Gezocht: DIN-35 energiemeter met LAN en uitlees app

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 19:09

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een groepenkast met daarin 12x enkelfase 16A en 6x 3-fase. Ik wil al die 'afnemers' (18 stuks dus) volgen door het plaatsen van energiemeters in de groepenkast, dus op de DIN rail,de meters zouden ook een relais moeten hebben zodat de stroom onderbroken kan worden.

Het aflezen zou remote moeten kunnen dus idealiter zijn de energiemeters voorzien van een RJ45 aansluiting zodat ik via mijn Win11 PC of de Chrome tablet de meters kan uitlezen. De app waarmee het uitlezen plaats moet vinden moet lokaal draaien, niet in de cloud en de data moet ook lokaal blijven. Verder dient de app de mogelijkheid hebben de energiemeters een tijdschema op te geven per dag/week waarin ze stroom doorlaten of blokkeren.

Ik vond shelly met een hele hoop verschillende apparaten waardoor ik niet meer zie welke ik zou moeten hebben, maar wellicht zijn er andere/betere opties?

Bedankt!
PS de groepenkast is 1x1 meter en zal geen bottleneck zijn in het plaatsen van extra DIN units.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Beste antwoord (via Judge Ming op 26-09-2024 13:20)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Judge Ming om dan terug te komen op je vraag welke Shelly-producten geschikt zijn, dan kom je met je wensen uit op:

1 fase: Shelly Pro 1PM
3 fase: Shelly Pro 3

Deze kunnen beide meten, schakelen en hebben een RJ45-poort.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• fritsp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-11 11:29
Ik gebruik eastron SDM120 (1 fase, 1 unit breed) en SDM630(3 fase, 4 units breed), die geven de data via modbus door aan een waveshare rs485 to Ethernet+PoE kastje (2 units breed).
Zo heb ik meerdere meters op 1 ethernetkabel. Ik lees het uit via Home Assistant.

Pas op: Het fabriekskastje van de waveshare-unit is 2 mm te hoog voor een standaard groepenkast.

Ik heb hiermee geen relais, deze setup kan alleen meten.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Judge Ming schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:55:
De app waarmee het uitlezen plaats moet vinden moet lokaal draaien, niet in de cloud en de data moet ook lokaal blijven.
Dat is je grootste probleem: die meters hebben zelf nauwelijks geheugen en moeten hun data dus ergens kwijt. Je zult een client nodig hebben die permanent de data wegschrijft in een database. Daarmee valt een Chrome tablet als client al af, voor zover ik weet.

Op je Windows 11 bak kan het wel, door bijvoorbeeld Home Assistant te draaien. Maar wil je continu metingen bewaren, dan dien je die pc permanent aan te laten staan. Is dat wenselijk qua energieverbruik?

Om als voorbeeld de Shelly's te nemen: die kun je perfect lokaal aansturen. En je kunt lokaal de data opslaan als je daar een systeem voor optuigt. Met alleen een tablet kun je de Shelly lokaal aansturen, maar zal de gemeten data wel uit de cloud van Shelly komen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
Ben je niet beter af met current clamps die je om de afgaande draden plaatst? Dat zie je in de VS ook veel. Kost veel minder ruimte en je hoeft niet in te grijpen in je bestaande bedrading.

Volgens mij wordt iets als IoTaWatt / CircuitSetup hier wel voor gebruikt i.c.m. Home Assistant.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2024 10:23 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThinkPad schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:21:
Ben je niet beter af met current clamps die je om de afgaande draden plaatst? Dat zie je in de VS ook veel. Kost veel minder ruimte.
Nee, want @Judge Ming wil kunnen schakelen en heeft dus relais nodig:
Verder dient de app de mogelijkheid hebben de energiemeters een tijdschema op te geven per dag/week waarin ze stroom doorlaten of blokkeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 26-09-2024 10:23 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
Ah dat punt had ik even gemist. Het nut van het schakelen van een complete groep ontgaat mij even, dan moet je al specifieke gebruikers erop hebben zitten. In een woonkamer heb je bijv. op je stopcontacten diverse verbruikers zitten.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ThinkPad schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:25:
Het nut van het schakelen van een complete groep ontgaat mij even,
In het geval van één enkele gebruiker kan het wel nuttig zijn. Zo gooi ik mijn Quooker uit als ik langere tijd weg ben. Een casus waarbij het nuttig is dat iemand alle 18 groepen in huis kan schakelen schiet mij ook niet echt te binnen :P Aan de andere kant heb je met 18(!) groepen waarschijnlijk wel veel groepen waar maar een enkel apparaat aanhangt.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 26-09-2024 10:29 ]

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:08:
[...]

Dat is je grootste probleem: die meters hebben zelf nauwelijks geheugen en moeten hun data dus ergens kwijt. Je zult een client nodig hebben die permanent de data wegschrijft in een database. Daarmee valt een Chrome tablet als client al af, voor zover ik weet.

Op je Windows 11 bak kan het wel, door bijvoorbeeld Home Assistant te draaien. Maar wil je continu metingen bewaren, dan dien je die pc permanent aan te laten staan. Is dat wenselijk qua energieverbruik?

Om als voorbeeld de Shelly's te nemen: die kun je perfect lokaal aansturen. En je kunt lokaal de data opslaan als je daar een systeem voor optuigt. Met alleen een tablet kun je de Shelly lokaal aansturen, maar zal de gemeten data wel uit de cloud van Shelly komen.
Ik heb nu een BeeClear P1 meter en die slaat alles ook lokaal op. Helaas alleen op totale stroom door de meter niveau. Ik was idd niet van plan een server in te gaan richten om wat kwH getalletjes op te kunnen slaan. Als ik niet om de cloud opslag heen kan .... so be it. Maar de relais functie blijft wel van kracht.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Lijkt mij echt een situatie waarin een NUC/Thin Client met Home Assistant de eenvoudigste aanpak is.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:28:
[...]

In het geval van één enkele gebruiker kan het wel nuttig zijn. Zo gooi ik mijn Quooker uit als ik langere tijd weg ben. Een casus waarbij het nuttig is dat iemand alle 18 groepen in huis kan schakelen schiet mij ook niet echt te binnen :P Aan de andere kant heb je met 18(!) groepen waarschijnlijk wel veel groepen waar maar een enkel apparaat aanhangt.
Dit dus. van de 12 enkelfasige groepen zijn er 6 'dedicated' aan 1 apparaat zoals een quooker, 3 zijn er aan duo apparaten gekoppeld die altijd óf-óf energie verbranden en slechts 3 zijn er voor de kleinere zaken als lampen en wcd's.
Met name het sturen van energieslurpers die zelf geen timer functie kennen en of altijd aan staan of alleen in laag stroomtarief aan mogen (quooker, wpb, wassen, drogen, afwassen, auto, accu laden uit net) vergen nu oplettendheid en handmatig ingrijpen.

Ik ben geen fan van HA, met name omdat ik niet kan programmeren. HomeyPro is het hoogst haalbare voor mij.

(FYI: de kracht groepen zijn voor de wp-bu, auto, solar, powerwall, koken, spare)

[ Voor 3% gewijzigd door Judge Ming op 26-09-2024 10:43 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:12
Judge Ming schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:37:
[...]

Dit dus. van de 12 enkelfasige groepen zijn er 6 'dedicated' aan 1 apparaat zoals een quooker, 3 zijn er aan duo apparaten gekoppeld die altijd óf-óf energie verbranden en slechts 3 zijn er voor de kleinere zaken als lampen en wcd's.
Met name het sturen van energieslurpers die zelf geen timer functie kennen en of altijd aan staan of alleen in laag stroomtarief aan mogen (quooker, wpb, wassen, drogen, afwassen, auto, accu laden uit net) vergen nu oplettendheid en handmatig ingrijpen.

Ik ben geen fan van HA, met name omdat ik niet kan programmeren. HomeyPro is het hoogst haalbare voor mij.
Je hoeft natuurlijk ook niet te kunnen programmeren, maar logica bouwen is wel een vereiste.
Zelf zou ik voor de dedicated users zoals een quooker etc niet eens denken aan het afschakelen van de groep, maar met een powerplug aan de afname kant werken. Die kunnen meten en schakelen, als je de juiste pakt. Ik heb dat bij mijn grondwaterpomp en compressor. Zigbee plugs en wel met HA. Maar volgens mij kan Homey Pro ook gewoon met zigbee stekkers praten. Dan kan je ook slim schakelen als zaken geen dedicated groep hebben. (Denk aan vrouwlief die stekker van de strijkbout nog wel eens wil vergeten)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • Beste antwoord

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Judge Ming om dan terug te komen op je vraag welke Shelly-producten geschikt zijn, dan kom je met je wensen uit op:

1 fase: Shelly Pro 1PM
3 fase: Shelly Pro 3

Deze kunnen beide meten, schakelen en hebben een RJ45-poort.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mistraller schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:45:
[...]
Zelf zou ik voor de dedicated users zoals een quooker etc niet eens denken aan het afschakelen van de groep, maar met een powerplug aan de afname kant werken.
Dan moet je wel een stekker hebben ;) Apparaten zoals Quookers worden vaak direct op een groep gemonteerd, zonder tussenkomst van wandcontactdoos.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:12
Gizz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:46:
[...]

Dan moet je wel een stekker hebben ;) Apparaten zoals Quookers worden vaak direct op een groep gemonteerd, zonder tussenkomst van wandcontactdoos.
True, maar mijn badkamer ventilator heeft een Zigbee wallmount switch dus die is inderdaad direct aangesloten in de centraaldoos. De Quooker die ik in mijn vakantiehuisje ooit zag (ik heb er zelf geen) had gewoon een stekker.
Voor krachtgroepen is het wellicht logischer om dat idd in de groepenkast te regelen. Is er ook als zigbee.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:05
fritsp schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:28:
Ik gebruik eastron SDM120 (1 fase, 1 unit breed) en SDM630(3 fase, 4 units breed), die geven de data via modbus door aan een waveshare rs485 to Ethernet+PoE kastje (2 units breed).
Zo heb ik meerdere meters op 1 ethernetkabel. Ik lees het uit via Home Assistant.

Pas op: Het fabriekskastje van de waveshare-unit is 2 mm te hoog voor een standaard groepenkast.

Ik heb hiermee geen relais, deze setup kan alleen meten.
Ik heb die metertjes er ook in zitten en werkt inderdaad prima. De elektrische aansluiting is alleen wat onhandig omdat de nul en de faseaansluiting niet op de zelfde kant zitten, maar daar is wel mee te leven. Wel zijn ze net even wat breder dan een gewone automaat dus als je een rij van 12 naast elkaar hebt past dat niet altijd nog in het raam van het deksel.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Topicstarter
Mistraller schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:51:
[...]

True, maar mijn badkamer ventilator heeft een Zigbee wallmount switch dus die is inderdaad direct aangesloten in de centraaldoos. De Quooker die ik in mijn vakantiehuisje ooit zag (ik heb er zelf geen) had gewoon een stekker.
Voor krachtgroepen is het wellicht logischer om dat idd in de groepenkast te regelen. Is er ook als zigbee.
Je idee is goed. Ik heb een enkele Zigbee stekker van Hue om de traptredeverlichting te sturen via een signify schakelaar, maar de grootverbruikers vereisen toch wat meer aandacht. Zo kennen de diverse water apparaten een uitgesteld opstarten (meestal binnen 24 uur), maar zijn ze zich verder nergens van bewust. Om nu elke dag met de tarieven in de hand die apparaten wel/niet toestemming te geven.... Liever vanuit een centrale app dus die tevens de stroom aan/uit kan zetten. Nadeel: sommige van die apparaten zoals de warmtepompboiler ziet een stroom uit/aan als een teken om tellers (voor de legionella run) weer op nul te zetten of zijn dan vergeten wat ze moesten doen (wassen).

Maar stap voor stap. Eerst de monitoring en besturing van de groepen, dan de volgende hobbels. Ik heb nu scenario's voor laden auto (accu uit, laag tarief) en accu vullen uit het net (soc < 25%, laag tarief). Als de accu's mijn huis runnen mogen ook de kleinere grootverbruikers gewoon hun ding doen. Alleen als de accu soc < 15% staat moeten ze hun hok in (uit). Ervaring met de warmtepomp moet nog komen; dit wordt de eerste winter.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Topicstarter
Invisible_man schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:58:
[...]

Ik heb die metertjes er ook in zitten en werkt inderdaad prima. De elektrische aansluiting is alleen wat onhandig omdat de nul en de faseaansluiting niet op de zelfde kant zitten, maar daar is wel mee te leven. Wel zijn ze net even wat breder dan een gewone automaat dus als je een rij van 12 naast elkaar hebt past dat niet altijd nog in het raam van het deksel.
Mijn rijen zijn 35 breed ...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
18 kanalen schakelen en bemeten vraagt om een PLC (eventueel op een DIN-rail) voor het schakelen een meer-kanaals kWh meter met stroomtrafo's voor het meten.

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Topicstarter
Prisma16 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:09:
18 kanalen schakelen en bemeten vraagt om een PLC (eventueel op een DIN-rail) voor het schakelen een meer-kanaals kWh meter met stroomtrafo's voor het meten.
Jummy! Dat zal wat kosten! En dan nog de PLC voor het schakelen.

Edit: found: 900+ USD

[ Voor 3% gewijzigd door Judge Ming op 26-09-2024 11:44 ]

Pagina: 1