Carport bouwen: Slimme bescherming auto of overbodig luxe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om een carport te bouwen, vooral om mijn auto beter te beschermen tegen de elementen (regen, hagel, zon, etc.). Maar ik vraag me af of het de investering echt waard is.

Voor degenen die al een carport hebben gebouwd: Is het een slimme toevoeging aan je huis en auto-onderhoud, of had je achteraf beter iets anders kunnen doen? Hoe zit het met de kosten, vergunningen en de keuze tussen hout of metaal als materiaal? En wat zijn de voor- en nadelen van een open carport versus een meer afgesloten ontwerp?

Ik ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met het integreren van zonnepanelen op de carport of met slimme oplaadstations voor elektrische auto's. Dat lijkt me een mooie aanvulling, maar is dat praktisch haalbaar?

Laat maar weten wat jullie ervaringen zijn en of jullie tips hebben voor het ontwerpen en bouwen van een carport!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb zelf geen ervaringen met een carport en mijn bijdrage in deze is misschien niet heel waardevol. Maar ik wil je wel graag wat stof tot nadenken geven aangezien ik mij altijd al heb afgevraagd wat nu echt de toegevoegde waarde van zo'n carport is.

* Bescherming tegen regen? Heeft de gemiddelde auto niet meer nodig; ze roesten niet meer zo snel als vroeger.
* Bescherming tegen hagel? Goed punt, als het wind stil is tijdens de hagelbui of de wind niet uit een richting komt waarmee het de hagelstenen alsnog tegen je auto aan blaast.
* Bescherming tegen zon? Ja... zolang de auto ook in de schaduw staat als de zon wat lager aan de hemel staat. Al staat de auto natuurlijk ook in de schaduw als de zon op zijn felst is.

Deze argumenten zijn natuurlijk heel simplisch en eenvoudig te weerleggen. Maar neem het wel mee in je overweging. Stel jezelf vragen als: In welke richting komt de carport te staan? Hoe diep moet hij zijn om voldoende bescherming te geven als je je auto er zo ver mogelijk in zet?

En los daarvan, hou ook rekening met doom-scenario's. Wat als er brand uit breekt, in de carport of in huis. Wat is je vluchtweg en kan de brandweer nog bij je huis komen zonder last te hebben van de carport? Zo staat er bij mij in de buurt een soort van rijtjes-woning die aan de achterkant grenst aan een gracht en aan de voorzijde hebben een kleine tuintjes, omheind met hoge schuttingen, een schuur (met één ingang aan de tuinzijde) en een carport. Sommige bewoners hebben er een laadstation in gehangen en staan regelmatig hun auto daar op te laden. Maar wat als die auto in de fik vliegt? Die mensen zitten dan als ratten in de val en kunnen niets anders doen dan hopen dat het vuur niet overslaat. En als het toch dreigt te gebeuren? Dan kunnen ze alleen nog maar met (jonge) kids en al in de gracht springen.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 23:14
Als de carport met de open zijde naar noorden of oosten staat heb je er naar mijn idee het meest aan. Mijn carport staat naar het westen. Als het regent wordt het soms tot 2-3 meter onder de carport nat van de slagregen. Is maar marginaal droger dan in volle bak regen gaan staan. Mijn overburen hebben logischerwijs de opening op het oosten en het blijft 9 van 10 keer veel droger onder hun carport.

Als je hem 6 meter of meer diep maakt zal het wel wat minder er onder regenen natuurlijk.

Verder staat de zon vanaf de middag de hele dag nog op de auto te bakken dus in de zomer is het er nog steeds bloedheet in met instappen. Je raadt het al; bij mijn overburen is dat gunstiger.

In de winter is het ideaal, je hoeft niet te krabben.

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Zoals hierboven al geschreven: het hangt er maar helemaal vanaf van welke kant de elementen komen. En als je die kant dicht maakt, is het wel zo fijn als de portieren nog open kunnen.
Het materiaal van het dak bepaalt ook of de zon er bij kan en hoeveel kabaal het maakt als het regent.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-06 17:09
Hier was het vooral een goed excuus om meer PV te kunnen plaatsen. PV panelen zijn bijna voordeliger dan dakplaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij hebben een carport, open aan Noord en Oost. Hij zat er al toen we het huis kochten.
Ik vind het fantastisch. Geen gestress als het regent, je kan altijd rustig uitstappen. Nooit meer ramen krabben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alleen het niet meer hoeven krabben van de wagen in de winter zou voor mij de reden zijn om een carport te bouwen.

Ik heb ruim plek voor 2 wagens hier maar kan helaas niet met de auto bij de voordeur komen want ik woon aan een laantje, anders had ik al lang hier overdekt geparkeerd ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hou er ook rekening mee als je ramen aan de kant vd carport hebt dat hier minder licht naar binnen kan komen.
Zelf had ik eerst een carport, nu mis ik hem... Droog uitstappen is veel fijner dan dat de auto droog blijft (auto kan tegen regen, ik niet).
Vorige was hout + transparante golfplaat (en dan druiven struik laten groeien :) ).

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:45
Hier al 20 jaar een carport. Aluminium en glas aan de bovenzijde, dit in verband met raam aan de zijkant van het huis.
Het heeft absoluut voordelen, maar zoals al aangegeven, je auto wordt met wind nog steeds nat. Maar daar is ie ook op gebouwd .. Je moet het meer zien als handig voor droog in- en uitstappen, regen(zonder veel wind), sneeuw en vorst. Als ik de mogelijkheid had zou ik voor een garage gaan maar dat is vergunningtechnisch niet mogelijk.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Doesnotcompute schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:32:
Hier was het vooral een goed excuus om meer PV te kunnen plaatsen. PV panelen zijn bijna voordeliger dan dakplaten.
En hoe heb je het waterdicht gekregen?

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:01

Managelorian

“This is the workflow.”

Toen wij ons huis flink gingen verbouwen en we o.a. de dakconstructie van de garage zouden veranderen heb ik erover gedacht om een carport hierin direct mee te nemen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een afdak/overhang van ongeveer 1,5 m over de breedte van de garage (waar de voordeur ook onder uitkomt). Een echte carport vond ik te invasief op de oprit en ik kwam tot de conclusie dat de belangrijkste reden om een carport te willen eigenlijk alleen was om bij regen droog naar binnen te gaan. Anders gezegd: door de regen van de auto naar de voordeur lopen vond ik niet zo erg, maar met het hele gezin in de regen voor de voordeur staan wel.

Geen spijt van gehad.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:48

LankHoar

Langharig tuig

Tehh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:42:
Wij hebben een carport, open aan Noord en Oost. Hij zat er al toen we het huis kochten.
Ik vind het fantastisch. Geen gestress als het regent, je kan altijd rustig uitstappen. Nooit meer ramen krabben.
Dit vind ik de grote voordelen inderdaad. Plus minder hitte in je auto in de zomer. Kortom, prettiger met wegrijden in zowel winter, zomer, als met slecht weer.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36
Een carport is zoiets dat je niet mist, tot je er 1 hebt gehad.
Tis echt ideaal voor heel veel verschillende doeleinden, naast het auto argument.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nadelen kan je denk ik zelf het beste bepalen, minder zonlicht, onderhoud etc.

Een oordeel dat ik zelf fijn vind is dat je bij regen droog kan in en uitstappen, niet dat je dood gaat van een paar druppels maar het zijn wel de momenten dat je toch blij bent met je carport. Helemaal als je bijv. je auto vol moet stouwen voor een vakantie o.i.d.

Wat ook wel handig is is dat je altijd een droge plek hebt om een klusje te doen (als je geen betere plek hebt), plintjes zagen, plankje schilderen etc.. geen stof/verflucht in huis.

Zoals anderen al omschreven, het is de investering niet waard maar toch mis je hem als je hem niet meer hebt (denk ik).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk wel even of het mag, in de meeste situaties moet hij minimaal 1m verder naar achteren staan dan de voorgevel van de woning. Al ken ik de situatie ter plaatse natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nooit meer krabben was voor mij wel een positief punt aan de carport. Tegenwoordig is dat niet meer zo belangrijk nu auto's zichzelf voorverwarmen.

Nouja, je hoeft de sneeuw er niet af te halen dat doet hij nog niet uit zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik had er één, nu niet meer. Ik mis hem niet echt. Droog uitstappen, tja, voor mij geen reden. IJsvrij is fijn, maar volgens mij lukt dat ook niet altijd en is er nog een ruit of twee bevroren. Bijkomend, er kon bij ons nog een auto achter staan, maar die moest je dan alsnog krabben om hem opzij te kunnen zetten voor de eerste die ijsvrij bleef.

Een droog plekje is wel handig, als er bijvoorbeeld ook nog een fiets kan staan, onze voordeur zat er ook onder. (Een fiets wil je niet te dicht bij de auto dus het ligt wat aan de maat die je van plan bent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:37
De vraag of het de investering waard is om je auto te beschermen tegen de elementen is volgens mij simpel te beantwoorden: Nee.

Ik heb een mooie carport gebouwd die alleen aan de noordkant open is maar ook voldoende ventilatie heeft en waarin de auto droog blijft. Verder geen bladeren in de parafaan en afvoergootjes, auto wordt niet bloedheet, geen (ingebrande) vogelpoep etc. Maar ik heb dit alleen omdat ik een mooie waardevolle youngtimer heb die ik jaren goed wil houden en nu eenmaal zo'n autofreak ben. Daarnaast staat de auto in de wintermaanden alsnog gewoon binnen.

Doe je dit voor je dayli die je toch maar een paar jaar hebt dan heeft het volgens mij geen enkele zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04
Boodschappen droog uitladen. Droog instappen in je auto en je woning. Wel zo fijn met sneeuw of evt regen. Niet of minimaal krabben in winter en buiten droog klussen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:32
Gentry schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:28:
De vraag of het de investering waard is om je auto te beschermen tegen de elementen is volgens mij simpel te beantwoorden: Nee.

Ik heb een mooie carport gebouwd die alleen aan de noordkant open is maar ook voldoende ventilatie heeft en waarin de auto droog blijft. Verder geen bladeren in de parafaan en afvoergootjes, auto wordt niet bloedheet, geen (ingebrande) vogelpoep etc. Maar ik heb dit alleen omdat ik een mooie waardevolle youngtimer heb die ik jaren goed wil houden en nu eenmaal zo'n autofreak ben. Daarnaast staat de auto in de wintermaanden alsnog gewoon binnen.

Doe je dit voor je dayli die je toch maar een paar jaar hebt dan heeft het volgens mij geen enkele zin.
Dit ja, het hangt er vooral vanaf wat voor auto je hebt, hoe lang je die wil hebben en wat je band met je auto is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jeroenchi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-06 21:44
Ik vind dit ook wel een interessante vraag. Regen maakt me niet zoveel uit, maar ik woon in een bosachtige omgeving en de herfst gaat dus ook weer heel veel bladeren, eikels en dergelijke geven.
Nu zit ik niet heel erg te wachten op weer een project, om nog maar te zwijgen over een vergunningstraject. Maar wat ik ook wel eens zie, is dat mensen een tarp/stretchtent hebben gespannen. Je hebt dan een rudimentair afdak, wat voor mij prima zou zijn. Iemand daar ervaring mee?

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 16:06
Ik dacht dat een carport de beste manier was om een auto te "bewaren" bij normaal verbruik. Hij staat niet opgesloten in een garage, dus kan drogen in de lucht, maar wordt ook niet nat of staat in de 35c zon te bakken. Als het mag, en de kosten zijn draagbaar, doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zebby schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:53:
Ik dacht dat een carport de beste manier was om een auto te "bewaren" bij normaal verbruik. Hij staat niet opgesloten in een garage, dus kan drogen in de lucht, maar wordt ook niet nat of staat in de 35c zon te bakken. Als het mag, en de kosten zijn draagbaar, doen!
Had mn vorige motor (uit 2003) in het vorige huis in de garage staan. Zag er nog uit als door een ringetje te halen.

Twee jaar onder de carport en hij roestte als een malle.

Nu een stuk carport opgeofferd voor een uitbreiding van de huidige garage.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2024 11:56 ]

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Een slecht geventileerde garage, die je nog wel eens in jaren '70 wijken zag met zo'n stalen paneeldeur. Zonder verwarming, ja dat is echt slecht voor je spullen, zeker als je ze nat wegzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcol
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-03 22:11
De meeste bovengenoemde (positieve) ervaringen deel ik. Ik heb sinds kort een carport grotendeels zelf gebouwd.

De redenen die ik had/heb zijn als volgt;

- Onze voortuin met oprit staat op het zuiden dus we hebben ALTIJD zon, in de winter is dat heel fijn maar in de zomer niet;

- Er staat een boom (van de gemeente) precies naast onze oprit, dus je raadt het al, regelmatig (2/3 per week) vogelpoep op de auto, bladeren en nog meer "viezigheid";

- Wij wonen in de Randstad in een middelgrote gemeente en op de hoek van de straat, dus veel drukte, veel spelende kinderen (ik heb er ook 3). Met andere woorden; er kan nog wel het een en ander onze tuin invliegen :);

- Met elke zuidwester storm is het bij ons in de straat raak en vliegen de dakpannen, tuinmeubels, schuttingen om je oren;

- Ik haat krabben (en doe ik ook niet om geen krassen op mijn voorruit te veroorzaken);

- Wil het liefst droog in- en uitstappen, boodschappen uitladen etc.;

- Was/poets mijn auto zelf op de oprit en heb geen zin om elke 2/3 dagen de auto te wassen, een carport helpt enorm, er zit alleen stof op de auto en dat blijft niet plakken omdat de auto nagenoeg niet nat wordt onder de carport;

Onze carport staat aan de voorzijde. Ik heb dan ook ruim een jaar geleden een vergunning aangevraagd en uiteindelijk (na heel veel gedoe, bezwaarprocedure etc.) de vergunning gekregen. De carport staat er sinds afgelopen zomer.

Onze carport heeft een stalen constructie (4 staanders, frame erboven, betonnen fundering) met een dak van hout, EPDM (zelf gemaakt) en de wanden (van houten planken) heb ik tot circa 1,85 hoog (vanaf boven) dichtgemaakt. Dus we hebben een mix van staal en hout. M.i. de ideale combinatie.

De afmetingen van onze carport is circa 5,7 meter x 3,8 meter en voor één auto.

De carport is dan ook aan 2 zijden (zuid en west) dicht met een hoge schutting (1.85 meter) en aan de binnenkant (richting het huis) met een lage schutting (1 meter) en aan de inrij zijde hebben we een hoge schuifpoort (circa 1.90 meter).

Ik kan je vertellen dat het hebben van een carport in ons geval echt IDEAAL is, wij zijn er erg blij mee. De auto staat gedurende de hele dag voor meer dan 95% in de schaduw (er komt alleen zonlicht door de kieren van max. 3/4 cm, voor ventilatie e.d.) en ook staat de auto bijna geheel droog (ook bij slagregen), heb nog geen winter meegemaakt maar dat zal ook wel goed komen.

Kortom, ik raad je het van harte aan. Het is ook meerwaarde voor je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-06 17:09
Wolly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:17:
[...]

En hoe heb je het waterdicht gekregen?
Rubber T strip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik zou mijn auto niet meer buiten willen parkeren.

Als hij overdekt staat is hij in de winter altijd rijklaar, in de zomer lekker koel en geen last van vogelpoep op je auto. Het is inderdaad zoals door anderen al genoemd een goede tip om te overwegen de regenkant (gedeeltelijk) (half) dicht te maken.

En inderdaad ook voor mij een perfecte plek om deuren te schilderen, je tafel te schuren of iets op maat te zagen.

Als er geen andere opties zijn dat ik het plaatsen van een zonnepanelen een extra argumenten om een carport te nemen. O ja, stem in dat geval de minimale maat van de carport af op hoeveel zonnepanelen je wilt plaatsen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door nokiaan958GB op 25-09-2024 22:12 ]

Pagina: 1