Zoek een mooie heldere main monitor, 4K >120hz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-03 11:34

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Ik zoek een?
High end beeldscherm voor werk en gaming.

Wat is je budget?
Tot rond zo'n €1200.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Hallo, ik zoek een vervanger/upgrade voor mijn Acer Predator XB273K, die aardig goed heeft gewerkt maar al een tijdje een zeer slechte backlight heeft en dus donker is geworden (denk dat hij over een tijdje gewoon helemaal niet meer werkt).

Voor werk heb ik 4K nodig. Gamen doe ik niet echt in 4K, maar ik ben wel erg fan van hoge refresh rates. En een hoge helderheid is voor mij ook belangrijk. Mijn ASUS VG279Q (auxiliary monitor) vind ik een mooi voorbeeld van een helder scherm.

120hz is minimaal maar ik zit ook naar 240hz te kijken omdat het misschien een mooie upgrade zou zijn.

Summary:
  • 4K, tenminste 120hz (maar 240hz ben ik ook naar aan het kijken)
  • 27"-32"
  • 16:9
  • Geen gebogen scherm
  • Liefst hoge helderheid
  • Stand maakt niet uit want ik gebruik een vesa mount
Dit is wat ik krijg als ik daarop filter.

Thoughts? Ik weet niet echt veel van monitors en hoe je ze het beste moet vergelijken. Zijn er monitoren in dit segment die bijzonder goed bekend staan? Pitfalls waar ik op moet letten?
Ik hoor dat OLED tegenwoordig ook erg nice is, maar die schermen hebben issues met burn-in, moet ik die maar beter overslaan als ik m'n scherm zo'n 13-14 uur per dag aan heb?

Appreciate your thoughts. _/-\o_

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

Beste antwoord (via dada op 02-10-2024 10:43)

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-05 08:10
YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - 6 Month Update
Zie hier een 6 maanden test met kantoorwerk op oled ivm burnin. Ik persoonlijk zou nooit oled kunnen kopen voor desktop gebruik tot ze burn in hebben opgelost. Oled heeft voor mij enkel een plek bij mensen die een losse monitor voor gamen hebben die enkel aan staat tijdens het gamen.

Gezien je eisen voor helderheid etc zou ik gaan voor mini led monitoren, werkt prachtig voor HDR en heeft het voordeel dat burnin een nonissue is. Wellicht eens door deze filters kijken? categorie: Monitors

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:32
Door welke videokaart wordt dit allemaal aangestuurd? Als dit een matige videokaart is, hoef je alvast elke vorm van 240hz monitor niet naar te kijken tenzij je ook op dat vlak upgrade plannen hebt.Dit uiteraard als we het over gaming hebben. Wat zijn je werkzaamheden? Dit zal vast helpen om ook daarvoor de juiste monitor te kunnen selecteren. De wens van veel helderheid is glashelder, maar de eigenlijke taken die je doet, wat minder. Het budget is in elk geval ruim genoeg om een knappe monitor te kunnen halen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Zie hier een 6 maanden test met kantoorwerk op oled ivm burnin. Ik persoonlijk zou nooit oled kunnen kopen voor desktop gebruik tot ze burn in hebben opgelost. Oled heeft voor mij enkel een plek bij mensen die een losse monitor voor gamen hebben die enkel aan staat tijdens het gamen.

Gezien je eisen voor helderheid etc zou ik gaan voor mini led monitoren, werkt prachtig voor HDR en heeft het voordeel dat burnin een nonissue is. Wellicht eens door deze filters kijken? categorie: Monitors

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Wat heb je aan een hoge refreshrate voor stilstaand desktop werk?
Sinds de overstap van CRT naar LCD knippert het beeld niet meer en staat de backlight altijd aan.
Of je dan 60Hz, 120Hz, 240Hz of 480Hz gebruikt maakt dan toch geen bal uit?

Bij gaming is dit relevant omdat je verversingssnelheid een max vormt voor de framerate die je kan halen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
GarBaGe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:52:
Wat heb je aan een hoge refreshrate voor stilstaand desktop werk?
Sinds de overstap van CRT naar LCD knippert het beeld niet meer en staat de backlight altijd aan.
Of je dan 60Hz, 120Hz, 240Hz of 480Hz gebruikt maakt dan toch geen bal uit?

Bij gaming is dit relevant omdat je verversingssnelheid een max vormt voor de framerate die je kan halen.
Is het niet rustiger voor je ogen bij desktop-/kantoorwerk?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
juiced01 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:57:
[...]

Is het niet rustiger voor je ogen bij desktop-/kantoorwerk?
Alleen bij CRTs, toch?
Dus ik denk: "nee"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• doebbalapoent11
GarBaGe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:58:
[...]

Alleen bij CRTs, toch?
Dus ik denk: "nee"
Moet zeggen dat het wel echt lekkerder is bij scrollen etc. Tekst en scherpe items worden minder vaag/blurry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
doebbalapoent11 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:45:
Ja, dit is wel een goed punt. Ik had al zorgen over burn-in, en lijkt erop dat het voor mijn situatie gewoon niet goed zou zijn. Ik game er wel mee maar werk is toch wel waar ik de meeste tijd aan besteed.

Ik wil graag ooit wel een OLED scherm hebben vanwege hoe goed ze worden aangeprezen (en ik heb een iPhone 15, en dat scherm is echt next level), maar misschien is het beter om nog een tijdje te wachten.
Bedankt, ga er naar kijken.

re: wat voor werk ik doe, voornamelijk grafisch werk dat op schermen als eindproduct is gericht. Maar helderheid is voor mij ook belangrijk omdat ik gewoon een beetje last heb als het scherm te donker is, ik ga er een beetje van squinten, zelfs zonder dat ik het merk. Ook goed punt wat betreft de grafische kaart, op dit moment een Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega 56 8G. Niet een slechte kaart maar begint ook al wat ouder te worden. Ik game echter vaker in 1080p tenzij het een wat ouder spel is zoals Team Fortress 2.

re: refresh rate, inderdaad heb je niet echt een hoge refresh rate nodig voor desktop werk, maar eigenlijk vind ik zelfs voor dat werk 60hz nu een beetje te stroef. Als ik terug ga naar 60hz voelt het alsof ik gewoon slomer ben, vooral op een wat groter scherm. Voornamelijk wil ik hoge refresh rate voor gamen, echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Heb nog wat zitten nadenken, maar denk dat ik voor de TCL 27R83U ga. Er zijn hogere refresh rate miniled schermen, maar die zijn curved, en daar ben ik niet echt fan van. Maar goed, hopelijk volgende upgrade is de hele lineup weer wat beter.

Bedankt voor het inzicht!

Pagina: 1