Compressor (fiets)banden oppompen: Wat doe ik fout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:46
Mijn vraag:

Omdat fietsbanden tegenwoordig best wel hard opgepompt moeten worden (in mijn geval 4 bar) en ik graag zou zien dat ik de druk kan meten zodat ik zeker weet dat het goed is dacht ik: Laat ik het goed oplossen, ik koop een compressor. Kan ik ook meteen de autobanden thuis doen en nog wat andere klusjes in de toekomst. En gereedschap kopen is gewoon leuk :P

Autobanden gaat perfect, maar ik heb een probleem met de fietsbanden: Wat ik ook probeer, er blijft lucht ontsnappen die langs het (Frans) ventiel vloeit. Maw er is geen "sluitende" connectie. Ik kan daardoor de band wel oppompen (er gaat ruim voldoende lucht de band in) maar doordat e.e.a. niet afsluit kan ik vervolgens op de meter de druk niet aflezen omdat er geen tegendruk is.

De compressor op werkdruk van 4 bar zetten en dan oppompen lijkt me ook niet de oplossing want die band wordt natuurlijk nooit 4 bar op die manier als er lucht ontsnapt.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Einhell compressor olievrij TC-AC 190/6/8 OF -1200W - 6L - 8 bar
https://www.praxis.nl/ger...f-1200w-6l-8-bar/10139212

Einhell bandenvulpomp met spanningmeter 0-8 bar
https://www.praxis.nl/ger...ningmeter-0-8-bar/5112686

Einhell luchtdrukadapterset 8-delig
https://www.praxis.nl/ger...apterset-8-delig/10139237

Uit die laatste set is met name deze relevant:

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/fietsadapter.jpg

De handleiding is zo summier dat deze waardeloos is, maar deze schroef je dus uit elkaar, je doet er je adapter voor gewoon naar frans ventiel in (meerdere geprobeerd, maakt geen verschil) en schroeft het geheel op je frans ventiel van je velg.

Het gaat dus fout in de bevestiging van de slang met drukmeter op het verloopstuk, terwijl ze beiden van Einhell zijn. HELP!

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De koppelstukjes op allerlei manieren geprobeerd te bevestigen, zowel op voor- en achterwiel om ventiel uit te sluiten, ventielen goed opengedraaid, handleiding geraadpleegd (waardeloos), broer mee laten kijken die verspaner is, gevloekt en nu topic aangemaakt

Beste antwoord (via KnoxNL op 27-09-2024 08:38)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02
KnoxNL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:17:

De koppelstukjes op allerlei manieren geprobeerd te bevestigen, zowel op voor- en achterwiel om ventiel uit te sluiten, ventielen goed opengedraaid, handleiding geraadpleegd (waardeloos), broer mee laten kijken die verspaner is, gevloekt en nu topic aangemaakt
Ik heb ook een Einhell en dit dopje. Wij hebben een stal vol fietsen, dunlop, presta, schrader, alles dus.
Nu is het bij de presta (franse) ventielen inderdaad zo dat het pinnetje bij sommige ventielen iets langer is. In dit einhell dopje zit een poreus eindstukje, dat lucht doorlaat maar ook het ventiel opendrukt. Maar doordat bij sommige ventielen de pin langer is, sluit de schacht van het ventiel niet aan op het rubber en lukt het dus niet.
Ik heb voor die fietsen dus gewoon een ander verloopje gekocht.
Zoiets ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQlrcoRgARdfvlMaHwvF7Yg2LHkzlePxLOT-cDxqMk8ZGitHgHHKHZ0OckKseTFJNM9tcFsZDIxIR4jLLrPGJRtkJxe173oK64E3j1xhdsbBKkVle4CH8TTlv38NlK2&usqp=CAc

Maar je kunt in principe elke schrader => presta verloop gebruiken, maar ik wilde geen schroefverbinding.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien een open deur, maar: je weet dat je een Frans ventiel open moet draaien voordat je het kan oppompen?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25
Begrijp ik het goed dat je 2 verloopnippels gebruikt, een nippel voor vulpomp - gewoon fietsventiel en een nippel gewoon ventiel - frans ventiel?
Dan misschien eens proberen met een directe nippel.

@AlterEgo en nog belangrijker, ook weer dichtdraaien.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:33
Ga naar een goede fietsenmaker en haal een frans ventiel verloopstukje naar regulier ventiel, neem je bandenvulpomp met manometer mee zodat je kunt controleren of e.e.a. past.
Waarschijnlijk heeft de fietsenmaker zelf ook zo'n setje om banden met frans ventiel op te kunnen pompen.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:10

StarWing

Huh ?!?

Sorry, maar 4 bar voor een fiets is peanuts. Ik doe m'n hybride/koersfiets tot 8/9bar met een goede handpomp.
Koop een goede fietspomp in de detailhandel ipv een compressor.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
@AlterEgo Daarom staat er ook bij wat ik gedaan heb expliciet dat ik het ventiel opengedraaid hebt. Ik had die vraag al verwacht :P

@JukeboxBill Ik gebruik het verloopstuk van de foto van Einhell die je open moet draaien en een verloop van normaal --> frans in moet doen. Beide koppelstukjes individueel passen sowieso niet op de compressorslang of het vantiel.

@Yaksa Heb ik 3 verschillende, gewoon goede van Simson e.d. Past de compressorslang niet op zonder het getoonde Einhell verloopstuk. :) De handmatige ouderwetse bandenpomp doet het daar wel prima mee trouwens, maar dan kan ik nog de druk niet lezen.

@StarWing Dat zou een conclusie kunnen zijn maar ik ben nog niet bereid de handdoek in de ring te gooien omdat ik voor de compressor ook wel andere use cases zie (die niets met banden oppompen te maken hebben.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:33
Al bij de fietsenmaker geweest?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• KnoxNL
Kan altijd nog inderdaad. Kleine moeite als hier de gouden tip niet uit voorkomt.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
StarWing schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:42:
Sorry, maar 4 bar voor een fiets is peanuts. Ik doe m'n hybride/koersfiets tot 8/9bar met een goede handpomp.
Ze moeten die Fatbikes maar met 9 bar opblazen.

Ontopic: 4 bar is bij dunne banden echt te weinig, bij een racefiets is 7+ bar heel normaal.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Hmmm, hier thuis heb ik laatst bij een stuk of drie reguliere stadsfietsen de banden opgepompt en daar stond op de buitenkant van de fietsband een gewenste luchtdruk - en bij alledrie was dat iets rond de 5 bar. En daarmee vond ik zelf de band echt wel hard genoeg opgepompt.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30

Illusion

(the art of)

Sluit een andere slang aan op je bandenvulpomp. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bakkerracingp...lang-voor-rennkompressor/

Al die verloopjes zal altijd drama blijven.

Overigens heb ik gewoon een gele joe-blow fietspomp en daarmee heb ik mn banden sneller vol (6bar) dan wanneer ik de compressor naar buiten moet rijden.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
De nippel die @KnoxNL laat zien is volgens mij voor het normale hollandse ventiel.
Met frans ventiel en auto ventielen heb ik eigenlijk alleen goede ervaringen met de SKS multivalve, die ook aan de meeste fietspompen zit.

Bij Amazon heb ik er een gevonden aan een compressor pistool.
Maar de sks multivalve is ook met slang te vinden, die je dan zelf aan een pistool moet zien te knopen met een verloopje. Nu lijkt mij dat wat lastig, omdat je dan de exacte schroefdraden moet weten, en moet kunnen vinden in een verloopje.

Dus hierbij de link voor het kant en klare pistool:
https://www.amazon.nl/Com...ressor%2Caps%2C65&sr=8-22

Hoe groter de band is, hoe lager de luchtdruk meestal.
Met mijn mountainbike rijd ik op 1,5 bar rond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glHlOPHh8Ntcwqfy7jFNNOitUfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L2ZCvt6zn7lam5btQIGGJfvW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqHiLcG8IKbUsB1dIm8BETZJd88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Czxo1xmJGYu3EmfLyAOxYB9K.png?f=user_large

@KnoxNL

Deze adaper moet je overigens hebben voor frans ventiel.
Daarna kan je er met elke autobanden pomp luchtdicht op aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uik6kUz3J5L38XchXcPZTmlkhhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ou9sIM3R3VDyC3Atji1KgdqR.png?f=fotoalbum_large
https://www.makita.nl/art...dapter-frans-ventiel.html

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 26-09-2024 11:39 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Illusion schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:17:
Sluit een andere slang aan op je bandenvulpomp. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bakkerracingp...lang-voor-rennkompressor/

Al die verloopjes zal altijd drama blijven.

Overigens heb ik gewoon een gele joe-blow fietspomp en daarmee heb ik mn banden sneller vol (6bar) dan wanneer ik de compressor naar buiten moet rijden.
Die slang had ik ook gevonden :P

Zelf heb ik ook de Joe-blow, en dat ding is echt fantastisch.
Doe er zelfs mijn autobanden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-06 22:33
Beetje off topic, maar om mensen niet onnodig naar een compressor te laten grijpen: je kunt autobanden zeer goed met een fietspomp oppompen. Zit vaak over het algemeen minder druk op dan op de gemiddelde fietsband... En een gratis workout ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

KnoxNL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:46:
@StarWing Dat zou een conclusie kunnen zijn maar ik ben nog niet bereid de handdoek in de ring te gooien omdat ik voor de compressor ook wel andere use cases zie (die niets met banden oppompen te maken hebben.
Klinkt vaagjes als een sunk cost fallacy. Maar dat maakt helemaal niets uit en je kan de compressor alsnog voor andere dingen gebruiken. Ik heb ook een compressor maar die gebruik ik niet voor mijn fietsbanden, eigenlijk moet je je compressor elke keer leeg laten lopen na gebruik en als je even je banden op wilt pompen moet je dus je compressor evt naar een stopcontact rijden, dan wachten tot deze op genoeg druk is gekomen (in jouw geval in een godskleretyfusherrie van 97dB! ik heb voor een paar tientjes meer een low-noise met veel grotere tank die maar 60dB doet) en daarna kan je pas aan je eerste band beginnen. In die tussentijd heb ik met mijn normale fietspomp (met drukmeter) beide banden al op de juiste druk gezet en de boel weer opgeruimd.

Voor een paar tientjes heb je een gewone fietspomp met drukmeter die zonder verloopjes op je ventielen past. Ik heb denk ik meer dan 10 jaar geleden de voorloper van deze gehaald, die doet het nog steeds prima en die kan in tegenstelling tot jouw compressor wel bijv. wielrenfietsbanden tot de juiste druk oppompen.

Als je toch aan de compressor wilt vasthouden moet je zoals gezegd het aantal verloopnippels minimaliseren, dus maximaal 1 verloopje. Maar daarmee blijf je het risico lopen dat ze niet goed afsluiten zoals je al hebt ondervonden, dus het liefst geen en dan heb je een andere bandenpomp nodig voor je compressor. Ander alternatief is je binnenbanden vervangen voor andere met een auto-ventiel :+ Qua kosten is het waarschijnlijk net zo duur om een fatsoenlijke fietspomp aan te schaffen.
Luapper schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:27:
Beetje off topic, maar om mensen niet onnodig naar een compressor te laten grijpen: je kunt autobanden zeer goed met een fietspomp oppompen. Zit vaak over het algemeen minder druk op dan op de gemiddelde fietsband... En een gratis workout ;-)
Inderdaad, dat heb ik met diezelfde pomp ook een aantal keer gedaan, het duurt wel even en mensen kijken je misschien raar aan, maar werkt prima.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 26-09-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
DataGhost schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:34:
[...]

Klinkt vaagjes als een sunk cost fallacy. Maar dat maakt helemaal niets uit en je kan de compressor alsnog voor andere dingen gebruiken. Ik heb ook een compressor maar die gebruik ik niet voor mijn fietsbanden, eigenlijk moet je je compressor elke keer leeg laten lopen na gebruik en als je even je banden op wilt pompen moet je dus je compressor evt naar een stopcontact rijden, dan wachten tot deze op genoeg druk is gekomen (in jouw geval in een godskleretyfusherrie van 97dB! ik heb voor een paar tientjes meer een low-noise met veel grotere tank die maar 60dB doet) en daarna kan je pas aan je eerste band beginnen. In die tussentijd heb ik met mijn normale fietspomp (met drukmeter) beide banden al op de juiste druk gezet en de boel weer opgeruimd.

Voor een paar tientjes heb je een gewone fietspomp met drukmeter die zonder verloopjes op je ventielen past. Ik heb denk ik meer dan 10 jaar geleden de voorloper van deze gehaald, die doet het nog steeds prima en die kan in tegenstelling tot jouw compressor wel bijv. wielrenfietsbanden tot de juiste druk oppompen.

[...]

Inderdaad, dat heb ik met diezelfde pomp ook een aantal keer gedaan, het duurt wel even en mensen kijken je misschien raar aan, maar werkt prima.
Compressor leeg laten lopen na gebruik???
Die van mij staat al 20 jaar op 12 bar, nu en dan even water aftappen maar verder niks aan doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Ronald.42 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:39:
[...]

Compressor leeg laten lopen na gebruik???
Die van mij staat al 20 jaar op 12 bar, nu en dan even water aftappen maar verder niks aan doen.
Niemand doet het maar het staat waarschijnlijk wel in de handleiding :+ daarom zei ik ook "eigenlijk". Als je hem steeds leeg laat lopen hoef je waarschijnlijk ook geen water af te tappen en voorkom je roestvorming in het drukvat.

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 26-09-2024 09:40 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:54
Mijn vader heeft jaren een compressor gehad en gebruikte deze als hij hem toch aan had staan wel eens om een band op te pompen maar veel vaker was het gewoon alles langs met een fietspomp en even extra pompen als hij wat laag was.En meeste compressor handleidingen geven idd aan dat de tank drukloos moet zijn voor je hem wegzet.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
Er zijn toch gewoon handpompen met een drukmeter erop? Die heb ik thuis ook staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
Ik heb een compressor, maar gebruik dat ding niet. Gewoon met de fietspomp idd. Zoveel makkelijker om even met het fietspompje naar de auto ipv met die hele compressor slepen.

Komt bij dat de meeste bandenspanningspompen gewoon totale crap zijn. Ik heb eentje van Ferm, die geeft een te hoge druk aan, dus als je hem dan op de "juiste" druk zet rijd je met zachte banden.

Heb zelf een 8 bar fietspomp van SKS en dan een analoge bandenspanningsmeter van Carpoint om de druk te controleren. Fietspomp wijkt niet heel veel af van de bandenspanningsmeter. De Ferm pomp die ik op de compressor heb geeft 2.5 bar aan terwijl de bandenspanningsmeter 2.2 aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
@KnoxNL
Ik gebruik een Schwalbe Airmax Pro voor het meten van de bandenspanning.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Probleem met autobanden is dat (natuurlijk ook afhankelijk van het type band) het volume vaak veel groter is, alleen de uiteindelijke druk lager. Met een fietspomp ben je wel even bezig en een te kleine compressor zal oververhit raken na de eerste band.

@TS: Ik heb zelf gewoon op Bol een willekeurig setje verloopstukken gekocht, nog geen enkel ventiel tegengekomen dat ik met mijn compressor niet opgepompt krijg. Het klemmetje op het einde van het pistool met de drukmeter erop sluit niet altijd perfect aan (dus dan lekt er vaak wat lucht weg) maar alles van autobanden tot kruiwagens tot fietsen, maar ook ballen, zwembaden en zelfs ballonnen mee opgeblazen zonder problemen.
Je moet gewoon even het juiste verloopstuk zoeken, zou niet meer dan een paar euro moeten kosten.

Ik heb overigens een tijdje geleden een compressor voor in de auto gekocht die je gewoon instelt op hoeveel bar je wil en dan hou je het knopje ingedrukt, dat werkt echt perfect. Is iets langzamer dan mijn gewone compressor, maar het scheelt zoveel gedoe met proberen om dingen op de juiste druk te krijgen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25
Oon schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:21:
[...]

Probleem met autobanden is dat (natuurlijk ook afhankelijk van het type band) het volume vaak veel groter is, alleen de uiteindelijke druk lager. Met een fietspomp ben je wel even bezig en een te kleine compressor zal oververhit raken na de eerste band.

@TS: Ik heb zelf gewoon op Bol een willekeurig setje verloopstukken gekocht, nog geen enkel ventiel tegengekomen dat ik met mijn compressor niet opgepompt krijg. Het klemmetje op het einde van het pistool met de drukmeter erop sluit niet altijd perfect aan (dus dan lekt er vaak wat lucht weg) maar alles van autobanden tot kruiwagens tot fietsen, maar ook ballen, zwembaden en zelfs ballonnen mee opgeblazen zonder problemen.
Je moet gewoon even het juiste verloopstuk zoeken, zou niet meer dan een paar euro moeten kosten.

Ik heb overigens een tijdje geleden een compressor voor in de auto gekocht die je gewoon instelt op hoeveel bar je wil en dan hou je het knopje ingedrukt, dat werkt echt perfect. Is iets langzamer dan mijn gewone compressor, maar het scheelt zoveel gedoe met proberen om dingen op de juiste druk te krijgen.
Bij een autoband is het meestal gewoon op spanning brengen ipv helemaal vullen. Dat heb je met max 10x pompen wel voorelkaar. Bij een platte band kan je idd een complete compressorvulling kwijt in 1 band.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
KnoxNL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:17:

Ik heb ook een Einhell en dit dopje. Wij hebben een stal vol fietsen, dunlop, presta, schrader, alles dus.
Nu is het bij de presta (franse) ventielen inderdaad zo dat het pinnetje bij sommige ventielen iets langer is. In dit einhell dopje zit een poreus eindstukje, dat lucht doorlaat maar ook het ventiel opendrukt. Maar doordat bij sommige ventielen de pin langer is, sluit de schacht van het ventiel niet aan op het rubber en lukt het dus niet.
Ik heb voor die fietsen dus gewoon een ander verloopje gekocht.
Zoiets ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQlrcoRgARdfvlMaHwvF7Yg2LHkzlePxLOT-cDxqMk8ZGitHgHHKHZ0OckKseTFJNM9tcFsZDIxIR4jLLrPGJRtkJxe173oK64E3j1xhdsbBKkVle4CH8TTlv38NlK2&usqp=CAc

Maar je kunt in principe elke schrader => presta verloop gebruiken, maar ik wilde geen schroefverbinding.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
In de wielrennerij rijdt bijna niemand nog met zulke keiharde hoepels. Bandbreedte van een gemiddelde koersfiets is tegenwoordig 28 of 30mm en tubeless. Dus die druk is echt niet nodig.
Gemiddeld is 4/5 bar en vaak lager. (Ik rij op 3,75bar)

Rolweerstand discussie is ook al eens gedebunked.

---------------

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Hoeveel druk goed is hangt natuurlijk van je fiets af. 8/9 bar is leuk voor een racefiets met smalle bandjes, maar voor een stadsfiets is 8/9 bar veel te veel. En voor een MTB al helemaal dan kun je er net zo goed ijzeren ringen omheen leggen, en compressor werkt prima zolang je maar een goed verloopstukje gebruikt. Ik heb een compressor van B&D en een verloopstukje van Frans naar autoventiel en dat werkt gewoon perfect.

• Hagdos
  • Laatst online: 08:34
vanaalten schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:16:
[...]

Hmmm, hier thuis heb ik laatst bij een stuk of drie reguliere stadsfietsen de banden opgepompt en daar stond op de buitenkant van de fietsband een gewenste luchtdruk - en bij alledrie was dat iets rond de 5 bar. En daarmee vond ik zelf de band echt wel hard genoeg opgepompt.
Op de buitenkant van je band staat de maximale druk die die band aan kan. Dat is niet per se de "beste" druk. (Dit geldt zowel voor fiets- als autobanden).

Als je fietsbanden tot het maximale oppompt op een stadsfiets stuiter je waarschijnlijk van je zadel bij elk drempeltje, maar rij je verder wel lekker efficiënt. Iets minder druk (~4 bar) maakt je rit een stuk comfortabeler. Te laag, en je bent al je trapenergie kwijt aan de vervorming van je banden (meer rolweerstand).

Wat de beste druk is hangt af van hoe je graag fietst, en hoe goed je lokale fietspaden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:50
Ik lees naast de opmerkingen over een fietspomp kopen of naar de fietsenmaker gaan niet echt een antwoord.
Of ik het nou eens ben of niet eens met de fietspomp doet er niet toe... Ieder zijn keuze.

Voor zover ik het kan inschatten is dit aan de hand.
Het oppompen van fransventiel gaat prima. Zodra je geen druk meer geeft vanuit de compressor slaat het fransventiel dopje dicht. Dit gebeurd pas als er een druk verschil ontstaat tussen aanvoerslang en intern in de band.

Normaal zou de druk meter de restdruk in de slang moeten kunnen meten. Blijkbaar is er geen restdruk en is er dus niets te meten. Is er ergens een lekje in het koppelstukjes cirquit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 12:24
hier is een truukje voor.

1. draai het franse ventiel open
2. draai het verloopje (frans naar 'auto' ventiel) op het franse ventiel.
3. als je nu het banden pistool (met manometer!) op het verloop drukt, zie je geen druk op de manometer.
4. pomp lucht erin. als je nu de druktoevoer stopt zie je wat in de band zit, maar loopt af.

Het is dus gewoon een kwestie van korte drukstootjes. tot de naald op de 4 bar staat als je de druktoevoer stopt. Klinkt omslachtig, maar als je het 1x gedaan hebt snap je het.

[ Voor 4% gewijzigd door BasE! op 26-09-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:23:
[...]

Bij een autoband is het meestal gewoon op spanning brengen ipv helemaal vullen. Dat heb je met max 10x pompen wel voorelkaar. Bij een platte band kan je idd een complete compressorvulling kwijt in 1 band.
Wanneer ik voor vakantie een halve bar moest bijpompen, werd ik helemaal gestoord van het voetpompje wat ik er eerst voor had. Je staat je helemaal suf te trappen om een grote autoband vol te krijgen. En dat x4. Jaren volgehouden, maar uiteindelijk een compressor gekocht. Wat een verademing! Ik meet altijd na met een losse bandenspanningsmeter.

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 28-09-2024 02:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Hagdos schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:51:
[...]

Te laag, en je bent al je trapenergie kwijt aan de vervorming van je banden (meer rolweerstand).
Dat is een hardnekkige mythe. Je leest het overal, en het gerammel en gestuiter voelt heel snel maar het is niet zo.
https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/

@pliesie Het verloopje van de TS drukt het ventiel open. Ik heb precies dit verloop. Er zit een poreus dopje in om de ventielkern open te duwen. Maar bij sommige presta ventielen past dit verloop niet goed. Dus dan drukt ie wel het ventiel al open, terwijl de schacht nog niet luchtdicht in het rubber zit.

@FRANQ Het past inderdaad ook voor dunlop ventielen, maar door het dopje óók voor presta. En de standaard aansluiting op een manometer is meestal schrader (dwz wat je op een auto en soms nog wel eens MTB ziet) Je kunt dat binnenstukje eruit peuteren maar dan doet je manometer het dus niet als je hem erop zet zonder te pompen. En als je vaak dunlop oppompt dan slijt het rubber manchet dus zal een presta ventiel niet zo goed meer afgedicht worden, maar ik denk niet dat dat het issue van de TS is.

Presta=sclaverand=frans (meeste sportieve toer, race, en MTB, en tubeless)
Schrader=oudere mtb/kruiwagens/soms kinderfietsen en natuurlijk auto
Dunlop=blitz=De "hollandse" stadsfiets ventielen, ook vaak op vouwfietsen en ebikes.

[ Voor 35% gewijzigd door Mistraller op 26-09-2024 21:22 ]

---------------

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
BasE! schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:18:
hier is een truukje voor.

1. draai het franse ventiel open
2. draai het verloopje (frans naar 'auto' ventiel) op het franse ventiel.
3. als je nu het banden pistool (met manometer!) op het verloop drukt, zie je geen druk op de manometer.
4. pomp lucht erin. als je nu de druktoevoer stopt zie je wat in de band zit, maar loopt af.

Het is dus gewoon een kwestie van korte drukstootjes. tot de naald op de 4 bar staat als je de druktoevoer stopt. Klinkt omslachtig, maar als je het 1x gedaan hebt snap je het.
Dit idd. Met mijn makita accu pomp, is dit ook het geval. Op het moment dat je stopt met pompen, slaat het ventiel dicht, en meet je enkel de druk die nog aanwezig is in de vulslang. En die loopt langzaam leeg.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

BasE! schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:18:
kendo schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:18:
[...]

Dit idd. Met mijn makita accu pomp, is dit ook het geval. Op het moment dat je stopt met pompen, slaat het ventiel dicht, en meet je enkel de druk die nog aanwezig is in de vulslang. En die loopt langzaam leeg.
Dit is niet zonder meer waar. Volgens mij alle (in ieder geval de meeste) autobandenvulpistolen hebben een palletje wat de pin in het ventiel indrukt, en daarbij moet de manometer direct aangeven wat de druk in de band is. Als dat niet gebeurt zou je de bandenspanning ook nooit kunnen laten zakken met de knop die daar speciaal voor aan de zijkant van het vulpistool gemaakt is. Afhankelijk van de lengte van je verloopje en hoe ver die op het frans ventiel geschroefd wordt, wordt deze ook opengehouden door het vulpistool. Dus als dan de boel leegloopt is het daadwerkelijk de band die mee leegloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:28
De oplossing is al gepost, maar hoezo een compressor - ja het kan, maar je gaat echt niet dood van 10x zo'n hendel naar beneden drukken. Deze tijdje geleden gekocht en is zijn geld volledig waard (ook bij allerlei andere winkels te krijgen uiteraard):

https://www.mantel.com/topeak-joe-blow-sport-iii-fietspomp

Ik pomp mijn fietsbanden daarmee op tot 5 bar, hoef je echt niet hard voor te werken - hij kan veel verder.

Zoals iemand al schreef, je kunt er ook gewoon je autobanden mee oppompen. De druk daarop is namelijk veel lager. Er zit natuurlijk wel meer in, dus je moet vaker pompen. Dat kan wel een beetje een kleine work-out worden, maar voor een paar tienden er bij ben je met 50x pompen echt wel klaar.

Anyway, nu je die compressor eenmaal hebt: weet je zeker dat het verloopstukje voor een frans ventiel is, en niet voor Dunlop? Want dat gaat dan inderdaad niet passen. Hij lijkt mij er aan de brede kant uit te zien, maar dat kan ook gewoon zo lijken.

• Hagdos
  • Laatst online: 08:34
Mistraller schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:56:
[...]

Dat is een hardnekkige mythe. Je leest overal, en het gerammel en gestuiter voelt heel snel maar het is niet zo.
https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/
Zoals altijd is er een gouden midden. Een té lage bandenspanning kost je zeker wel meer energie, dat laat ook jouw grafiekje zien. Als ik mijn banden te lang niet bijpomp en ze zakken naar minder dan 3 bar dan ga ik zeker wel langzamer (niet alleen gevoelsmatig).

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 20:06
Ik heb zo'n Bosch Easypump gekocht in een aanbieding, vond ik wel een geinig ding maar verwachtte er niet veel van. Pompt alles op d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67OHLY9YWraO_7OYLOMGhDMeufc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruHlnMIguit2ob5nBRiO4u4H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzNG2rLiSV-GfYgiPQyWFQRHE9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOvtKqYo2ZXD6ozjHO5XShZS.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier kan je dat messing membraan stukje zien waar jouw ventiel op stuit. Dat kan je eruit halen (bij mij althans wel) en dan past het ventiel er verder in, maar zie je bij aansluiten dus geen druk, en belangrijker, je kunt dan geen lucht aflaten als je teveel druk hebt! Iets wat ik zelf bij mijn MTB nogal eens gebruik, want mul zand vereist een lagere druk.

Verloopje dat ik voor de weerbarstige ventielen heb die niet goed passen op dat messing ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ybp35p8trSiroETLAPx48EsooA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FecnqbgsciGODJUUniAy2Eyo.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt ook schroefverbindingen hebben inderdaad, zoals op mijn CO2 pompje. Die hebben wel als nadeel dat je de ventiel kern nog wel eens los draait als ie niet vast genoeg zat. (Mits de ventielkern verwijderbaar is, dat is niet altijd zo.) En dan is je band in 0,5 seconden leeg :+ Maar ook daar zit een klein manchet in zodat ze afsluiten. Maar ik meen dat die ook het ventiel nooit opendrukken dus je kunt dan alleen aflezen als je ook echt druk zet, en niet aflaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAM6Ddk3VqD7Kf7djMV4d3ZTe1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkaoGo49szQLBm3VzRXobqSo.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
Dank allemaal voor het meedenken!

Het lukt me nu even niet meer op iedereen individueel te reageren, iets meer reacties dan ik verwacht had.

VWB handpompjes, losse drukmeters en aanverwanten: Het is me inmiddels duidelijk een compressor hier misschien niet de meest logische en handige optie is. Beter had ik een losse bandenpomp gekocht voor de fiets met drukmeter en was ik mijn autobanden gewoon 2-maandelijks bij de wasstraat blijven oppompen zoals ik nu ook al doe.

Maar goed, die compressor heb ik nu eenmaal, kan ook niet ,meer terug en dan wil ik gewoon dat het werkt, en volgens sommige reacties hier moet dat ook gewoon kunnen.

Ik heb nu tips en trucs genoeg waar ik weer mee vooruit kan, waarvoor dank!
Ik markeer even het antwoord van @Mistraller voor nu even als "beste" want dat komt het dichtste in de buurt van wat ik zoek.

Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
De compressor is één van de stukken gereedschap die ik het meest waardeer hoor! Alleen heb ik wel een zware jongen gekocht dus ik heb ook een slagmoersleutel voor de winterbanden-wissels. Maar dingetjes schoonblazen, de fietsketting droogblazen na een natte fietsrit, de convectorput spinneweb vrij maken, Tuinsproeiers watervrij maken als het winter wordt; kleine verfspuit klusjes en natuurlijk alle banden.... Als je ooit een racefiets of MTB koopt met tubeless banden dan is een compressor by far het handigste :)

---------------

Pagina: 1