Ik heb ook ervaring met het soort aftermarket accus dat in bekende nederlandse webshops wordt verkocht, en inderdaad ze presteren niet goed. Maar de vraag 'waarom' blijft open staan en het is natuurlijk wel leuk om die te beantwoorden.
Laten we een accu nemen voor een Lenovo T480. De aftermarket accu heeft een sticker met "Sygnosis batteries" en dit merk wordt via allerlei nederlandse winkels verkocht.
In windows battery report en op het label staat dat de accu van Sanyo is en 10.8v 4400mAh of 48Wh heeft. (design capacity) en 47Wh restcapaciteit.
Als je de accu open maakt tref je 6 ongemarkeerde cellen aan, geschakeld als 3 x 2 stuks parallel. De individuele cellen zouden dus 2200mAh moeten zijn. Op de BMS staat een productiedatum ergens in 2023 en een 44Wh markering. Dat er geen typenummer op de cellen staat is al verdacht. Zijn dit wel Sanyo cellen?
Dit is dus geen hele oude accu en hij heeft maar 14 cycles. Hij is dus niet versleten of extreem gedegradeerd door 6 jaar op de plank te liggen.
Ik heb de cellen losgehaald en door een cellentester gehaald. De uitkomst is niet verrassend: dit zijn geen goede cellen, en het zijn niet de cellen die erin zouden moeten zitten. Niet alleen is de capaciteit en interne weerstand belabberd en stevig varierend met slechts 850 tot 1450 mAh per cel maar er lijken ook 2 'kwaliteiten' door elkaar te zijn gebruikt ("1000" en "1500").
Maar ook weer wel verrassend: ze sorteren de accus op specificaties en zorgen er wel voor dat gelijksoortige qua capaciteit en interne weerstand als setje van 2 parallel worden gezet.
(Het zijn overigens geen gerecyclede cellen, die hebben extra laspuntjes)
Ik heb ter leringh ende vermaeck ook maar een Kingsener accu op Ali besteld, eens kijken wat daar uit komt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Aidix op 04-03-2026 09:15
]