Slimme thermostaat en radiatorknoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdejong1983
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-04 22:34
Afgelopen winter was ons huis niet heel comfortabel. Sommige ruimtes blijven koud terwijl andere ruimtes op bepaalde momenten behoorlijk opgestookt worden zonder dat we daarin aanwezig zijn.
Ik zou graag ons huis wat slimmer en vooral comfortabeler willen maken voor de temperaturen weer gaan zakken.

Omdat de prijzen behoorlijk zijn voor een compleet systeem wil ik graag zeker zijn dat wat ik bedacht heb ook daadwerkelijk gaat werken. Ik heb zelf namelijk het idee dat ik iets mis.

Ons huis is van rond 1930. Overal zit ondertussen wel dubbel glas maar boven is de isolatie niet optimaal. 5 jaar geleden hebben we de aangebouwde garage omgebouwd tot woonkeuken inclusief vloerverwarming.
In deze ruimte hangt nu de thermostaat (bedraad). Dit is ook de enige ruimte in huis waar het in de winter behaaglijk blijft.

We hebben een Nefit trendline ketel HRC30 uit 2019 met een moduLine 3000 thermostaat.

Wat ik online lees is dat de Nefit cvketel het beste samen gaat met een bosch thermostaat.

Is het dan zo simpel om bv de startset Bosch Smart Home Controller II + 6x Radiatorknop II
Aan te schaffen, of hoort hier dan nog een slimme thermostaat bij?

Op dit moment gaat de CV niet meer aan als de keuken warm is, in mijn ogen kan ik dan wel leuk zo'n slimme radiatorknop installeren maar als de cv geen seintje krijgt om aan te gaan zal er dus geen warmte naar die radiator gaan.

We hebben 6 radiatoren beneden en 5 boven. Klopt mijn aanname dat het niet nodig is ze alle 11 slim te maken. Maar dat we eerst kunnen starten met de ruimtes waar we de warmte het meeste missen.

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

fdejong1983 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:58:
We hebben 6 radiatoren beneden en 5 boven. Klopt mijn aanname dat het niet nodig is ze alle 11 slim te maken. Maar dat we eerst kunnen starten met de ruimtes waar we de warmte het meeste missen.
Dat hangt er vanaf wat voor radiatorknoppen je hebt in de ruimtes die wel prima op temperatuur komen. Als dat thermostaatknoppen zijn, dan gaan die vanzelf dicht als de gewenste temperatuur in die ruimte bereikt is.

Maar heb je gewone radiatorknoppen, dan blijven die radiatoren lekker doorverwarmen in een kamer waar het al warm genoeg is als in een andere ruimte een slimme radiatorknop om warmte vraagt. Dan wordt de kamer met gewone radiatorknop veel te warm.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• fdejong1983
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-04 22:34
Gizz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:04:
[...]

Dat hangt er vanaf wat voor radiatorknoppen je hebt in de ruimtes die wel prima op temperatuur komen. Als dat thermostaatknoppen zijn, dan gaan die vanzelf dicht als de gewenste temperatuur in die ruimte bereikt is.

Maar heb je gewone radiatorknoppen, dan blijven die radiatoren lekker doorverwarmen in een kamer waar het al warm genoeg is als in een andere ruimte een slimme radiatorknop om warmte vraagt. Dan wordt de kamer met gewone radiatorknop veel te warm.
Overal zitten wel gewone thermostaatknoppen op. Behalve op de vloerverwarming