Welke hardware heb ik nodig om 2 schermen te koppelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wouter M
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Hallo,

Ik ben nieuw en geen grote computerkenner, dus heb wat hulp nodig van de kenners ...

Ik heb een laptop type MSI Katana GF66 12UC en zou deze graag gebruiken als gewone pc met 2 beeldschermen (2 aparte beeldschermen) en werken in extended mode, draadloze muis en draadloos toetsenbord.
Ik denk dat ik hiervoor met een HUB kan werken, maar weet niet zeker of de USB-c poort van mijn laptop Displayport ondersteund, ofwel via een dockingstation ofzo.
Het komt er dus op neer dat ik zo weinig mogelijk kabel en zo eenvoudig mogelijk gesteld wil zijn. Op de HUB hoeven ook niet teveel extra poorten, kaartslots, ... te zitten. 2 Schermen staan op het bureau, muis en toetsenbord ligt erbij. Laptop insteken en werken op de 2 vaste schermen.
Kan er iemand mij wegwijs maken met hoe ik dit het beste oplos of wat ik me best aanschaf van hardware? Eventueel waar ik op moet letten van speciale aansluitingen bij de beeldschermen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Wouter

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Als je een dockingstation met DisplayLink koopt, dan zit de videokaart soort van ingebakken in je dockingstation.
Daar kan je vaak makkelijk 2 of 3 schermen op aansluiten en ben je dus NIET afhankelijk van wat je laptop ondersteunt.

Kijk ook anders ff hier: review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

[ Voor 31% gewijzigd door GarBaGe op 25-09-2024 13:17 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Enige nadeel van DisplayLink is dat je geen games kunt spelen op je externe schermen. Daar is die chip niet voor geschikt, dus als je dat van plan was, dan moet je een exemplaar zonder DisplayLink aanschaffen (mits mogelijk).

Helaas heeft dit type momenteel geen werkende specificatiepagina dus kan ik niet controleren wat er wel en niet kan. Qua foto's ben ik geneigd te denken dat de USB-C poort alleen data is. Dan kan er maar één extern scherm aan, of een DisplayLink dock voor alle toepassingen behalve gamen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Is het niet zo dat de belangrijkste voorwaarde voor die USB-C port is dat die Alt mode moet ondersteunen om er een videosignaal op te leveren? Ik zie iig nergens dat de port Alt mode ondersteund in de specs:
https://www.msi.com/Laptop/Katana-GF66-12UX/Specification (scroll bar helemaal naar rechts zodat je bij de 'UC' series uitkomt).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
https://www.coolblue.nl/p...station-voor-macbook.html

Er staat voor Macbook maar wij geven deze aan onze werknemers mee voor thuis werken. Gebruikers hebben Microsoft surface pro 7 t/m 9 of Dell Latitude/precision, de bijgeleverde software geeft meerdere mogelijkheden voor aansturing van jouw monitoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Markozv op 26-09-2024 15:30 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Markozv schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:28:
https://www.coolblue.nl/p...station-voor-macbook.html

Er staat voor Macbook maar wij geven deze aan onze werknemers mee voor thuis werken. Gebruikers hebben Microsoft surface pro 7 t/m 9 of Dell Latitude/precision, de bijgeleverde software geeft meerdere mogelijkheden voor aansturing van jouw monitoren.
Deze dock verwacht DP Alt mode. Als de laptop van TS dat niet ondersteunt is deze dock niet bruikbaar.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De laptop van de TS heeft géén USB poort met DisplayPort Alt Mode dus de mogelijkheden zijn beperkt. Als het doel is om kantoorwerk te verrichten dan kan je een DisplayLink dock gebruiken maar aangezien de beelddata dan gecomprimeerd over een USB dataverbinding moet heeft het gevolgen voor de beeldkwaliteit en vloeiendheid van het beeld. Ik heb er ervaring mee en het werkt prima voor kantoorwerk maar je ziet de compressie bij videobeelden en voor gamen is het te traag.

Een alternatief is één scherm aansluiten met HDMI en dat gebruiken voor te gamen en dan een extra scherm aansluiten via DisplayLink en dat gebruiken voor extra content. Niet ideaal want je hebt meerdere kabels nodig.

Als je ooit een andere laptop aanschaft: kijk specifiek uit naar een USB-C poort met DisplayPort Alt mode ondersteuning of Thunderbolt. Dat maakt het aansluiten van externe apparatuur véél eenvoudiger. Je kan dan ook een tweede scherm aansluiten over dezelfde kabel als je eerste scherm DisplayPort MST (daisychaining) ondersteunt. Dan krijgt het tweede scherm een DisplayPort signaal vanuit het eerste scherm.

• Wouter M
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Zo, heb vandaag de test op het werk gedaan met een dock van HP en ik krijg geen beeld op de 2 monitors ... Nu ben ik nog eens wat verder gaan kijken en ik vermoed dat mijn USB-C poort "Displayport" niet ondersteund (er staat ook geen D naast de USB-C poort). Via een HDMI-splitter zou ik 2 externe monitors kunnen aansturen, maar dan ook enkel met gedupliceerd beeld en geen uitgebreid beeld ... 1 beeld van de laptop gebruiken en 1 externe monitor via de HDMI uitgang in extended mode is geen probleem, dit heb ik net getest. Ik wil echter 2 dezelfde externe monitors in extended mode en hierop werken met dichtgeklapte laptop.

Weet er misschien iemand nog een oplossing dan om mijn laptop op 2 externe monitors aan te sluiten in extended mode of moet ik er gewoon mee leven dat dit niet zal lukken?

Bedankt alvast,

Wouter

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je alleen maar een beetje werk moet doen is een DisplayLink dock perfect, die werken op vrijwel alle apparaten omdat het over USB gaat (dus niet hetzelfde als DP Alt over USB-C waarbij de poort het moet ondersteunen).

Als je ook wil kunnen gamen zou je evt. één scherm direct over HDMI kunnen aansluiten op de HDMI poort van je laptop. Een tweede scherm kun je dan met een DisplayLink dock (evt. waar ook je muis en toetsenbord, netwerkkabel etc voor thuis op zijn aangesloten) aan je laptop hangen, die zal bij zwaardere grafische taken minder goed werken maar voor gewoon kantoorgebruik merk je dat verschil niet. Overhead van zo'n DisplayLink dock bij een 3440x1440 scherm is een paar procent, als je omlaag gaat naar 2560x1440 of zelfs 1920x1080 dan is overhead bijna niet te merken tegenwoordig.
Pagina: 1