Is KPN 100 mbit/s DSL voldoende voor te gamen en netflixen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rednaelvdb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 21:46
Hallo iedereen!

Binnenkort ga ik verhuizen en wil ik ook eens overstappen van internet provider. Nu deed ik de postcodecheck bij KPN, en kreeg ik de volgende uitslag:

Op jouw adres is standaard KPN Internet beschikbaar. Bestel het nu en kies jouw welkomstcadeau.
104 Mbit/s max upload
31 Mbit/s max download

Dit zou via een DSL verbinding zijn en geen glasvezel. Nu vroeg ik mij af of deze verbingen voldoende is om online te gamen en tegelijk netflix te kijken.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie mening!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:52
Netflix heeft 12-20Mbit/s downloadsnelheid nodig, 4K misschien iets meer.

Online gaming kan vanalles zijn, welke game is het, speel je op pc/spelcomputer etc? Doorgaans heb je ook daar niet meer dan 20Mbit/s voor nodig, tenzij het om online streaming gaat. Ping is veel belangrijker voor de meeste online games, zeker met shooters bv. Dus ja, die verbinding lijkt me aardig geschikt daarvoor :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:17
Ik heb een KPN DSL 100/30 verbinding al jaren.
Werkt prima.
Ooit afgesloten als 30Mbit/sec, later automatisch geupgrade naar 50 en nu 100.
Helaas is 100 technologisch de maximale snelheid op DSL, dus dit wordt nooit meer sneller.

De zwaarste Netflix 4K stream zit rond de 15Mbps.
Hier kan je dus 6 simultane streams hebben lopen op je 100Mbps
Vroeger had ik Netflix 4K, maar ik vind de kwaliteit van de streams teleurstellend en de meerprijs tov HD te groot.

Games gaat ook prima.
Goede pingtijden en zeer stabiel netwerk.

Wanneer is 100Mbps te krap? Eigenlijk alleen bij nieuwe games downloaden.
Tegenwoordig 100GB - 150GB per game betekent dat dit aan paar uur kan duren.

Edit: Persoonlijk stap ik in juli 2025 over op glasvezel, simpelweg omdat KPN dit wil.
Ik blijf mijn bestaande abonnement houden en krijg dan zeer waarschijnlijk 100/100 op de glasvezel tegen dezelfde prijs als nu.

[ Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 26-09-2024 10:40 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:54

jurroen

Security en privacy geek

GarBaGe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:38:
Helaas is 100 technologisch de maximale snelheid op DSL, dus dit wordt nooit meer sneller.
Je bericht klopt, behalve dit. Met bonded kun je het dubbele halen, dus een downstream van 200Mbit/s. Met supervectoring kan dat zelfs 300Mbit/s zijn.

Of dit opties zijn, is erg locatieafhankelijk. Ik heb zelf een jaar of tien geleden bonded in laten lassen, volgens mij doen ze dat niet meer "zomaar". Voor supervectoring moet de DSLAM ook geschikt zijn, als dat niet het geval is komt dat ook niet meer. KPN investeert niet meer in DSL (wat in mijn ogen logisch is).

Maar ja, @rednaelvdb - 100Mbit zou waarschijnlijk voldoende zijn als je het niet erg vind om even wat langer te wachten bij het downloaden van een AAA game van 100+GB.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:53
Gaat prima werken, voor gaming is vooral je ping van belang en een stabiele verbinding die niet hapert (dus niet de snelheid) Downloaden van updates zal iets slomer zijn maar who cares...

Netflix kun je met 100Mbit meerdere streams op maximale kwaliteit kijken. prima dus.

Vroegah, aan het begin van de breedband internet tijd was 1Mbit al een heel ding en gamede ik ook al online in shooters etc. Ook toen gold Ping/stabiel internet > Snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat latency betreft zit DSL dichter bij glasvezel dan bij bijv. kabel (Ziggo).

In de praktijk haal je met een goede lijn, dicht bij het knooppunt rond de 110/33 en dat is eigenlijk meer dan voldoende. Grote downloads moet je plannen, maar in algemeen gebruik kun je prima 4K netflixen in de slaapkamer, TV kijken in de woonkamer en online een potje gamen elders zonder daar hinder van te ondervinden.

Stabiliteit is enigszins regioafhankelijk, dus daar is niet zo veel over te zeggen. Mijn persoonlijke ervaring is dat het prima is. Twee jaar Odido DSL gehad (2019-2021) (automatisch dus ook KPN) en geen noemenswaardige storing gehad, daarna direct over gegaan op glas, wat eind 2019 is opgeleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door nelizmastr op 26-09-2024 13:20 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:53

Prx

Netflix geeft zelf de volgende aanbevolen snelheden aan per stream:

Video kwaliteitAanbevolen snelheid
HD - 720p3Mbit+
FHD - 1080p5Mbit+
UH - 4K15Mbit+

Dus afhankelijk van jouw Netflix abonnement en de samenstelling van je gezin kun je nu berekenen wat je dus mogelijk aan bandbreedte kwijt gaat zijn voor streaming op elk gewenst moment.

Streaming video kan wel druk zetten op de lijn omdat het veel verkeer genereerd. Soms wil dat er toe leiden dat je misschien niet de volledige bandbreedte gebruikt, maar dat de latency wel op begint te lopen. Dat kan vervelend worden qua ervaring met het spelen van sommige games, zoals hierboven ook aangegeven.

Met 100/30 zou ik het gewoon gaan proberen en kijken hoe het bevalt. Je hebt altijd 14 dagen wettelijke bedenktijd vanaf het moment dat de diensten actief worden op jouw huisadres.
Een overeenkomst voor een dienst: de overeenkomst is per mail verstuurd. Hierin staat de datum van de aansluiting of de datum van de monteursafspraak. Op die datum start de bedenktijd van 14 dagen.
Bron: https://www.kpn.com/servi...nuleren-of-wijzigen.htm#/

[ Voor 12% gewijzigd door Prx op 26-09-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-05 18:11
100/30 werkt goed. Voordat glasvezel door mijn straat ging had ik een 100/30 lijn (eigenlijk een 200/60 maar een van de twee paren werkte niet altijd). Als mijn vrouw beneden aan het streamen was dan kon ik zonder problemen gamen. Ik heb met een herinstallatie ook moeten resyncen met onedrive. Ik weet niet hoeveel stress dat op mijn verbinding geeft maar ik merkte niks. Ik heb er ook een LAN party op gedaan met 5+ pcs counterstriken terwijl anderen Disney zaten te kijken. Ik kan je alleen niet of toen mijn tweede paar ook meedeed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rednaelvdb
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 21:46
Bedankt iedereen voor jullie reacties. Het lijkt me dat het wel goed moet komen dus! Nogmaals dank!
Pagina: 1