Verzekering opstal niet opgezegd bij verhuizing.

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 08:27

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een verzekeringstechnische vraag. Ik heb veel van mijn verzekeringen in een totaalpakket bij ABN AMRO. 2,5 jaar geleden ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Op een gegeven moment heb ik voor deze nieuwe woning een opstalverzekering moeten aanvragen. Deze heb ik niet bij ABN AMRO afgesloten, maar bij de Rabobank, omdat dat toen voordeliger was vanwege de hypotheekaanvraag. Toen de woning werd opgeleverd, hebben wij een adreswijziging naar ABN AMRO gestuurd. Dat is voor onze bankzaken prima gegaan, maar blijkbaar is de opstalverzekering niet automatisch opgezegd. Omdat de correspondentie naar het oude adres werd gestuurd, hebben wij dit ook niet in de gaten gehad. Hierdoor heb ik onbedoeld 2,5 jaar lang 28 euro per maand betaald.

Is het billijk om de premie voor deze verzekering terug te vragen? Ik ga ervan uit dat ABN AMRO ook niet zou hebben uitgekeerd als mijn oude huis in brand was gevlogen. Uiteraard ga ik ABN AMRO benaderen, maar dat kan ik pas morgen doen. Mijn vrouw heeft geprobeerd te bellen, maar kreeg te horen dat ik moest bellen, omdat ik de hoofdverzekerde ben. :F

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het is wel een beetje nalatig aan jouw kant en ik verwacht dat je geen eisen kunt stellen. Misschien willen ze je tegemoet komen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:46

OmeJoyo

This is me

Vast niet wat je wilt horen, maar je had die verzekering zelf op moeten zeggen. Daarnaast als je 2,5 jaar niet merkt dat je 28 euro per maand te veel betaald, is het wellicht een goed moment om vaker naar je afschriften te kijken.

Dat je adres wijzigt bij de ABN maakt niet dat het vorige adres niet meer van jou is, daarnaast zijn bank en assurantiën bij de meeste partijen volledige gescheiden, dus zelfs als je daar je hypotheek hebt opgezegd houdt dit niet in dat de verzekering dan ook bëeindigd moet worden.

Je kunt uiteraard vragen aan den ABN of ze je tegemoet willen komen, maar het voelt niet voor mij alsof ze je ook maar iets verplicht zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-07 23:52
Ik heb ooit een internetaansluiting van Ziggo ongemerkt en onbedoeld laten doorlopen op een oud adres. Toen ik daar jaren later achter kwam en contact met Ziggo hierover opnam, was het voldoende om via een uittreksel GBA aan te tonen dat ik daadwerkelijk niet meer op dat adres woonde om het teveel betaalde terug te krijgen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
OmeJoyo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:58:
Vast niet wat je wilt horen, maar je had die verzekering zelf op moeten zeggen. Daarnaast als je 2,5 jaar niet merkt dat je 28 euro per maand te veel betaald, is het wellicht een goed moment om vaker naar je afschriften te kijken.
Dat komt omdat ik een pakketverzekering heb. Er was geen verandering in het bedrag, dus vandaar dat ik het niet heb opgemerkt. Ik erken dat ik administratief er beter op had moeten zitten. Maar ik vraag mij wel af. Stel dat huis vliegt nu in de brand. Keert ABN AMRO dan uit? Ik denk het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HellBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:05:
[...]

Maar ik vraag mij wel af. Stel dat huis vliegt nu in de brand. Keert ABN AMRO dan uit? Ik denk het niet.
Je gaat dat niet claimen want je woont er niet. Dus beetje een theoretische vraag. Tenzij het familie zou zijn en je de opstal op jouw naam laat doorlopen vanwege de kosten.

Gewoon even met de verzekering bellen en de situatie voorleggen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-07 10:44
Voor een opstalverzekering is het altijd zo dat tijdens de overbrugging het opstal verzekert moet blijven. Bij een verhuizing van adres voor bankzaken is het dus onwenselijk dat daarmee een opstalverzekering stopt. Dus abn moet vooral niet de verzekering stopzetten en hebben 100% juist gehandeld.

Je kan altijd proberen om coulance te krijgen

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nee dan gaan ze niet uitkeren, maar wat maakt dat uit?

Hun hadden niet zomaar kunnen weten dat jij die verzekering wilde stoppen. Daarnaast als je de rest van die verzekeringen allemaal nog wel gebruikt en je krijgt 2,5 jaar geen nieuwe update van de polis, of informatie waarom de prijs is verhoogd (wat echt gebeurd zal zijn in die tijd), dan wordt het toch ook tijd om dat even te checken?

Hun zijn niet verantwoordelijk voor jouw eigen fout en vervolgens terughoudendheid om je verzekeringen te controleren. Dus je hebt juridisch en realistisch geen reden om hun de schuld te geven. Je kunt ze hooguit vragen om hartelijkheid en daar dankbaar voor zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:18
Dit is toch gewoon een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Het zou niet eens in me opkomen om dit terug te vragen eerlijk gezegd.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
OmeJoyo schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:15:
Nee dan gaan ze niet uitkeren, maar wat maakt dat uit?

Hun hadden niet zomaar kunnen weten dat jij die verzekering wilde stoppen. Daarnaast als je de rest van die verzekeringen allemaal nog wel gebruikt en je krijgt 2,5 jaar geen nieuwe update van de polis, of informatie waarom de prijs is verhoogd (wat echt gebeurd zal zijn in die tijd), dan wordt het toch ook tijd om dat even te checken?

Hun zijn niet verantwoordelijk voor jouw eigen fout en vervolgens terughoudendheid om je verzekeringen te controleren. Dus je hebt juridisch en realistisch geen reden om hun de schuld te geven. Je kunt ze hooguit vragen om hartelijkheid en daar dankbaar voor zijn.
Wat een belerende reactie. Daar heb ik precies niks aan. Ten eerste heb ik al gezegd dat ik erken dat ik het administratief niet goed heb afgehandeld. Daarnaast geef ik aan dat de correspondentie naar het oude adres is gestuurd, waardoor ik het niet heb kunnen constateren. dus even wat beter lezen, voordat je reageert. Neem nog een slok azijn.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Je geeft aan dat je een pakketverzekering hebt, is dit via een bemiddelaar? Mogelijk kan je die daar op aanspreken?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Oid schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:27:
Je geeft aan dat je een pakketverzekering hebt, is dit via een bemiddelaar? Mogelijk kan je die daar op aanspreken?
Nee, dit is direct afgesloten. Mijn vrouw heeft bij ABN AMRO gewerkt en heeft dat toen zelf geregeld. (Ze werkt er al bijna 12 jaar niet meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De bank heeft natuurlijk geen idee of jij alsnog de eigenaar van het huis blijft. Je kan prima het huis aanhouden en verhuren (waarmee je dus nog een opstalverzekering nodig hebt)

Net zo goed als dat de bank de post naar je nieuwe adres had moeten sturen (al is dat de vraag, mogelijk stond de opstalverzekering gewoon nog op dat adres geregistreerd) moet het jou opvallen dat de bank elke maand 28 euro incasseert.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HellBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:51:
Toen de woning werd opgeleverd, hebben wij een adreswijziging naar ABN AMRO gestuurd. Dat is voor onze bankzaken prima gegaan, maar blijkbaar is de opstalverzekering niet automatisch opgezegd. Omdat de correspondentie naar het oude adres werd gestuurd, hebben wij dit ook niet in de gaten gehad. Hierdoor heb ik onbedoeld 2,5 jaar lang 28 euro per maand betaald.
Maar die adreswijzging is dan ook niet goed gegaan voor de verzekeringen? Nou lijkt me dat ook geen opzegging, maar helpt misschien wel bij eventuele coulance.

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:37
In het verleden is er door een fout van ABN een extra (betaalde) bankpas aangesloten op onze betaalrekening bij ABN. Na constatering dat we al een aantal jaar voor niks betaalde heb ik de hele klachtenprocedure moeten doorlopen voor een terugbetaling van 42€ (!) (ja het werd een principe kwestie :p). ABN is bij mij tot nu toe niet erg coulant overgekomen, maar je kunt het proberen.

Tevens blijken de adresgegevens van een en/of rekening niet mee te verhuizen wanneer beide en/of gebruikers voor hun eigen rekening een verhuizing doorgeven. Daar kwam ik 2 verhuizingen geleden achter, dus bij de laatste verhuizing gezorgd dat ze voor mij de verhuizing verwerkten ipv via de app.

[ Voor 29% gewijzigd door The_Zohan op 25-09-2024 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:11
Je zegt dat alle correspondentie naar het oude adres werd gestuurd, heb je gecheckt of er afgelopen periode\jaren iets is geclaimed?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
pagani schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:31:

Net zo goed als dat de bank de post naar je nieuwe adres had moeten sturen (al is dat de vraag, mogelijk stond de opstalverzekering gewoon nog op dat adres geregistreerd) moet het jou opvallen dat de bank elke maand 28 euro incasseert.
Er wordt niet elke maand 28 euro geïncasseerd. Er wordt een veel groter bedrag geïncasseerd voor al mijn verzekeringen die in dat pakket vallen. Dat bedrag wijzigde niet waardoor het niet opviel.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
mkmi schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:36:
Je zegt dat alle correspondentie naar het oude adres werd gestuurd, heb je gecheckt of er afgelopen periode\jaren iets is geclaimed?
Er is, zover ik weet of kan zien, niets geclaimd.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

HellBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:21:
[...]

Wat een belerende reactie. Daar heb ik precies niks aan. Ten eerste heb ik al gezegd dat ik erken dat ik het administratief niet goed heb afgehandeld. Daarnaast geef ik aan dat de correspondentie naar het oude adres is gestuurd, waardoor ik het niet heb kunnen constateren. dus even wat beter lezen, voordat je reageert. Neem nog een slok azijn.
Ik heb prima gelezen, maar succes. Leer hier vooral niet van en kijk vooral niet naar de rest van de reacties die feitelijk allemaal hetzelfde zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

HellBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:05:
[...]

Dat komt omdat ik een pakketverzekering heb. Er was geen verandering in het bedrag, dus vandaar dat ik het niet heb opgemerkt. Ik erken dat ik administratief er beter op had moeten zitten. Maar ik vraag mij wel af. Stel dat huis vliegt nu in de brand. Keert ABN AMRO dan uit? Ik denk het niet.
In theorie ben jij verzekerd voor evt. schade aan die woning, maar de kans is groot dat er eigendom of zelfs zelfbewoning aan vast hangt en ze dus niet uitkeren in dat geval.

Hoe dan ook, je hebt die woning verzekerd. Een adreswijziging betekent niet meteen dat het verzekerde object ook wijzigt, want die twee staan los van elkaar. Bij een inboedelverzekering is dat anders want je inboedel verhuist mee, maar een opstalverzekering zou niet moeten veranderen als je alleen verhuist.

Misschien dat ze je coulance kunnen bieden, maar verzekering werkt nou eenmaal op het hele principe dat je betaalt voor iets dat je hopelijk nooit nodig gaat hebben, en alle mensen die nooit iets claimen zorgen ervoor dat de claims die wél gedaan worden kunnen worden opgepakt zonder dat het bedrijf niet meer winstgevend is.
Nu vragen om je geld terug is een beetje als aan het einde van het jaar vragen of je het geld van je zorgverzekering terug mag hebben omdat je die niet hebt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Oon schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:26:
[...]

Nu vragen om je geld terug is een beetje als aan het einde van het jaar vragen of je het geld van je zorgverzekering terug mag hebben omdat je die niet hebt gebruikt.
Die vergelijking klopt niet. Want die zorgverzekering had wel mijn medische kosten betaald als er wat aan de hand was geweest. De opstalverzekering keert sowieso nooit iets uit.

Maar ik ga morgen bellen. Zal het resultaat hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinns geitje
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 25-09-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
HellBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:35:
[...]

Die vergelijking klopt niet. Want die zorgverzekering had wel mijn medische kosten betaald als er wat aan de hand was geweest. De opstalverzekering keert sowieso nooit iets uit.

Maar ik ga morgen bellen. Zal het resultaat hier delen.
Ik vind je argumentatie maar zwak. Je bent verzekerd onder bepaalde voorwaarden. Ze zouden nu niets uitkeren omdat jij zelf niet aan de voorwaarden hebt voldaan. Daar ben je zelf bij afsluiten mee akkoord gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 25-09-2024 16:06 ]

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:11
Ik denk dat ze inderdaad niet verplicht zijn uit te keren, maar ik kan me voorstellen dat ze het eventueel uit coulance doen omdat je ook andere verzekeringen hebt en ze willen jou als klant behouden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wie/wat zegt eigenlijk dat de opstal ook niet gewoon meeverhuisd is? En dat je nu dus een tijdje dubbel verzekerd bent geweest op je NIEUWE adres?

/
Edit
Het lijkt dat alleen je bankzaken over zijn naar nieuwe adres en AL je verzekering nog op oud adres staan.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 25-09-2024 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

HellBeast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:38:
[...]

Er wordt niet elke maand 28 euro geïncasseerd. Er wordt een veel groter bedrag geïncasseerd voor al mijn verzekeringen die in dat pakket vallen. Dat bedrag wijzigde niet waardoor het niet opviel.
Heel begrijpelijk.

Ik vind de reacties ook wat belerend. Ja, nalatig. Maar je neemt een heel pakket af, tja, dat kan erlangs glippen dan. Het is problematischer dat (waarschijnlijk) je hele pakket op het oude adres is blijven staan.

Dus ook je inboedelverzekering. Die heb je dus 2.5 jaar niet gehad lijkt…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/935f0iMC5iL_xrwIOqfHNBSYzFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtHfSZL5M2boP7khUaotKPxP.jpg?f=fotoalbum_large

Reis- en aansprakelijkheid stonden dan ook op het oude adres maar dat dat hoeft niet perse problematisch te zijn.

Ook een autoverzekering op een verkeerd adres kan problemen geven (vanwege verschil in premie op verschillende postcodes).

https://www.independer.nl.../info/situaties/verhuizen

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 25-09-2024 19:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verzekeringen zijn apart geregeld. Zo ben je in principe geen premie verschuldigd als de verzekeraar geen risico meer loopt.

Zie https://wetten.overheid.n...z=2014-11-29&g=2014-06-13

Ook wel samengevat als
Een verzekeraar die premie heeft geïnd voor een risico dat achteraf bezien niet heeft bestaan, kan ingevolge art. 7:938 BW gehouden zijn tot premierestitutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:31

inhico

pw

Rukapul schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:23:
Verzekeringen zijn apart geregeld. Zo ben je in principe geen premie verschuldigd als de verzekeraar geen risico meer loopt.

Zie https://wetten.overheid.n...z=2014-11-29&g=2014-06-13

Ook wel samengevat als

[...]
Eindelijk een reactie die wat toevoegt. (y)

Dit zou kunnen betekenen dat je restitutie kunt claimen. Reken je niet te snel rijk: er is wel een en ander over te vinden op internet: zoek op "premie geen risico". Ik heb die links verder niet bestudeerd; zou kunnen dat er wat haken en ogen aan zitten.
Je moet er wellicht ook rekening mee houden dat de bank daar niet zomaar in mee gaat en dat er een hele procedure moet worden doorlopen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je daar ook eens navragen.

In ieder geval iets om te proberen. Succes!

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mijn boerenverstand zegt: of je betaalt en bent verzekerd of je bent niet verzekerd, maar je hoeft dan ook geen premie te betalen.

Als de verzekeraar dus aangeeft dat je die periode niet verzekerd was omdat je daar niet woonde, dan hebben zij dus ook geen risico gelopen en in dat geval onterecht premie geheven. Als de verzekeraar wel zou uitkeren ook al woonde je er niet, dan was de premie terecht.

Wel een dingetje is uiteraard de discussie sommenverzekering versus schadeverzekering. Want bij die eerste lijkt mij dat je dubbel verzekerd kunt zijn, net zoals bijvoorbeeld levensverzekeringen, terwijl dat bij die tweede onlogisch is. De schade kent immers een maximum en het achterliggende idee is dat je niet beter mag worden van een schade-uitkering.

Maar zoals ik aangaf: boerenverstand ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb net de ABN AMRO gesproken. Ze gaan alle premie terugstorten van de dubbele opstalverzekering. Het enige wat ik hoef te doen is een kopie van de verkoopakte opsturen. De dame die ik sprak gaf aan dat dit vaker gebeurd en dat de ABN AMRO daar niet moeilijk over doet. Uiteraard kon ze ook zien dat wij op het nieuwe adres ook verzekerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eind goed al goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:21
HellBeast schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:01:
Ik heb net de ABN AMRO gesproken. Ze gaan alle premie terugstorten van de dubbele opstalverzekering. Het enige wat ik hoef te doen is een kopie van de verkoopacte opsturen. De dame die ik sprak gaf aan dat dit vaker gebeurd en dat de ABN AMRO daar niet moeilijk over doet. Uiteraard kon ze ook zien dat wij op het nieuwe adres ook verzekerd zijn.
Zo simpel is het dus, ABN AMRO zal blij zijn met klanten zoals alle brave Tweakers die jou er fijntjes op wijzen dat je het zelf niet goed deed en maar moet 'bloeden'.
Pagina: 1