Ethernet kabel van PC rechtstreeks naar glasvezelkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Marcus_Cornelis
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Hallo iedereen,

Mijn modem staat (centraal van het huis) in de gang. Mijn glasvezelkast zit naast de TV, waar ik ook mijn PC heb staan voor het streamen van films. Er gaat een lange kabel van de glasvezelkast, onder de vloer door naar de modem in de gang.

Ik heb een splitter aan de glasvezelkast verbonden en daar vervolgens de modem aan gekoppeld. Ik dacht mooi makkelijk de PC aan de splitter aan te sluiten met een ethernetkabel zodat hij rechtstreeks is verbonden aan de glasvezelkast. Blijkbaar werkt dat niet. Ik had wel internet op mijn PC als ik hem aansloot aan de modem.

Is het mogelijk om een ethernetkabel direct van de glasvezelkast met mijn PC te verbinden (met nog een splitter ertussen)? Heb geen zin om nog een lange kabel van de modem weer terug naar de PC te plaatsen...

Thanks alvast!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Modem verplaatsen naar waar je PC staat, en dan de PC weer connecteren met je modem?

(afgezien daarvan, nee te kan niet zomaar het "signaal" voor je modem "splitten")

[ Voor 33% gewijzigd door bramassendorp op 25-09-2024 16:59 ]

• Marcus_Cornelis
Hm helaas moet de modem wel in de gang blijven staan zodat we overal goede wifi hebben. Dat wordt dan denk ik toch een lange kabel weer van de modem naar de PC..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:55
In plaats van het modem (eigenlijk router, maar vooruit), kun je ook een access point centraal ophangen, en het modem bij je pc.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:43
hcQd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:23:
In plaats van het modem (eigenlijk router, maar vooruit), kun je ook een access point centraal ophangen, en het modem bij je pc.
En die bij voorekeur wel bedraad aan je modem hangen.

• Marcus_Cornelis
hcQd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:23:
Aha, dit is een soort versterker? Raad je eentje aan?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:55
Marcus_Cornelis schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:34:
[...]

Aha, dit is een soort versterker? Raad je eentje aan?
Dat laat ik aan anderen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je zou eventueel met twee managed switches een vlan tunnel kunnen leggen. Maar dat moet je wel kunnen instellen.

• Marcus_Cornelis
https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9200000103106466/

Zou zoiets niet prima zijn? Hoef ik geen kabels te trekken

[ Voor 4% gewijzigd door Marcus_Cornelis op 25-09-2024 17:50 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04
Dat is een draadloze netwerkadapter voor je pc, daarmee kun je je pc verbinden met wifi. Je wil echter je pc bekabeld aansluiten zonder een extra kabel te trekken. De enige optie die ik zo lees is wat @hcQd zegt, plaats je router bij je glasvezelaansluiting en gebruik de bestaande utp kabel om een access point centraal aan te sluiten. En dat is niet het goedkoopste usb dongeltje op bol :) .

Als je er zelf moeilijk aan uit komt is het ook een idee dit eens voor te leggen aan je internet provider of een lokaal computerbedrijfje die hier handig mee zijn. Veel providers bieden hier goedwerkende oplossingen voor tegen een kleine betaling en bieden ook ondersteuning als er iets mee is :) .

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
Oplossing van @jeroen3 is het fraaist, maar vergt wat kennis inderdaad. Is het anders niet mogelijk om met behulp van de bestaande UTP kabel twee andere onder de vloer door te trekken? Dus de huidige UTP als trekdraad te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:22
Wat de anderen zeggen, het is niet lastig... de kabel ligt er al. Modem naar de glasvezelaansluiting met een korte utp en dan een korte utp van het modem naar je pc. En aan de lange kabel die er nu ligt voor het modem hang je een goed AP voor wifi door het hele huis. Als het modem van je provider dat nu al prima doet, dan zal ieder AP van een beetje kwaliteit het minstens zo goed doen.

uitvoering: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Die zal zeer wss prima aan je eisen voldoen...

Zoals ook al getipt door @Andros je kan het ook aan je provider vragen, die kunnen je ook wel apparatuur leveren voor een meerprijs... KPN levert bijvoorbeeld voor 2,49 per AP hun 'super wifi punten' en dat werkt zover ik het ken prima. Grote voordeel van die dingen is dat je er zelf bijna niets voor hoeft in te regelen omdat ze de instellingen zo van je modem overnemen... maar goed, ik weet niet of je bij KPN zit uiteraard ;)

• Marcus_Cornelis
Oke, ik ben toch voor de KPN superwifi punt gegaan. Eentje voor €50, prima. Bedankt iedereen!

[ Voor 69% gewijzigd door Marcus_Cornelis op 25-09-2024 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Die lange kabel erbij trekken is wel het beste (weinig elektraverbruik, geen extra aankopen van extra accesspoints, geen wifi vervuiling).

Je kan inderdaad je provider of een lokaal winkeltje vragen om een bedrade uitbreiding, letop dat je geen draadloze uitbreiding doet (lekker makkelijk voor de verkoop, maar je vertraagd de boel en belast de 'wifi ether')
Pagina: 1