Fans balans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Beste Tweakers,

NZXT H7 Flow (2024) Wit is de case die ik wil kopen.

Nou vroeg ik mij af wat de beste configuratie van de fans is. Ik heb een Arctic Liquid Freezer III 360 voor de bovenkant. Er kan maximaal 1 fan aan de achterkant.

Onder ben ik een beetje in de war. Als ik de specificaties bekijk van de case dan zie ik geen ondersteuning voor onder. Maar als ik naar de foto's en Youtube filmpjes kijk. Dan kunnen er wel degelijk fans aan de onderkant. ''The Provoked Prawn'' stopt er een one-frame NZXT f360 in.

De voorkant heeft ruimte voor 3 140mm fans.

Mijn informatie haal ik vooral uit dit forum, Youtube videos en ChatGPT. Ik begrijp dat luchtstroom en balans belangrijk is. 3 fans voor en 3 onder ziet er misschien esthetisch mooi uit. Maar als ik het goed begrijp is dit niet de beste optie, omdat er achter maar 1 fan is voor het uitvoeren van warme lucht.

Dus mijn gedachte was om het zo te doen:
Voorkant: 2 Arctic P14 PWM fans (bovenste en middelste positie)
Onderkant: 2 F120Q fans (midden en achterste positie)
Achterkant: 1 F120Q fan

F120Q is de standaard meegeleverde fan. Arctic P14 PWM kwam in verschillende onderzoeken naar voren als een goede optie. Ook waarvoor ik de PC van plan ben te gebruiken. Namelijk het uitvoeren van simulaties(100% CPU gebruik) als ik niet aan het werk ben.

De reden van de positie van de fans was om deze te richten op de CPU en GPU. Maar ik weet niet zeker of dat de ideale configuratie is. Omdat directe koeling niet de enige reden is. De luchtstroom en circulatie moeten ook goed zijn. En ik heb geen idee of dit de ideale positionering voor dat is.

Wat denken jullie. Is deze manier ideaal? Of wat kan ik doen om het te verbeteren?

Dank voor de hulp.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Je hebt een aio bove in, dat zijn ook 3 fans die uit blazen. Bovendien vindt lucht zijn weg naar buiten wel, meer intake dan out zorgt voor stofvrije pc.

Waarom zou je een fan op je cpu richten? Die merkt daar niets van, want je gebruikt een aio.

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Je hebt gelijk wat betreft de AIO. Dus wat zeg jij dan? Gewoon max aantal fans doen? Koeling is mijn belangrijkste factor. Maar het liefst heb ik een goede combi van geluid en koeling. Ik zit er ook behoorlijk wat tijd naast.

Wat betreft de positionering. Het alternatief is dat de fan in de voorste positie nergens op zou richten. Is het dan niet beter om het dan tenminste op de GPU te richten (en misschien nog wat residu van warmte van de CPU).

En dit was meteen mijn vraag. Dit weet ik dus niet. Misschien is het juist beter om ook lucht te verplaatsen in de open ruimte? Omdat het eventueel voor betere circulatie en dus koeling zorgt. Maar daar weet ik dus niet genoeg van af of het zo werkt. Dus is dat zo? @99ruud99

Edit: de GPU heeft overigens ook 2 ingebouwde fans dus dan zouden ze op elkaar blazen. Ik weet niet of dat nog uit maakt?

[ Voor 7% gewijzigd door Oosterhouter op 26-09-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Het is een open kast, geen grijze gesloten kast zoals in de jaren 90.
Dientengevolge valt er ook maar weinig lucht te verplaatsen aangezien je in een open kast nooit genoeg druk kunt opbouwen om lucht in een bepaalde richting in te sturen.
De kast komt al met 3 fans aan de voorkant, de fabrikant heeft de hele kast ingericht op optimale airflow, de waterkoeling componenten die je noemt voeren de warmte al uit de kast. De voeding blaast zijn eigen warmte rechtstreeks uit de kast, de videokaart koelt zichzelf en die warmte gaat voor het grootste deel omhoog door het mesh filter. Ik weet niet wat je nog meer wilt koelen, maar op een enkele outtake fan na zie ik de noodzaak niet in om nu al de hele kast vol te proppen met fans die alleen maar lawaai toevoegen. Al helemaal niet omdat je nog niet eens weet wat de temperaturen in de nog te bouwen configuratie zijn. Dat de kast mogelijkheden heeft voor het toevoegen van extra fans betekent nog niet dat dat ook moet.
Oh, en ik heb ook een NZXT kast (type 5), staat flink te stampen om hoge resolutie AI beeldgeneratie te kunnen doen, maar met alleen de 2 bijgeleverde fans blijven mijn componenten ver beneden de maximale temperatuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former