Laadpaal vandalisme

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 21:08
Ik rij namens voor mijn werk een electrische auto (geen keuze voor fossiel). In mijn gemeente is het beleid dat je een laadpaal kunt aanvragen in je omgeving als er in je omgeving niet voldoende laadmogelijkheden zijn. Lees binnen 250m van je huis een onderbezette laadpaal. Bij een aanvraag wordt de concessihouder ingelicht en die moet dan een paal plaatsen op een door de gemeente aangegeven plek. Bij voorkeur niet voor de deur van de aanvrager (wnat dan zou je een "prive" plek krijgen). Toen ik een wagen kreeg, heb ik die aanvraag dus gedaan, deze werd afgewezen en toegevoegd aan een al bestaande aanvraag van drie andere aanvragers in de buurt (geen idee wie dat zijn overigens).
---> fastforward 3 maanden -->
De laadpaal wordt geplaatst, veel commotie en bezwaar in omgeving, want er worden 2 parkeerplaatsen van de beschikbare plaatsen afgesnoept. Tegelijk, er is geen parkeerprobleem, de keren dat ik verder 25 meter naar mijn auto heb moeten lopen in de straat zijn buiten evenementen op 1 hand te tellen in de afgelopen 20 jaar dat ik er woon.
Ik ben mijn auto daar gaan laden, maar na een aantal weken begon het vandalisme aan de laadpaal. Iemand vindt het nodig om de laadpaal vol te smeren met lijm, waardoor de stekker er niet meer inpast (op beide aansluitingen). Gevolg is dat de laadpaal onbruikbaar is, tot voor kort meldde ik dat steevast bij de gemeente en de laadpaal eigenaar, die dan met een autotje voor komen rijden, de lijm verwijderen en de paal weer toegankelijk maken. Daarna kan ik 1 keer laden en begint het spelletje opnieuw, lijm erin, melding, autotje, lijm eruit, laden, nieuwe lijm aangebracht... dat gaat nu al zo'n 6 maanden zo. Waarbij de response tijd voor de reparatie eerst een paar dagen was, elke keer wordt de response tijd steeds langer; laatste keer 3 weken. Sequence wordt dan 1 dag kunnen laden - 20 dagen defect/onbruikbaar - 1 dag laden - etc. you get the picture.

Ik heb de zaak aanhaging gemaakt bij de gemeente en de volgende opties meegegeven:
  • Handhving; lastig, want moet op heterdaad
  • Camera toezicht; kan niet, want privacy
  • Privepaal in mijn voortuin, met kabelgoot door de stoep (ontheffing op de APV aangevraagd); mag niet, beleid en veiligheid (juridisch allerlei gaten in te schieten, maar ik zit er ook niet echt op te wachten om mijn meterkast uit te breiden en een unit aan mijn gevel te hangen)
Verder geven zij aan; we wachten op een aangifte van de laadpaal eigenaar, voor we wat gaan doen....
Voor de goede orde, ik heb geen zicht vanuit mijn huis op de paal (anders had ik wel een webcam geplaatst)

Misschien moest ik het gewoon even van me afschrijven, maar het frusteert aan alle kanten. Ik heb even gedacht, zak er maar in, ik meld niet meer, maar uiteindelijk heb ik me zelf daar mee natuurlijk en heeft de vandaal zijn zin, want op den duur wordt de paal dan weggehaald denk ik.

Maar wellicht heeft iemand een strak idee dat bruikbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vervelend! Heb je niet iemand in de buurt of of je omgeving met een Tesla die de auto daar een periode structureel kan neerzetten met Sentry Mode aan ?

Waarschijnlijk heb je de dader dan zo te pakken, zal wel een boze buurtbewoner zijn die het niet eens is met de laadplek

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 25-09-2024 10:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

Briefje ophangen: “we weten wie je bent, ophouden met lijm smeren of we doen aangifte”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:42

Standeman

Prutser 1e klasse

Is er geen EV bezitter in de buurt die wel zicht heeft op de laadpaal? Want die zal er net zo goed van balen dat het ding steeds onklaar wordt gemaakt. Dat maakt het opsporen van dader misschien wat makkelijker. Ook eens rondkijken of er geen huizen zijn met een deurbel-camera.

Overigens is de uitbater aanschrijven om aangifte te doen ook een mogelijkheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 25-09-2024 10:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

In Italië kwam ik trouwens laadpalen tegen waarbij de poort achter een klepje zit, je moet dan eerst je laadpas aanbieden alvorens je de stekker er in kan doen.
Dat kan ook alsnog gelijmd worden, maar het voorkomt wel eea aan vandalisme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:46
Even een legertje Tesla's met Sentry om de laadpaal heen parkeren tot je de dader te pakken hebt. Wel heel irritant overigens, dit is wel een van die dingetjes waar de transititie naar electrische auto's door afgeremd wordt. Als ik geen eigen oprit had, zou ik er nooit aan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk zou ik toch graag willen weten wie het is en waar hij woont. Ik zou er wel een dag verlof voor willen inruilen. ;) (even opnemen)

Zeker als er routine inzit, moet het toch te doen zijn om daar achter te komen. Met eventueel daarna de mogelijkheid om te kijken of de eventuele instanties toch in beweging willen komen.

[ Voor 46% gewijzigd door Falcon op 25-09-2024 10:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
XelaRetak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:56:
Even een legertje Tesla's met Sentry om de laadpaal heen parkeren tot je de dader te pakken hebt. Wel heel irritant overigens, dit is wel een van die dingetjes waar de transititie naar electrische auto's door afgeremd wordt. Als ik geen eigen oprit had, zou ik er nooit aan beginnen.
En dan: als je vandalisme gaat plegen in de buurt van een met (Tesla) camera bewaakt object doe je gewoon even een capuchon op. Pakkans wordt dan 0 :|

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je geen buurtpreventie app? Daar even op zetten of iedereen even wilt opletten gezien het waarschijnlijk iemand in de straat is. Dat is ook wel goed voor de gemoederen en de druk bij de dader om het te laten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• htca
Dank allen! Tja, ik heb ook al aan een cameratje gedacht. Ik kan wel zo'n kleine unit achter mijn spiegel hangen. Ik vraag me af of de dader uberhaupt nadenkt over het feit dat hij gepakt kan worden... Mijn huidige auto is overigens geen tesla en mijn volgende ook niet.

Ik ben zelf beheerder van de whatsappgroep van de wijk, een van mijn buurmannen heeft het daar ook al ingezet. Enorme (non) discussie over parkeerdruk, min of meer iedereen veroordeelt het wel, maar tegelijk hadden er ook een aantal wel begrip voor de actie...
Buren met een camera tegenover de laadpaal hebben bijna allemaal een camera, maar ik heb een vermoeden dat de dader ook in dat rijtje woont. Ik dacht, als de laadpaalboer aangifte doet, kan de politie die beelden vorderen. Als ik ze nu ga vragen aan die mensen... iets met slapende honden... bovendien kan ik er niets mee (ik kan geen aangifte doen, omdat het niet mijn eigendom betreft)

In ieder geval is de gemeente geactiveerd nu, werd vandaag gebeld dat ze de laadpaal exploitant gaan manen om sneller te repareren en daadwerkelijk aangifte te doen..... Wordt vervolgd.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:51
htca schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:42:
  • Camera toezicht; kan niet, want privacy
Euh, wat een bullshit, hele Nederlandse steden hangen vol met camera's tegenwoordig, Amsterdam alleen al heeft er sowieso 1280 en waarschijnlijk meer dan dat

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:20
htca schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:56:
Dank allen! Tja, ik heb ook al aan een cameratje gedacht. Ik kan wel zo'n kleine unit achter mijn spiegel hangen. Ik vraag me af of de dader uberhaupt nadenkt over het feit dat hij gepakt kan worden... Mijn huidige auto is overigens geen tesla en mijn volgende ook niet.

Ik ben zelf beheerder van de whatsappgroep van de wijk, een van mijn buurmannen heeft het daar ook al ingezet. Enorme (non) discussie over parkeerdruk, min of meer iedereen veroordeelt het wel, maar tegelijk hadden er ook een aantal wel begrip voor de actie...
Buren met een camera tegenover de laadpaal hebben bijna allemaal een camera, maar ik heb een vermoeden dat de dader ook in dat rijtje woont. Ik dacht, als de laadpaalboer aangifte doet, kan de politie die beelden vorderen. Als ik ze nu ga vragen aan die mensen... iets met slapende honden... bovendien kan ik er niets mee (ik kan geen aangifte doen, omdat het niet mijn eigendom betreft)

In ieder geval is de gemeente geactiveerd nu, werd vandaag gebeld dat ze de laadpaal exploitant gaan manen om sneller te repareren en daadwerkelijk aangifte te doen..... Wordt vervolgd.
De politie gaat die beelden niet vorderen, hooguit vragen.

Ik zou overigens gewoon mijn auto wegzetten met een camera (dus niet enkel Tesla Sentry), helemaal als het op zo'n korte periode gebeurt.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
FastFred schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:21:
Euh, wat een bullshit, hele Nederlandse steden hangen vol met camera's tegenwoordig, Amsterdam alleen al heeft er sowieso 1280 en waarschijnlijk meer dan dat
Want jij hebt dezelfde bevoegdheden als de gemeente en mag zomaar overal camera's hangen en richten waarop jij dat wil?

Het is lelijk dat iemand zoiets doet, maar het is duidelijk dat de eigenaar van de paal aan zet is om aangifte te doen. Ik kan mijzelf overigens indenken dat iemand voor dit grapje een flinke rekening aan het betalen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:51
@TheBrut3 Zucht.... Het is toch de gemeente die hier aangeeft geen camera op te willen hangen; want privacy. Wat bullshit is want die dingen hangen overal, van de gemeente!!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Ik zou sowieso meldingen blijven maken bij de handhaving: laat ze er maar gek van worden, want hier werd na plaatsing van een nieuwe laadpaal telkens een benzineauto neergezet. Daar echt letterlijk en figuurlijk tig maal melding van gemaakt en uiteindelijk kreeg die auto dus een boete, maar dat heeft heel lang geduurd. Het heeft gewoon lage prioriteit, wanneer het geen "betaald" parkeren zone betreft. Daar rijdt de handhaving juist wel veel rond :+

Wel jammer dat toen de paal eenmaal beschikbaar was en niet geblokkeerd werd, deze helemaal niet bleek te werken. Dus vanaf toen heb ik geen meldingen gemaakt, maar ook bij vandalisme? Gewoon melding blijven maken, op een gegeven moment loopt die meneer of mevrouw toch tegen de lamp.

Maar een andere vraag? Als deze paal het doelwit is? Waarom wijk je niet uit naar een andere laadpaal: nu is het de laadpaal saboteren? Misschien wordt de volgende keer jouw mooie leaseauto van wat krassen voorzien? Want ik ga bewust niet bij die laadpalen laden, welke heel onhandig geplaatst zijn. Net als jouw heb ik tig maal een aanvraag voor een publieke laadpaal ingediend, ook tig keer afgewezen.

En de laadpaal die er uiteindelijk gekomen is, die hebben ze nu verplaatst naar een onhandige locatie waar altijd zo'n oud barrel werkbusje/Peugeot Partnernaar de niet toegewezen laadplaats staat. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar te gaan laden, want dan heb ik eendaags allerlei krassen op mijn portieren. Ja veel vooroordelen..... maar raak hout aan: omdat ik zoveel ongeschreven regels heb, is mijn auto nog niet beschadigd op een parkeerplaats.

PS de media mag ook weleens stoppen met het ophitsen van burgers. Er wordt altijd veel aandacht besteed, aan dit soort themas. Ze zouden het juist helemaal geen negatieve aandacht moeten geven, want dit komt niet ten goede voor de transitie. Dat de buurman geen EV heeft, beteken niet dat die laadpalen niet nodig zijn? Als hun tante Truus op bezoek komt met haar Kia EV3, dan zouden de klagers het toch ook fijn vinden als er laadinfrastructuur is? Laadinfrastructuur moet er ook zijn, waar vrijwel niemand electrische rijdt. Want het zijn openbare parkeerplaatsen, niet parkeerplaatsen alleen voor inwoners van een bepaalde straat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 25-09-2024 18:04 ]

• htca
Tja, de camera discussie... I know... ze hebben hier een aantal van die mobiele dingen. Maar als die er staat, zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren... Zijn bijkans groter dan de kerktoren hier 8)7

Ik ga eens even zoeken naar een dashcam voor achter mijn binnenspiegel die ook opneemt bij beweging...

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-10 22:27
htca schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:55:
Tja, de camera discussie... I know... ze hebben hier een aantal van die mobiele dingen. Maar als die er staat, zal er waarschijnlijk niet veel gebeuren...
Per Tweakers regels moet ik je ten strengste afraden om zelf aan vandalisme te doen door een (nep-)camera in duidelijk zicht gericht op de laadpaal ergens op niet je eigendom vast te maken. Dit zou absoluut geen toegestane mogelijke oplossing zijn! .. ;)
Pagina: 1