AdGuard - querylog laat alleen IP's zien van clients.

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 2158854

Topicstarter
Heb sindskort Adguard draaien als add-in binnen Home Assistant. Werkt fijn.
Voorheen Pihole. Wat me opvalt is dat i.t.t. pihole, AdGuard alleen IP's van clients laat zien en niet de DNS naam.

Heb al mijn clients al toegevoegd als DNS rewrite, maar dat loste het niet op.
Pingen op basis van hostname werkt wel.

Kan ze prima pingen daarna op hostname, echter blifjt het dashboard het IP weergeven.
Heeft iemand enig idee hoe dat aan te passen is? In Pihole had ik dat namelijk wel en werkt een stuk fijner.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:17
Heb je de optie Enable reverse resolving of clients' IP addresses aanstaan onder Settings > DNS settings? En volgens mij moet je dan bij Private reverse DNS servers het IP-adres van je router (als die DHCP server is in je netwerk) opgeven, zodat AGH daar kan opvragen wat de hostname is die bij het IP-adres hoort.

Topicstarter
Het toevoegen van 't IP van mijn DHCP-server loste het idd op voor mijn vaste netwerk voor DHCP clients.
Voor clients met een fixed IP echter niet (logisch, die babbelen niet met DHCP).
Aangezien AdGuard de DNS server is, staat deze het niet toe om zijn eigen IP als rDNS server op te geven voor private ranges.

Mocht iemand daar nog de oplossing voor weten, graag.

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:41
Anoniem: 2158854 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:37:
Het toevoegen van 't IP van mijn DHCP-server loste het idd op voor mijn vaste netwerk voor DHCP clients.
Voor clients met een fixed IP echter niet (logisch, die babbelen niet met DHCP).
Aangezien AdGuard de DNS server is, staat deze het niet toe om zijn eigen IP als rDNS server op te geven voor private ranges.

Mocht iemand daar nog de oplossing voor weten, graag.
In plaats van een fixed IP op je clients in te stellen, kan je in je DHCP server niet instellen dat die clients (op basis van hun MAC adres) een specifiek IP toegekend krijgen? Op die manier weet je DHCP server wel van die "fixed IPs" af en krijgen de clients die IPs "dynamisch" toegekend.

[ Voor 3% gewijzigd door P1nGu1n op 25-09-2024 14:30 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Topicstarter
Technisch ja, maar het zijn ook zaken die ik niet afhankelijk wil maken van DHCP.
Als mijn DHCP uitvalt, wil ik nog connectiviteit hebben op een aantal devices.
Ook al zet ik een lease time op 1 jaar, wil ik het risico vermijden.

In pihole was er de optie om Local DNS records aan te maken op basis van IP's.
Die optie zoek ik dus ook. In een Windows DNS server kan dat bijv. ook prima. Static DNS records.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 16:07
Ik heb dat op de volgende plek gedaan:
Settings -> Client Settings: Onder Persistent Clients doe je dan Add Client.

Je vult dan een naam en een Identifier(IP of MAC) in. De naam komt dan terug in de query log.

Topicstarter
Seaborz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:21:
Ik heb dat op de volgende plek gedaan:
Settings -> Client Settings: Onder Persistent Clients doe je dan Add Client.

Je vult dan een naam en een Identifier(IP of MAC) in. De naam komt dan terug in de query log.
Je bent mijn held van de dag. O+ :>
Pagina: 1