelijke auto ben ik op zoek naar een automatische rittenregistratie.

Nu lees ik dat er hiervoor met name de 2 volgende mogelijkheden zijn:

- OBD dongle
- 'Black box': Een custom kastje van een aanbieder

Idealiter heeft de partij het keurmerk wat de belastingdienst gebruikt: https://www.keurmerkritre...temen.nl/keurmerksystemen

Een aanbieder van een black box geeft aan dat een OBD dongle niet betrouwbaar is.

En dat er autofabrikanten zijn die geen garantie meer verlenen als er een OBD dongle is gebruikt. Dit omdat een dongle storingen kan veroorzaken in het systeem van de auto. Hier kan ik overigens geen voorbeeld van vinden online.

Maar deze betreffende aanbieder is significant duurder (x5) dan een aanbieder van een OBD dongel.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een rittenregistratie systeem en iets kunnen aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door pacifist op 26-09-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Niet direct antwoord op je vraag, maar ik heb en kilometer autoverzekering via Ohra. Ik moest een OBD dongle inpluggen en deze houdt alle ritten bij, worden ook gelogd door Ohra. Eigenlijk gewoon rekeningrijden dus. Dit doe ik sinds een half jaar en is gewoon zeer nauwkeurig.. ritten worden als 2.1km en 10.7km etc gelogged. Het komt ook goed overeen met wat Google maps toont aan kilometers per rit.

Dus ik zou een OBD dongle in ieder geval wel onderzoeken als mogelijkheid. Ik heb alleen geen ervaring met andere rittenregistratie systemen, wellicht andere tweakers wel.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 26-09-2024 10:51 ]

• pacifist
@stin00 jij hebt dus geen problemen ondervonden van een garantie die niet meer geldig zou zijn?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pacifist schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:10:
@stin00 jij hebt dus geen problemen ondervonden van een garantie die niet meer geldig zou zijn?
Ik heb geen zakelijke auto of garantie, rijd in een 10 jaar oude bak. Was meer om te melden dat bij mij ritten via OBD goed geregistreerd worden en ik geen gekke dingen merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Natuurlijk zegt een aanbieder van een duur systeem dat een dongle die veel goedkoper is dan zijn eigen systeem onbetrouwbaar is en storingen veroorzaakt.
Aanbieder lult uit z'n nek om zijn eigen systeem te verkopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacifist
@evilution Haha. Ja dat idee krijg ik ook een beetje.

Ik kan verder geen informatie vinden dat het gebruik van een OBD dongle problemen oplevert met de garantie.

Heb voor een andere partij gekozen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundOpus
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-08 20:40
pacifist schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:32:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een rittenregistratie systeem en iets kunnen aanraden?
Mijn vrouw is ZZP'er en heeft een OBD dongle in haar auto t.b.v. een sluitende rittenadministratie.

Of een ingebouwde blackbox of OBD dongle betrouwbaar zijn hangt van meerdere factoren af.

Ten eerste moet de GPS nauwkeurigheid hoog genoeg zijn. Voor sommige auto's moet je misschien een extra (externe) GPS antenne aansluiten, omdat de auto te veel van het signaal blokkeert. Voor de auto van mijn vrouw was dat niet nodig.

Ten tweede is de software van de aanbieder nogal belangrijk. Hoe makkelijk is het om onderscheid te maken tussen privé en zakelijke ritten?

Mijn vrouw maakt gebruik van van TrackJack. Dat was destijds de goedkoopste aanbieder en goedgekeurd door de belastingdienst, maar ik kan hen niet aanbevelen vanwege de brakke software.
Je kunt POI's instellen zoals thuis, kinderopvang en werkplekken, maar de software is niet in staat om dit automatisch naar privé, zakelijk en woon/werk kilometers te classificeren. Achteraf moet je alle ritten controleren en handmatig naar privé of zakelijk classificeren, omdat het automatisch vaak fout gaat.

Een dongle kan dus prima werken als je niet in een tank met zwaar geïsoleerde vooruit rijdt, maar kies dan wel voor een aanbieder met deugdelijke software anders kost het nog steeds veel tijd om de administratie bij te houden.
Pagina: 1