Kleine meterkast uitbreiden naar 3 x 25A. Wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enok Jamal
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb een huisje gekocht. Er is een hele kleine meterkast waar de stroomaansluiting, slimme meter en een kleine groepenkast in zit.

Nu wil ik graag mijn aansluiting laten verzwaren naar 3 x 25A. Ik wil graag een fornuisgroep voor de keuken hebben, het schuurtje in de tuin een eigen groep geven, en een aantal groepen aanleggen voor een nieuw te bouwen geluidsstudio in de tuin (ik wil hier graag een warmtepomp van 3kw installeren en twee aparte 16A groepen beschikbaar hebben voor apparatuur).

Ik heb de hele middag zitten zoeken, lezen en puzzelen… maar kom er niet echt uit. Wat zouden jullie aanraden?

Hierbij een foto van de huidige kast, waarbij duidelijk wordt dat er wellicht niet veel uitbreiding inpast. Binnenlaat van de gehele kast is 28 x 65cm (b x h).

Jullie inzichten en eventueel advies worden zeer gewaardeerd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLdv_VUsWaWVFxu-iA5lOjqGvXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmojYykCY3MjkrgXMRe9FaaT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:01
Zit er boven die bol pur nog ruimte? Of optie om links of rechts uit te breiden?
In deze bestaande meterkast ga je nooit iets kunnen installeren dat voldoet aan de huidige norm

Als je gaat verzwaren naar 3 fase is je kast al bijna vol door de nieuwe hoofdschakelaar en de 3P+N voor koken

[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 25-09-2024 16:35 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat is wel erg weinig ruimte, zeker als je naar 3x25 wilt gaan.

Hoeveel fysieke ruimte kun je creëren in die kast?

Een nieuwe groepenkast hiervoor heb je toch minimaal 25x40 aan vrije ruimte nodig, boven de meter.

Kijk overigens ook eens naar een groepenkast generator van o.a. Elektramat, daar kun je gemakkelijk invullen wat je wilt hebben en je hebt het zo bij elkaar geklikt.

• Enok Jamal
pentaw1nz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:34:
Zit er boven die bol pur nog ruimte? Of optie om links of rechts uit te breiden?
In deze bestaande meterkast ga je nooit iets kunnen installeren dat voldoet aan de huidige norm

Als je gaat verzwaren naar 3 fase is je kast al bijna vol door de nieuwe hoofdschakelaar en de 3P+N voor koken
Er is hier verder geen ruimte beschikbaar. Niet in de huidige kast. Ik zou er voor kunnen kiezen om het “gat” verder uit te frezen in de muur, en zo de kast een stuk breder maken.

Ik begreep uit andere topics al dat deze kast als “hoofdverdeler” te gebruiken naar (bijvoorbeeld) twee sub-kasten geen al te beste optie is.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op zich zie ik niet direct een reden om naar 3 fase te gaan, 2x (2din) aardlek, 2x (2din) fornuisgroepen (fornuis + wp) en losse (1din) automaten voor de overige groepen kom je er volgens mij. Eventueel kan je nog met een onderverdeler werken waar je niet uitkomt.

Alternatief is Emat spul, die hebben 2din fornuisgroep volautomaat en 1 din volautomaten, daarmee spaar je 2 losse 2din aardlek automaten uit.

Het enige nadeel is dat die emat spanningsafhankelijk zijn, in de praktijk eigenlijk geen issue als de boel volgens de normen is aangelegd maar het is niet zo veilig als een 'normale' aardlek.

Oh sh*t.. er moet natuurlijk ook nog een hoofdschakelaar in, das ook nog 2din erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 25-09-2024 16:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je 33 cm hoogte hebt, zou je misschien deze Eaton kunnen toepassen.

• Enok Jamal
mrmrmr schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:45:
Dat haal ik net niet. Maximale ruimte zit zo rond de 28cm hoogte. Ik heb al flink zitten zoeken. De kleinste die ik kon vinden is inderdaad 33cm hoog.

Het wordt puzzelen c.q. frezen vrees ik.

• Enok Jamal
DukeBox schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:43:
Op zich zie ik niet direct een reden om naar 3 fase te gaan, 2x (2din) aardlek, 2x (2din) fornuisgroepen (fornuis + wp) en losse (1din) automaten voor de overige groepen kom je er volgens mij. Eventueel kan je nog met een onderverdeler werken waar je niet uitkomt.

Alternatief is Emat spul, die hebben 2din fornuisgroep volautomaat en 1 din volautomaten, daarmee spaar je 2 losse 2din aardlek automaten uit.

Het enige nadeel is dat die emat spanningsafhankelijk zijn, in de praktijk eigenlijk geen issue als de boel volgens de normen is aangelegd maar het is niet zo veilig als een 'normale' aardlek.

Oh sh*t.. er moet natuurlijk ook nog een hoofdschakelaar in, das ook nog 2din erbij.
Interessant! Maar kan ik die groepen allemaal kwijt op een enkele 35A aansluiting? Dat zou prachtig zijn!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Enok Jamal schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:49:
Maar kan ik die groepen allemaal kwijt op een enkele 35A aansluiting?
Dat kan ik niet voor je uitmaken, dan moet je een beetje gaan rekenen. Ik heb een 1x40A aansluiting, ben nog nooit tegen het limiet aangelopen maar heb ook nooit alles tegelijk aangezet in huis.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Laatst online: 23-05 19:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Enok Jamal schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:48:
[...]

Dat haal ik net niet. Maximale ruimte zit zo rond de 28cm hoogte.
[...]
Is dat nadat de pur verwijderd is? Daar is volgens mij wel wat te winnen. Sowieso vind ik dit een vreemde manier van afwerken.

Ik heb zelf ooit om ruimte te maken een rij stenen extra verwijderd aan de bovenzijde van zo'n uitsparing.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Enok Jamal
m-vw schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:54:
[...]

Is dat nadat de pur verwijderd is? Daar is volgens mij wel wat te winnen. Sowieso vind ik dit een vreemde manier van afwerken.

Ik heb zelf ooit om ruimte te maken een rij stenen extra verwijderd aan de bovenzijde van zo'n uitsparing.
Die pur zou nog wat extra ruimte kunnen opleveren. Paar stenen eruit halen ben ik overigens ook niet bang voor.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:12

timovd

Voorsprong door techniek

mrmrmr schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:45:
Alleen mag je dan weer geen kookgroep (2x16A) plaatsen achter 3x25A. Je kunt de ALS's er uithalen en alleen spanningsonafhankelijke 1 DIN brede ALA's plaatsen.

Edit: en al vaak gezegd hier. Dat PUR wil je hier niet.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 25-09-2024 17:02 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Enok Jamal
timovd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:02:
[...]

Alleen mag je dan weer geen kookgroep (2x16A) plaatsen achter 3x25A. Je kunt de ALS's er uithalen en alleen spanningsonafhankelijke 1 DIN brede ALA's plaatsen.

Edit: en al vaak gezegd hier. Dat PUR wil je hier niet.
Kan er dan überhaupt een kookgroep op 3x25A? Zou toch moeten kunnen, lijkt me…

PS: Die PUR kregen we gratis bij het huis. Maar ga ik (op jullie advies) z.s.m. verwijderen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Enok Jamal schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:06:
[...]

Kan er dan überhaupt een kookgroep op 3x25A? Zou toch moeten kunnen, lijkt me…

PS: Die PUR kregen we gratis bij het huis. Maar ga ik (op jullie advies) z.s.m. verwijderen.
Je hebt een krachtgroep nodig dan om de kookplaat over 2 fasen te verdelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Hopelijk is de rest van het huis wat professioneler geïsoleerd :o Misschien lees ik er overheen maar de Eaton kast past ook niet als je het geheel wat dichter bij de slimme meter monteert?

• Enok Jamal
Mrlten schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:10:
Hopelijk is de rest van het huis wat professioneler geïsoleerd :o Misschien lees ik er overheen maar de Eaton kast past ook niet als je het geheel wat dichter bij de slimme meter monteert?
Ik ga z.s.m. even passen en meten. Dat Eaton kastje, of een vergelijkbare 33cm hoge groepenkast zou ideaal zijn. Dan past 3x25 er ook wel in, denk ik.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

SA007

Moderator Tweaking
Wat een optie kan zijn:
Je hebt nu 12 modules:
4 ben je er kwijt voor een 3-fase hoofdschakelaar.
Als je daar een 3-fase distributiegroep en 4 aardlekautomaten naast zet kan je het bestaande naar de 4 alamats schuiven.
Dan in de keuken een keukenverdeler en in het bijgebouw ook een verdeler.
Die distributie kan je uitvoeren met een normale automaat maar ook met een lastscheider/schakelaar en die kan je nog wel eens compacter vinden in 2 of 3 modules.

Grootste nadeel (naast 0 ruimte voor uitbreiding) is denk ik dat je de kabels naar de verdelers moet aanleggen met 4mm2 of dikker (afhankelijk van de lengte) om de volledige stroom van de hoofdaansluiting aan te kunnen.
Volgens de NEN1010 moeten alle eindgroepen selectief zijn, maar dat hoeft een distributie niet te zijn,

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Enok Jamal schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:12:
[...]

Ik ga z.s.m. even passen en meten. Dat Eaton kastje, of een vergelijkbare 33cm hoge groepenkast zou ideaal zijn. Dan past 3x25 er ook wel in, denk ik.
Ik heb dezelfde Eaton kast hier thuis en bij mij zit ie 4cm boven de slimme meter gemonteerd. Het is bij mij een 3 fase meterkast met 1 fase pv en nog ruimte voor een kracht groep. Je moet alleen niet van alles en nog wat een eigen alamat willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enok Jamal
Dank voor al jullie (zeer snelle) reacties, inzichten en hulp. Ik ga er mee aan de slag!

Eerste stap gaat zijn om te kijken hoe ik die 33cm hoogte kan vinden voor zo’n Eaton kastje. Als dat lukt, lijkt me de rest vrij eenvoudig.

• m-vw

m-vw

timovd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:02:
[...]

Alleen mag je dan weer geen kookgroep (2x16A) plaatsen achter 3x25A.
[...]
Waarom zou dit niet mogen? (Wordt volgens mij toch wel heel vaak gedaan.)

Oprechte vraag.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Enok Jamal
m-vw schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:18:
[...]

Oprechte vraag.
Het wordt ook standaard als oplossing verkocht, zie ik. Maar wellicht bedoelt hij iets specifieks qua aardlek of afzekerwaardes.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Mijn huis is in het verleden bewoond door de beunhaas kweker himself. Er gaat van de meterkast een hele ritskabels naar 3 meter verder, waar denk ik de plantjes meterkast stond, welke weggehaald is en daarvoor zijn wago klemmetjes in de plaats gekomen. (Welke dus de rest van het huis verzorgen met spanning)
Nu wordt er van hoofdmeterkast een dikke kabel (6*5) getrokken naar de 2e locatie, waar een andere zekeringkast gaat komen. (Afgezegend door de electriciën).

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:46
In zo’n kleine kast kun je ook nog best wat kwijt als je met aardlekautomaten werkt. Onlangs een soortgelijk project gedaan bij een familielid: ThinkPad in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

• m-vw

m-vw

Dat topic kende ik al. Maar het gaat je dus om hoe de boel aangesloten is, want het is wel 3x25A.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
timovd schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:07:
[...]

Je hebt een krachtgroep nodig dan om de kookplaat over 2 fasen te verdelen.
Dat is niet waar. Je kunt ook een "kookgroep" over 2 fasen verdelen. Wel zorgen dat de nul op de kookgroep gebrugd is. Als je weinig ruimte hebt, is dit een logische oplossing, want ten opzichte van een kracht-aardlekautomaat scheelt het 2 modules.

Met een smalle hoofdschakelaar bespaar je nog eens 2 modules. Kun je in een compact kastje met één rij van 12 modules toch 10 groepen maken met aardlekautomaten, of 9 als één daarvan een kookgroep is.

[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 26-09-2024 04:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
m-vw schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:18:
[...]

Oprechte vraag.
De uitgebreide versie van de uitleg is al meermaals in het gelinkte kookplaat-topic gegeven, maar hier even in het kort: omdat 2×16 > 25 en je niet met 1 apparaat op vol vermogen je hoofdzekering moet kunnen aanspreken en omdat je een verplichting hebt om je verbruik netjes over de fasen te verdelen.

Voor meer details en eventuele discussie, zie kookplaattopic.

• m-vw

m-vw

Juerd schreef op donderdag 26 september 2024 @ 04:36:
[...]

De uitgebreide versie van de uitleg is al meermaals in het gelinkte kookplaat-topic gegeven, maar hier even in het kort: omdat 2×16 > 25 en je niet met 1 apparaat op vol vermogen je hoofdzekering moet kunnen aanspreken en omdat je een verplichting hebt om je verbruik netjes over de fasen te verdelen.

Voor meer details en eventuele discussie, zie kookplaattopic.
Geen behoefte aan een discussie. Want het ging dus eigenlijk niet om de 3x25A, maar over hoe je dit vervolgens netjes aansluit. (Schreef ik overigens net boven jouw reactie.)

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Enok Jamal
Ik heb het grootste deel van de PUR nu verwijderd. Er is inderdaad wat ruimte boven de meter, maar die “achterplaat” zit in de weg. Ziet er nogal archaïsch uit… maar ik neem niet aan dat ik daar zonder meer een stuk vanaf mag zagen..

Weet iemand wat dit is, en wat voor regels hier aan verbonden zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjN2zGwlzT6icqXc3W2jrd6wWPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puT4Cf7auBNBBpPeLYFZR9Ng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Nt0H7NLJSJN_Zl79rCYNak0B_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wijqIKCe3uUpgLRUVqZ6iUqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olNPVd8sRAZEvX2IxmwQisyOusA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPoGleoMePJZbV1qwYcLPcpx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Enok Jamal schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:10:
Ik heb het grootste deel van de PUR nu verwijderd. Er is inderdaad wat ruimte boven de meter, maar die “achterplaat” zit in de weg. Ziet er nogal archaïsch uit… maar ik neem niet aan dat ik daar zonder meer een stuk vanaf mag zagen..
Dat is een meterbord en die valt onder het deel van de installatie waar de netbeheerder voor verantwoordelijk is en daar mag je als consument precies niets mee doen.

Ik zou er zeker niet in gaan zagen.

Spel en typfouten voorbehouden

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Heb je de ruimte om de groepenkast aan de andere kant van de muur te hangen? Er achter, links/rechts boven?

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-05 16:45

uaT

kun je een foto maken wat er boven de pur zit?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Ik zou gaan oriënteren of je niet in een ruimte ernaast/ er achter ruimte hebt voor een fatsoenlijke groepenkast.
In je huidige gaat dan alleen hoofdschakelaar blijven zitten.
Afhankelijk van afstand/ voorbereiding op toekomst een voldoende dikke kabel naar het onderverdeelkast.
Je kan nog wel je bestaande groepen op een 1 fase ALS kwijt mits dat geen groot gebruikers zijn. Met nieuwe smallere automaten gaat 4 groepen denk ik nog net passen. (3F hoofdschakelaar = 4 units, 1 fase ALS 2 units, 4 automaten a 1 unit == 10 units totaal. ) Dus bij overstap zal je minimaal 2 groepen moeten verlengen naar nieuwe locatie.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enok Jamal
uaT schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:03:
kun je een foto maken wat er boven de pur zit?
Zal ik doen.

Maar de meterkast zelf houdt daar op. Het enige dat daar zit zijn de uiteinden van de stroomleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enok Jamal
The-Source schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:42:
Ik zou gaan oriënteren of je niet in een ruimte ernaast/ er achter ruimte hebt voor een fatsoenlijke groepenkast.
In je huidige gaat dan alleen hoofdschakelaar blijven zitten.
Afhankelijk van afstand/ voorbereiding op toekomst een voldoende dikke kabel naar het onderverdeelkast.
Je kan nog wel je bestaande groepen op een 1 fase ALS kwijt mits dat geen groot gebruikers zijn. Met nieuwe smallere automaten gaat 4 groepen denk ik nog net passen. (3F hoofdschakelaar = 4 units, 1 fase ALS 2 units, 4 automaten a 1 unit == 10 units totaal. ) Dus bij overstap zal je minimaal 2 groepen moeten verlengen naar nieuwe locatie.
Helaas is die ruimte er niet. Enige optie die ik zie is om deze bestaande kast verder uit te frezen, waardoor er meer ruimte ontstaat. Nadeel van een klein, oud huis.
Pagina: 1