Ervaring met (zakelijke) auto delen tegen vergoeding

Pagina: 1
Acties:

• jetty
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik ben op zoek naar ervaringen met het delen/verhuren van een zakelijke auto.

Even wat achtergrond. Vanwege milieuoverwegingen zou ik graag elektrisch gaan rijden. Ik ben DGA van een BV en zakelijk rijden lijkt net iets voordeliger. Ik rij 1-2 keer per week naar de andere kant van het land.

De rest van de week staat de auto dus niets te doen voor de deur. Ik zou hem graag uitlenen aan buren en kennissen, tegen een onkostenvergoeding. Dat blijkt ingewikkelder dan ik eerst dacht. Privé mag dat niet van de autoverzekering (voor zover ik kan vinden). Uitlenen mag alleen zonder vergoeding en dat gaat me wat ver. Met vergoeding moet dat via een platform als SnappCar. Zakelijk zou ik een autoverzekering voor verhuur kunnen afsluiten. Voor zover ik kan zien mag het dan wel. De onkostenvergoeding telt dan wel mee voor de winst van mijn BV en ik moet ook BTW heffen, verwacht ik. Dat maakt het financieel wel een stuk minder gunstig, maar ik hoef er ook niet op te verdienen.

Heeft iemand ervaring met auto delen/verhuren zonder platform? Privé of zakelijk. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan het ook volledig in eigen beheer doen, zakelijk laten verzekeren als verhuur auto. Echter neemt je verzekeringspremie dan wel een harde vlucht naar boven.
Je kan dan de premie zakelijk aftrekken, maar andersom moet er inderdaad btw over geheven worden, en moet de omzet opgegeven worden. (De kosten heb je reeds afgetrokken).

Dus, het zal stukje extra papierwerk vragen, maar het kost niet specifiek veel meer dan wanneer je het particulier doet. (De kosten gaan van zakelijke winst af, maar de extra inkomsten komen bij zakelijke winst erbij. Andersom zou je winst uit vergoeding officieel ook bij inkomen moeten rekenen als particulier).

Gezien je zakelijk rijdt en enkel aan bekenden verhuurt maak heel goed een afweging wie betaalt wat bij een ongeluk. Zakelijke relaties met persoonlijke relaties is vragen om gedoe...

• jetty
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-10-2024
Thanks!
Zo had ik het inderdaad ook bedacht. De verzekeringspremie zou volgens Univé ca. 50 euro per maand meer zijn. De extra kosten zijn dan de duurdere verzekering en de BTW (en uiteraard de variabele kosten per km).
Overigens verwacht ik dat ik door die 50 euro extra per maand er uiteindelijk op toe leg, maar dat is oké.
Wat te doen bij schade, daar ben ik nog niet helemaal uit. Het eigen risico van de autoverzekering valt mee, maar je gaat ook terug in schadevrije jaren, etc. Dat is lastiger te verrekenen. Ik overweeg om dan toch een soort contract of algemene voorwaarden op te stellen. De mensen met wie ik de auto zou willen delen, zijn gewend om af en toe een auto te huren, dat scheelt. Ik overweeg een Tesla Model Y te kopen, mocht er onenigheid ontstaan over wie schade heeft gereden, dan hoop ik via de app en de dash cams nog wat te kunnen achterhalen. Maar eigenlijk denk ik dat dit nooit nodig zal zijn.
Ik moet het allemaal nog maar eens doorrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

nevermind, dat had je zelf al gevonden.
Mogelijk staat er nog wat meer info bij de consumentenbond: https://www.consumentenbo.../auto-delen-en-verzekeren

[ Voor 255% gewijzigd door DukeBox op 25-09-2024 12:01 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.