• AFM Wiegerinck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb een laptop Dell, model Latitude E 5570, service tag 2VDTDC2. Refurbished. Gekregen van mijn zoon.

Een tijd geleden was er een probleem met opladen: hij laadde niet op. Ik dacht aan los contact, na wat rommelen aan de stekker lukte het laden.
Op 22 juli jl. gebeurde het weer. Nu stond er in beeld: "If a service tag was just installed, you will need to shut the system down and unplug the AC-adapter if present. Re-insert the AC-adapter and power on the system to allow for proper functionalisty.
If a service tag was not just installed, then the primary battery is not identifiable.
This system will be unable to charge batteries until this battery is removed.

Ik kon een reboot doen, dus gedaan. De batterij kon gewoon worden opgeladen.
Toen ik hem weer wilde gebruiken, was de laptop heel erg traag. Er zitten twee OS op: Ubuntu en Windows10. In Ubuntu bleek met Synology NAS niet te zijn aangekoppeld, dat lukte wel met mount -a. Blijkbaar werd de verbinding met de synologie te laat gemaakt en was de fstab al gelezen, was de constatering op het Ubuntu-forum. Beeld-opbouw is soms wat streperig - heel fijne streepjes, en ook wat langzaam.
Het starten onder Windows was ook erg traag, met enkele pauzes; zwart of blauw scherm met tekst "even geduld a.u.b". De bekende Windows tunes klonken als een opgeblazen speaker. Ik kan ook ineens geen verbinding krijgen met mijn Localhost.

Ik heb in de BIOS gekeken. Batterij is gezond. De capaciteit is nu 60% - ik moet wat eerder opladen dan toen ik de laptop kreeg - batterij wordt wat ouder. Er is geen sprake van te lage spanning.
Ik heb BIOS restore gedaan - geen effect. Als Windows powersettings laat nakijken, worden geen problemen gevonden.

Sluit ik de oplader / AC-adapter aan, dan draait de laptop als een tierelier en zijn alle problemen foetsie. behalve dat van mijn Localhost.

Mijn zoon denkt aan iets met de cpu: "Het lijkt alsof de cpu op accustroom langzamer gaat werken dan op netstroom." Alsof ie bij accustroom in de zuinige modus gaat. Maar de BIOS zó instellen dat de snelheid van de cpu ook bij accustroom constant (dwz snel) blijft, had geen effect.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn en heeft suggesties om het op te lossen?

[ Voor 0% gewijzigd door AFM Wiegerinck op 25-09-2024 15:34 . Reden: aanvulling ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:32
Is dat in Windows niet een energie instelling. Zuinig in plaats van snel wanneer op accu?

• AFM Wiegerinck
Maar toch niet zó zuinig??? Bovendien: speelt ook onder Ubuntu. En ... probleem ontstond spontaan tijdens opstart van de laptop, voordat ik gekozen had voor Ubuntu dan wel Windows.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:32
Nee ok, had dat even gemist.
Wellicht toch iets van een instelling in het boos/uefi?
Maar als het hardware gaat zijn, dan kan het de accu zijn, aansluiting van de voeding. Maar dat zou minder verklaren waarom het op voeding wel snel gaat. Lijkt erop dat er te weinig power gegeven wordt.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Zo heel veel verschil mag het niet maken. Mijn laptop staat altijd op hoge prestaties en als deze op accu moet werken stel ik de CPU in op maximaal 25% en zelfs dan wil de laptop best goed vooruit. Dit is dan wel een erg stevige laptop van alweer enkele jaren en kan nog prima meekomen. Perfect voor onderweg en op mijn zaak. Alles zonder kuren en nog met de eerste Windows 11 installatie.

Laptop:
Core i7 11800H
16 GB DDR4 3200 mtps
512 GB SSD
RTX3060

Accu wordt wel merkbaar minder, maar 3 uur werken op accu is goed te doen.

Dan jouw laptop: heb je al contact opgenomen met de helpdesk? Dit lijkt me niet een kwestie van één instelling. Ik zou dit eens goed uitzoeken. Probeer de helpdesk en als daar niets uit komt meldt je het hier. We moeten nu behoorlijk gaan gissen.

Tip: doe een benchmark met Passmark Performancetest zoals op AC als op DC. Het programma is 30 lang gratis te gebruiken dus zat tijd om hem daaraan te onderwerpen. Dan heb je meteen een referentie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42

Detmer

Professioneel prutser

Dell laptops gaan op hele lage snelheid draaien (0,3ghz ofzo) als de oplader of accu niet herkent wordt. Gezien de foutmelding
AFM Wiegerinck schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:27: If a service tag was not just installed, then the primary battery is not identifiable.
vermoed ik dat daar het probleem in zit. Je kan de accu even verwijderen en opnieuw plaatsen. Helpt dat ook niet wordt het toch een andere accu.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• AFM Wiegerinck
Ok, kan ik dat even proberen. Ik bedoel: even verwijderen en terugzetten.
Het gaat er mij ook om: als het de cpu zou zijn die niet goed is, dan hoef ik niet een nieuwe accu te proberen.

Dan nog de storing met de Localhost.
Ik werk met WAMP. Ik heb diverse sites bezocht, maar al hun ideeën werken niet.
Ik heb gekeken in C:\wamp\bin\apache\apache2.4.9\conf naar de poort. Was 80, gezet op 8080. Nee, werkt niet.
De naam: Localhost:80 hernoemd in Localhost:8080. IP-adres: 127.0.0.1. Proberen te openen met het IP-adres: werkt ook niet.

Het lijkt erop dat WAMP meteen afsluit na de foutmelding of überhaupt niet start. WAMP staat namelijk niet in de lijst van taakbeheer.

Als ik in START de Wampserver start en ga naar het overzicht - rechtsonder in de hoek van de monitor en ik ga naar Apache > modules dan zie ik in de lijst een aantal modules met een gevarenbord ervoor.
Het zijn:
  • auth_form_module
  • Cache_socache_module
  • macro_module
  • proxy_wstunnele_module.
Geen idee wat die allemaal doen en of daar het bron van ellende zit, maar ik meld het maar even.

Een relatie van dit probleem met het probleem van accustroom vs netstroom zie ik niet echt. Het is wel toevallig dat de Localhost het niet meer deed NA het begin van het gedoe van de accu vs netspanning

(mocht dit te zeer een ander nieuw item zijn, laat het weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFM Wiegerinck
AFM Wiegerinck schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:59:
....
(mocht dit te zeer een ander nieuw item zijn, laat het weten)
Intussen verplaatst/nieuw onder "servers"

• AFM Wiegerinck
Detmer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:27:
Dell laptops gaan op hele lage snelheid draaien (0,3ghz ofzo) als de oplader of accu niet herkent wordt. Gezien de foutmelding
[...]
vermoed ik dat daar het probleem in zit. Je kan de accu even verwijderen en opnieuw plaatsen. Helpt dat ook niet wordt het toch een andere accu.
Vraagje over accu verwijderen en opnieuw plaatsen. Ik kan me verschillende procedures bedenken:
  1. Laptop is uit, adapter/oplader niet aangesloten. Accu eruit en er weer in en dan laptop starten. (ik vraag me dan wel af hoe het systeem kan zien of er en zo ja wat er gebeurd is.)
  2. Laptop is uit. Accu verwijderen, adapter/oplader is aangesloten/aansluiten. Laptop starten. Opgestart zijnde weer afsluiten. Accu plaatsen en laptop weer starten.
  3. Laptop is aan, adapter/oplader is aangesloten. Accu eruit en laptop afsluiten. Accu er weer in en dan laptop starten.
Welke procedure kan ik het beste aanhouden. Of is er een betere procedure.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42

Detmer

Professioneel prutser

AFM Wiegerinck schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:46:
[...]

Vraagje over accu verwijderen en opnieuw plaatsen. Ik kan me verschillende procedures bedenken:
  1. Laptop is uit, adapter/oplader niet aangesloten. Accu eruit en er weer in en dan laptop starten. (ik vraag me dan wel af hoe het systeem kan zien of er en zo ja wat er gebeurd is.)
  2. Laptop is uit. Accu verwijderen, adapter/oplader is aangesloten/aansluiten. Laptop starten. Opgestart zijnde weer afsluiten. Accu plaatsen en laptop weer starten.
  3. Laptop is aan, adapter/oplader is aangesloten. Accu eruit en laptop afsluiten. Accu er weer in en dan laptop starten.
Welke procedure kan ik het beste aanhouden. Of is er een betere procedure.
Optie 1. Als er een pin niet goed contact maakt kan het herplaatsen helpen. Het maakt daarbij niet uit dat de laptop niet op netstroom zit.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFM Wiegerinck
Zojuist kast geopend, boutjes van de accu losgedraaid en ding voorzichtig opgetild. Stekers niet losgemaakt, zitten beide ingepakt, dus daar kom ik niet aan. Krijg niet de indruk dat er pinnetjes met losse contacten zijn. Alles weer voorzichtig teruggelegd en boutjes weer vastgeschroefd. Daarna laptop weer aangezet.

Geen verandering, wat ik - eerlijk gezegd - wel verwachtte.
Startmenu Grub nog even traag met reageren
Ook Windows nog even traag
Ubuntu idem. Aankoppelen van de NAS ook te laat.
Op netstroom draait ie weer als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFM Wiegerinck
In windows event log kwam ik het volgende tegen:
Kernel-Processor-Power
code:
1
De snelheid van processor 3 in groep 0 wordt beperkt door de firmware van de computer. De processor heeft deze lage prestatiestatus gedurende 71 seconden sinds het laatste rapport.

Zegt dat iets over het probleem?
Pagina: 1