1 fase inductiekookplaat schiet in beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lennartdd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09-2024
Goedemiddag,

Ik ben aan het zoeken naar een oplossing, voor het volgende probleem:

Een vriendin van me heeft een Inventum iki6010 1 fase kookplaat, die in een E1(te hoog voltage) beveiliging schiet.

Voorheen kon ze er wel gebruik van maken, sinds er veel zonnepanelen in de buurt liggen (zelf geen panelen) kan dit niet meer.

Ze heeft zelf een voltage van 244V gemeten.
Liander meet 241-244Volt, en zegt dat het binnen de norm valt, en doet er niks aan.

De kookplaat slaat af boven de 240V, waardoor het nu onbruikbaar is.

Zelf dacht ik aan een spanningsregelaar, de zwaarste(en betaalbare) die ik gevonden heb is een 12A variant.Hierdoor zou ze dus +-2760watt kunnen gebruiken met de kookplaat.

Niet ideaal, wel enigzins bruikbaar denk ik.

Zijn er kookplaten die een hoger voltage aankunnen?
Is deze beveiliging eraf te halen?

Meterkast heeft 2x een 40a aardlek, met daarachter bij allebij 3 groepen.

heeft er iemand een betere oplossing?

Ik hoor het graag, Mvg Lennart

Alle reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan mag ik blij zijn, want hier liggen heel veel panelen in de wijk (zelf heb ik ze niet), en ik heb de zelfde plaat, en die doet het dikke prima.

Ey!! Macarena \o/

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:28
Lastig, bij 1 fase mag de spanning op de aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn.
(Ik heb een soortgelijke kookplaat trouwens ook, alleen een vrijstaande, de vki6010zil, nog nooit problemen mee gehad).
Misschien contact opnemen met Inventum?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yaksa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:23:
Lastig, bij 1 fase mag de spanning op de aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn.
(Ik heb een soortgelijke kookplaat trouwens ook, alleen een vrijstaande, de vki6010zil, nog nooit problemen mee gehad).
Misschien contact opnemen met Inventum?
Dan zegt inventum vast: Staat in de handleiding dat die plaat alleen werkt met een voltage tussen de 220-240Volt.

Ey!! Macarena \o/

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:28
RaZ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:27:
[...]Dan zegt inventum vast: Staat in de handleiding dat die plaat alleen werkt met een voltage tussen de 220-240Volt.
Dat is een aanname waar TS natuurlijk weinig mee opschiet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mm, ik zou ze toch eens vragen. Boven de 240V niet werken is dan vrij nutteloos in Europa waar 230V +10% toch wel de norm is qua bovengrens.

En wat je er ook tussen zet, dat moet gewoon het volle vermogen aan kunnen om deugdelijk te zijn. En denk dat een nieuwe plaat ook al snel goedkoper is...

• lennartdd
Inventum geeft inderdaad 220/240V aan, En doet er niks mee.
Liander geeft aan, We mogen tot 253V, Dus we doen er niks aan.

@Septillion Een nieuwe plaat is een optie, Echter heb ik gister wat rondgebeld, En iedereen houdt zich vast aan het 220/240V stukje.
En kom er nog niet achter of er andere merken hier wat ruimer mee om gaan bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@lennartdd Heel bijzonder, die spanning op het apparaat is ook met een / geschreven, daarmee lees ik het als "geschikt voor 220V of 240V nominaal". Daar komt dan nog een marge bij. Als het met een streepje geschreven was dan was het wat anders.

Maar je bent de allereerste die ik dit zie melden, dus ja, de rest gaat er een heel stuk normaler mee om :D

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
RaZ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:27:
[...]

Dan zegt inventum vast: Staat in de handleiding dat die plaat alleen werkt met een voltage tussen de 220-240Volt.
Dan erkennen ze dat hun product niet conform de Nederlandse normen is.

In Nederland is er een nominale netspanning van 230V. De werkelijke spanning mag daar tot 10% van afwijken en aangezien Inventum dat behoort te weten dienen de apparaten die zij op de Nederlandse markt verkopen dus geschikt te zijn voor 230V +/- 10%
Dus even terug naar de verkoper en vragen voor een oplossing. En als die niet geboden wordt de koop ontbinden.

En nee, het is ook absoluut niet zo dat andere apparatuur met een opgegeven netspanning van 220-240V bij 245V niet meer werkt. Dat komt nagenoeg nooit voor. Blijkt alleen al uit het feit dat hier tig topics zijn over zonnepanelen die bij 253V afschakelen, maar niemand daar klaagt over elektrische apparaten die bij 240+V al problemen geven. En zelfs bij 252V geven apparaten geen enkel probleem in meer dan 99,99% van de gevallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Ivow85 op 26-09-2024 12:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Bij elektramat kun je een spanningsverliesberekening maken. Wellicht kun je in de kruipruimte wat meters kabel extra over de grond leggen om de eindspanning wat lager te krijgen zodat het net binnen 240v valt? 30 meter kabel = 3% spanningsverlies zo te zien. schaaf je een mooie 7 volt er vanaf

-_-

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:22

DexterDee

I doubt, therefore I might be

M2M schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:41:
Bij elektramat kun je een spanningsverliesberekening maken. Wellicht kun je in de kruipruimte wat meters kabel extra over de grond leggen om de eindspanning wat lager te krijgen zodat het net binnen 240v valt? 30 meter kabel = 3% spanningsverlies zo te zien. schaaf je een mooie 7 volt er vanaf
Mjah, het "beste" spanningsverlies bereik je met een kabel met zo dun mogelijke aders. En al het verlies gaat in warmteproductie zitten van de kabel zelf. Dus of dit nu het optimale advies is voor het aansluiten van een hoog vermogen apparaat...

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Start de plaat uberhaupt niet meer met deze te hoge spanning of valt deze in storing zodra hij begint?

Lastige is dat filters of transformatoren niet meer makkelijk zijn in deze vermogens.

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 07:59
DexterDee schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:48:
[...]

Mjah, het "beste" spanningsverlies bereik je met een kabel met zo dun mogelijke aders. En al het verlies gaat in warmteproductie zitten van de kabel zelf. Dus of dit nu het optimale advies is voor het aansluiten van een hoog vermogen apparaat...
Zo dun mogelijk is normtechnisch in huis installaties 2,5mm2. Echt afwijken is denk ik ook verwijtbaar als het wel fout gaat.

Ik kan uiteraard niet in de portmonee kijken van de ts maar voor een kookplaat van 220 euro zou ik dat niet gokken.
Ik zou zelf een balletje op gooien bij der verkopende partij. Als de kookplaat al wat jaren oud is word dat ook een eeuwige disucssie.
Ik weet niet wat de gevonden regelaar kost maar ik ben benieuwd wat die doet met de snel wisselende gevraagde vermogens van een kookplaat.

• lennartdd
@jeroen3 Dat zou ik moeten testen als ik bij haar op locatie ben, Durf ik zo niet te zeggen.

@Ivow85 Klinkt logisch inderdaad, De plaat heeft ze via Bol gekocht, En is daar wel in conclaaf gegaan. (hoe of wat weet ik even niet).

Ik zou inderdaad wel een andere plaat kunnen aanschaffen, En daar is mee testen of die het wel blijft doen.
Zou de makkelijkste oplossing zijn natuurlijk.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

DexterDee schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:48:
[...]

Ik heb meer vertrouwen in een langere kabel leggen dan een questionable omvormer...

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij is er maar 1 oplossing: Terug naar de verkoper. Het product moet gewoon werken. Nederland heeft nominaal 230V +/- 10% wat ook al eerder in dit topic is aan gegeven. Dat houdt in dat elk apparaat in NL moet werken tussen de 207 en 253V.

Dat deze kookplaat bij 240V er, schijnbaar, mee op houdt met een storingsmelding ligt aan de kookplaat zelf. Vermoedelijk is de printplaat ergens niet 100%

Ga geen 30 meter extra kabel leggen om het voltage naar beneden te brengen. Je voegt extra weerstand, en dus warmte, toe ergens wat mogelijk kan leiden tot brand.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een lange kabel heeft geen zin, de kookplaat geeft de fout (denk ik) nog voor hij aan wordt gezet en dan is er geen verlies in de kabel.
Misschien helpt het om eerst een andere grote verbruiker aan te doen maar dat wil je niet elke dag doen ...
Wel apart dat de spanning bijv. rond 17u nog hoog is, dan doet de pv deze dagen niet zo veel meer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Inventum geeft 5 jaar omruilgarantie. Kan je daarvan gebruik maken om een andere kookplaat aan te schaffen?

• lennartdd
Heb een contactformulier ingevuld bij ze met de vraag of ze telefonisch contact met me willen opnemen.
Ik krijg geen telefoonnummer gevonden, Dus hoop dat ze me bellen, Zodat we kunnen kijken naar een oplossing.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39
Als je meerdere fasen hebt, dan kun je nog overwegen om de kookplaat op een andere fase aan te sluiten (met hopelijk een lagere spanning). Of uitzoeken hoe de kookplaat de spanning meet en daar een extra weerstand tussen zetten?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartdd
TimK1990 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:09:
[...]
De regelaar zit ook op €160, dus mocht het nodig zijn steken we dat liever in een andere kookplaat.

Zo dun mogelijk is normtechnisch in huis installaties 2,5mm2. Echt afwijken is denk ik ook verwijtbaar als het wel fout gaat.

Ik kan uiteraard niet in de portmonee kijken van de ts maar voor een kookplaat van 220 euro zou ik dat niet gokken.
Ik zou zelf een balletje op gooien bij der verkopende partij. Als de kookplaat al wat jaren oud is word dat ook een eeuwige disucssie.
Ik weet niet wat de gevonden regelaar kost maar ik ben benieuwd wat die doet met de snel wisselende gevraagde vermogens van een kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartdd
Ondertussen contact gehad met Inventum, en een service aanvraag ingevuld(daar vroegen ze om).

Even afwachten waar ze mee gaan komen, ben benieuwd.

Iig thanks voor de hulp iedereen!
Pagina: 1