Een fietsenschuur, maar hoe te funderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Ik woon in een jaren 90 hoekhuis met aanpandige garage. Omdat de garage ca. 2 meter verdiept ligt ten opzichte van de voorgevel, wil ik in deze hoek een fietsenschuur maken van 3x3 meter. Dit past goed omdat de breedte van de garage 3 meter buitenwerks is en we komen dan ca. 1 meter voorbij de voorgevel. Er is toch ruimte genoeg in de voortuin.

De garagedeur vervalt en komt een normale deur voor terug, om vanuit de garage naar de fietsenschuur te kunnen.

Omdat ik direct naast een stuk bouwland woon en ik denk dat de grond niet erg draagkrachtig is, worstel ik al een tijdje met de fundering. Het eerste idee was om draadeinden in een betonnen poer te gieten en hier een hardfouten balkfundering op te maken, maar iets zegt me dat deze poeren zelf gaan wegzakken. De constructie zelf wordt houtskelet dus qua eigen gewicht valt het mee.

Een tweede idee was om zo lang mogelijke hardhouten palen in de grond te brengen met een pneumatische palenrammer en hier de hardhouten fundering op te bevestigen, maar na het lezen van het sonderingsrapport is dat geen goed idee door negatieve kleef tot 7 meter vanaf het maaiveld.

Een betonplaat storten durf ik ook niet aan zonder heien door het gewicht. Een optie waar ik ook naar gekeken heb zijn schroefpalen, niet die grondschroeven van één meter maar volwaardige palen tot een draagkrachtige zandlaag welke als ik het diagram goed lees ongeveer op 10 meter zit.

Met houtskeletbouw en een houten vloer / fundering durf ik het nieuwe gebouw wel aan het bestaande huis en garage te bevestigen door het relatief geringe gewicht maar met een eventuele betonvloer/fundering wil ik hier niet aan beginnen.

Ik heb de sonderingsgrafiek toegevoegd, wat zijn mijn opties hier? Alvast bedankt voor het reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul9dMasWlSUSt3qTRaRAlpUzR6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoQ97LEAst2YFBB9DuPDQR4V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eerst even een side note: het klinkt alsof je wilt bouwen in het voorerf gebied, dit is vergunningsplichtig in de meeste gevallen.

Als vuistregel wil je het zelfde funderen als het gebouw waar je aan gaat bouwen. Maar omdat het een fietsen schuurtje is kan het ook anders in dat geval zou ik persoonlijk een stelbare oplossingen nemen, waneer het dan ongelijk gaat zakken ( wat het gaat doen) kan je gewoon een beetje draaien.om het weer "gelijk" te krijgen. maar als je er meer van verwacht zou ik gewoon het zelfde funderen als de rest van de woning.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 26-09-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Wat is bij jou een fietsenschuurtje? Een kant en klare blokhut/tuinhuis ding of een soort carport idee? Dat scheelt nogal in gewicht.
Ik zou zeggen, haal op Marktplaats ergens wat gratis grindtegels van 60x40 op, graaf die in en ga daar bovenop bouwen op een betonpoertje. Dat zakt niet zomaar een eind weg.

[ Voor 39% gewijzigd door No Hands op 26-09-2024 10:35 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:58
Boefs schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:56:
Ik woon in een jaren 90 hoekhuis met aanpandige garage. Omdat de garage ca. 2 meter verdiept ligt ten opzichte van de voorgevel, wil ik in deze hoek een fietsenschuur maken van 3x3 meter. Dit past goed omdat de breedte van de garage 3 meter buitenwerks is en we komen dan ca. 1 meter voorbij de voorgevel. Er is toch ruimte genoeg in de voortuin.
Check of je een vergunning nodig hebt. Je komt nu in de zone "voorerf" (voorbij de 1 meter naast de voorgevel en voor de voorgevel) dat is eigenlijk altijd vergunningsplichtig.
Boefs schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:56:
Omdat ik direct naast een stuk bouwland woon en ik denk dat de grond niet erg draagkrachtig is, worstel ik al een tijdje met de fundering. Het eerste idee was om draadeinden in een betonnen poer te gieten en hier een hardfouten balkfundering op te maken, maar iets zegt me dat deze poeren zelf gaan wegzakken. De constructie zelf wordt houtskelet dus qua eigen gewicht valt het mee.

Een tweede idee was om zo lang mogelijke hardhouten palen in de grond te brengen met een pneumatische palenrammer en hier de hardhouten fundering op te bevestigen, maar na het lezen van het sonderingsrapport is dat geen goed idee door negatieve kleef tot 7 meter vanaf het maaiveld.
Hoe is je huis gefundeerd? Wat al aangegeven: Ik zou dezelfde fundering doen als de woning. Dit om verzakking te minimaliseren. Je maakt iets aan de woning vast om maar zo te zeggen.

Wat voor een vloer wil je aanbrengen in de schuur? Dat gaat ook uitmaken voor de constructie.

Voor mijn gevoel maak je nu een uitbreiding op je schuur. Want je zal ook door deze schuur naar de oorspronkelijke schuur moeten gaan om binnen te komen.

Een los schuurtje zal beter zijn als je geen problemen met verzakkingen e.d. wil hebben. Dan kan het zelfstandig zakken. In de voortuin zetten zal dan weer mogelijk een vergunning nodig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 26-09-2024 10:37 ]

• Boefs
@twain4me Hier is inderdaad een vergunning voor nodig, dat weet ik omdat ik dit idee al eens eerder heb gehad maar dan groter. Hiervoor heb ik uiteindelijk destijds (2017) een omgevingsvergunning gekregen maar het bouwwerk is nooit gebouwd. Omdat het uiteindelijk behoorlijk duur werd (heien, betonfundering etc.). Vandaar dat ik deze versimpelde versie wil maken.

Het huis staat op 10,5 meter lange palen (220x220 onder garage en zijgevel en 250x250 onder woning scheidende tussenmuur) en 11 meter ingeheid.

@RonnieKo Je kunt het inderdaad zien als een uitbereiding van de bestaande garage, doordat er hoogst waarschijnlijk een deur tussen komt. Qua vloer denk ik aan underlayment mocht ik uitkomen op een houten fundering. De wanden houtskelet met isolatie / folie etc. en rabat aftimmering buiten. Dak zal EPDM worden.

Ik heb even een plaatje toegevoegd voor de beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kj7QKv2ljkbBBiilZzlPioeA_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWXLH2uNQ867cuo2DSj18Nh9.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Boefs op 26-09-2024 15:50 ]

• RonnieKo
Tja... In dit geval: Een houten schuurtje als aanbouw niet doen. Zeker niet als je weet dat je al 10 - 11 meter lange palen nodig hebt om te dezelfde fundering te hebben. Het huis zal nooit zakken. De schuur wel. Wat je ook gaat doen met de fundering. Los staand is beter. Dat zal je niet zo snel in de voortuin mogen.

Of de welstandcommissie akkoord gaat met een "houten aanbouw" voor bij de woning is maar de vraag. Denk niet dat je dat snel er door krijgt. Want hout is wel een heel ander beeld dan nu een stenen gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Eerst dacht ik bij het lezen van je tekst: ok, kan ik me iets bij voorstellen. Nu ik je foto heb gezien kan ik alleen maar denken dat het er echt heel vreemd uit zou komen te zien. Een houten hokje (of afwerken in stuc/steenstrips overwegen), met plat dak neem ik aan? En daarachter begint het schuine dak van je huidige garage. Lijkt me een vreemd gezicht, maar dat kan net zo goed aan mijn voorstellingsvermogen liggen!

Is een keurige stenen woning met garage, die door dit plan denk ik wel wat uit verhouding raakt. Zoals woningen waarbij de zolder is verhoogd door een halve/hele meter metselwerk toe te voegen en dan de schuine kap. De aanblik van het huis doet het geen goed.

In elk geval hoop ik dat het jou brengt wat je er van verwacht! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19
Ik ga binnenkort met schroeffundering aan de slag. Met jouw sonderingsresultaten kunnen ze hier vast wel advies over geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

FreakNL

Well do ya punk?

Dezelfde fundering als het huis voor een fietsenstalling? _O-

Lekker los neerzetten (natuurlijk):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Moet het vorstvrij worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
Ik merk dat het topic verschuift van een vraag over de fundering naar het aangezicht van een houten aanbouw, laten we het bij de fundering houden (ik heb ook al ergens geschreven dat er reeds een vergunning verstrekt iets voor iets soortgelijks).

Momenteel neig ik naar een betonnen fundering/vloer met 4 schroefpalen van 10 meter. Deze vloer wordt dan niet vast gefixeerd aan het huis. De spleet die dan overblijft tussen de muur van het huis, de vloer van de garage en de nieuw te bouwen vloer wil ik dan opvullen met iets wat redelijk flexibel is. Een dilatatievoeg heet dat geloof ik.

De opbouw wordt gewoon houtskelet, met inderdaad wel de bedoeling het geheel vorstvrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-05 17:17
Boefs schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:08:
Ik merk dat het topic verschuift van een vraag over de fundering naar het aangezicht van een houten aanbouw, laten we het bij de fundering houden (ik heb ook al ergens geschreven dat er reeds een vergunning verstrekt iets voor iets soortgelijks).

Momenteel neig ik naar een betonnen fundering/vloer met 4 schroefpalen van 10 meter. Deze vloer wordt dan niet vast gefixeerd aan het huis. De spleet die dan overblijft tussen de muur van het huis, de vloer van de garage en de nieuw te bouwen vloer wil ik dan opvullen met iets wat redelijk flexibel is. Een dilatatievoeg heet dat geloof ik.

De opbouw wordt gewoon houtskelet, met inderdaad wel de bedoeling het geheel vorstvrij te houden.
Toch even over het aangezicht: als je voor iets soortgelijks, maar dan van steen, een vergunning hebt, dan mag het meestal niet zo maar toch van hout worden gemaakt. Het aangezicht is namelijk onderdeel van de vergunningsaanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Ik heb, toen ik nog in de drassige polder van West Friesland woonde, een schuurtje in mijn tuin gehad van 3x3. Het huis was enorm onderheid (en nodig ook), maar dat schuurtje lag op een betonplaat. Die werd kant en klaar door de aannemer zo geleverd. Ik vermoed dat dat 'dreef' op de drassige grond. Zo ver ik weet staat dat er nog. Ik kan mij voor een houten bouwwerk van 3x3 niet zomaar voorstellen dat onderheien nodig is. Maar ik denk dat het handiger is om een constructeur er naar te vragen dan het hier op tweakers uit te vogelen. Die constructeur kan je denk ik meer geld uitsparen dan wij.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Als er een vergunning is verleend voor steen mag je niet zomaar "ombouwen" naar houtuitstraling. Dat heeft te maken met welstandscommisie. Trouwens kan ook zijn dat je vergunning niet meer geldig is. Deze heeft vaak een jaar geldigheid.
De vloer los van het huis. Dat is aardig als je verwacht dat de rest dan ook los zit. Zoals het dak. Anders zakt je vloer "mooi" maar het dak niet. Dan krijg je weer problemen met je dakconstructie.

Wat al aangegeven is: Vraag een constructeur voor wat berekeningen. Al zou ik eerst eens informeren bij de gemeente met betrekking tot omgevingsplan (bestemmingsplan) en aan de voorzijde bouwen van een houten uitbouw in plaats van een stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32

BCC

Is dit nou "bikeshedding" :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vorstvrij kan op meerdere manieren ingevuld worden natuurlijk. Maar wil je daar niet teveel energie aan kwijt zijn wil je natuurlijk een zo goed mogelijk geïsoleerde vloer hebben (de rest ook, maar het gaat hier voornamelijk om vorst vanuit de grond).

Dat wil zeggen dat je eigenlijk een fundering nodig hebt met vorstrand (80cm de grond in):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPRDR2W8Q-4_2T21HPEeC061pS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jWPP8nzVeiodnCTAbuptn7cY.png?f=user_large
Sowieso de fundering / vloer niet koppelen met de bestaande fundering / vloer.

Helaas maakt dit het totaalplaatje wel een stuk duurder, mogelijk zelfs wat intens voor een fietsenschuurtje.

Je kunt ook gewoon een betonplaat laten bezorgen en daarop je houtskelet bouwen.
Is alleen niet vorstvrij van nature, hier zul je iets voor moeten organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32
Als je er nog even wil blijven wonen en geen gezijk wil kan ik alleen maar roepen: schroefpalen! Hier een tuinhuis op veen, gewicht ca 2 ton maar na lang puzzelen op in totaal 9 schroefpalen geplaatst. Ben er nu blij mee, al is het niet goedkoop, ik was bija 4K kwijt, is ook afhankelijk van de sondering. Je betaalt per meter schroefpaal.
In jouw geval zou ik op de zandlaag op 9.5 -NAP gaan zitten, 2 palen aan de voorzijde en stekken in de bestaande fundering voor de aanhechting aan het bestaande deel middels een lichte betonvloer.

[ Voor 0% gewijzigd door geldersscheepje op 30-09-2024 15:56 . Reden: typo ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Pagina: 1