usb soundcard met 3x mini-jack out of toslink

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dasiro
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-05 13:49
Om m'n oude Z-5500 aan te sluiten op een hedendaagse windows 11 mini-pc zonder uitbreidingssloten (en slechts stereo-headset out) zoek ik een usb-oplossing die niet al te duur is. De mogelijke inputs zijn deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxO2lSBww7Os3BO_ZTawd6bON30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JicKrfMcfP4Zhqsk8P0533Px.jpg?f=user_large

Ik heb dit ding al eens geprobeerd, maar daar kreeg ik met alle mogelijke instellingen en drivers in het beste geval 1x front left en center uit over de mini-jacks, terwijl optical zelfs helemaal geen signaal uitstuurde (gebrek aan windows 11 support en drivers helpen er ook niet echt aan mee).

M'n kabels zijn allemaal nog goed, want als ik rear en center/sub aansluit op een gewone stereo dan krijg ik over elk kanaal wel het juiste geluid door.

Heeft iemand een idee voor een product van een bekender merk of iets dat je zelf in bovenstaande situatie werkend hebt gekregen met 5.1 audio?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Vraag is wat je wilt qua aansluiting (digitaal of analoog) en tevens wat je gebruik is. Als je bijvoorbeeld digitaal aan wilt sluiten om Dolby Digital dan wel DTS te hebben in games zijn de eisen anders dan dezelfde methode van aansluiten voor movies/series.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dasiro
Het simpelste leek me analoog via de mini-jacks, maar zelfs daar vind ik amper nog iets goedkoop voor en digitaal zijn de meeste dingen dat ik tegen kom beperkt tot stereo en dan kan ik even goed de headset-jack gebruiken. Via een optisch kabel is het natuurlijk een pak cleaner qua bekabeling en makkelijker weg te werken, maar dat is geen vereiste, aangezien dit een secundaire setup is in het tuinhuis.

Momenteel ben ik er in geslaagd om 4 van de 6 kanalen analoog werkend te krijgen (via 6ch direct) met uitzondering van center en rear right via het gelinkte toestel, maar dan zonder de c-media software (ben ik te weten gekomen via een of andere arabische account die over een soortgelijk product ging)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

dasiro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:18:
Momenteel ben ik er in geslaagd om 4 van de 6 kanalen analoog werkend te krijgen...
Ben ik toch benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Vier kanalen over een 3,5mm jack die veelal twee kanalen doet. Waarbij center en rear right ook niet logisch zijn qua missen, dat is geen paartje (paartjes zijn front left/right, rear left/right, center/subwoofer).

• dasiro
het zijn 3 mini-jacks hé ;)
het missen lijkt me aan de brakke implementatie op het toestel te liggen, want de paren werken juist als elke jack apart wordt aangesloten op een headphone-out

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Soundblaster heeft nog wel wat zo te zien. Niet heel goedkoop maar daarvan zou je toch wel verwachten dat het werkt. En wat andere "merken", vanaf 2 tientjes. Kwestie van uitproberen en terugsturen als het niet werkt.
https://www.google.com/search?q=usb+5.1+soundcard

Roomba E5 te koop

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Ik zie nu dat je doelt op genoemde "dit ding" uit een eerdere post, ik ging ervan uit dat je doelde op de ene 3,5 mm jack van de PC.

• dasiro
sig69 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:53:
Soundblaster heeft nog wel wat zo te zien. Niet heel goedkoop maar daarvan zou je toch wel verwachten dat het werkt. En wat andere "merken", vanaf 2 tientjes. Kwestie van uitproberen en terugsturen als het niet werkt.
https://www.google.com/search?q=usb+5.1+soundcard
De creative X3 en z'n opvolgers liggen zowat op het dubbele van prijs van wat ik zou willen uitgeven en dat proberen/terugsturen daar ben ik nu mee bezig, maar ze gebruiken allemaal dezelfde cmedia-chips die jaren oud zijn :/ daarom dat ik na tientallen quasi identieke producten hier ten rade kom

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Is een hdmi audio extractor een optie misschien?

Roomba E5 te koop

• dasiro
daar heb ik ook al aan gedacht, maar m'n 27" QHD monitor daar heeft geen hdmi, maar "slechts" displayport/vga/dvi en om de audio dan apart uit te sturen van het beeld gaat de setup vrees ik nog ingewikkelder maken.

• mdartu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 19:03
Ik heb deze in combinatie met een inmiddels antieke 5.1 speaker-set van Creative, aangesloten met 3x 3.5mm jack (groen/zwart/oranje zoals ook op jouw foto). Wordt direct herkend door Windows 10, geen aanvullende drivers benodigd. Wellicht wel voor wat meer exotische configuraties, maar "gewoon" 5.1 werkt out of the box. Of de SPDIF output ook werkt weet ik niet, ik las dat daar wel wat problemen mee zijn.

• dasiro
Degene die ik nu heb gebruikt dezelfde CM6206 chip met ingebouwde windows 11 drivers (ik heb dezelfde driver die gelinkt wordt ook getest, maar dat was dus met de resultaten waarover ik in de eerste post over sprak).
de SPDIF out doet het niet zonder SPDIF in en zou dan ook nog eens beperkt kunnen zijn tot 2.1
De officiële support vanuit CMedia stopt bij windows 10 en ondanks dat je soms geluk kan hebben met W10 drivers onder W11 geeft het in deze situatie niet het resultaat

• mdartu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-04 19:03
dasiro schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:59:
Degene die ik nu heb gebruikt dezelfde CM6206 chip met ingebouwde windows 11 drivers (ik heb dezelfde driver die gelinkt wordt ook getest, maar dat was dus met de resultaten waarover ik in de eerste post over sprak).
de SPDIF out doet het niet zonder SPDIF in en zou dan ook nog eens beperkt kunnen zijn tot 2.1
De officiële support vanuit CMedia stopt bij windows 10 en ondanks dat je soms geluk kan hebben met W10 drivers onder W11 geeft het in deze situatie niet het resultaat
Heb het nog even getest i.c.m. Windows 11 hier, met de standaard bij Windows geleverde drivers (USBAUDIO.SYS, versie 10.0.22621.3958 om precies te zijn). Ook daar werkt analoog 5.1 zoals verwacht. Als ik jou was zou ik even kijken of je terug kunt naar de standaard-driver of het met een andere PC proberen, anders heb je wellicht een defect exemplaar.

• dasiro
zal ik morgen nog eens testen, al is de enige "vervuiling" dat er op zat die cmedia-drivers, want ik had m'n installation-media een paar dagen geleden gemaakt en enkel een windows update laten draaien voordien, maar een defect is natuurlijk altijd mogelijk (zat wel nog mooi factory sealed. Ik heb vroeger bij MM zelf nog resealed, dus ken het verschil :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
wat later dan voorzien, maar met een nieuwe SSD en 24h2 vers geïnstalleerd jammer genoeg hetzelfde resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.reichelt.com/...skaart-190830?PROVID=2809

Zelf geen ervaring mee, maar zou zeggen dat je daar alle kanten mee uit moet kunnen. En werkt het niet stuur je hem terug :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
die is jammer genoeg ook op dezelfde CM6206 chip gebaseerd en identiek aan die 13 in een dozijn andere producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:04
Zou het niet kunnen zijn dat die chip de enige is die binnen jou prijsrange valt en dat chips die beter zijn of langere ondersteuning hebben gewoon duurder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:03
Misschien kun je een usb geluidskaart van Asus overwegen uit de Xonar reeks? Dat zijn ouwe beestjes uit de tijd van de Z5500. Vaak is het raadzaam om de standaard drivers van Windows te gebruiken bij geluidskaarten omdat de rest vaak buggy werkt in Windows sinds win 10 en 11.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Ik heb een Soundblaster X4 in gebruik: https://nl.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x4
Ben er erg tevreden over en heeft een heleboel aansluitingen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasiro
blamefull schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:00:
Zou het niet kunnen zijn dat die chip de enige is die binnen jou prijsrange valt en dat chips die beter zijn of langere ondersteuning hebben gewoon duurder zijn?
ik vrees het inderdaad :(
Pagina: 1