• tweaker4ever
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-09-2024
Goede morgen allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn arbeidscontract. Ik heb een jaar of 8 geleden een nieuw contract (Engelstalig) getekend bij mijn werkgever, hierin staat een passage opgenomen dat mijn contract niet onder de CAO regels valt. De branche waarin ik werk valt gewoon in het kleinmetaal. Aangezien door inflatie de salarissen nu overal verhoogd worden heb ik hier nu een discussie over met mijn werkgever. Mijn vorige contract wat ik had viel wel gewoon onder de CAO regels, en destijds kreeg ik dus wel gewoon de verhogingen. De reden dat ik een nieuw contract heb moeten tekenen was omdat ik destijds een andere baan gevonden had, maar ze me toch wilde behouden voor het bedrijf. In het nieuwe contract heb ik dan ook een flinke salarissprong gemaakt.

Mijn vraag is nu, mag dit? Mag deze passage in een arbeidscontract staan? Is hierin het salaris relevant? Dit was bij tekenen ruim 8k per maand, door goed functioneren zijn hier wel nog stappen in gemaakt.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:38
Of het juridisch mag, zo goed als zeker van wel in NL, anders al bij verschillende bedrijven gewerkt die niet aan de wet voldoen.
Vaak contracten voor (lagere) veelvoorkomende functies volgens CAO en schalen.
Hogere functies met een functie contract en dan niet volgens CAO.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:41
Sowieso is het niet zo dat als je in een bepaalde sector werkt je automatisch onder die cao valt. Dit is enkel als je werkgever zijn handtekening onder de afspraak met xollega"'s heeft gezet om mee te doen. Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken... https://www.rijksoverheid...n-antwoord/wat-is-een-cao

Het kan zomaar zijn dat jouw nieuwe functie geen cao heeft, of onder een andere cao valt. Dat zou je moeten navragen, al lijkt het gezien je contract er erg op dat je niet onder een cao valt...

Dus, laat je weer van je beste kant zien en haal op die manier weer salarisverhogingen binnen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:13
99ruud99 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:23:
Sowieso is het niet zo dat als je in een bepaalde sector werkt je automatisch onder die cao valt. Dit is enkel als je werkgever zijn handtekening onder de afspraak met xollega"'s heeft gezet om mee te doen. Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken... https://www.rijksoverheid...n-antwoord/wat-is-een-cao

Het kan zomaar zijn dat jouw nieuwe functie geen cao heeft, of onder een andere cao valt. Dat zou je moeten navragen, al lijkt het gezien je contract er erg op dat je niet onder een cao valt...

Dus, laat je weer van je beste kant zien en haal op die manier weer salarisverhogingen binnen :)
Dat klopt niet. Bijna alle grote bedrijfstak brede CAOs zijn algemeen bindend verklaard en moeten dus toegepast worden door de werkgever. Zo ook de CAO metaalelektro dus WG van TS kan niet kiezen om niet mee te doen, hij moet de CAO toepassen.

Wel kan er in de CAO zelf natuurlijk een uitsluiting zijn opgenomen voor bepaalde vaak hogere functiegroepen waar dus gewoon een functie contract geld met zelf te onderhandelen salaris en voorwaarden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nee hoor, veel CAO's zijn algemeen bindend verklaard
Algemeen verbindend verklaring (AVV)
Partijen met een bedrijfstak-cao kunnen de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) vragen of de cao voor de gehele bedrijfstak kan gelden. Zo’n cao wordt dan algemeen verbindend verklaard. Horen werkgevers niet bij de cao-partijen, maar vallen zij wel onder de bedrijfstak? Dan moeten zij zich aan de algemeen verbindend verklaarde cao-bepalingen houden en deze op hun werknemers toepassen.
Bijna alle bedrijfstak-cao's zijn algemeen verbindend verklaard. Daardoor vallen veel werkgevers onder een cao. Een werkgever kan soms om vrijstelling (dispensatie) vragen van de algemeen verbindend verklaring.
Overigens zou ik goed kijken of je huidige salaris wel in het salarishuis past. Als je 10 jaar geleden op 8K zat is er best een kans van niet.

En ik weet niet exact welke CAO het om gaat, maar als het een standaard CAO is mag je ook niet afwijken ten gunste van de medewerker.

[ Voor 4% gewijzigd door P_de_B op 25-09-2024 07:31 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alleen als het betere voorwaarden zijn mag dat volgens mij.
Cyriel85 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:19:
Of het juridisch mag, zo goed als zeker van wel in NL, anders al bij verschillende bedrijven gewerkt die niet aan de wet voldoen.
Vaak contracten voor (lagere) veelvoorkomende functies volgens CAO en schalen.
Hogere functies met een functie contract en dan niet volgens CAO.
Ik ook, maar dat was ook wel een slecht bedrijf. Als ik er iets van zei was het van 'klaag ons maar aan misschien heb je wel gelijk'. Inmiddels zijn ze failliet (waarschijnlijk ergens anders onder een andere naam actief).

[ Voor 83% gewijzigd door Marzman op 25-09-2024 07:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
tweaker4ever schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:12:
Mijn vraag is nu, mag dit? Mag deze passage in een arbeidscontract staan? Is hierin het salaris relevant? Dit was bij tekenen ruim 8k per maand, door goed functioneren zijn hier wel nog stappen in gemaakt.
Maar als je terug gaat naar de CAO, ga je dan niet heel hard achteruit? Als ik snel kijk zitten CAO salaris tabellen daar heel ver onder. En je hebt dus ook gewoon nog loonsverhoging gehad de afgelopen jaren? De vraag is dan meer of als je ver boven de CAO betaald krijgt, de werkgever elk jaar alsnog minstens de CAO loonsverhoging percentages moet geven?

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:32

OmeJoyo

This is me

Metalektro bestaat uit 2 CAO's de normale en de HP (hoger personeel) met 8k kom je in HP maar het salaris daarvoor staat niet vast, dat is op basis van afpsraken binnen het bedrijf.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Kets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:41
Sissors schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:24:
[...]

Maar als je terug gaat naar de CAO, ga je dan niet heel hard achteruit? Als ik snel kijk zitten CAO salaris tabellen daar heel ver onder. En je hebt dus ook gewoon nog loonsverhoging gehad de afgelopen jaren? De vraag is dan meer of als je ver boven de CAO betaald krijgt, de werkgever elk jaar alsnog minstens de CAO loonsverhoging percentages moet geven?
Hier heb je een punt.

De in de nieuwe CAO afgesproken loonstijging gaan tot een maximum salaris.
Boven die salarisgrens zullen de afgesproken stijgingen in de huidige CAO dus niet worden doorgevoerd.

De salarisgrens in de huidige Metalektro CAO voor hoger personeel is €120.526,- bruto (salaris + vakantietoeslag)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
tweaker4ever schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:12:
hierin staat een passage opgenomen dat mijn contract niet onder de CAO regels valt.
Kleinmetaal is de "CAO Metaal en Techniek".
Hierin is onder andere opgenomen als artikel 2.2:

"Deze overeenkomst geldt niet voor de volgende personen:
a. Directeuren en adjunct-directeuren.
b. Personen die hoofdzakelijk werk doen met een functieniveau dat hoger is dan functiegroep
11 (salarisgroep J).
c. Personen die wel op de loonlijst van de onderneming staan, maar die geen werk doen voor
de onderneming."

Als dit van toepassing is dan val je niet onder de CAO.

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:47

Een CAO kan ook Algemeen Verbindend zijn verklaard, dan val je er wel automatisch onder :Y
Pagina: 1