• {Sanne}
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Dag,

Ik heb een HP Elite x2 laptop/tablet met de volgende specificaties:
Processor: Intel(R) Core(TM) m3-6Y30 CPU @ 0.90GHz 1.51 GHz
RAM: 4,00 GB (3,88 GB beschikbaar)
Windows 10 Pro, 22H2

Deze laptop begint ondertussen erg traag te worden; zeker als ik tijdens een videocall een tweede scherm gebruik lopen zowel cursor als het typen soms een heel aantal seconden achter. Sowieso duurt (laptop, maar ook programma's) opstarten soms behoorlijk lang. Daarnaast kan de batterij nog maar kort mee.

Heeft het nog zin om deze laptop opnieuw te installeren/rebooten en de batterij (en misschien andere onderdelen) te vervangen? Zo ja, advies waar/wie dit kan (ik woon in de buurt van Nijmegen)? Of is deze laptop gewoon echt te oud?

Mocht er meer informatie nodig zijn, laat dan weten wat en waar ik die kan vinden.

Dank voor het meedenken!
Groet,
Sanne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zit met vrij minimale specificaties. Ik weet niet wat je gebruikt om videocalls te doen, maar vaak slurpen die tools best wat resources. Als je dan maar <4GB geheugen hebt, dan schiet dat al snel tekort.

Een keer een herinstallatie is natuurlijk altijd iets dat je kan proberen. Zeker als je Windows 10 vanaf een USBstikje herinstalleert hoeft het niet langer te duren dan een half uurtje om er weer een draaiend OS op te krijgen, maar verwacht er geen wonderen van.

Je kunt eens kijken hoe vol je geheugen zitten tijdens een videocall door je taskmanager te openen (WIN + X en dan taakbeheer/taskmanager). Dan zie je hoeveel geheugen er in gebruik is op de geheugen tab. Mijn vermoeden is dat die redelijk vol zit. Dan zou wat extra geheugen kunnen helpen, maar ook hier zou ik geen wonderen verwachten, een dualcore CPU is nou eenmaal niet de snelste met moderne applicaties, als je ook nog meerdere dingen tegelijkertijd wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Processor model stamt uit 2015, slechts 4GB werkgeheugen en ik verwacht nog een mechanische harde schijf ipv een ssd. De batterij is blijkbaar ook niet meer top. Die kun je beter ter recycling naar de milieustraat brengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:44
Nja:

- nieuwe batterij a 50-80 eur (+tijd en/of kosten om die te vervangen)
- ssd upgrade a 50-100 eur (+ tijd en/of kosten om alle data over te zetten)
- extra ram erin prikken 50 eur (16GB 1866 DDR3L~= 46 eur, +tijd en/of kosten om die te vervangen)

Alleen in onderdelen al gauw 150-230 eur, plus eventuele arbeid als je het zelf niet kan (een pro kan het in een uurtje, twee max, mogelijk dus nog eens 70-200 eur voor een totaal van 220-430 eur).

Ik zou zeggen doe jezelf een plezier en koop iets tweedehands dat beter is voor dat geld :)
Als je het zelf kan dan kan het lonen om eea zelf te vervangen, ik zou beginnen met een HDD vervangen voor een SSD en de RAM vervangen -- maar verwacht geen wonderen, die CPU is gewoon erg oud en was nieuw ook niet bepaald krachtig. Deze loopt gewoon erg ver achter.

2e hands bijvoorbeeld:
v&a aangeboden: MSI GF65 Thin 9SD-1023NL Gaming Laptop
v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad P70
v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad T14s Gen 1 (14", Ryzen 5 Pro, 16GB, 512GN NVMe)
v&a aangeboden: Dell XPS 13 9380 (i7-8565U processor , 16GB RAM en 512GB SSD!)

Deze laptops zijn qua CPU al vele malen sneller dan de m3-6Y30:

Vergelijking: https://www.cpubenchmark....-6820HQ-vs-Intel-i7-9750H

De Single Thread Rating is op zijn slechtst de helft tot 30% minder dan de andere processoren, en de CPU Mark score is tot wel 83% slechter (lees trager)..

Die T14s met een Ryzen processor heeft de nieuwste CPU van alle bovenstaand (2020) en is dus heel erg zuinig voor de geleverde prestaties.

Gezien batterij belangrijk is wil je mogelijk ook naar de zuinigheid kijken, ofwel "CPU Mark" per "Watt TDP". Een nieuwere krachtigere processor zal bij dezelfde applicaties die je nu gebruikt veel minder stroom verbruiken.

In de bovenstaande vergelijking zijn er twee processoren die ongeveer dezelfde score hebben (~6000), maar de ene verbruikt tot 45W en de andere "maar" 15W TDP, die 15W zal dus nagenoeg dezelfde prestaties hebben voor 60% minder stroomverbruik.. en de Ryzen zal dan voor 7.5W ongeveer een 6000 score kunnen halen (bij benadering), dus deze zou bij dezelfde belasting 80% minder stroom verbruiken dan bijvoorbeeld de 6820HQ bij gelijke belasting.

Verder; als je zaken sneller rond krijgt door sneller laden/werken van apps dan scheelt dat natuurlijk ook batterij! I.p.v. 30 minuten voor de laptop zitten kan het misschien in 25 min ;)

[ Voor 41% gewijzigd door grasmanek94 op 25-09-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:05
bovendien, twee schermen suggereert dat je ook nog andere dingen doet naast de videocall - dat zal moeilijk gaan met deze laptop.

• {Sanne}
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Dank voor jullie supersnelle reacties!
Meestal gebruik ik MS Teams, maar ook wel eens Zoom. V.w.b. snelheid maakt het niet heel veel uit. Op m'n andere scherm heb ik dan bijv. word, excel of powerpoint open staan.

Ik twijfelde al of opknappen zou helpen. Dat lijkt terecht gezien jullie reacties. Ik ga me dus maar eens oriënteren op wat voor "nieuwe" laptop ik dan zou willen.

Dank ook vast voor de suggesties @grasmanek94

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
S1NN3D schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:21:
Processor model stamt uit 2015, slechts 4GB werkgeheugen en ik verwacht nog een mechanische harde schijf ipv een ssd. De batterij is blijkbaar ook niet meer top. Die kun je beter ter recycling naar de milieustraat brengen.
Er zijn natuurlijk nu altijd veel snellere laptops, maar als het apparaat verder nog goed werkt zal een keer schoon installeren allicht wel een verbetering brengen natuurlijk.
Upgraden heeft uiteraard verder geen zin.

Als het om dit model gaat zit er een 128GB SSD in?
Tweakers: HP introduceert nieuwe Elite x2-convertible met upgrademogelijkheden
Volgens HP kan er eenvoudig onderhoud gepleegd worden aan de Elite x2. De achterzijde van de tablet kan losgeschroefd worden en het scherm is met een zuignap te verwijderen. Zo is het mogelijk om toegang te krijgen tot de accu, lcd-module, ssd, moederbord en wifi-modules. Dit maakt het vervangen of upgraden van componenten mogelijk. Zelf het ram uitbreiden of de processor upgraden is niet mogelijk; deze onderdelen zijn op het moederbord gesoldeerd.
Update:
HP Nederland laat desgevraagd weten dat het model met deze adviesprijs beschikt over een Intel Core m3-6Y30, 4GB lpddr3-1866-geheugen, 128GB ssd, Intel-ac-wifi-adapter, vingerafdruklezer en Windows 10 Home.

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 25-09-2024 17:15 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

RAM kun je niet upgraden volgens mij aangezien die vast gesoldeerd zit meen ik mij te herinneren. Mocht je wat willen tweaken dan kun je een ssd upgraden en eventueel een windows 10 light version installeren. Zoiets als dit:
https://beebom.com/what-i...indows-10-how-to-install/

Je hebt al een windows key dus alleen de windows versie kan lichter. Je kunt t ook proberen om op je huidige ssd te installeren. Wat dan ook nog wel eens wilt helpen is om niet clients te installeren, maar zoom of teams via de browser te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Praetextatus op 26-09-2024 18:53 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1