Welke elektrische boiler voor gebruik met zonne-energie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een geschikte elektrische boiler voor mijn badkamer op zolder en wil graag jullie advies. Ik heb helaas geen plaats voor een warmtepompboiler en de badkamer bevindt zich op een flink afstand van de CV ketel. De boiler zal voornamelijk gebruikt worden voor douchen in de avond en af en toe voor de wastafel. Het huishouden bestaat uit 2 personen, dus het verbruik is vrij laag.

Wat belangrijk is om te weten, is dat ik overdag overtollige energie opwek via zonnepanelen. Mijn idee is om deze energie overdag te gebruiken voor het verwarmen van de boiler, zodat ik ’s avonds warm water heb.

Nu zit ik met de vraag welke boiler het beste is in mijn situatie. Ik twijfel tussen een model met een roestvrijstalen (RVS) tank of een koperen tank. Wat zijn de voor- en nadelen van beide materialen, en welk materiaal zou de voorkeur hebben in combinatie met zonne-energie?

In eerste instantie dacht ik aan onderstaande twee elektrische boilers:
Itho Daalderop 80L Mono 1000W (verwarmen icm smartplug en domotica) (koperen boilervat)
Itho Daalderop Green Energy Smartboiler 80L Mono 1000W (verwarmen dmv integratie met P1 poort) (RVS binnenvat)

Ik hoor graag jullie ervaringen en aanbevelingen!

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het zal weinig uitmaken / persoonlijke voorkeur. Het is een vat. Met een element. Alles er om heen is persoonlijke voorkeur. Prijs vs isolatiedikte, materiaal, ingebouwde 'smart'functies... Die Daalderop koperen vaten zijn onverwoestbaar in ieder geval. Scoor er 1 op Marktplaats en hang er een eigen regeling aan en je bent voor minder dan de helft vh geld klaar.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20
Wat voor mij niet duideliijk is, of je ook wil dat de boiler in de avond warm is als je geen overtollige stroom hebt. Zo ja dan is het voor de smartplug oplossing wat moeilijker om te weten of de boiler al warm genoeg is.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien staan hier ook nog tips
Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:50
Daalderop Duo: die van 80 liter heeft dan 2 elementen één van 1000 Watt voor als er weinig zonnestroom is en één van 2750 Watt als er vol-op zonnestroom is.
Hoe je dat dan moet schakelen is een DIY klus, moet je maar op Googelen of in deze forum sectie de zoekfunctie gebruiken.
mss met 2 slimme schakelaars voor zonnepanelen, één die bij 1200 watt en een tweede die bij 3000 Watt pv vermogen relais inschakelt (check elektrische aansluiting van een Duo).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/