Dode laptop SSD clonen

Pagina: 1
Acties:

• ffdoordoen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-01 12:15
Hi medetweakers,

Van het weekend is helaas mijn laptop overleden. Doet niets meer, google search levert een vermoedelijk dood moederbord op.

De laptop is uit 2019, na wat rondvragen kost reparatie bijna net zo veel als een nieuwe. Dat laatste gaat het dan worden.
Nu het volgende probleem: Mijn laatste back-up is van een maand voor hij naar de eeuwige jachtvelden ging. Ik heb afgelopen maand best wel wat zaken opgeslagen die ik graag terug heb.

Ik las dat de SSD te clonen met een usb adapter zou moeten zijn om de gegevens van afgelopen maand terug te halen. Ik heb artikelen over een sata disc gezien maar niet veel over een M.2 en wat ik vond heeft het over keys e.d. wat het niet duidelijker maakt.

Vond deze op amazon: https://www.amazon.com/M-...r-Enclosure/dp/B076DCNZM3
Is dit de hardware die ik nodig heb? Nog andere tips? Andere vraag die ik niet helemaal snap: Als ik m zou clonen, hoe voorkom je dan dat ie windows e.d. "opstart"?

Laptop is een Lenovo 330S 15IKB 81F5. SSD zou volgens support een 128GBPCIeM.2 zijn.

Zoals jullie misschien al merken, ik heb hier geen kaas van gegeten. Dus Jip&Janneke hulp zou wel fijn zijn.

Thnx
James

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ffdoordoen schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:03:
Vond deze op amazon: https://www.amazon.com/M-...r-Enclosure/dp/B076DCNZM3
Is dit de hardware die ik nodig heb? Nog andere tips? Andere vraag die ik niet helemaal snap: Als ik m zou clonen, hoe voorkom je dan dat ie windows e.d. "opstart"?

Laptop is een Lenovo 330S 15IKB 81F5. SSD zou volgens support een 128GBPCIeM.2 zijn.
Als dit klopt, is de SSD die je hebt een PCIe/NVMe M.2-schijf. De adapter waar je naar linkt werkt echter met SATA (en nadrukkelijk niet met PCIe/NVMe). Het idee is verder wel prima trouwens, maar je zal een adapter moeten vinden voor M.2 met ondersteuning voor PCIe/NVME (en ook die zijn er genoeg te vinden).

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
En dan niet clonen (dat is in jouw geval onhandig en nergens voor nodig), maar gewoon de gegevensbestanden kopiëren naar een andere gegevensdrager. Dan heb je je bestanden direct weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffdoordoen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-01 12:15
Dank, hier kan ik wat mee. Van het weekend ff kijken hoe ver we komen.