• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
Goedemorgen,

Wij hebben afgelopen Juni een Daikin Perfera 3,5kw airco laten plaatsen (dus 1x buiten unit, 1x binnen)

We gebruiken de airco om de zolder te koelen in de hete zomer (we slapen daar en werken daar) en wellicht vd winter/najaar om wat bij te verwarmen als ik boven werk (verwarming op zolder is er niet, dus wil waar nodig de echte kou tijdens werken er een beetje afhalen dmv de airco.

We gebruiken hem dus niet dag in dag uit oid, of hele dagen lang.

Nu het onderhoud: via het installatie bedrijf zijn er 2 abonnementen:

180 euro per 2 jaar: (dus 90 euro per jaar): dan gaat de fabrieksgarantie van 2 naar 5 jaar. installatie garantie blijft 2 jaar. Er wordt dan 1x onderhoud gedaan in de 2 jaar.

150 euro per jaar: 1x per jaar onderhoud, fabrieks garantie naar 5 jaar en de installatie garantie ook naar 5 jaar.

Looptijd bij beiden is btw 5 jaar in principe.

Nu weet ik niet goed waar goed aan te doen... fabrikant zegt elke 2 jaar onderhoud ivm garantie, dus die 150 per jaar (scheelt toch 60 pjaar als je het door rekent) zou overkill zijn. maar de andere kant zegt: lekker elk jaar onderhoud net als de CV ketel, weet je iig dat de bedrijfszekerheid hoger is.

Maar is dat wel zo ? ik weet oprecht niet wat ik het beste kan kiezen, als je het weer doorrekent naar per maand, dan is die 60 euro extra per jaar natuurlijk niet veel, maarja alles wordt duurder dus als het overkill is dan is het zonde.

Ik zou graag wat ervaringen horen met aircos en onderhoud, voldoet die 2 jaar gewoon in principe ?

Floris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hoe handig ben je zelf?

Ik heb bewust geen onderhoudsafspraak afgenomen en doe onderhoud zelf. Ik heb 5 Daikin FTXM in het huis hangen (en nog 2 bij mijn schoonouders) en je kan een binnenunit echt in 15 tot 20 minuten compleet schoon hebben (als je het eenmaal een keer gedaan hebt). Heb je enkel wat huishoudelijke spulletjes nodig, een trap en wat gereedschap.

Buitenunit kan je zelf ook onderhouden. Zelfs voor een middelmatige DIY-er is het basis onderhoud te doen: schoonmaken van de kast, schoonmaken van de lamellen aan de achterkant; genoeg over te vinden op YouTube en ook hier op GoT (L/L Warmtepomptopic)

Mocht je het nou écht niet zelf willen doen, denk ik dat de 'één keer per 2 jaar' onderhoud meer dan afdoende is, maar 'YMMV'. Ik heb soms een jaar dat de airco binnen 6 tot 8 maanden muf ruikt en soms dat het 2 jaar 0 onderhoud nodig heeft omdat het niet vies is geworden.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het alleen onderhoud of zit er ook een reparatie/spoedservice bij?
Als het je om de garantie te doen is, kies de goedkoopste optie uit.

Wij hebben geen abonnement en vinden het wel prima zo. De buitenunit schoonmaken lukt zelf wel, de binnenunit idem.

Als er echt wat aan de hand is dan bellen we wel iemand. Ik schat die kans vrij laag in.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• lord_fh
Naja ik zou onderhoud ook vooral doen voor lekkage van koudemiddel ofzo , of dat zit tussen mijn oren dat dat minder wordt met de tijd (ontsnapt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

lord_fh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:57:
Naja ik zou onderhoud ook vooral doen voor lekkage van koudemiddel ofzo , of dat zit tussen mijn oren dat dat minder wordt met de tijd (ontsnapt)
Dat kan plaatsvinden tzt, maar dat is echt niet ieder jaar oid :+

Áls het al gebeurt (en die kans is relatief klein), dan is er een lek over het algemeen en moet dat verholpen worden. Kosten technisch kan je dan beter gewoon iemand ad-hoc laten langskomen dan dat je daar een contract voor afsluit. Onder aan de streep is dat goedkoper.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:47

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Airco's lekken niet standaard zoals @Notna hierboven al uitlegt, ook niet een heel klein beetje. In tegenstelling tot airco's van bijvoorbeeld auto's is een huisinstallatie bij een degelijke installatie gemakkelijk 15-20 jaar lekvrij. In auto's komen lekkages vaak door broos wordende flexibele slangen en aansluitingen hierop, iets dat bij hardgesoldeerde koelleidingen in een huisinstallatie niet voorkomt. Een lek is dus altijd een defect.

Onderhoudscontracten van airco's zijn keiharde verdienmodellen en daarom wordt daar ook zo hard op gepushed. Er hoeven geen bewegende delen vervangen te worden en het schoonmaken bestaat uitsluitend uit het goed schoon en stofvrij maken van de koelribben en het goed uitzuigen van een eventuele filter. Een klusje dat echt maar een kwartiertje kost zoals @Notna wederom hierboven opmerkte.

Het reinigen van een binnenunit kan een kliederboel worden, maar voor een paar euro heb je een setje die dat klusje een heel stuk makkelijker maakt:
https://www.aliexpress.com/w/wholesale-airco-cleaning.html

Je sprayt met een hogedruk plantenspuit met reiniger (speciale "airco' reiniger of gewoon allesreiniger) de lamellen schoon. Het water vang je op in een emmer met de bijgeleverde slang. Daarna met schoon water nog een keertje eroverheen en klaar. Mocht er een stoffilter voor de koelribben zitten, dan zet je daar even goed de stofzuiger op. Kap er weer op klikken en klaar is kees.

Van het geld dat je jaarlijks bespaart kun je gemakkelijk een keer een echt defect laten repareren. En met een beetje mazzel draait je installatie lange tijd probleemloos. Mijn Daikins draaien in ieder geval al vele jaren zonder storingen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• lord_fh
Het is mij duidelijk geworden inderdaad, jullie antwoorden zijn allemaal eenduidig. Ik ga mij eerst eens verdiepen in het zelf reinigen dat isnwel duidelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerner
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-04 16:08
Inderdaad is het schoonmaken van een binnendeel niet moeilijk, wel ik het belangrijk om tijdens het schoonmaken ook de afvoer niet te vergeten. Ik zelf gebruik dit spul https://www.asvairco.nl/a...t-binnendeel/#description je spuit het gewoon op de koelribben na het verwijderen van de filters. Na een paar minuten te laten intrekken moet je met een knijpfles ongeveer een halve liter water voorzichtig in de koelribben spuiten zo word het schoonmaakmiddel via de afvoer na buiten gevoerd. Zo reinig je de verdamper en de afvoer!
Pagina: 1