[Mac Studio] start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 09:46

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Mijn Mac studio, 2022 M1 Max, start niet meer op.
Hij heeft een tijdje moeilijk gedaan met opstarten en kon ik er na veel gedoe toch in.
HD herstellen in de recovery mode en weer doorstarten. Eenmaal ingelogd was er niets aan de hand.

Laatst wilde hij niet meer doorstarten en viel uit. Na een seconde of 5-8 valt de power weg.
Na een SMC reset wil hij langer aanblijven en schiet in een modus waarin het lampje oranje knippert. In deze stand valt de stroom niet uit.

Ik heb de Mac Studio opgestuurd voor reparatie. De eerste reparatie hebben ze het volgende uitgevoerd: Software mac studio hersteld en firmware geupdated. Ik heb de mac opgehaald, thuis opgestart en tijdens het installatie proces viel de mac studio uit. Vanaf dat moment komt hij altijd in de modus dat het lampje oranje knippert. Ik heb de mac studio weer terug gebracht voor reparatie. De conclusie nu volgens apple is: De voeding lijkt stuk, of ik akkoord ga met een reparatie van: 307,17
De opmerking "lijkt" stelt mij niet gerust.

Stel de voeding is niet het probleem, wat dan ? Denken jullie dat de voeding stuk is, of wellicht wat anders?

Beste antwoord (via Super_Grover op 26-09-2024 15:49)

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:20
Umbrah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:30:
tenzij je buiten de EU woont, heb je gewoon recht op een werkend product
Dat is niet helemaal correct, dat is in Nederland zo.
EU zegt minimaal 2 jaar, maar daar mogen lidstaten van afwijken, zo lang het in het voordeel is van de consument, zoals bij ons het geval, je hebt hier altijd recht op een deugdelijk product. In sommige landen van de EU is het weer gebonden aan de waarde, bij een duurde product is je garantie langer.

Anyway, in dit geval klinkt de Mac Studio 2-3 jaar oud. Dus zolang TS in Nederland woont en hier ook heeft aangeschaft, heeft TS recht op een deugdelijk product.
Voor een Apple product van meer dan 2k+, mag je dus echt wel meer dan 3 jaar garantie verwachten.
Maar inderdaad, vanuit de verkopende partij, niet de fabrikant.

@TS Heb je de verkoper zelf al gesproken? Of direct aangekocht via Apple zelf? In dat geval zijn zij ook gewoon de verkoper.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Wat is een goed product?

U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
het merk;
de prijs;
of het product nieuw is of tweedehands.

Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

T.Net Creality 3D Printer Discord

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zou kunnen, is onmogelijk vast te stellen voor ons.
Ik zou er ook niet gerust op zijn.
Helaas heb je weinig keuze. Goede reparateurs zijn bijna niet te vinden en voor jou 10 anderen enzo.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Christoxz
Super_Grover schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:19:
De conclusie nu volgens apple is: De voeding lijkt stuk, of ik akkoord ga met een reparatie van: 307,17
Ik mag toch hopen dat dat onder de garantie zou vallen. het model komt uit 2022, dus nog geen 2 jaar in bezet?
Dit model wordt nog steeds verkocht voor 1800-2200 euro, mag je wel wat van verwachten..

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Helaas geen garantie meer.... :F

[ Voor 4% gewijzigd door Super_Grover op 26-09-2024 10:28 ]

• Christoxz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoezo? Natuurlijk heb je nog garantie. Een computer hoort langer dan 2jr mee te gaan, en tenzij je buiten de EU woont, heb je gewoon recht op een werkend product, los van of het een voeding is of iets anders. Je koopt bij Apple iets wat meer geïntegreerd is, en van elke gangbare standaard afwijkt (waardoor je zelf niet even een voeding kan vervangen), en mag dus nog meer verwachten van garantie over het product zelf heen, los van alle abonnementjes die ze je willen aansmeren. Het is echter >WEL< iets tussen jou en de winkelier, en niet tussen jou en de fabrikant. Maar je mag ze hier wel op wijzen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Umbrah schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:30:
tenzij je buiten de EU woont, heb je gewoon recht op een werkend product
Dat is niet helemaal correct, dat is in Nederland zo.
EU zegt minimaal 2 jaar, maar daar mogen lidstaten van afwijken, zo lang het in het voordeel is van de consument, zoals bij ons het geval, je hebt hier altijd recht op een deugdelijk product. In sommige landen van de EU is het weer gebonden aan de waarde, bij een duurde product is je garantie langer.

Anyway, in dit geval klinkt de Mac Studio 2-3 jaar oud. Dus zolang TS in Nederland woont en hier ook heeft aangeschaft, heeft TS recht op een deugdelijk product.
Voor een Apple product van meer dan 2k+, mag je dus echt wel meer dan 3 jaar garantie verwachten.
Maar inderdaad, vanuit de verkopende partij, niet de fabrikant.

@TS Heb je de verkoper zelf al gesproken? Of direct aangekocht via Apple zelf? In dat geval zijn zij ook gewoon de verkoper.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Wat is een goed product?

U moet een product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
het merk;
de prijs;
of het product nieuw is of tweedehands.

Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Gekocht rechtstreeks via Apple, op 31-03-2022, voor een prijs van 2559,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Super_Grover schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:38:
Gekocht rechtstreeks via Apple, op 31-03-2022, voor een prijs van 2559,-
Ik zou dat echt wel gooien op een 'ondeugdelijk' product, zolang je in Nederland zit.
Je mag verwachten dat een systeem van 2.5K niet na 2,5 jaar stuk is.
Het is geen random systeem die je bij de Aldi hebt gekocht voor 400 euro. (Al zou dat er ook wel onder mogen vallen..)

https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien is het zakelijk gekocht, daarvoor geldt consumentenwetging niet.

🌞🍃

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik heb apple support gebeld, ik heb er moeite mee dat men "denkt" dat de voeding stuk is.
Ik heb ook het verhaal aangekaart van een deugdelijk product.
Ik word teruggebeld.
"hoopvol"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Apple heeft een coulance regeling met mij getroffen, de reparatie van de voeding hoef ik niet te betalen.
Ik zal nog even posten als ik de mac studio thuis heb en of deze dan weer naar behoren werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Super_Grover schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:57:
Apple heeft een coulance regeling met mij getroffen, de reparatie van de voeding hoef ik niet te betalen.
Ik zal nog even posten als ik de mac studio thuis heb en of deze dan weer naar behoren werkt.
Was het een zakelijke of consumenten aankoop?

Indien als consument, noemen ze het maar coulance regeling maar zij komen gewoon hun wettelijke verplichting na.

Hopelijk doet je Mac het straks weer! _/-\o_

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Als zzp'r met een kvk inschrijving gekocht bij Apple. AppleID waar ik mee werk is mijn eigen prive omgeving. Aan de telefoon niets gehoord over zakelijk / prive eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
Dan is het opzicht wel een coulance. :)

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:41
Super_Grover schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:12:
Als zzp'r met een kvk inschrijving gekocht bij Apple. AppleID waar ik mee werk is mijn eigen prive omgeving. Aan de telefoon niets gehoord over zakelijk / prive eerlijk gezegd.
Dan heb je de computer op een bedrijfsnaam gekocht. In dit geval heb je geluk, normaliter is het 1 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 20:53
Volkan1984 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:13:
[...]

Dan heb je de computer op een bedrijfsnaam gekocht. In dit geval heb je geluk, normaliter is het 1 jaar garantie.
Ik ben ook ZZP'er, maar koop electronica nooit op bedrijfsnaam / kvk-nummer.
Voor de IB/btw maakt het geen verschil, en je valt zo onder de consumentenbescherming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:41
Christoxz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:15:
Dan is het opzicht wel een coulance. :)
Inderdaad, en het is op zich.
Pagina: 1