Vraag

• Dirkie10
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-02 20:53
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken? Wifi Mesh systeem.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn. Tussen de 200 - 300 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
TP Link

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik woon in een vrijstaand huis met betongegoten vloeren. En heb een druk internet gezin... :-)
Mijn vrouw en ik werken beide thuis en gebruiken daarnaast intensief de telefoon. Verder hebben we 3 kinderen, Internet voor school, telefoons (Tiktok ed), streamen video's en gamen natuurlijk intensief.
Heb nu een systeem van 4 Deco M9's en 6 Deco M5's. Dat is voor nu niet meer voldoende.
Ben nu benieuwd of ik het beste een nieuw systeem kan kopen, bv TP Link Deco XE75 pro.
Of dat ik mijn Deco M5 moet vervangen voor M9.

Kan iemand mij hier ajb in adviseren?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb nu een systeem van 4 Deco M9's en 6 Deco M5's. Dat is voor nu niet meer voldoende.
De grote vraag: waarom is dat niet meer voldoende?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

M2M

medicijnman

DaWizza schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:40:
[...]

De grote vraag: waarom is dat niet meer voldoende?
Ik vermoed dat al die accesspoints 'draadloos' aangesloten zijn en je zo dus geen bandbreedte meer overhoud.

-_-

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Inderdaad, zoveel mogelijk AP's bedraad aansluiten geeft ongeacht een merk of type al 100% verbetering.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Dirkie10
Laat ik voorop stellen dat ik alles behalve technisch ben... ;-)

Af en toe valt de verbinding even weg, dat ten eerste.
Als tweede krijg ik regelmatig zeurende kids dat de Wifi erg traag is.

Ik heb aan de Router van Ziggo (1GB) bedraad de eerste M9 Plus hangen. Verder zijn ze inderdaad allemaal onbedraad.
Misschien ook nog goed om te vertellen, de router/modem van Ziggo staat in de Bridge modus.

• Dirkie10
Theo74 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:46:
Inderdaad, zoveel mogelijk AP's bedraad aansluiten geeft ongeacht een merk of type al 100% verbetering.
En bedoel je dan met AP's de losse Deco's M5 en M9?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Exact, elke Deco die je via een RJ45/LAN kabel kunt aansluiten moet je altijd doen.
Een directe verbinding met de router werkt vele malen stabieler en sneller dan 3-5x opgepikte en versterkte Wifi signalen, zeker in een huis van beton.

Als je in een minimale vast aangesloten opstelling alleen 1 Deco beneden en 1 Deco boven van een vaste netwerkaansluiting voorziet merk je waarschijnlijk al gelijk verschil.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 15:56
Daarnaast is de vraag ook nog, wat voor internet heb je?
dus gaat dit via kabel? glasvezel? wat voor abbonement hangt daaraan?

Zijn alle draadloze ap's via elkaar verbonden of allemaal met de router?
Ik denk namelijk wat hierboven wordt gezegd, je houd geen internet meer over op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Eskimoo schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:30:
Daarnaast is de vraag ook nog, wat voor internet heb je?
dus gaat dit via kabel? glasvezel? wat voor abbonement hangt daaraan?

Zijn alle draadloze ap's via elkaar verbonden of allemaal met de router?
Ik denk namelijk wat hierboven wordt gezegd, je houd geen internet meer over op deze manier.
Ik heb inderdaad via de kabel. Bij Ziggo het 1 GB abo.
De AP’s zijn via elkaar verbonden, zo lijkt het.
Heb inmiddels alleen nog maar M9 plus.
Maar jullie geven dus aan dat je er daar zo min mogelijk van moet plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 15:56
Je hebt 1GB abbo, kan dat ook door die kabel dan? dit kun je checken door z'n postcode check te doen.
(ga er dan wel vanuit)
Ja als ze met elkaar allemaal draadloos zijn verbonden dan gaat het snel achteruit.
(zelfde hier gehad)

Als ze dus draadloos zijn verbonden is de plek erg bepalend.
Ze moeten niet te ver van elkaar staan want dan is het signaal te ver, en komt er heel weinig data over.
Als jij dan bv door dikke betonnen muren moet, dan gaat het natuurlijk nog sneller.

Die plaatsing moet dus goed zijn, signaal moet niet te zwak zijn, maar te dicht bij elkaar haal je misschien net je dekking niet.
Heb je nergens een utp kabel liggen achter in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:39
Eskimoo schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:03:
Je hebt 1GB abbo, kan dat ook door die kabel dan? dit kun je checken door z'n postcode check te doen.
(ga er dan wel vanuit)
Ja als ze met elkaar allemaal draadloos zijn verbonden dan gaat het snel achteruit.
(zelfde hier gehad)

Als ze dus draadloos zijn verbonden is de plek erg bepalend.
Ze moeten niet te ver van elkaar staan want dan is het signaal te ver, en komt er heel weinig data over.
Als jij dan bv door dikke betonnen muren moet, dan gaat het natuurlijk nog sneller.

Die plaatsing moet dus goed zijn, signaal moet niet te zwak zijn, maar te dicht bij elkaar haal je misschien net je dekking niet.
Heb je nergens een utp kabel liggen achter in huis?
Als extra tip hierop.

Je kan een app als WIFI Analyzer gebruiken om te zien hoe de wifi is in de ruimte.
Ik heb zelf een android toestel en gebruik deze geregeld bij locaties waar men slechte wifi ervaart. Je ziet hier snel genoeg wat de signaal waardes zijn en of deze dus goed of slecht zijn. Ook zie je op welk kanaal je wifi zit en of deze wel de juiste keuze is.

Je geeft aan niet technisch te zijn, maar zie WIFI een beetje hetzelfde als de oude radio waar je naar 538 of sky radio luisterd. Als iedereen op hetzelfde (wifi) kanaal zit, dan hoor je alles door elkaar (ruis) en dat werkt dus niet. Je wilt dus liefst op een vrij (overlopend) kanaal zitten.

Verder moet je wel voldoende signaal sterkte hebben, want anders hoor je amper geluid. Hetzelfde geld voor de wifi. Als het signaal te zwak is, is je snelheid ook langzamer.

Dus zoals @Eskimoo meld, is positionering key. En dit kan je mogelijk goed testen met een app als Wifi Analyzer.
https://play.google.com/s...delrahman.wifianalyzerpro

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkie10
Wylana schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Als extra tip hierop.

Je kan een app als WIFI Analyzer gebruiken om te zien hoe de wifi is in de ruimte.
Ik heb zelf een android toestel en gebruik deze geregeld bij locaties waar men slechte wifi ervaart. Je ziet hier snel genoeg wat de signaal waardes zijn en of deze dus goed of slecht zijn. Ook zie je op welk kanaal je wifi zit en of deze wel de juiste keuze is.

Je geeft aan niet technisch te zijn, maar zie WIFI een beetje hetzelfde als de oude radio waar je naar 538 of sky radio luisterd. Als iedereen op hetzelfde (wifi) kanaal zit, dan hoor je alles door elkaar (ruis) en dat werkt dus niet. Je wilt dus liefst op een vrij (overlopend) kanaal zitten.

Verder moet je wel voldoende signaal sterkte hebben, want anders hoor je amper geluid. Hetzelfde geld voor de wifi. Als het signaal te zwak is, is je snelheid ook langzamer.

Dus zoals @Eskimoo meld, is positionering key. En dit kan je mogelijk goed testen met een app als Wifi Analyzer.
https://play.google.com/s...delrahman.wifianalyzerpro
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Helaas heb ik geen Android, en in de Appstore staan niet van die goede wifi analyzers…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:06
Dat zat ook in de Windows store, of dat nog is weet ik niet.

Maar de belangrijkste verbetering is op elke verdieping ten minste 1 deco M9 bekabeld aansluiten vanaf je router.
Kabelgoot, of gewoon kabels kan iedereen tegenwoordig, je plakt ze als je wilt gewoon tegen de muur (elke bouwmarkt heeft die).

Internet snelheid van 1gb is goed, zelfs al haal je maar 200mb is dat echt wel voldoende, maar vanwege mesh op mesh denk ik dat het lager is, je zou met speedtest app (zet wifi assist uit in je instellingen) kunnen kijken welke snelheid je waar ervaart.

Dan is het met 200 euro haalbaar, als je wat kabels aanlegt.
Pagina: 1