• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 22:08
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een grote dakrenovatie waarbij zowel de binnenzijde als de buitenzijde opnieuw gedaan worden. Ik moet toch al nieuwe dakpannen en panlatten dus de dakdekker heeft aangegeven dat hij een isolatiefolie onder de pannen voor dezelfde prijs kan aanbrengen als een normale folie, dus daar wil ik zeker gebruik van maken. Verder zit mijn slaapkamer onder dit schuine dak, dus is fatsoenlijke geluidsisolatie ook belangrijk. Ik heb gordingen van 16 cm diep, die ik voor 4 cm zichtbaar wil houden, dus een totale ruimte van 12 cm te gebruiken voor isolatie en gipsplaat.

Aanvankelijk wilde ik superfoil SF19BB (45 mm) aan de buitenzijde (Rd 1,54), en 10 cm PIR aan de binnenzijde, aangebracht in 2 lagen van 5 cm, met de laatste laag dan tussen een frame van metal studs (5 cm). Ik wilde met metal studs werken omdat het me erg makkelijk lijkt, en lekker licht (ik hang graag zo min mogelijk gewicht aan mijn jaren '30 dak, waar ook al zonnepanelen op komen). Maar bij nader inzien lijkt dat plan om meerdere redenen niet verstandig, ten eerste omdat PIR verschrikkelijk slechte geluidsisolatie vormt, en ten tweede omdat alle isolatie die wordt aangebracht tussen de metal studs bijna geen toegevoegde waarde schijnt te hebben omdat de metal studs zelf een enorm efficiënte warmtegeleider zijn en dus een enorme koudebrug vormen. (Dat laatste lees ik op Amerikaanse fora waar er erg veel wordt gewerkt met metal studs en er ook onderzoeken naar zijn gedaan, schijnbaar gaat tot wel 85% van de isolatiewaarde verloren van het materiaal dat ertussen wordt aangebracht - voor deze discussie accepteer ik dat maar even, het zekere voor het onzekere).

Ik zit nu met een aantal vragen:
1. Heeft iemand enig idee of gevoel voor de geluidsisolerende werking van 45 mm superfoil SF19BB? (opgemaakt uit 4 lagen polyester wattering, afgewisseld met 3 lagen geperformeerde aluminium gecoate reflecterende PET folie, en 1 laag spinvliesfolie)
2. Als ik nog steeds met metal studs wil werken, welke dikte zou dan nodig zijn om gipsplaten van 12,5 mm te dragen in een hellingshoek van ongeveer 55 graden en overspanningen tussen de gordingen van 1,2 a 1,4 meter? Ik zie dat de meeste metal stud profielen 50 mm diep zijn, maar zie ze ook van bijvoorbeeld 27 mm, en alles er tussenin. Hoe dunner hoe beter voor mij dus.
3. Ik begrijp dat de regel is om van meest-dampdicht naar meest-dampopen te werken in je dak (van binnen naar buiten gezien), en er was iets van een regel die zei dat de Rd-waarde van het meer-dampopen materiaal aan de binnenzijde maximaal een derde (of de helft?) van de Rd van de rest van de isolatie mag hebben? Zoiets ... Stel dat ik af kan met een metal stud van 40 mm, dan zou ik nog ruimte hebben voor 6 cm PIR. Dan zou ik waarschijnlijk net niet veilig zitten, maar ... als het klopt dat de metal studs de isolatiewaarde (van het materiaal ertussen) fors naar beneden haalt, dan zou het weer wel kunnen. Iemand hier een mening over?

Ik heb de volgende situatie even uitgetekend in Ubakus:
- 45 mm isolatiefolie (in Ubakus ATI Pro genoemd, maar min of meer dezelfde waarden als superfoil SF19BB)
- 20 mm dakbeschot
- 60 mm PIR
- 40 mm glaswol ("minerale wol 035?")
- 12,5 mm gipsplaat

Zoals valt te zien komt er inderdaad vocht in de constructie als ik 40 mm glaswol invoer, en helemaal niets als ik het glaswol aanpas naar 10 mm (om te compenseren voor mogelijk sterk verminderde isolatiewaarde in verband met de metal studs). Maar zelfs dat beetje vocht dat in de constructie komt bij 40 mm glaswol VOOR 60 mm PIR is heel minimaal, en ik neem aan geen probleem met een dampopen folie onder de pannen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KORjvcnpuJDuCIn9TG1zl6Z_ldA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLTSind7I9BuE6Rtoa1zUsxs.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:47
Probeer eens een dampdichte folie tussen gips en wol.

• FJA
Ik pas expres geen dampdichte folie toe in Ubakus omdat ik betwijfel of het mij gaat lukken die goed aan te brengen bij mijn dak, want mijn dak heeft een paar hele lastige knikken (want staat haaks op dat van de buren). En al zou het wel lukken, voor mijn eigen gemoedsrust wil ik er niet afhankelijk van zijn; liever gewoon een constructie waarvan ik weet dat die probleemloos in elkaar zit, ook zonder perfect dampscherm.

Kan iemand nog wat zeggen over de mijn drie vragen?

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 11:20
Het is wat meer werk met monteren maar gebruik gewoon PIR met Gips er op gelijmd. Hoef je verder niet te rachelen en te gipsen en je haalt de maximale isolatiewaarde uit je PIR.
Als je dit rondom goed afwerkt(purren) dan is je dak volledig lucht en damp dicht.
En mocht je wel betere geluidsdemping willen dan kun je het beste gewoon glas of steenwol dekens gebruiken van10cm met houten rachels en gips. Als je die goed afteept is dat ook gewoon luchtdicht. Dan kom je al snel tot een RD waarde van 2,5(steenwol 10cm) + 1,5 (buiten) =4, dit is al best behoorlijk. Met 10Cm Pir zou dat 5_1,5=6,5 zijn.
Dus of gaan voor de maximale isolatie, is veel duurder en veel meer werk. Of gaan voor redelijke isolatie en veel goedkoper en sneller klaar.

[ Voor 48% gewijzigd door hoogerb op 25-09-2024 13:09 ]

• FJA
hoogerb schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:04:
Het is wat meer werk met monteren maar gebruik gewoon PIR met Gips er op gelijmd. Hoef je verder niet te rachelen en te gipsen en je haalt de maximale isolatiewaarde uit je PIR.
Als je dit rondom goed afwerkt(purren) dan is je dak volledig lucht en damp dicht.
En mocht je wel betere geluidsdemping willen dan kun je het beste gewoon glas of steenwol dekens gebruiken van10cm met houten rachels en gips. Als je die goed afteept is dat ook gewoon luchtdicht. Dan kom je al snel tot een RD waarde van 2,5(steenwol 10cm) + 1,5 (buiten) =4, dit is al best behoorlijk. Met 10Cm Pir zou dat 5_1,5=6,5 zijn.
Dus of gaan voor de maximale isolatie, is veel duurder en veel meer werk. Of gaan voor redelijke isolatie en veel goedkoper en sneller klaar.
Of ... een combinatie van de twee voor de gulden middenweg :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Als er isolatie buiten de constructie is dan moet je dampopen materiaal en klimaat folie gebruiken.

@FJA heeft exact gesimuleerd waarom… vochtopbouw… dat moet er uit kunnen… anders verrot de boel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FJA
Ronald schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:16:
Als er isolatie buiten de constructie is dan moet je dampopen materiaal en klimaat folie gebruiken.

@FJA heeft exact gesimuleerd waarom… vochtopbouw… dat moet er uit kunnen… anders verrot de boel.
Klopt ik heb die simulatie gemaakt :+ , en het laat volgens mij zien dat de combi van (dampopen inderdaad) isolatiefolie onder de dakpannen, PIR en glaswol, prima samen gaan.

Iemand die in kan gaan op mijn drie vragen? Ik ben vooral benieuwd wat jullie denken van metal stud profielen voor het dak, maakt het voor de sterkte veel uit of ik kies voor een 27 mm diep profiel of een 45 mm diep profiel? Zoals gezegd, er komen gipsplaten van 12,5 mm aan te hangen, met een overspanning van 1,20 a 1,40 meter (60 cm hart-op-hart)

[ Voor 21% gewijzigd door FJA op 25-09-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:24
Wat zijn de specificaties van die wonderolie?

Waarom nog isolatie aanbrengen waar je een supergeleider (metalstud) parallel plaatst?

Deze setup lijkt op zoeken naar complexiteit en (vocht)problemen.

Een logische oplossing is om gewoon steenwol met klimaatfolie en houten rachelwerk te gebruiken en aan de buitenzijde gewoon een dampopen folie. Geluidsdempend en beproefd.

• FJA
Rukapul schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:45:
Wat zijn de specificaties van die wonderolie?
De wonderfolie heet ATI Pro (55 mm dik) en heeft volgens de onafhankelijke database van de BCRG een Rc-waarde van 1,96 (dat is met inachtneming van het pletten van het materiaal op de panlatten).

Waarom nog isolatie aanbrengen waar je een supergeleider (metalstud) parallel plaatst?
Dat is puur voor de geluidsisolatie, omdat PIR daar heel slecht in is.

Deze setup lijkt op zoeken naar complexiteit en (vocht)problemen.
Complexiteit zeker, maar daar ben ik niet bang van. Vochtproblemen? Dat zal je moeten toelichten, want ik zie ze niet (maar hoor graag - onderbouwd - waar het hier fout zou kunnen gaan!)

Een logische oplossing is om gewoon steenwol met klimaatfolie en houten rachelwerk te gebruiken en aan de buitenzijde gewoon een dampopen folie. Geluidsdempend en beproefd.
Dat is inderdaad oersimpel en beproefd, maar ook met een Rc-waarde van likmevestje :P .

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:24
FJA schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:03:
[...]

De wonderfolie heet ATI Pro (55 mm dik) en heeft volgens de onafhankelijke database van de BCRG een Rc-waarde van 1,96 (dat is met inachtneming van het pletten van het materiaal op de panlatten).
Dampdichtheid?
Waterkerend?
...
Dat is puur voor de geluidsisolatie, omdat PIR daar heel slecht in is.
En het weggooien van isolatiepotentieel. Zinloos want er zijn prima vervangende materialen.
Complexiteit zeker, maar daar ben ik niet bang van. Vochtproblemen? Dat zal je moeten toelichten, want ik zie ze niet (maar hoor graag - onderbouwd - waar het hier fout zou kunnen gaan!)
Je negeert vuistregels (opbouwvolgorde dampdichtheid), simulatieuitkomst (Ubakus) en wuift compenserende maatregelen (klimaatfolie) weg.
Dat is inderdaad oersimpel en beproefd, maar ook met een Rc-waarde van likmevestje :P .
Er wordt meer isolatiepotentieel weggegooid door metalstud, ongebruikte ruimte op gordingen, etc.

Metalstud brengt ook het risico op contactgeluid mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 26-09-2024 08:08 ]

• FJA
Bedankt Rukapul! Ik vind het goed dat je me aan het denken zet, want er hangt een hoop vanaf en ik moet zeker zijn van mijn zaak alvorens ik het echt durf uit te voeren. Ik zal mijn idee wat beter toelichten en mijn Ubakus-simulatie nog wat accurater maken. Hierbij eerst antwoord op je vragen:
Ik heb inmiddels toch gekozen voor Superfoil SF19BB, die biedt iets betere akoestische isolatie en dezelfde Rc-waarde bij 5 mm minder dikte (Rc van 1,98 bij aanbrengen zonder luchtspouw - volgens BCRG). Superfoil SF19BB heeft een mu-waarde van 1,6 (sd-waarde van 0,063 bij 40 mm dikte). En het is waterkerend staat overal, daar kan ik verder geen waardes bij vinden. Het is 'speciaal ontworpen' om aan te brengen onder de dakpannen, dus dat laatste mag ik dan toch hopen.
Rukapul schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:46:

En het weggooien van isolatiepotentieel. Zinloos want er zijn prima vervangende materialen.
De reden dat ik de voorkeur geef aan metal studs is omdat een houten rachelwerk heel veel meer werk zou opleveren volgens mij. Als ik zou werken met een houten rachelwerk zou ik zoiets moeten doen (bovenaanzicht gording, dus kijkend op de totale diepte):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuyaE4HIflcD-aLVTYjsMt-hxeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qHL9EFzEsxvLI8uZ1wk0YyyL.png?f=fotoalbum_large

Daarbij is bruin de gording, oranje de horizontale lat bevestigd op de gording, de blauwe blokjes de (dwarsdoorsnedes) van de verticale balken, en geel de gipsplaat. Uitgaande van verticale balken van 44 mm en een (oranje) horizontale balk van 44 mm zou die horizontale balk ingesneden moeten worden in de PIR, want 44 + 44 = 88 mm, op een totale diepte van 100 mm. Dat zou betekenen dat als ik een laag PIR van 60 mm direct tegen het dakbeschot wil, de oranje horizontale balk daar in zou komen te liggen voor een diepte van 48 mm (van de 60 in totaal van de PIR). Ik hoop dat ik het zo duidelijk overbreng. Het komt erop neer dat de houten horizontale balk in ieder geval flink in de weg zou liggen en veel meer werk zou opleveren, ten minste als ik zou werken met een niet-flexibel isolatiemateriaal.

De reden dat ik voor 60 mm PIR wil gaan is omdat het in 1 klap een Rd van 2,7 toevoegt. Dat is aanzienlijk. Als ik diezelfde 60 mm zou gebruiken voor puur en alleen glaswol zou dat een Rd geven van 1,6, of 1,35 voor bijvoorbeeld houtvezel. Zelfs al zou ik mijn volledige beschikbare ruimte van 100 mm gebruiken voor puur en alleen glaswol (en niets aftrekken voor onderbrekingen door hout, laat staan metal studs) zou dat een Rd geven van 2,7. Wat dat betreft kan er qua isolatiewaarde simpelweg niets tegen PIR op natuurlijk.

Je negeert vuistregels (opbouwvolgorde dampdichtheid), simulatieuitkomst (Ubakus) en wuift compenserende maatregelen (klimaatfolie) weg.
De opbouwvolgorde van dampdichtheid is inderdaad het meest riskante deel van het plan, maar ik hoop die zorgen weg te kunnen nemen door het goed te doordenken en theoretisch uit te puzzelen. Ik ben het vaker tegengekomen maar kan het zo snel niet vinden, maar als ik chatgpt ernaar vraagt krijg ik wel de volgende bevestiging: je mag een meer dampopen materiaal plaatsen VOOR een meer dampdicht materiaal als het dampopen materiaal niet meer dan 20-25% van de totale Rd-waarde van de totale constructie vertegenwoordigt. In mijn geval gaat het hier dus om het plaatsen van glaswol (specifiek Knauf Acoustifit) VOOR de PIR. De Knauf Acoustifit heeft bij 45 mm een Rd van 1,2. PIR van 60 mm heeft een Rd van 2,7. De Superfoil SF19BB heeft een Rc van 1,98. In totaal zit je daarmee op een Rc van 5,88. De Knauf Acoustifit heeft dan een aandeel van 20,4%. Dat zou in principe moeten kunnen. Om nog veiliger te zitten kan ik kiezen voor Knauf Acoustifit van 40 mm (dunner dan dat wordt niet gemaakt/verkocht), die heeft een Rd van 1,05, wat 17% van de totale isolatiewaarde van de constructie zou zijn. Daarbij wordt dan nog niet in acht genomen dat de metal studs juist verder helpen om de Rd-waarde van de Knauf Acoustifit verder omlaag te brengen. Aan de ene kant is dat zonde van het potentieel inderdaad, aan de andere kant zit de totale constructie alsnog boven de 4, en geeft dit kleine beetje Knauf wel een decibel-reductie van rond de 36 (!), dus is absoluut wel een aanzienlijk stuk comfort.

In Ubakus zie ik ook dat als de verhouding tussen de Knauf Acoustifit en PIR te scheef wordt in het voordeel van de glaswol er vocht in de constructie komt, maar dat gebeurt gek genoeg pas als ik 100 mm Knauf toepas bij de onderstaande opmaak. Maar toch wil ik me aan de theorie houden, en de bovenstaande regel qua verhoudingen absoluut niet overschrijden.

Hier de situatie met metal studs (die halveren de isolatiewaarde van de Knauf Acoustifit ongeveer) en met PIR met aluminium cachering (ik denk overigens dat ik beter geen aluminium midden in de constructie kan hebben, maar ook hier wil ik graag het meest ongunstige scenario testen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzVh7Rk2nvEMuMlwxNIIqJtb9B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yhVsHvoFhUb08nUwN6aoPaya.png?f=fotoalbum_large

De klimaatfolie aan de binnenzijde zou ik echter wel voor de zekerheid willen aanbrengen, maar die wil ik niet invoeren in Ubakus omdat ik er niet op wil MOETEN vertrouwen dat mijn constructie staat of valt met een perfect dampdicht scherm. Ik ga er dus veiligheidshalve vanuit dat het niet lukt om dat scherm perfect dampdicht te krijgen.

Ik hoor graag of ik iets verkeerd zie, nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door FJA op 26-09-2024 09:55 ]

Pagina: 1